Overstappen naar ander voer..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Overstappen naar ander voer..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 11:07

Hi!

Ik voer al een vrij lange tijd vitalbix, maar na het lezen van de volgende blog vraag ik mij af of dit dan schadelijk is aangezien daar (organische) selenium in zit.. Ik heb dit nu al een aantal keer voorbij zien komen en maak me wel een beetje zorgen.

https://www.ecohippique.nl/veel-voermer ... ze-expert/

Als dit inderdaad schadelijk is, wat zou dan een alternatieve balancer zijn waar weinig suiker in zit?

Ik hoor het graag :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Overstappen naar ander voer..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:14

Ik heb het stukje over door gescrold maar mis onderbouwing. Enig onderzoek waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk minder goed is?

Ze beschrijft het zeker fraai hoor maar dat kan ik ook doen over de nadelen van vitamine A op de maan, wil niet zeggen dat het waar is :)

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Overstappen naar ander voer..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:20

het is sowieso goed om regelmatig te wisselen van balancer, elke balancer heeft namelijk andere verhoudingen. Maar ik maak mij niet gelijk heel druk om de organische verbindingen. Helemaal selenium niet, tegenwoordig is dat niet heel hoog meer in hooi/gras. Steeds vaker hoor je nu juist over seleniumtekorten.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Overstappen naar ander voer..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:33

Het stuk klinkt geloofwaardig, tot de laatste alinea. Ze is de hele tijd aan het uitleggen hoe het alleen in de bloedbaan komt, maar vervolgens niet wordt gebruikt en alleen afgebroken. En op het eind zegt ze dat je het wel kunt gebruiken bij grote tekorten (terwijl het dus grotendeels niet wordt gebruikt). Tja, wat bedoelt ze dan echt?

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Overstappen naar ander voer..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:39

Ik voer equimagic ik zweer erbij!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:42

Te hoog selenium kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Maar om te weten of het te hoog is voor jouw paard, zul je toch moeten weten wat er in je ruwvoer zit, wat je paard aan seleniumbehoefte heeft en wat je dan uiteindelijk aan tekort of overschot hebt.
Zo voerde ik eerst Höveler reformmuesli, balancer in muesli vorm. Mooi spul, maar ook hoog in selenium. Te hoog voor wat ze verder nog kregen, dus ik ben nu overgestapt naar een andere balancer.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Overstappen naar ander voer..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 12:18

Ik denk dat de les is die je uit zo'n artikel moet trekken is dat er altijd risico's zijn bij organische mineralen. Het lichaam kan zelf niet meer inschatten of het de mineralen daadwerkelijk nodig heeft. Dat gezegd zijnde is het juist heel interessant om bij te voeren bij paarden met ernstige tekorten uit opname problematiek, waarom dan wel? Omdat het er anders gewoon niet terecht komt.
Of dit voor jouw specifieke paard problemen geeft kan enkel jij weten, zijn hier aanwijzingen voor, om hoeveel selenium gaat het en wat zit er in het hooi

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:33

troi schreef:
Ik heb het stukje over door gescrold maar mis onderbouwing. Enig onderzoek waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk minder goed is?

Ze beschrijft het zeker fraai hoor maar dat kan ik ook doen over de nadelen van vitamine A op de maan, wil niet zeggen dat het waar is :)


Exact en helemaal precies dat dus.
Valt me tegenwoordig sowieso op, al dat soort geschreven stukken over voeding met name vanuit 1 bepaald oogpunt / aanbieder/ opleider/ hoek.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:37

Muze schreef:
troi schreef:
Ik heb het stukje over door gescrold maar mis onderbouwing. Enig onderzoek waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk minder goed is?

Ze beschrijft het zeker fraai hoor maar dat kan ik ook doen over de nadelen van vitamine A op de maan, wil niet zeggen dat het waar is :)


Exact en helemaal precies dat dus.
Valt me tegenwoordig sowieso op, al dat soort geschreven stukken over voeding met name vanuit 1 bepaald oogpunt / aanbieder/ opleider/ hoek.

Ja dat sowieso. Ook vaak op bepaalde FB groepen. Daarom vraag ik ook altijd naar de wetenschappelijke onderbouwing en/of onderzoeken. Vaak blijft het dan angstvallig stil.
Daarom vind ik de ruwvoeranalyses ook zo belangrijk. Dan weet je wat je al voert, want dat is tenslotte je basis. En vul je van daaruit gericht aan, na berekening van de behoefte van je paard.
En verder vooral ook blijven kijken naar je paard. Het meten en de berekeningen zijn een basis, je paard bepaalt uiteindelijk. En dat is maatwerk.