Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 13:21

Dag allemaal, mijn paard heeft 2 weken moeten stappen en daarna moest ik het rijden langzaam opbouwen. We hebben haar van sportbroek naar handje econ gedaan omdat ze anders niet te houden was. Nu is ze in korte tijd toch wel mager geworden en zijn haar spieren flink minder geworden. Ook twijfel is of ze voldoende mineralen krijgt. We gaan nu over naar 1/2 econbrok. Wat adviseren jullie om als aanvulling te geven zodat ze wat aankomt en de juiste mineralen en vitaminen heeft maat niet fel wordt. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dank!

Flubberboot

Berichten: 2861
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:23

Vital van pavo :)
Zijn vitamine brokjes. Helpen misschien niet perse met op gewicht krijgen maar ze zorgen er wel voor dat je paard binnenkrijgt wat ze nodig heeft.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:38

Ik zou zeggen geweekte bietenpulp (= ruwvoer) met olie, dat is een echte dikmaker en geeft langzame energie. En dan een vitamine korrel erbij geven en een liksteen ophangen. Naast een goede kwaliteit onbeperkt ruwvoer.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:46

Als ze is afgevallen na het stoppen van de sportbrok zat er dus in de sportbrok de nutriënten die ze nodig heeft om zichzelf te onderhouden. Je bent dus van iéts te weinig gaan geven. Een vitaminebrok is super handig, dan weet je zeker dat ze alles genoeg binnenkrijgt.
Ruwvoer ook heel belangrijk om op gewicht te blijven/aankomen. Als je snel terug wil op gewicht kan je een cavalor whole gain gebruiken die werkte naast de fibrebeet op mijn paard ook wel lekker. Ik weet niet waar jouw paard heet van wordt?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:12

onbeperkt hooi, een goede vitaminebrok en bietenpulp, evt met olie. maar dit moet je wel opbouwen.
Hoeveel hooi en sportbrok kreeg ze? Als ze bv 3kilo sportbrok kreeg en nu een handje dan is het niet zo gek dat ze afvalt. veel paarden krijgen veel te veel brok en als dat dan stopt moet hun verteringssysteem zich aanpassen aan het nietuwe dieet.
Paarden hebben een heel gevoelig spijsverteringssysteem. grote wisselingen vragen andere bacterien in de darmen en moeten dan ook langzaam opgebouwd woren. Haar in 1x van de brok afhalen heeft waarschijnlijk geleid tot een onbalans waardoor ze nu afvalt. Als je nu weer wat nieuws gaat introdiceren, zoals bietenpulp of olie, ga er dan maar vanuit dat je de eerste weken geen effect ziet of dat ze zelfs nog meer afvalt. het duurt een paar weken voor een paard om aan nieuw voer te wennen en dat efficient te kunnen omzetten. als je over een paar weken weer terug wilt naar sportbrok zou ik voor nu helemaal niet iets anders kopen maar haar onbeperkt hooi en minder sportbrok geven dan toen ze in het werk stond, maar wel dezelfde sportbrok. anders blijf je wisselen en dat levert alleen maar meer stres op in haar verteringsstelsel.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:38

Dank allemaal! We hebben langzaam de sportbroek afgebouwd, dan overgestapt op econ en dat gaan we nu weer langzaam opbouwen. Dat deden we in overleg. Ze stond sowieso onbeperkt in het hooi. We willen niet terug naar sportbroek, omdat ze bij ons toch minder sport dan bij haar vorige, professionele eigenaar. We willen haar op econ laten staan en dan iets erbij om aan te komen. Vitamine brokjes erbij lijkt me een goed idee. Over bietenpulp heb ik meer goeds gehoord. Maar inderdaad; niet alles allemaal en in 1x...

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:19

Ik heb goede ervaringen met een combinatie van luzerne en merriebrok. Weinig energie maar wel veel eiwitten. Een van mijn paarden stapt al een tijdje alleen maar wegens een blessure. Hij stond eerst op een klein beetje basisbrok maar verloor superveel spier. Nu krijgt hij daarnaast ook een halve emmer luzerne en een schep merriebrok. Ik zie de bespiering weer groeien terwijl we nog steeds alleen maar stappen!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:35

Vitaminebrokjes en lijnzaadolie! Lijnzaadolie is heel goed om aan te komen én rustig te blijven. Is ook nog eens goed voor de weerstand. Merriebrok erbij is ook een goede optie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:09

Er zijn ook paarden die knetter worden van merriebrok. Toegeven, dat was een ruin maar feit is dat die met merriebrok (ook geven ivm wat hoger eiwit) veel explosiever was met rijden.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:01

Seniores priores is fijn om een paard te laten aankomen.
2x per dag een kilo (droog gewogen) dan heb je 2x een halve emmer vol.
Worden ze echt niet heet van.

Pavo vital er bij kan ook

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:06

Er is onbeperkt hooi, dat is al mooi! De mijne geef ik vitalbix omdat daar alles inzit. In januari/ februari valt hij altijd wat in, dan voeg ik zonnebloemolie/ lijnzaad olie toe. Van meer brok wordt hij te onrustig. Olie kun je ook goed bijvoeren in andere dikmakers zoals eerder genoemd in het topic (slobber, pulp of seniores).

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 00:33

Dank! Fijn al die adviezen. Hoe meer ik naar mijn paard kijk hoe meer ik tot de conclusie kom dat ze ook veel spiermassa is kwijt geraakt. Hebben jullie daar tips voor?

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 03:53

Kijk eens naar pavo fibrebeet, dit zet aan zonder te veel suikers. Daarnaast geef ik een aantal keer in de week bodybuilder van mijten bij. Deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat die van mij echt een goed lijf met spieren heeft gekregen.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 05:27

Mijn merrie met cushing krijgt bodybuilder van mijten bij. Ze is met pensioen maar ik heb niet het idee dat zr er feller van wordt.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:11

Luzerna schreef:
Dank! Fijn al die adviezen. Hoe meer ik naar mijn paard kijk hoe meer ik tot de conclusie kom dat ze ook veel spiermassa is kwijt geraakt. Hebben jullie daar tips voor?


Spieren groeien pas als er genoeg vet aanwezig is. Eerst laten aankomen dus ;)

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 18:11

Nibbit schreef:
Seniores priores is fijn om een paard te laten aankomen.
2x per dag een kilo (droog gewogen) dan heb je 2x een halve emmer vol.
Worden ze echt niet heet van.

Pavo vital er bij kan ook


En dan in plaats van de gewone brokken? Kan het ook als aanvulling?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:18

Ja hoor kan ook als aanvulling

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 18:20

Ze staat nu standaard op 3x 0,5kg econ brok van vente en dat vullen we aan met een halve maatbeker muesli van Pavo Natures best. En onbeperkt hooi.

We willen niet teveel veranderen i.v.m. de gevoeligheid van het spijsverteringssysteem maar dachten aan een half maatbekertje slobber (pavo slobber mash of seniores prioris) na het trainen. Of een deel van het hooi vervangen door florijn basics hooi. Allebei lijkt wat teveel. En nog meer geven lijkt me ook niet goed, al zou ik veel van jullie tips willen uitproberen...!

Klinkt dit goed of zie ik wat over het hoofd?

Alvast wederom dank!!

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 18:21

Nibbit schreef:
Ja hoor kan ook als aanvulling


En hoeveel doe ik dan? En wanneer? Ik dacht als aanvulling na de training. Een halve maatbeker laten weken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:25

Luzerna schreef:
Dag allemaal, mijn paard heeft 2 weken moeten stappen en daarna moest ik het rijden langzaam opbouwen. We hebben haar van sportbroek naar handje econ gedaan omdat ze anders niet te houden was. Nu is ze in korte tijd toch wel mager geworden en zijn haar spieren flink minder geworden. Ook twijfel is of ze voldoende mineralen krijgt. We gaan nu over naar 1/2 econbrok. Wat adviseren jullie om als aanvulling te geven zodat ze wat aankomt en de juiste mineralen en vitaminen heeft maat niet fel wordt. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dank!

Geef haar oude voer weer. Als een paard afvalt omdat je rantsoeneert geef je te weinig eten. Never change a winning team. Heel zwart/wit bekeken is het gewoon mishandeling.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 18:27

janderegelaa schreef:
Luzerna schreef:
Dag allemaal, mijn paard heeft 2 weken moeten stappen en daarna moest ik het rijden langzaam opbouwen. We hebben haar van sportbroek naar handje econ gedaan omdat ze anders niet te houden was. Nu is ze in korte tijd toch wel mager geworden en zijn haar spieren flink minder geworden. Ook twijfel is of ze voldoende mineralen krijgt. We gaan nu over naar 1/2 econbrok. Wat adviseren jullie om als aanvulling te geven zodat ze wat aankomt en de juiste mineralen en vitaminen heeft maat niet fel wordt. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dank!

Geef haar oude voer weer. Als een paard afvalt omdat je rantsoeneert geef je te weinig eten. Never change a winning team. Heel zwart/wit bekeken is het gewoon mishandeling.


Ja, dat doen we nu, maar ik zou graag nog een aanvulling hebben om.hasr weer wat dikker en gespierder te krijgen. Wel gaan we niet meer terug naar de sportbrok die ze voorheen kreeg, maar naar de econbrok omdat ze nu veel rustiger is. Hier staat ze al een maandje op.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:34

Luzerna schreef:
Nibbit schreef:
Ja hoor kan ook als aanvulling


En hoeveel doe ik dan? En wanneer? Ik dacht als aanvulling na de training. Een halve maatbeker laten weken?


Waarom zou je maar een halve maatbeker willen geven? Dan kun je imo net zo goed niets geven.

Ze moet toch aankomen?

2x per dag een kilo (droog gewogen) + water is een mooie start.

Het is een ruwvoervervanger die goed aanzet.
Ze worden niet heet.

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Een paard aan laten komen zonder feller te laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:37

Voor spieropbouw vind ik bodybuilder van hippalgo een fijn voer om te geven. Worden ze niet heter van.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:41

fjordjes schreef:
Voor spieropbouw vind ik bodybuilder van hippalgo een fijn voer om te geven. Worden ze niet heter van.


Voor daarna zeker een goede optie :D

Alleen.. een te mager paard zal geen spieren opbouwen, dus op gewicht komen is eerst wel prioriteit

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 18:56

Nibbit schreef:
Ja hoor kan ook als aanvulling


Oke, dus naast wat we hebben (3× halve kilo econ brok van vente en halve maatbeker muesli van pavo natures best en onbeperkt hooi) nog twee kilo seniores prioris? Klinkt zo veel, maar ja, ze moet aankomen...