van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 10:40

Ik meet graag zelf mijn voer uit.

nu willen mijn paarden graag de oerbalans van vitalstyle. Wat ik prima vind

Kwa krachtvoer krijgt mijn jonge haf equifyt gold en wat pre active en mijn oudere haf wou graag equifyt timothy cubs.. (hij krijgt nu de gold) moet de andere zak nog op halen.

Echter vind ik equifyt best lastig te krijgen en ook best 'prijzig'.

Nu zit ik over na te denken om gewoon terug te gaan op pavo wat makkelijk te verkrijgen is en ik bij de welkoop kan halen waar ik ook de oerbalans kan kopen. DAt scheelt ook weer bezinekosten. Want de welkoop waar ik de oerbalans koopt is 20 min rijden. En waar ik de equifyt haalt is ook 20 minuten rijden maar wel de andere kant op.. Het ligt niet op de route zeg maar.

Daarnaast zijn er genoeg paarden die ook oud worden op het simpele krachtvoer. Zelf geef ik nooit meer als 500 gram aanvullend met een balancer.

Pavo is ook niet heel goedkoop als ik het omreken. Zo zijn de meusli zakken van equifyt vaak 20 kilo. En pavo 15 kilo.

Kwa brokken is pavo wel goedkoper. In de tijd dat ik nog niks wist over voeding deed mijn paard tenslotte ook goed op. Zelf vind ik de pavo condition brok op papier nog niet zo heel 'slecht'

Soms denk ik echt, waarom denk ik zo moeilijk haha.

equifyt vind ik wel fijn om mee te weken. Oja waar ze de equifyt wel verkopen (op bestelling) verkopen ze niet de balancer die ik graag geef.

Mijn oudere haf heeft wel ppid dus ik geef liever geen krachtvoer boven de 10% suiker en zetmeel. Nu is pavo condition 19% op 1 kilo. Maar hij krijgt niet meer als een halve kilo

de pavo nuggets eet hij niet, net als de pavo care4life. DE equifyt gaat bij mijn oudere haf ook steeds lastiger in komt ook door zijn ppid.

mijn vraag is wat voeren jullie je paard? of wie is er van graan vrij weer terug gegaan met voer waar wel granen in zitten?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:47

Die van mij krijgen gewoon onbeperkt (relatief arm) hooi in netten en elke dag een schep Agrobs muesli, al dan niet aangevuld met een balancer. In de winter wat winterpenen erbij s'avonds.

Ik ben gestopt met allerlei aanvullende middeltjes en kruiden etc. en hier doen ze het eigenlijk gewoon hartstikke goed op.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:48

Ik heb ook alles geprobeerd wat op papier goed zou zijn voor je paard. Mijn paard deed het er eigenlijk nooit goed op. De uitzondering is zijn balancer, victorious secret.

Die vul ik aan met Havens Gastro. Het enige voer wat wel al jarenlang goed gaat en waar ik altijd weer bij terug kom. Het overige voer wat op papier goed is, laat ik lekker gaan en ik blijf de Gastro geven.

DuoPenotti

Berichten: 29462
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:03

Ik heef marstall force of pavo vitall en dat bevalt al jaren goed zowel eerder bij de KWPN-ers als nu bij de koudbloedjes. En dat gooi ik door een beetje bietenpulp.
De enige waar ik anders bij ben gaan voeren toen mijn oudje oud werd en echt meer voeding nodig had.

Ze zitten mooi in de haren, komen goed door de rui, hebben energie genoeg, dus zal wel goed zijn.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 11:10

Matheno schreef:
Die van mij krijgen gewoon onbeperkt (relatief arm) hooi in netten en elke dag een schep Agrobs muesli, al dan niet aangevuld met een balancer. In de winter wat winterpenen erbij s'avonds.

Ik ben gestopt met allerlei aanvullende middeltjes en kruiden etc. en hier doen ze het eigenlijk gewoon hartstikke goed op.


agrobs ook tijdje gegeven maar ook lastig te krijgen en prijziger dan equifyt. En ook dat at hij steeds slechter.

Het gaat me niet zo zeer om het geld, maar ook weer wel vooral met de stijgende prijzen laatste tijd van alles. bezine,stalling,hoefsmid gewoon dagelijkste boodschappen enz.

Ze krijgen trouwens onbeperkt hooi, maar in theorie zouden ze dus prima op een vitamine korrel kunnen leven haha. Maar mijn oudere haf heeft artrose en krijgt daarvoor ook wat suplimenten en daarop wil ik niet bezuinigen omdat hij dat echt nodig heeft.

daarnaast vind ik het gewoon fijn dat ik alles in 1 winkel kan halen en niet steeds naar verschillende winkels moet rijden. Nu heeft vitalstyle ook een sleuslimix die is 25€ voor 15 kilo opzich vind ik die ook wel intressant omdat ik dat dan wel in 1 winkel kan halen. En dan alsnog graanvrij voer. Maar echt goedkoop is die ook niet haha

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:19

Ik heb als bijvoer ook wel muesli met graan gevoerd aan mijn lastige eter. Je moet soms wat.
Maar een balancer is altijd de basis geweest, zodat de muesli echt om te mengen was. Voor je PPID'er zou graan niet mijn eerste keuze zijn, vanwege suiker/zetmeel. Is Fibrebeet van Pavo dan niet een idee?

En is er een reden waarom je Pavo als enige optie noemt? Marstall en Agrobs hebben ook mooi graanvrij en smakelijk voer. Is ook prima te verkrijgen.
Cavalor heeft de Fiberforce.
Hartog de Luzernemix Digest of de gewone luzernemix (ook te vinden bij de Welkoop en graanvrij).
En omdat je al Vitastyle voert is de Slueslimix misschien ook wel een interessante optie voor je. Ik weet alleen niet of ze dat bij de Welkoop verkopen, maar als ze de Oerbalans verkopen is dat wel het informeren waard.

Ik denk dat er meer opties zijn die wel graanvrij zijn en ook makkelijk te verkrijgen. Ik ben niet tegen granen, maar het heeft niet de voorkeur. Dus ik zou altijd op zoek gaan naar graanvrij dat ook goed te verkrijgen is.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:25

Hier van vitaminekoekje overgegaan op de pavo inshape, en later dan ook de combinatie met equifirst booster mix na het rijden gemaakt voor mijn haflinger. In die laatste zit wel redelijk wat suiker en graan. Maar toch doet hij het er steeds beter op. Op de Vorige stal kreeg hij een kg sportmix. Alhoewel ik dat te veel vind voor een haflinger deed hij het er wel veel beter op dan op alleen vitaminekoek. Momenteel geef ik gemiddeld nu zo’n 500 gram pavo inshape en een 4x per week 300 gram booster mix, aangevuld met supplementen en vitamine E. paard loopt prima. Nu moet ik wel zeggen dat dit een paard is dat best hard moet werken, ik raad dit niet aan voor weidepaardjes.

Mijn andere paard is een zware maagpatient. Die heeft een tijdje equifyt green power gekregen bij de vorige eigenaar maar vond dat niet lekker. Deed het er op zich niet slecht op, maar ik vind persoonlijk equifyt duur eten voor een beetje kruidenmengeling. Nu al een jaar op de pavo inshape, eveneens aangevuld met supplementen en gaat ook als een speer.

Wat ook een goede kan zijn om eens te bekijken is de fiber force van cavalor

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:26

Is pavo inshape niks voor je?
Granenvrij en 4,5% suiker 3,5% zetmeel

Of pavo vital?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:29

Hier deden ze het ook niet goed op een vitaminekoek inderdaad. Maar nu heb ik een balancer op basis van een hooianalyse die het beste aanvult op de tekorten. En dat gaat super. Komt er meer arbeid, komt er nog een aanvulling. Maar zo is de basis (bij geen arbeid) altijd ruwvoer + balancer. Maar goed, dan moet je wel de gehaltes in je hooi weten, anders werkt het niet.

Pavo Inshape is overigens wel een hele goede suggestie icm een balancer. Die was ik helemaal vergeten. Ook voor je PPID'er interessant met suiker en zetmeel gehalte.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 11:31

Daihyo schreef:
Ik heb als bijvoer ook wel muesli met graan gevoerd aan mijn lastige eter. Je moet soms wat.
Maar een balancer is altijd de basis geweest, zodat de muesli echt om te mengen was. Voor je PPID'er zou graan niet mijn eerste keuze zijn, vanwege suiker/zetmeel. Is Fibrebeet van Pavo dan niet een idee?

En is er een reden waarom je Pavo als enige optie noemt? Marstall en Agrobs hebben ook mooi graanvrij en smakelijk voer. Is ook prima te verkrijgen.
Cavalor heeft de Fiberforce.
Hartog de Luzernemix Digest of de gewone luzernemix (ook te vinden bij de Welkoop en graanvrij).
En omdat je al Vitastyle voert is de Slueslimix misschien ook wel een interessante optie voor je. Ik weet alleen niet of ze dat bij de Welkoop verkopen, maar als ze de Oerbalans verkopen is dat wel het informeren waard.

Ik denk dat er meer opties zijn die wel graanvrij zijn en ook makkelijk te verkrijgen. Ik ben niet tegen granen, maar het heeft niet de voorkeur. Dus ik zou altijd op zoek gaan naar graanvrij dat ook goed te verkrijgen is.

Stalbaas doet dacht ik wel een analyse kwa hooi maar hoevaak en wat er precies gemeten wordt, geen idee ik sta nog niet zo lang op de stal dus weet niet wanneer ze weer gaat meten.


Marstall en Agrobs zijn in mijn regio juist slecht te verkrijgen. Cavalor redelijk, WAt bij mij nu vooral de rede is dat ik nu pavo noem is dat, zowel pavo als vitalstyle te koop is bij de welkoop en ik dan maar naar 1 winkel moet.

Ik woon in een dorp en de winkel die agrobs/equifyt op bestelling verkopen is 20 minuten rijden. De welkoop is ook 20 minuten rijden maar beide winkels liggen niet in dezelfde richting beide andere kant op. Bezine is gewoon duur op moment.

Net wat je zegt de vitalstyle sluelimix vind ook nog wel intressant en kan ik gewoon in 1 winkel ophalen. waar ik Cavalor kan halen ligt wel in de buurt van de welkoop en kan ik dus wel combineren dus dat is ind ook nog een optie.

Mijn stal is ook nog 20/25 min rijden (helaas geen goede stallen in mijn buurt)
Laatst bijgewerkt door plutolover op 07-03-22 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:33

Eerlijk gezegd vind ik graanvrij ook soms wel bedenkelijke ingredienten hebben.
Ja, lager in suiker en zetmeel dat wel.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:38

Ja herkenbaar. Ik snap 'm helemaal. Ik probeer voer halen ook altijd te combineren met iets anders. En anders bestel ik via internet, maar dat is ook niet altijd goedkoop door de verzendkosten.
Maar Pavo heeft best wat interessante opties denk ik. En die Hartog Luzernemix Digest is ook bij de Welkoop te krijgen en interessant. Ik heb nu de slueslimix. Niet goedkoop inderdaad. Het handige vind ik wel dat het nat en droog gevoerd kan worden. Overigens bevalt nat hier beter dan droog.

Muze: ja eens hoor. Vaak zit je dan met aardappelen of erwtenmeel of andere vage bestanddelen. Ik weet ook niet of dat nu zo'n goed alternatief is. Ik heb een tijd terug wel eens biologische zwarte haver gevoerd voor meer energie. Dat is toen ook heel goed bevallen. Geen vulstoffen of extra balast, maar puur zwarte haver. Maar ja, wel graan.
Ik zou niet voor tarwe kiezen, maar oergranen vind ik dan wel weer interessant, zeker als het ook nog biologisch is.

Hier is de harde eis luzernevrij. Dat is nog veel lastiger dan graanvrij :+
En lukt dus ook niet helemaal, want dan krijg je weer andere belastende ingrediënten of het wordt niet gegeten. Het blijft een lastige zoektocht.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 11:39

Ergens wil ik graan vrij/suiker-vrij enz voeren

Maar de nuchtere ik zegt ook weer van tja je geeft nooi meer dan halve kilo (hooguit minder) dus ze krijgen nooit die hoeveelheid suiker/zetmeel wat in een kilo zit. DAarnaast zit in hooi ook suikers.. Ze staan nu op goed hooi. (vorige stal was veel rijker in suiker was ook verpakt) en dan vond ik wel belangrijker dat ze graan-vrij suiker arm voer krijgen.

Ze gaan straks maar 2 uur op het land.

15 jaar gelden kreeg mijn haflinger 3x schep basis brok van stal. Dan nog ongezonde slobber van mij naar het werk.. in winter veel binnen, zomer periode 24/7 op gras zonder op te bouwen en dat heeft hij gelukkig ook allemaal overleefd.

Dus daarom denk ik waarom denk ik zo moeilijk. WAt is nou een halve kilo 'ongezonde' brok waarvan ik een brok kies met niet al te veel suikers/zetmeel.

Aan andere kant denk ik, ik mag blij zijn dat ik nu beter weet en mijn paard gewoon graan-vrij moet voeren omdat het eenmaal beter voor ze is. (mits je paard er niet goed op doet)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:40

Ze worden er niet opeens allemaal doodziek van en van graanvrij worden ze niet perse super gezond vele jaren ouder. Al willen sommige mensen ons dat wel doen geloven.
Ik hang er een beetje tussenin merk ik.
Tenzij je echt kilo’s vol suikerrijk voer geeft, dat vind ik dan voor geen enkel paard nodig.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:46

Muze schreef:
Ze worden er niet opeens allemaal doodziek van en van graanvrij worden ze niet perse super gezond vele jaren ouder. Al willen sommige mensen ons dat wel doen geloven.
Ik hang er een beetje tussenin merk ik.
Tenzij je echt kilo’s vol suikerrijk voer geeft, dat vind ik dan voor geen enkel paard nodig.

Zo denk ik er ook over. Kijk, als er klachten komen op ingrediënten vind ik het een ander verhaal, daarom vind ik de PPID'er hier wel een aandachtspunt in hebben. Want die doen het over het algemeen gewoon beter op zetmeel en suiker arm. En dan zit je met graanvrij veiliger.

Ruwvoer is inderdaad het belangrijkste. Hier hebben ze ook wel eens op enorm suikerrijk hooi gestaan. Door te mengen met stro reduceer je het al en dat is met krachtvoer net zo.

Ik zou alleen nooit kiezen voor een brok, maar altijd voor een muesli. Vanwege het kauwen. Ik heb nare dingen van brokken gezien (slokdarmverstoppingen enzo), vandaar geen brok. Maar dat is persoonlijk. Er zijn ook zat paarden die het prima doen op een brok.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 11:49

@muze: ja ik hang er ook tussen in, ik ben niet tegen granen maar ben ook niet van kilos krachtvoer geven. Daarnaast vind ik weken wel fijn en dat kan met brok minder, maar met meusli wel beter.

Alleen zoals bijv pavo fiber nuggets moet je ruim half uur weken, Als ik mijn paarden aan werk zet is het niet erg, want dan maak ik het klaar voordat ik wat ga doen. Maar als ik niks met ze ga doen, alleen eten geven dan is half uur best lang met wachten haha

Ook omdat mijn oudere haf de nuggets niet eet helaas..

Cavlor fiber force geef ik dan wel weer liever dan pavo nature best bijv. De pavo inshap ga ik eens naar kijken.

Als ik voor brok kies, doe ik meestal we een grasmix/lucerne mix door alleen mijn oudere haf schuurt op de lucerne mix van pavo. Maar goed dan kan ik iets van hartog kiezen haha..

MAar miss toch maar de sleulimix van vitalstyle proberen. Mijn oudere haf staat nu even op de chill pill van vitalstyle (raakt in de stress als zijn merries weg zijn, nieuwe stal) en stress is voor ppider niet zo geod. MAar dit lijkt nu in combi van gewenning goed aan te slaan (had ook al valeriaan geprobeerd maar dat werkte niet)

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:59

Hier min of meer hetzelfde, al meet ik niet zelf uit, maar laat ik dat nu en dan wel doen en verder voer ik op gevoel (ofzo). Die van mij is een verwend kieskeurig prinsje lastige eter, met gevoelige darmen, wat zich uit in mestwater. Hij is nu 19 en verder op zijn astma, dat we goed onder controle hebben, na gezond en blij. Ik was er afgelopen zomer ook een beetje klaar mee. De ene balancer hier, het andere graanvrije voertje weer daar halen. Etc. En ik had nog altijd niet het gevoel dat het helemaal top was.

Ik ben toen overgegaan naar hele simpele pavo condition (die ik op papier ook zeker niet slecht vind), een koffiemok met een klein handje fibernuggets per voerbeurt en in de avond ook zo'n koffiemok door zn prutje met fibernuggets, waar dan nog wel iets doorheen gaat. Eerst alles met nog wat zwarte haver erdoor maar dat liet ie liever voor de vogeltjes als het lukte dus daar ben ik mee gestopt. De condition is al met al iets meer dan een halve kilo per dag, en hij is er zeker niet slechter van geworden. Wel blijer. Verder had hij altijd al onbeperkt hooi, en dat heeft hij uiteraard nog steeds.

edit: dat handje nuggets voor de voerbeurten krijgt ie dus gewoon droog, in de avond krijgt hij wat meer wat ik uiteraard wel week. Ik heb alles thuis, en neem elke avond bakjes en een emmertje prut mee naar stal. Hoef daar dus niets klaar te maken.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:01

Alles even doorgelezen, en ik zou in jouw geval de Fibrebeet van Pavo eens proberen (jammer dat ze de fibrenuggets niet willen eten, want dat is een zuiverder product). Is gemakkelijk verkrijgbaar, laag in suiker, moet niet lang weken en van een kleine hoeveelheid gaan ze niet dik worden.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:03

Fibrebeet moet je dan wel warm weken, want koud duurt het echt wel 45 minuten voor het goed geweekt is. Warm is het binnen 10 minuten klaar.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:05

Welkoop heeft ook Hartog, Voermeesters en Subli liggen naast de Pavo, daar kan je ook naar kijken en daar zal best wel iets tussen zitten waar je paarden het goed op doen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:08

ik gebruik sinds een tijdje subli omnia om te mengen.
https://subli.nl/omnia/

bevalt harstikke goed, goede prijs, je kunt het nat voeren.
bij mijn merrie gaat dat door de seniore priores en fibrenuggets.
en ik gaf het voorheen twee andere pony,s en die kregen dan gewoon een halve schep met een balancer.
die deden het er ook enorm goed op.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:12

Graan is momenteel de hardst stijgende grondstof in prijs. Veel komt uit Oekraine/Rusland . Er is nu nog aan te komen voor de hoofdprijs maar de leveranciers kunnen niks beloven de aankomende tijd .

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 12:19

fiberbeet heb ik ervaring mee dat een paard snel slokdarmverstopping krijgt.. dus daar ben ik wat huiverig voor haha. Was overig niet mijn paard. Ik maak het mezelf gewoon te moeilijk

stap 1 is nu eerst alles opmaken, en daarna eens verder kijken haha.

ik weet dat graan ook stijg ind in prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:21

Ik ben sinds januari overgestapt van de graanvrije lijn van Marstall naar Havens Gastro+ en hij doet het er super op! Ik was ook altijd bezig met een laag s+z gehalte, luzernevrij en graanvrij totdat Marstall niet meer verkrijgbaar was in het dorp. Ik moest daar dan 35 of 45 min voor rijden en dat vond ik een beetje te gek voor een zak voer.
Op aanraden van de DA overgestapt op Havens en ik ben super tevreden. Hij krijgt het icm met de Havens Mix en ook dat gaat goed. Voorheen reageerde hij heftig op luzerne en met de Havens mix nergens last van.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:26

Welke reacties gaf jouw paard op luzerne?