Droog hooi: kuchje - wat helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Droog hooi: kuchje - wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-22 22:12

Hoi,

Mijn haf kan niet tegen voordroog. Krijgt ie dunne mest van. Nu sinds oktober op onverpakt hooi. Niet mega stoffig, maar ook niet ontstoft. Staat op stro. Deze week merkte ik op dat hij een kuchje heeft. Niet vaak, heb het 1 keer tijdens het los stappen gehoord. Maar toch, hij kucht normaal nooit.
Hoe kan ik hem hierbij het beste ondersteunen? Hij krijgt het hooi uit slowfeeders. Ik ga sowieso het hooi even met de slang natspuiten voordat ik het ophang in de stal.
Zijn er supplementen of kruiden die goed helpen waarmee ik hem kan ondersteunen? Hoe zijn de ervaringen met ontstoft hooi?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Droog hooi: kuchje - wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:31

Ewalia Airway Respiratory Care.
Ruikt ook echt heeeerlijk.
Lijkt een beetje op hoestdrank voor paarden zonder conserveringsmiddelen en suikers, puur op basis van kruiden.

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Droog hooi: kuchje - wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:34

Vorig jaar ook gehad met 1 van onze paarden. Die begon ook te kuchen van het hooi. Goed natspuiten van het hooi was de oplossing. Binnen 2 weken geen gekuch meer en daarna ook geen last meer gehad. Nu 'sopt' ze het hooi zelf in de waterbak. Ook pri.a, hoeven wij het niet meer nat te maken

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:38

Even goed in de gaten houden. Ik heb vorig voorjaar toch te lang gewacht met de dierenarts bellen, met het gevolg dat ik de hele zomer een kuchende pony had. Net wat je zegt, af en toe een kuchje, waarvan je denkt, wat moet ik er nu mee?!
Ik heb het hooi inderdaad ook nat gehad (inmiddels niet meer) en hij heeft twee kuren ventipulmin en een poeder kuur gehad.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:40

Hooi stomen of nat maken; niet weken ( i.v.m. bacteriegroei) maar goed natspuiten en laten uitdruipen. Stomen is de beste optie en een stomer is makkelijk zelf te maken.

Wel goed in de gaten houden want het kan door ) onzichtbare) schimmel in het hooi komen maar het kan ook een allergische reactie voor bijv. een grassoort. Wat voor gras is er gebruikt om het hooi te maken? Hoe lang heeft het hooi gedroogd? Hoe is het opgeslagen?

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:41

Inderdaad goed monitoren of het niet erger wordt. Verder vind ik het bijvoeren van fenegriek én/of knoflook (Feneknof geef ik daarom nu zelf) erg fijn bij een hoest gevoelig paard.

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Droog hooi: kuchje - wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:55


Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Droog hooi: kuchje - wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-22 23:13

Bedankt voor de tips al!
Het is Duits kruidenhooi van een fourage handelaar. Heb het laten analyseren en is zeer arm. Wat voor mijn IR m-gevoelige haf wel goed is. We slaan het op een droge plek op.
Ik ga het in ieder geval goed monitoren. Begin met fenegriek (heb ik nog liggen), hooi nat maken en kijken of er binnen nu en 2-4 weken verbetering of verslechtering is. Anders de DA maar bellen.
Pff los je eindelijk 1 probleem op (mestwater) krijg je er weer iets anders voor terug 8)7

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:19

Marigo schreef:
Bedankt voor de tips al!
Het is Duits kruidenhooi van een fourage handelaar. Heb het laten analyseren en is zeer arm. Wat voor mijn IR m-gevoelige haf wel goed is. We slaan het op een droge plek op.
Ik ga het in ieder geval goed monitoren. Begin met fenegriek (heb ik nog liggen), hooi nat maken en kijken of er binnen nu en 2-4 weken verbetering of verslechtering is. Anders de DA maar bellen.
Pff los je eindelijk 1 probleem op (mestwater) krijg je er weer iets anders voor terug 8)7



Hoesten op hooi was voor mij de rede voor voordroog. Echter daar indd ook gevoelig voor met dunnere mest en mestwater. Kiezen tussen 2 kwaden. Ik pad nu dus de darmen aan.
Ik vond alles stomen zo’n aanslag voor mijzelf en kwetsbaar.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:48

Ik heb een aantal jaar geleden mijn paard ook vanwege gezondheidsproblemen op droog hooi gezet. Hoesten heeft hij zelden gedaan maar ik merkte in het werk dat het hem wat moeilijker af ging allemaal. Heb hem toen opgeladen naar de kliniek en na verschillende onderzoeken bleek hij astma (allergisch voor schimmels in hooi) te hebben. Natmaken van het hooi gaf hier geen verbetering en pas toen we hem gestoomd hooi gaven werd hij weer helemaal de oude.

Moraal van het verhaal: hoesten is niet onschuldig bij paarden en zou ten alle tijden hier een DA bij halen.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Droog hooi: kuchje - wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:50

Nat maken van t hooi kan helpen. Net als eventueel investeren in een flexineb of iets in die richting