Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

welk voer met zo min mogelijk suikers en zetmeel, graanvrij

 
Profiel   

Ik voer momenteel Havens Natural Balance, omdat ik mijn tinker zo weinig mogelijk suikers en zetmeel wil voeren en graanvrij

Nu vind ik het best vies ruiken, zal door de knoflook komen denk ik.

Wel voer geven jullie je paarden zonder suikers en zetmeel en graanvrij?

Is er iemand die ervaring heeft met Metazoa?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 06:51 



 
Profiel   

Mijn pony's krijgen Metazoa. Wat is je vraag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:01 



 
Profiel   

ja een stalgenoot van me geeft dit ook.
maar in dit voer zit dan geen toegevoegde suiker,maar dacht wel iets van 35% zetmeel.
niet doen dus.
kijk op deze site:

https://www.voervergelijk.nl

daar kun je allerlei voeders naast elkaar zetten en vergelijken op waardes.
en kun je kijken wat het beste bij jouw pony aan sluit.
hier staan de tinkers op een vitaminesupplement Pavo vital en dat meng ik door wat Subli omnia omdat ze dan even iets te eten hebben.deze is niet graanvrij,maar dat hoeft bij hen ook niet.
je kunt ook subli dieetmix proberen.

maar je kunt ook alleen de vitamine geven of mengen door een andere simpele muesli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:06 



 
Profiel   

Blue_flower schreef
Mijn pony's krijgen Metazoa. Wat is je vraag?


Ik vind dat je dan zo weinig geeft per dag, in mijn geval zo'n 250 gram. dus 125 in de ochtend en 125 in de avond, dat is net een handje en dan niet eens vol.

Hebben ze hier echt genoeg aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:11 



 
Profiel   

Het is een geconcentreerd vitaminesupplement, dus ja daar kunnen ze genoeg aan hebben. Heb je ze wat forser in het werk staan, kan het zijn dat er energie te kort is. Maar voor de meeste paarden is goed ruwvoer + een balancer (zoals metazoa) voldoende.
Ik geef mijn haflinger ruwvoer + Agrobs Naturmineral. Daar geef je zelfs maar 50gr van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:13 



 
Profiel   

Vitalbix is ook een fijne. Je hebt de vitaminen brokjes en een muesli. Beide laag in suiker en zetmeel en graanvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:29 



 
Profiel   

Ik kwam ook uit op vitalbix via voervergelijk. Ik voer nu de variant met Timothee in plaats van luzerne en daar ben ik erg tevreden over. :j Ik heb geen koudbloed, maar mijn draver staat iets aan de zware kant en ik zie dat hij met deze brok icm een goede hooiverdeling wel langzaam weer wat afvalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:41 



 
Profiel   

Metazoa kon die van mij niet tegen. Ik geef nu subli zonder voor de gezelligheid en die vitaminekorrel van pavo. Al een hele tijd geen jeuk etc meer gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:52 



 
Profiel   

Ik voer Equilin, daar voer je ook heel weinig van, met een handje lucerne of ruwvoermix omdat de bak andere zo leeg lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:56 



 
Profiel   

Een vitaminekorrel idd zoals vitalbix. Dat mengen met ontsuikerde bietenpulp (speedibeet bv) voor wAt kauwtijd en massa. Evt wat olie erbij voor energie. Ik voer dit icm onbeperkt hooi aan mijn 5 jarige trakehner en die ziet er super uit. Veel voller en meer spieren dan toen hij 2kg sportbrok kreeg op pension . En voldoende energie

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:05 



 
Profiel   

Ben je opzoek naar een vitaminebrokje/balancer (waardoor je paard ook alle eiwitten en energie uit het hooi moet halen) of wel gewoon een volwaardige muesli maar dan laag in suiker?

Voor een muesli zou je ook nog kunnen kijken naar equifirst healthy fibre mix

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:11 



 
Profiel   

Mijn tinker krijgt al jaren een flinke hand Marstall Vito en een klein beetje Marstall Force (vitaminebrok), en daar doet ie het erg goed op.
Als hij wat invalt (hij is inmiddels 22 jaar en in de winter heeft ie soms wat extra nodig) geef ik wel een wat Senior Priores slobber, dat zet goed aan en bevat ook niet al te veel suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:37 



 
Profiel   

Er zijn verschillende merken vitamine/mineralen brokken te koop met een laag suiker/zetmeel gehalte.
brok is geconcentreerd zeg maar, dus je geeft er veel minder van.
Het is qua hoeveelheid weinig, maar je kan bv een handje lucerne eraan toevoegen. Hierdoor kauwen ze ook nog even beter.
Maar je kan bv ook Slueslimix geven. Dat is een muesli die speciaal gemaakt is om bv supplementen etc aan toe te voegen. Hier zit geen vitamine/mineralen brok in. Persoonlijk vind ik deze echt ideaal. En je kan er ook nog eens eenvoudig slobber van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:44 



 

Mijn tinker, krijgt Natural Balance. Ik heb een typisch cob, maar wel een die erg mooi op gewicht is, de meesten zijn veelal toch iets te zwaar.
De ZE is nu ook praktisch afwezig door de gewichtsafname en ook de Natural Balance heeft daar geen invloed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:48 



 
Profiel   

Hier is vrij recent nog een topic over geweest: [VS] Goede suiker- graanarme voeding gezocht

Zelf voer ik sinds een tijdje geen krachtvoer meer maar een balancer, ik wissel af tussen de Metazoa Superfit Broxxx (en hierbij wissel ik af tussen de timothee- en de esparcetteversie) en de Vitalbix Daily Complete (de versie op basis van timothee). Met afwisselen bedoel ik dat ik een andere soort koop als de vorige zak op is, dus om de paar maanden. Qua balancers is er tegenwoordig heel veel keuze.

Moest ik toch "krachtvoer" willen voeren zou ik denk ik opteren voor de Equifyt Gold.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:57 



 
Profiel   

karrij schreef
Ik voer momenteel Havens Natural Balance, omdat ik mijn tinker zo weinig mogelijk suikers en zetmeel wil voeren en graanvrij

Nu vind ik het best vies ruiken, zal door de knoflook komen denk ik.

Wel voer geven jullie je paarden zonder suikers en zetmeel en graanvrij?

Is er iemand die ervaring heeft met Metazoa?


Havens natural balance is én niet zetmeelarm én niet graanvrij. Het bevat 36,7% zetmeel (en 2,8% suiker) en bevat redelijk wat granen, enkel geen haver.

Het voordeel daarvan is, is dat als je tinker het hier goed op doet, hij blijkbaar prima tegen granen en zetmeel kan. Dat maakt het voer zoeken wel een stuk simpeler.

Wat zoek je voor je tinker precies, wat zijn de aandachtspunten (dik/dun/spierarm/snel mok/traag/heet/etc.) en hoeveel wil je blijven voeren? Hoeveel ruwvoer krijgt het paard daarnaast? Het zijn allemaal dingen die meespelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:23 



 
Profiel   

Ik voer de muesli van pavo inshape waar de vital doorheen zit. Doe met een zak ca een maand
Paard is netjes op gewicht en heeft genoeg energie voor zijn work outs, en als ze het land straks weer op gaan zal ik het in mindere hoeveelheid voeren.

Ik wilde iets waar hij goed op kon kauwen in plaats van alleen brokjes geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:24 



 
Profiel   

Ik probeer nu de Pavo Care4life uit, naar mijn idee verreweg het minste aan zetmeel en suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:21 



 
Profiel   

Ik voer Cavalor Fiberforce met daarbij de Cavalor Nutri Support. Mijn paard doet het er beter op dan op haar vorige voer, dus ik ben er tevreden over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:26 



 
Profiel   

Hier ook Cavalor fiberforce om een geconcentreerde vitamine/mineralenbrok aan te vullen. Voor mij een ideale combinatie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:29 



 
Profiel   

Ik voer Nature's Best van Pavo, die doet t kwa suiker en zetmeel een stuk beter dan de Havens Natural Balance.

Mijn haflinger doet het erg goed op dit voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 16:32 



 
Profiel   

Ik voer cavalor fiberforce bij de vitaminebrokjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 17:38 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Ik voer de muesli van pavo inshape waar de vital doorheen zit. Doe met een zak ca een maand
Paard is netjes op gewicht en heeft genoeg energie voor zijn work outs, en als ze het land straks weer op gaan zal ik het in mindere hoeveelheid voeren.



Deze geef ik ook. Mijn Tinker was veel te dik toen we haar kregen, dus is ze op dieet gegaan met een slowfeeder etc. Om te zorgen dat ze voldoende binnen krijgt kwam ik hier ook op uit. Ruikt heerlijk en op dit moment krijg ze haar Detox brokjes erdoorheen en eet ze het nog steeds met smaakt op. Ook mijn super gevoelig shet ivm hoefbevangenheid staat hier nu een 2 week op en dit gaat ook goed, eet het met smaakt en en lijkt er niet op te reageren.

Je doet idd ook heel erg lang met zo‘n zak

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:17 



 
Profiel   

Een balancer voer je alleen om zeker te zijn dat je paard voldoende viaminen en mineralen binnen krijgt, niet om een volle voerbak te hebben. Ruwvoer (gras en hooi) is de voornaamste voedingsbron voor je paard.

Als je toch graag "krachtvoer" geeft zonder hoog zetmeel en suikergehalte (granen en melasse) dan kan je kijken naar de Graanvrij-mix van Horsefood, deze is graan- en melasse vrij. Deze zit aan 3.8% Suiker en 4.8% zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:27 



 
Profiel   

Oerbalans van Vitalstyle
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 16:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen