van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:31

Agrobs kan je gewoon via internet bestellen. Ik doe met 1 zak muesli van 15 kilo net zo lang als 2 zakken van pavo nature’s best.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:13

Mijn paard krijgt de fibre nuggets van pavo met pavo 18+ muesli. Die vind ik ook mooi qua waardes. Verhouding 50/50, beide 1 schep en dan nog 4 scheppen water erbij. Binnen een half uurtje is het al mooi zacht om te voeren of poedertjes door te doen. Ik gebruik trouwens wel een kleiner schepje dan de standaard voerschep.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:16

Wat maakt dat je naast een balancer nog extra brok wil voeren? Zelfs mijn drachtige merrie krijgt geen "brok", die krijgt naast onbeperkt ruwvoer nog extra grasbrok en luzerne bij en dat is het.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 13:25

Gypsy schreef:
Wat maakt dat je naast een balancer nog extra brok wil voeren? Zelfs mijn drachtige merrie krijgt geen "brok", die krijgt naast onbeperkt ruwvoer nog extra grasbrok en luzerne bij en dat is het.


omdat ik ook wat suplimenten voer aan mijn oudere haf. En met maar 100 gram balancer is dat lastig te mengen en dan gaat hij het ook niet opeten.

Ik kan ook een grasbrok geven maar diegene die goed verkrijgbaar zijn (pavo fiber nugget bijv) eet hij niet. Van alleen schep losse lucerne gaat hij schuren (lurcerne wat beetje in krachtvoer zit gaat goed) Daarnaast staat hij nog steeds in training.

In hooi zit steeds minder vitamine/miniralen.

En mijn ego vind dat hij best wel een halve schep van iets mag hebben haha

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:32

Er zijn maar weinig die pure grasbrok eten hoor. Daarom meng ik het hier ook altijd met iets, en dan geweekt gaat het prima.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:34

Mijne eet het met wat kruiden erdoor.
Maar dan ook maar een kopje ( droog gemeten), veel meer krijg ik er ook niet in.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:36

Hier ook niet. Dat moet ik echt mengen met iets van slobber (Agrobs of Marstall).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:38

Ja ik week soms een beetje bietenpulp in de winter, gewoon voor de lekker, misschien ook makkelijk voor supplementen. Vitaminen en mineralen zitten in de balancer, voor vetjes en of energie geef ik evt extra lijnzaadolie. Dat likken ze hier zonder brok nog zo op.

Als je gewoon wat lekkers wil geven kan je ook zo'n zak wortels doen?

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:02

ellepel schreef:
ik gebruik sinds een tijdje subli omnia om te mengen.
https://subli.nl/omnia/

bevalt harstikke goed, goede prijs, je kunt het nat voeren.
bij mijn merrie gaat dat door de seniore priores en fibrenuggets.
.


Hier ook en dan nog lucernebrok er door.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 18:02

Wat ik appart vind van fiber nuggets is je kan het droog voeren.. maar als je het weekt dan een half uur weken..,

Terwijl soortgelijke brokken met 15 min klaar zijn..

Als ik de Equifyt te lang last weken dan wordt het beetje poeder achter (valt te veel uit elkaar) en dan wilt me haf het ook minder eten

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 18:39

Ik ga de sleusli mix proberen deze is ook bij de welkoop te krijgen. Nee niet goedkoop maar ga dan minder geven in combi met de oerbalans.

Miss aanvullen met fiber nuggets

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:25

Ik lees vooral de afstand als probleem. Kun je niet combineren met andere activiteiten? Of met stalgenoten wat regelen? Wij rijden allemaal bij toerbeurt. Of een grotere ton nemen of thuis wat opslaan. Ik heb 1 soort vitaminebrok wat op 30km van huis is, daar probeer ik 2-3x per jaar heen te gaan en dan ook nog gecombineerd met de kapper, blijft t mee te doen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:32

plutolover schreef:
Ik ga de sleusli mix proberen deze is ook bij de welkoop te krijgen. Nee niet goedkoop maar ga dan minder geven in combi met de oerbalans.

Miss aanvullen met fiber nuggets

De Slueslimix vind ik echt een top product persoonlijk. Hier wordt het graag gegeten.
Als hoofdvoer krijgt ze natuurlijk ruwvoer aangevuld met Pavo vital en wat lucerne. Daarnaast af en toe de Slueslimix. Ik maak er ook slobber van met de zandkuur.
Ze eet het overigens erg graag

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:44

Wij voeren al jaren granen, vnl. haver en dan liefst zwarte haver die is wat vetter maar soms ook wel muesli of een granenbrok. Nou gaat het niet om enorme hoeveelheden ( 500 gram per dag is echt de max. ) en ik zie daar echt geen probleem in. We combineren het met topkwaliteit Duits kruidenhooi, luzerne en een vit.brok ( tegenwoordig heet dat opeens een "balancer" :o ).
Nog nooit enig probleem gehad; fitte paarden, altijd goed in de vacht, vrolijk en in uitstekende conditie. Mijn oudje is er zelfs 37 mee geworden!
Overigens hebben we al een flink aantal jaar geleden het advies gekregen van een DA/ voedingsdeskundige om granen te voeren met een vit. brok en goed hooi en dat advies nemen we nog steeds ter harte.
Ik zie dus geen enkele reden om "graanvrij" te voeren ( ja, bij de hond en katten ;-) ) zeker als je geen kilo's krachtvoer erin stopt en dat is sowieso nooit goed :D

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:06

Ik heb afgelopen maanden wiesencobs bijgegeven met wisselend wat kruiden naast mijn balancer ( momenteel Vitalbix).
Maar nu de weides weer open gaan hoeft wiesencobs niet meer zo van mij(n pony) en zal ik wellicht ook best wel een balancer weer aanvullen met een paar handjes gewone muesli.
Ik heb afgelopen week pavo slobber gegeven voor zijn kuurtje zandweg/ psyllium, zou ik een half jaar geleden niet vlot doen maar ik merk dat te krampachtig zijn op voer me echt tegenstaat.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 13:33

Muze schreef:
Ik heb afgelopen maanden wiesencobs bijgegeven met wisselend wat kruiden naast mijn balancer ( momenteel Vitalbix).
Maar nu de weides weer open gaan hoeft wiesencobs niet meer zo van mij(n pony) en zal ik wellicht ook best wel een balancer weer aanvullen met een paar handjes gewone muesli.
Ik heb afgelopen week pavo slobber gegeven voor zijn kuurtje zandweg/ psyllium, zou ik een half jaar geleden niet vlot doen maar ik merk dat te krampachtig zijn op voer me echt tegenstaat.


Dat dus.,

Vandaag met trailer op pad en Stanley is niet altijd makkelijk met laden, maar de pavo slobber mash loopt hij zo de trailer op. Terwijl met z’n eigen eten of wortels (waar hij echt gek op is en weinig krijgt ) wat lastiger is met laden,

Kortom hij krijgt met trailer gwn z’n bak met slobber maar dan wel een bodem

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: van graan-vrij naar weer graan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:42

Hier van graan naar graan vrij en weer terug naar graan gegaan.
Ik heb een Arabier, een arabxkwpn en een draver. Staan aan huis met schuilstal en onbeperkt verpakt hooi.
Ik heb ze compleet graanvrij gehouden. Agrobs, Vitalbix, enz. Ze werden dof, futloos en gevoelig voor suikers in het gras. Arm in de bespiering en op een gegeven moment gewoon chagrijnig naar elkaar maar ook naar mij.
Ik heb het echt wel geprobeerd hoor! Dus niet een week maar echt jaren.
Nu krijgen ze gewoon normale 1/4muesli,1/4 brok, handje spelt en 1 bietenpulp en een schep luzerne plus bekertje vital van pavo. Verdeelt over 2 keer. Ik geef nu cavalor sportlijn.
Gewoon blije werkwillige paarden weer.