Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 23:57

hoi, ik had een vraagje.
Ik heb een bijna 4-jarige merrie, ze is nu rond de 163 en gezien haar afstamming denk ik dat ze nog wel wat door gaat groeien. Ze is ook nog vrij smal en puppyachtig. We gaan deze of volgende week, afhankelijk van het weer, haar weer onder het zadel oppakken ze is al zadelmak. Nu merk ik dat ze sinds ze bij mij staat wat ingevallen is qua bespiering, ze kreeg bij de vorige eigenaar voordroog en hier vrij arm hooi. Nu wil ik haar dus wat extra eiwitten gaan geven ook omdat ze nog moet groeien. Mijn vorige paard kreeg altijd een paar handjes Hartog luzerne door haar brokken zodat ze beter ging kauwen, maar dat waren geen grote hoeveelheden. Je betaalt dan geloof ik € 15 voor een zak van 15 kg. Ik wil dit paard wel iets meer gaan geven zodat de eiwitten ook echt effect hebben, maar vind minstens twee zakken Hartog per maand wel een beetje duur worden. Nu heeft mijn foerage handel ook balen luzerne, dus onverpakt. Heeft iemand hier ervaring mee, is dit minder goed dan de zakken die je in de winkel koopt?

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:07

Ik zou überhaupt geen luzerne voeren. Het grote gros van de paarden doet het er niet goed op. Stalbenen, jeuk, hoefzweren ed zijn aan de orde van de dag en niemand linkt het aan luzerne.
Puur voeren (dus geen luzerne en graanvrij werkt het allerbeste).

Mijn pssm paard (dus zeer verhoogde eiwitbehoefte) gaat super op grasbrok van hartog, marstall force, lijnzaad en een schepje/bekertje erwteneiwitisolaat en of soyaschroot. Soya is discutabel en wil ik eigenlijk ook niet. Maar paardlief doet het er goed op en het is heel veel goedkoper dan erwteneiwit (wat heel erg duur is geworden)

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:37

pluisje88 schreef:
Ik zou überhaupt geen luzerne voeren. Het grote gros van de paarden doet het er niet goed op. Stalbenen, jeuk, hoefzweren ed zijn aan de orde van de dag en niemand linkt het aan luzerne.
Puur voeren (dus geen luzerne en graanvrij werkt het allerbeste).

Mijn pssm paard (dus zeer verhoogde eiwitbehoefte) gaat super op grasbrok van hartog, marstall force, lijnzaad en een schepje/bekertje erwteneiwitisolaat en of soyaschroot. Soya is discutabel en wil ik eigenlijk ook niet. Maar paardlief doet het er goed op en het is heel veel goedkoper dan erwteneiwit (wat heel erg duur is geworden)

Pluisje: zit er in de bovenstaande brok helemaal geen luzerne? Ben namelijk momenteel op zoek naar voer zonder luzerne

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:39

Nynke:
Ik heb stalgenoten die pure eiwitten zijn gaan bijvoeren als suppelement. Die paarden zien er super uit qua bespiering! Ik kan wel eens navragen wat het precies is als je wilt :D

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:42

Heb je je hooi laten testen? Bij Pavo kan je je hooi laten testen, zodat je weet wat er te kort is en kan je gericht voeren. Ik geef mijn paarden Fibrebeet bij voor extra eiwitten omdat mijn partij hooi te weinig eiwit heeft.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:01

Op de sportstal waar ik eerder altijd stond hadden ze ook van die balen luzerne. Aten de paarden prima op mijn 2 heren na :') Die gaf ik eerst de standaard luzerne van Hartog maar dat aten ze ook niet heel goed dus ging ik over op Hartog Digest. Super spul dat!

Moet wel zeggen dat dat al een paar jaar geleden is. Inmiddels voer ik een complete mix waar kruiden,luzerne en vitaminebrok doorheen zit. Is niet heel duur vind ik zelf en paarden eten het goed. 1 merrie krijgt daar nog brok bij en wat sojaschroot. Dat is een merrie die ook erg “puppy” is maar sinds dat ze dit krijgt trekt ze mooi bij (en dat zonder training).

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:31

Inderdaad sojaschroot gaan voeren. Bestaat voor 50% uit eiwit en geen suiker. Je betaalt ongeveer een €1 per kilo. Het ziet er een beetje uit als tarwe zemelen (Brinta voor je er pap van maakt).
Je kunt opbouwen naar max zo’n 200-300 gram per dag.
Mijn haf van 520 kilo en 1.55 kreeg 200 gram per dag. Als ik die 100gram aan eiwit uit erwtenbulk zou moeten voeren was ik arm geweest. Als ik het uit sportbrok had gehaald (10% eiwit gemiddeld) was hij weer te dik geworden. Nu had ik alle voordelen zonder de nadelen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:51

pluisje88 schreef:
Ik zou überhaupt geen luzerne voeren. Het grote gros van de paarden doet het er niet goed op. Stalbenen, jeuk, hoefzweren ed zijn aan de orde van de dag en niemand linkt het aan luzerne.
Puur voeren (dus geen luzerne en graanvrij werkt het allerbeste).

Mijn pssm paard (dus zeer verhoogde eiwitbehoefte) gaat super op grasbrok van hartog, marstall force, lijnzaad en een schepje/bekertje erwteneiwitisolaat en of soyaschroot. Soya is discutabel en wil ik eigenlijk ook niet. Maar paardlief doet het er goed op en het is heel veel goedkoper dan erwteneiwit (wat heel erg duur is geworden)

Ik heb 10 paarden, krijgen allen al jaar en dag Luzerne geperst in Brok uit Italië ( Carli Wafer)vandaan en geeneen heeft problemen zoals jij hierboven beschrijft.
Zien er juist heel goed uit. Goed in de spieren.
Dus om nu te zeggen dat het grote gros van paarden het er niet goed op doen is onzin.

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 09:27

Mijn eczeem paard ging ook niet goed op luzerne, maar vind ik geen reden om het voor dit andere paard helemaal af te schrijven. Soja hoor ik ook goede verhalen over, maar is bijna niet GMo vrij te krijgen en heb me laten vertellen dat dat dan ook niet goed is. De producten waar luzerne in verwerkt zit, zoals Pavel heb ik mijn twijfels over omdat het aandeel luzerne dan maar heel klein is. Grasbrok heb ik hier staan van agrobs, daar staat expliciet op laag in eiwitten. Nu heeft agrobs ook een variant met meer eiwitten, maar die is weer even duur als luzerne uit een zakje.

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 09:28

Yenni schreef:
pluisje88 schreef:
Ik zou überhaupt geen luzerne voeren. Het grote gros van de paarden doet het er niet goed op. Stalbenen, jeuk, hoefzweren ed zijn aan de orde van de dag en niemand linkt het aan luzerne.
Puur voeren (dus geen luzerne en graanvrij werkt het allerbeste).

Mijn pssm paard (dus zeer verhoogde eiwitbehoefte) gaat super op grasbrok van hartog, marstall force, lijnzaad en een schepje/bekertje erwteneiwitisolaat en of soyaschroot. Soya is discutabel en wil ik eigenlijk ook niet. Maar paardlief doet het er goed op en het is heel veel goedkoper dan erwteneiwit (wat heel erg duur is geworden)

Pluisje: zit er in de bovenstaande brok helemaal geen luzerne? Ben namelijk momenteel op zoek naar voer zonder luzerne


In de force zit geen luzerne, die heb ik hier ook staan

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:32

Ik heb luzerne geprobeerd, ontzettend duur. Die van mij kan er niet tegen bleek, dus gestopt. Was mijn portemonnee ook blij mee.

Soja is niet GMo vrij idd, om die reden ben ik erwtenproteine gaan geven (humaan van Bulk). Schepje per dag over de vitaminekorrel, wordt hier goed gegeten.
Voor het langzame kauwen en de darmbalans geef ik een hand Optiform bij.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:36

Nynkex01 schreef:
Mijn eczeem paard ging ook niet goed op luzerne, maar vind ik geen reden om het voor dit andere paard helemaal af te schrijven. Soja hoor ik ook goede verhalen over, maar is bijna niet GMo vrij te krijgen en heb me laten vertellen dat dat dan ook niet goed is. De producten waar luzerne in verwerkt zit, zoals Pavel heb ik mijn twijfels over omdat het aandeel luzerne dan maar heel klein is. Grasbrok heb ik hier staan van agrobs, daar staat expliciet op laag in eiwitten. Nu heeft agrobs ook een variant met meer eiwitten, maar die is weer even duur als luzerne uit een zakje.

Klopt maar dat is voor veel paarden geen enkel probleem. Het zit ook enorm veel door voersoorten heen Soja ook niet gmo vrij dus.

Als alternatief kan je ook rijst of erwteneiwitten geven. Ik geef erwteneiwitten van Bulk.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:53

Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.

Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..

Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:40

Yenni schreef:
Nynke:
Ik heb stalgenoten die pure eiwitten zijn gaan bijvoeren als suppelement. Die paarden zien er super uit qua bespiering! Ik kan wel eens navragen wat het precies is als je wilt :D


Wij doen dat ook; werkt echt fantastisch. Het zijn deze eiwitten: https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html, Is dus soja ( en GMO/ GGO vrij.)
70 tot 140 gram ( 1 of 2 maatschepjes) dagelijks. Wel natmaken en geven met iets anders erdoor heen ( bijv. fibre nuggets) en het wordt smakelijk gegeten.
Onze dekhengst krijgt dit regelmatig, zeker als het dekseizoen nadert. De andere paarden geef ik het ook als er extra werk/ spierkracht nodig is.

Ik heb deze tip ooit gekregen van iemand met PSSM paarden maar het werkt dus net zo goed bij gezonde paarden.
Veel paarden krijgen sowieso te weinig eiwitten en die zijn nou net nodig voor spieropbouw.

Wij voeren overigens wel luzerne en meestal de pure luzerne, dus zonder toevoegingen, van Souman in Marknesse https://www.souman-agro.nl/product/kuns ... erne-plus/ maar dan wel i.c.m. granen/ zwarte haver. Voordeel van zwarte haver is dat er ook veel vetten en eiwitten in zitten, meer dan in blanke haver, en haver is goed voor de spijsvertering ( en ze worden er niet heet van ;-) ).

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 10:53

pluisje88 schreef:
Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.

Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..

Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.


Ik voer Vitalbix Daily complete, is GMO vrij. Ik vraag me wel oprecht af hoe groot probleem dat GMO is, zal vast beter zijn van niet maar wij mensen eten ook allemaal genetisch bewerkte producten en gaan we ook niet gelijk dood aan

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 10:55

ElCid schreef:
Yenni schreef:
Nynke:
Ik heb stalgenoten die pure eiwitten zijn gaan bijvoeren als suppelement. Die paarden zien er super uit qua bespiering! Ik kan wel eens navragen wat het precies is als je wilt :D


Wij doen dat ook; werkt echt fantastisch. Het zijn deze eiwitten: https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html, Is dus soja ( en GMO/ GGO vrij.)
70 tot 140 gram ( 1 of 2 maatschepjes) dagelijks. Wel natmaken en geven met iets anders erdoor heen ( bijv. fibre nuggets) en het wordt smakelijk gegeten.
Onze dekhengst krijgt dit regelmatig, zeker als het dekseizoen nadert. De andere paarden geef ik het ook als er extra werk/ spierkracht nodig is.

Ik heb deze tip ooit gekregen van iemand met PSSM paarden maar het werkt dus net zo goed bij gezonde paarden.
Veel paarden krijgen sowieso te weinig eiwitten en die zijn nou net nodig voor spieropbouw.

Wij voeren overigens wel luzerne en meestal de pure luzerne, dus zonder toevoegingen, van Souman in Marknesse https://www.souman-agro.nl/product/kuns ... erne-plus/ maar dan wel i.c.m. granen/ zwarte haver. Voordeel van zwarte haver is dat er ook veel vetten en eiwitten in zitten, meer dan in blanke haver, en haver is goed voor de spijsvertering ( en ze worden er niet heet van ;-) ).


Oeh thanks, deze komt me bekend voor, volgens mij heeft mijn voer leverancier mij deze ooit aangeraden
Edit: zij had deze aangeraden: https://www.bulk.com/nl/soja-eiwitisolaat-90.html
Laatst bijgewerkt door Nynkex01 op 06-04-22 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:56

pluisje88 schreef:
Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.

Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..

Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.


Waarom die weerstand tegen gmo? Voor de spijsvertering van je paard maakt dat toch geen bal uit?

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:01

Nynkex01 schreef:
pluisje88 schreef:
Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.

Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..

Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.


Ik voer Vitalbix Daily complete, is GMO vrij. Ik vraag me wel oprecht af hoe groot probleem dat GMO is, zal vast beter zijn van niet maar wij mensen eten ook allemaal genetisch bewerkte producten en gaan we ook niet gelijk dood aan


Nou inderdaad. Als je in de supermarkt op het gemiddelde pakje kijkt word je niet blij (ik eet trouwens zo min mogelijk bewerkt voedsel maar oké) en bij paarden is het een hele heisa. Ik ben geen fan van gmo maar de vraag is of je er nog onderuit komt tegenwoordig. Moet je voor de gein eens kijken wat er in een vega burger zit. Bleh (die eet ik dan ook echt niet)

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:19

Nynkex01 schreef:
Oeh thanks, deze komt me bekend voor, volgens mij heeft mijn voer leverancier mij deze ooit aangeraden
Edit: zij had deze aangeraden: https://www.bulk.com/nl/soja-eiwitisolaat-90.html


Dat is mogelijk ook een optie maar ik hou het liever bij de erwten ;-). Het zijn allebei peulvruchten en de hoeveelheid eiwit is vrijwel hetzelfde. Erwten zijn overigens een prima voer voor paarden ( zitten ook in sommige voeders). "Vroeger" kregen paarden die moesten werken bijv. erwtenstro te eten en daar zaten vaak nog wel wat peulen en erwtjes aan vast, ook i.v.m. de eiwitten. Vinden ze overigens heerlijk.

chloetinker
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 00:43

pluisje88 schreef:
Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.

Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..

Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.


Mag ik vragen waar je het koopt?

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 06:10

Ik geef ook al jaren die balen luzerne, hier zijn er toch geen die er slecht op reageren (ik denk dat het vooral pssm'ers zijn die er gevoelig voor zijn, als ik de ervaringen zo hoor). De mijne zijn er dol op, en geven er de voorkeur aan boven gewoon hooi.

Dit als volledig ruwvoer wordt wel afgeraden, enerzijds omdat het hoge calciumgehalte voor kalkstenen kan zorgen, en sommigen zeggen dat het ook een trigger kan zijn voor hoefbevangenheid, ondanks het laag suikergehalte. Dit zou komen door de belasting van de lever door de eiwitten. Al betwijfel ik dat laatste, omdat mijn ex HB'er het in haar acute fase zelfs kreeg, en toch snel herstelde.

Hier persoonlijk nog geen paarden gehad die er slecht op reageerden.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:38

chloetinker schreef:
pluisje88 schreef:
Soja bestaat wel gmo vrij alleen is dat goed zoeken. Ik koop het bij een fouragehandel die zelf brok perst. Voor net iets onder de 2,- per kg. Maar hij zegt het is wel schaars dus duurder dan gmo (kost de helft). Dus ja het is te vinden maar daar moet je wel voor zoeken. Ik weet dat grevers in sinderen dit soort dingen verkoopt en opstuurt. Misschien kun je ze benaderen voor gmo vrij. Als er genoeg vraag naar is dan gaan ze vast wel moeite ervoor doen.

Maar even over gmo vrij: voer je sportbrok of muesli? Grote kans dat er iets in zit wat gmo is. Alleen merk je dat niet omdat het 1 van vele ingrediënten is die in de brok geperst is. In dierenvoer zit net zo veel troep als in eten uit de supermarkt. Puur voeren zoals ik doe kan wel, maar is ingewikkeld en duur. Al zou ik niet meer anders willen..

Ik voer volledig luzerne vrij. Marstall force, hartog grasbrok, agrobs alpengrun pellets zijn allemaal vrij van granen en luzerne en het paard vindt het stuk voor stuk heel lekker.


Mag ik vragen waar je het koopt?


Waar ik wat koop?

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:23

hwn schreef:
Ik geef ook al jaren die balen luzerne, hier zijn er toch geen die er slecht op reageren (ik denk dat het vooral pssm'ers zijn die er gevoelig voor zijn, als ik de ervaringen zo hoor). De mijne zijn er dol op, en geven er de voorkeur aan boven gewoon hooi.

Dit als volledig ruwvoer wordt wel afgeraden, enerzijds omdat het hoge calciumgehalte voor kalkstenen kan zorgen, en sommigen zeggen dat het ook een trigger kan zijn voor hoefbevangenheid, ondanks het laag suikergehalte. Dit zou komen door de belasting van de lever door de eiwitten. Al betwijfel ik dat laatste, omdat mijn ex HB'er het in haar acute fase zelfs kreeg, en toch snel herstelde.

Hier persoonlijk nog geen paarden gehad die er slecht op reageerden.


Wij voeren ook al jaren luzerne, hetzij uit de grote balen (https://www.souman-agro.nl/product/zong ... e-luzerne/) , hetzij in kleinere balen
( van Souman Agro, Marknesse https://www.souman-agro.nl/product/kuns ... erne-plus/ ) . Paarden eten het goed en nog nooit een probleem gezien en niet alleen de 3 van ons maar ook pensionpaarden. Bij flinke inspanning krijgen ze er erwten eiwit isolaat bij.
Overigens zweer ik bij een combinatie van haver en luzerne! Als je veel luzerne voert is de combinatie met granen overigens een must vanwege de scheve kalk/ fosfor verhoudingen. Bij een gift van enkele kilo's i.c.m. goed hooi is dat niet nodig.
Mijn Paint komt uit Amerika en daar is het heel normaal dat paarden vrijwel alleen luzerne krijgen omdat in sommige gebieden hooi niet te krijgen is. Ook daar heb ik nog nooit iets gezien van problemen er mee. Het kan altijd dat een paard minder goed reageert op, goede, luzerne, maar ik heb het in de ruim 50 jaar dat ik paarden heb, nog nooit gezien.

Bij Bulk is het erwten eiwit isolaat niet echt duurder dan soja en daarbij geven ze altijd korting; je voert er ca. 70 gram per dag van ( 1 maatschep) dus met 2,5 kilo doe je echt lang. https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html, qua prijs dus vergelijkbaar met het soja eiwit https://www.bulk.com/nl/soja-eiwitisolaat-90.html ( scheelt 1,- op 2,5 kg).

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Luzerne, balen of zak uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:25

Niet veel duurder? Het scheelt 10 euro op een zak t.o.v. januari bij Bulk := toen betaalde ik 18 voor een zak van 2,5 kg nu 28.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:36

Spenk schreef:
Niet veel duurder? Het scheelt 10 euro op een zak t.o.v. januari bij Bulk := toen betaalde ik 18 voor een zak van 2,5 kg nu 28.


Niet veel duurder dan de soja van Bulk...........bedoel ik. Ja, alles wordt duurder, jammer genoeg. Maar als je het dagelijks voert is het weer een extra 10,- per maand, dat is waar.