Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:15

Luzerna schreef:
janderegelaa schreef:

Geef haar oude voer weer. Als een paard afvalt omdat je rantsoeneert geef je te weinig eten. Never change a winning team. Heel zwart/wit bekeken is het gewoon mishandeling.


Ja, dat doen we nu, maar ik zou graag nog een aanvulling hebben om.hasr weer wat dikker en gespierder te krijgen. Wel gaan we niet meer terug naar de sportbrok die ze voorheen kreeg, maar naar de econbrok omdat ze nu veel rustiger is. Hier staat ze al een maandje op.

Ze is rustiger omdat ze geen energie heeft! Snap je dat nu echt niet?! Ze wordt mager omdat het lijf de energie -die jij in haar mond hoort te stoppen- op eet van haar spieren.

Als je door verandering van voerregime een onwenselijke situatie krijgt qua gezondheid dan ga je eerst terug naar de oude situatie en van daar uit ga je verder zoeken naar een oplossing. Je gaat niet nu experimenteren om het wiel opnieuw uit te vinden.

Als je toch bij Econ wilt blijven begin eens met 3 keer een kilo brok per dag.

En een heel simpel basis voeradvies: kijk naar je paard! Wordt hij dikker dan geef je een schepje minder, wordt hij dunner dan geef je een schepje meer. Dit werkt bij mij al 30 jaar.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:18

Nibbit schreef:
fjordjes schreef:
Voor spieropbouw vind ik bodybuilder van hippalgo een fijn voer om te geven. Worden ze niet heter van.


Voor daarna zeker een goede optie :D

Alleen.. een te mager paard zal geen spieren opbouwen, dus op gewicht komen is eerst wel prioriteit


Je hebt gelijk, vergeten erbij te zetten :)

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 12:47

Geef haar oude voer weer. Als een paard afvalt omdat je rantsoeneert geef je te weinig eten. Never change a winning team. Heel zwart/wit bekeken is het gewoon mishandeling.
[/quote]

Ja, dat doen we nu, maar ik zou graag nog een aanvulling hebben om.hasr weer
Ze is rustiger omdat ze geen energie heeft! Snap je dat nu echt niet?! Ze wordt mager omdat het lijf de energie -die jij in haar mond hoort te stoppen- op eet van haar spieren.

Als je door verandering van voerregime een onwenselijke situatie krijgt qua gezondheid dan ga je eerst terug naar de oude situatie en van daar uit ga je verder zoeken naar een oplossing. Je gaat niet nu experimenteren om het wiel opnieuw uit te vinden.

Als je toch bij Econ wilt blijven begin eens met 3 keer een kilo brok per dag.

En een heel simpel basis voeradvies: kijk naar je paard! Wordt hij dikker dan geef je een schepje minder, wordt hij dunner dan geef je een schepje meer. Dit werkt bij mij al 30 jaar.[/quote]

Dit wil ik graag wat nuanceren. Voor ze een blessure kreeg, vonden wij haar wat druk worden en ook wat dikker worden. Druk in de zin van onnodig schrikken, ook tijdens het rijden. We hadden toen daardoor het idee dat ze juist meer energie kreeg dan verbruikte. Daarom wilden we gedoseerd overstappen van sportbrok naar econbrok.(Voorheen werd ze gereden door een echt goede GP ruiter). Toen ze haar blessure kreeg, werd dat ook geadviseerd (overstappen op econbrok) omdat ze geen onverwachtse bewegingen mocht maken. Toen we het werk weer oppakten, hebben we het rantsoen verder uitgebreid, wel op de econbrok. Ze is nu rustiger, maar niet mat. Ze is heel actief tijdens de training. Maakt bokkesprongen in de paddock, is alert. Maar niet meer zoeken naar iets om van te gaan rennen of springen. Daarom wilden wij de econbrok houden. Ze is in de paar weken op rantsoen echter wel afgevallen en daar wil ik wat aan doen. Het is niet dat ze nu echt mager is, of dat het meteen opvalt, maar het is gewoon net even te. Dat heeft ze snel (ze valt snel af) vertelde de oude eigenaar. En daar wil ik wat aan doen. In principe staat ze nu op haar oude rantsoen alleen econ ipv sportbrok en dat wil ik tijdelijk aanvullen met een dikmaker. En van een halve kilo naar een kilo per keer is ook een goed idee en neem ik mee.

Dank voor alle tips, het helpt me (logisch) nadenken.