Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voer langzame energie

 
Profiel   

Momenteel voeren we onze 4 jarige volbloed vitalbix.
Daily 180 Gr per dag, muesli 500 Gr per dag, lucerne 500 Gr per dag. (Advies Vitalbix) Onbep ruwvoer op stal. Laag in eiwit gok ik zo anders hoefden we niet zo bij te voeren.



Hij moet aankomen en niet heet worden. In de galop valt hij terug.
Hij krijgt nu 1,5kg senior priores bij en we merken dat hij minder terugvalt naar draf. Dus hij krijgt meer langzame energie waar hij niet heet van wordt. En hij moet aankomen.
Sportbrok werd hij gruwelijk heet van, dat is geen optie. Fiberbeet kwam hij amper van aan, hebben we zeker 5 maanden gegeven.

Nu overwegen we om op andere brok/muesli over te stappen dat langzame energie geeft, aanzet en waar hij niet heet van wordt. Dus laag in suikers, geen haver.

Iemand ideeën/tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 17:26 



 
Profiel   

meer van alles gaan geven.
meer luzerne, geen 500 gram ,maar doe maar een kilo.
meer seniores priores, niet 1x 1,5 kilo,maar maak daar 2 of 3x per dag anderhalve kilo van.

hoeveel ruwvoer gaat er in?

probeer het te wegen,dat je weet hoeveel kilo er gegeten word.
verder even in dit topic kijken,staan veel tips in.
[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 18:10 



 
Profiel   

Haver is nu juist een ideaal voer; veel eiwitten, weinig suikers. Zwarte haver is nog beter omdat ook nog eens veel vetten bevat. Ik voer altijd haver, meestal de zwarte variant en mijn paard zijn echt niet heet, integendeel ;-) maar hebben wel meer dan genoeg energie.
Gerst is ook een prima optie, is wat langzamer dan haver. Maar aan de andere kant gaat er toch niemand op zijn paard zitten kort na een voerbeurt ;-).
Ik zweer dus bij granen voor mijn paarden, puur haver of een granenmengsel en de fabel dat paarden er heet van worden mag naar dat land verwezen worden. Maar het is niet de bedoeling om er kilo's van te voeren; ik voer ca. 500 gram haver i.c.m. lucerne en goed hooi + een vit/ brokje. Paarden zijn fit, glanzen en hebben genoeg energie maar zijn dus absoluut niet heet.
https://www.hartog-lucerne.com/kennisba ... or-paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 18:21 



 
Profiel   

Cavalor whole gain
Ben echt super tevreden over dat voer.
Is zeer geconcentreerd en dus geen grote hoeveelheden te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 18:36 



 
Profiel   

Meer SP idd en voor langzame energie kun je idd olie toevoegen. Zwarte haver ook niet verkeerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 19:20 



 
Profiel   

Vetten in de vorm van olie bijvoorbeeld maiskiemolie. Is ook hoog in de vit.E. Rustig aan opbouwen en je mag tot ruim een mok per dag geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 19:28 



 
Profiel   

Ik heb een broodmagere engels volbloed gekocht. Ht beest moet aankomen maar wel gecontroleerd. Van alles met graan en suikers er in zette hij zijn feestmuts op en dat was niet zo prettig.
Nu krijgt hij van mij st hippolyt structuur geteidefrei. Ik zeg niet dat het goedkoop voer is, maar bij ons doet het precies wat ik wil. ER zitten veel vetten en proteinen in dit voer. Het beest komt langzaam op gewicht en geen gedram en slingers meer. Verder krijgt hij onbeperkt hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 19:45 



 
Profiel   

Granen is geen optie, sportbrok werd hij zo heet van. Haver dus ook geen optie.
Geweekt voer moeten we zelf geven en ook zelf weken, kan echt maar max 1x per dag. Dus priores 2x per dag geven is geen optie..
Lucerne kan wat omhoog inderdaad. St hippolyt ga ik ook eens naar kijken.
Precies dat, geen heet paard maar wel rustig aan laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 21:55 



 
Profiel   

Ben je al bekend met Viralbix Active+? Of is dat de muesli die je bedoelt. Eventueel de nutrimash erbij om ‘m te laten aankomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 22:09 



 
Profiel   

Miss_Mii21 schreef
Granen is geen optie, sportbrok werd hij zo heet van. Haver dus ook geen optie.
Geweekt voer moeten we zelf geven en ook zelf weken, kan echt maar max 1x per dag. Dus priores 2x per dag geven is geen optie..
Lucerne kan wat omhoog inderdaad. St hippolyt ga ik ook eens naar kijken.
Precies dat, geen heet paard maar wel rustig aan laten komen.

Kan je sp niet klaar zetten geweekt dat hun het emmertje op de kop en klaar? Kan nu nog prima qua temp een dag staan geweekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 22:42 



 
Profiel   

Spierkracht van Vitalstyle?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 22:47 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Miss_Mii21 schreef
Granen is geen optie, sportbrok werd hij zo heet van. Haver dus ook geen optie.
Geweekt voer moeten we zelf geven en ook zelf weken, kan echt maar max 1x per dag. Dus priores 2x per dag geven is geen optie..
Lucerne kan wat omhoog inderdaad. St hippolyt ga ik ook eens naar kijken.
Precies dat, geen heet paard maar wel rustig aan laten komen.

Kan je sp niet klaar zetten geweekt dat hun het emmertje op de kop en klaar? Kan nu nog prima qua temp een dag staan geweekt

Ik maak idd meestal voor 2 dagen, dat gaat prima :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 23:07 



 
Profiel   

geen stalgenoten of stalhouder die je paard even wil voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 06:32 



 
Profiel   

Je SP flink ophogen.
Kan je prima vooraf weken en kunnen ze dan mooi de hele nacht over doen.
Ik ga nu na 3 maand de sp alweer afbouwen omdat het al flink aangezet heeft. Kreeg hier in het begin 4 ongeweekte scheppen. Nu nog 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 08:56 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Je SP flink ophogen.
Kan je prima vooraf weken en kunnen ze dan mooi de hele nacht over doen.
Ik ga nu na 3 maand de sp alweer afbouwen omdat het al flink aangezet heeft. Kreeg hier in het begin 4 ongeweekte scheppen. Nu nog 2.


Ik heb zo'n leuk paard dat z'n bak er af gooit, als ik er een ergens in de hoek neerzet gooit hij hem om. Hang ik hem op, stoot hij hem er af. Dus je moet er wel bij blijven. Zie het dus even niet voor mij hoe ik kan zorgen dat hij 's nachts kan eten en die bak niet om gooit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 09:52 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Spierkracht van Vitalstyle?
wellicht, gaan we dan niet overdoseren met de voeding er naast? weet je een goedkoper alternatief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 09:54 



 
Profiel   

beegee schreef
Ben je al bekend met Viralbix Active+? Of is dat de muesli die je bedoelt. Eventueel de nutrimash erbij om ‘m te laten aankomen?


Klopt, hij krijgt nu 500 gr active+. De slobber zal volgens vitalbix niet de energie geven. Merk dat Priores daar wel een goed aandeel in heeft op het moment. We gaan de active wat ophogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 09:56 



 
Profiel   

Door een flexibele emmer op de grond te zetten in de stal. Kan de emmer gewoon in de stal blijven.
Jij blij paard blij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 11:25 



 
Profiel   

Miss_Mii21 schreef
Granen is geen optie, sportbrok werd hij zo heet van. Haver dus ook geen optie.
Geweekt voer moeten we zelf geven en ook zelf weken, kan echt maar max 1x per dag. Dus priores 2x per dag geven is geen optie..
Lucerne kan wat omhoog inderdaad. St hippolyt ga ik ook eens naar kijken.
Precies dat, geen heet paard maar wel rustig aan laten komen.


Je zou ook eens naar puur eiwitpoeder kunnen kijken. Daarvoor is erwteneiwitisolaat ideaal. https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisol ... i2EALw_wcB
Ik heb ooit die tip gekregen via het PSSM forum en voer het nu met regelmaat aan mijn paarden, die hebben geen PSSM maar het is een hele goede aanvulling voor elk paard. Het is makkelijk opneembaar en ze eten het, nat gemaakt door wat voer, heel makkelijk.
Eiwitten zijn vaak een ondergeschoven kindje en met 70 tot 140 gram ( 1 of 2 maatscheppen) ga je al snel resultaat zien. Daarbij is het ook nog leuk betaalbaar en kan je het zelf ook eten als je wat extra nodig hebt ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 11:44 



 
Profiel   

Ik ben over gegaan naar Equifyt Gold en Myo Porotein flakes, aangevuld met Pavo Protein Plus (daarnaast onbeperkt hooi). Hoeft maar kort te staan, hoog in eiwit en vrij van granen. Merrie is mooi kalm (niet lui of sloom dus) en blijft perfect op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 11:53 



 
Profiel   

Wellicht kun je deze vraag oook stellen in de Facebook groep "Denken over paarden"

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 12:28 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Wellicht kun je deze vraag oook stellen in de Facebook groep "Denken over paarden"


Heel eerlijk, de meeste die daar zitten zijn anti granen, ijzers bitten, dekens etc etc. En hebben ook ditto paarden die in zo'n systeem passen.
Dit is een jonge volbloed met een hoog metabolisme en dus ook ditto voerbehoefte. Het hooi wat op deze stal gegeven wordt is arm in alles. Overigens het meeste hooi wat overal gevoerd wordt. Dit paard heeft gewoon flink wat voedingsstoffen nodig.
Mag echter niet te veel energie krijgen want als het de energie krijgt die een jonge volbloed eigenlijk hoort te hebben wordt het te veel paard voor ts.
Diertje is nu echter niet vooruit te branden en komt duidelijk voedingsstoffen in het voer te kort.
Makkelijkste oplossing is een product als senior priores waar alles in zit en waarvan hij rustig de hele nacht kan eten. Dit tot hij fatsoenlijk op gewicht en energie niveau zit.
Daarna de sp afbouwen en overgaan op bijv een luzerne en vitamine/mineralen brok. Dit kan bijv ook de Florian Total Plus zijn waarbij beide gecombineerd is en laav in suiker en zetmeel zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 12:43 



 
Profiel   

Ik ben absoluut fan van Florian Horsefood. Niet alleen de visie maar het voer is ook super. Mijn paard komt dus absoluut niet bij van SP en alle andere dingen die genoemd zijn. Voorheen was het enige waar ze van aankwam Bonpard Muscle. Enkel via de dierenarts te krijgen (en via medpets tegenwoordig ook), maar kost dus 37 euro de zak. En dan moest ik 1 zak per week voeren...

Nu dus over op Florian. Begonnen met Basic Growth ruwvoermix en First Care muesli, nu overgestapt naar de Powerfit (nog niet gevoerd). Ze hebben sinds kort ook de zogenoemde oerbrok toegevoegd. Je kunt vrijblijvend een voeradvies vragen. Zeker ook geschikt voor de kieskeurige eter. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 12:51 



 
Profiel   

ik vind het wel interessant klinken.
wil j́ij wat voor me doen.?
een foto maken van die ruwvoermix?
ik geef mijn oude merrie grasmix van Hartog bij,dat is ook mooi spul.
ik moet er alleen geen harde stukke luzerne in hebben,daarom ben ik benieuwd naar foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 12:57 



 
Profiel   

Ik zal zondag even foto’s maken, maar het is heel los en zacht spul. Absoluut dus geen sprake van die harde luzerne stukken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 16:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen