Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

 
Profiel   

Ik heb sinds kort een "verzorgpaard" dat ik zo goed als eigen kan beschouwen.
Betreffende paard is net verhuist naar een pensionstal in de buurt maar staat redelijk schraal.

Op de paddock hebben ze 24/7 hooi ter beschikking, de bedoeling is dat hij binnenkort ook op de wei gaat (maar halve hectare voor 2, zand/bosgrond dus niet veel gras).

Paard oogt opzich gezond in die zin. Dat hij 20 is, maar nog netjes verhaart en ook nog wel glimt na een borstelbeurt bvb.
Maar er zijn toch wat kleine problemen.

Het is een bekende luchtzuiger. Hij draagt dus zowat 24/7 een luchtzuigbandje.

Nu 2x per dag basis brok van Mijten en onbeperkt schraal maar goede kwaliteit hooi.

Ik geef nu via de eigenaresse als ik ga (3x in de week) de 15min bietenpulp bijvoeren halve kg ongeweekt en daar een schep Mijten hippalgo quattro bij en eventueel wat wortels. Quattro is echter biet echt bedoeld om op gewicht te komen.
Nu heb ik ook grasmix met luzerne bijgekocht. En dacht ik om langzaam op te bouwen met bvb maisolie.
Maar zijn er nog dingen die ik kan doen?

Ik kom zowieso maar 3x per week (meer is ook bijna niet mogelijk), staleigenaars willen liefst hun eigen voerbeleid aanhouden en niet vananlles gaan "bijvoeren".
Wat is dan de beste manier om hem toch weer zo snel mogelijk op gewicht te krijgen?

Paard is net gevaccineerd en ontwormd. Kauwt goed (maakt geen proppen oid), maar is dus wel al enigzins op leeftijd. Ontworming word over 20dgn herhaald. (Vanwege wisseling stal en voorzorgsmaatregelen).
Weinig bespiering (staat al lang niet meer in het werk).


[ img ]

Op de foto is niet echt duidelijk hoe mager hij werkelijk is. Ik ga van de week betere foto's maken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:37 



 
Profiel   

Waarom luchtzuigt hij?
Ruwvoer is de basis, dus een goede kwaliteit is belangerijk.
Olie zet ook aan. Fijn dat hij binnen kort op het gras komt. Paard bij ons op de wei staat met deken om verder afvallen te voorkomen, 24/7 toegang tot hooi en gras, krijgt 2 x per dag 3 kilo pulp met vitamine brok. Ze begint nu na 3 maanden op te knappen. Het aankomen heeft tijd nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:42 



 
Profiel   

Hoi ik zou geen hooi op zand voeren ivm zand koliek.
Verder zet kuilgras meer aan als hooi en ik zou die luchtzuig band af doen.Straks lekker op het gras helpt ook.Verhuizen geeft stress misschien gaat het vanzelf beter als hij gewend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:45 



 
Profiel   

Zo lang het nog niet warm is qua temp kan jij nog 1 of 2x pulp of priores klaar zetten geweekt en wel.. hoeven hun alleen maar bak op de kop te gooien.. En anders hoger in eiwit lager in basis brok

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:47 



 
Profiel   

[code][/code]
Yenni schreef
Waarom luchtzuigt hij?
Ruwvoer is de basis, dus een goede kwaliteit is belangerijk.
Olie zet ook aan. Fijn dat hij binnen kort op het gras komt. Paard bij ons op de wei staat met deken om verder afvallen te voorkomen, 24/7 toegang tot hooi en gras, krijgt 2 x per dag 3 kilo pulp met vitamine brok. Ze begint nu na 3 maanden op te knappen. Het aankomen heeft tijd nodig


Waarom hij luchtzuigt weet ik niet. Eigenaresse zegt dat het ooit uit verveling is begonnen toen zij wegens gezondheidsproblemen niet meer zoveel aandacht kon geven. Daarna stond hij veel op de wei, maar in de winter vaak erger luchtzuigen dan zomers.
Laatste weken voor de verhuis is ze niet veel kunnen gaan, verzorgers hebben het bandje niet in de gaten gehouden en zo heeft hij dus afgelopen weken onbeperkt kunnen zuigen. Wat wrs nu ook heeft gezorgd voor het felle afvallen. Normaal met bijvoeren in de winter bleef hij mooi rond.

Ik ken het paard zelf nog maar net.
Maar zeker na voeren bvb wil hij gaan zuigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:47 



 
Profiel   

office schreef
Hoi ik zou geen hooi op zand voeren ivm zand koliek.
Verder zet kuilgras meer aan als hooi en ik zou die luchtzuig band af doen.Straks lekker op het gras helpt ook.Verhuizen geeft stress misschien gaat het vanzelf beter als hij gewend is.


Luhctzuigband nu afdoen is echt geen optie.

De overkapping word binnenkort betegeld. De baal hooi ligt eigenlijk achter het muurtje waar hij staat op steen.
Volgende maand gaat hij naar de wei en snachts op een andere paddock met ook een betegelde voerplek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:49 



 
Profiel   

Ik zou als eerste de luchtzuigband af doen, want dat zijn ondingen. En evt gastro gaan bijvoeren.

Misschien kun je hem licht in het werk zetten om wat spieren op te bouwen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:50 



 
Profiel   

Ik zou eerst paar weken afwachten hoe hij het doet op het rantsoen van de nieuwe stal. Als je gaat idd eventueel de grasmix met luzerne bijgeven, en nagaan wat de oorzaak is van het schraal zijn: bij te weinig voer kan het helemaal vanzelf snel weer goedkomen, bij andere problemen (tanden, wormen, maagzweren...) moet de oorzaak natuurlijk aangepakt worden.

Gebruik eventueel zo'n lintmeter om te zien of ie bijkomt, want als je te vaak gaat, zie je het verschil vaak niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:50 



 
Profiel   

Ik kreeg mijn 20 jarige er weer bij met vele kilo's Pavo Fibrebeet gedurende ca 10 weken.

Naast onbeperkt hooi, zijn dagelijkse 1,5kg brok en overdag weidegang.


Laatst bijgewerkt door Dees op 09-04-22 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:50 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Zo lang het nog niet warm is qua temp kan jij nog 1 of 2x pulp of priores klaar zetten geweekt en wel.. hoeven hun alleen maar bak op de kop te gooien.. En anders hoger in eiwit lager in basis brok


Ik kan idd wel wat klaarzetten.
Heb nu 2 zakken hippalgo quattro. Dit is laag in suiker/eiwit eigenlijk. (Kreeg hij op oude plek), samen met de 15min bietenpulp.

Maar dus toch beter seniores priores of mijten senior bvb?
Fibrebeet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:51 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik zou als eerste de luchtzuigband af doen, want dat zijn ondingen. En evt gastro gaan bijvoeren.

Misschien kun je hem licht in het werk zetten om wat spieren op te bouwen?


Hij is naar hier gekomen zodat ik hem idd weer rustig kan oppakken en ...
Dus hopelijk minder verveling en ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:51 



 
Profiel   

Dees schreef
Ik kreeg mijn 20 jarige er weer bij met vele kilo's Pavo Fibrebeet gedurende ca 10 weken.

Naast onbeperkt hooi, zijn dagelijkse 1,5kg brok en overdag weidegang.


Ik had idd ook al de fibrebeet op oog. Goed dat je een fijne ervaring hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:52 



 
Profiel   

hwn schreef
Ik zou eerst paar weken afwachten hoe hij het doet op het rantsoen van de nieuwe stal. Als je gaat idd eventueel de grasmix met luzerne bijgeven, en nagaan wat de oorzaak is van het schraal zijn: bij te weinig voer kan het helemaal vanzelf snel weer goedkomen, bij andere problemen (tanden, wormen, maagzweren...) moet de oorzaak natuurlijk aangepakt worden.

Gebruik eventueel zo'n lintmeter om te zien of ie bijkomt, want als je te vaak gaat, zie je het verschil vaak niet.


Oorzaak is wrs dat hij een aantal weken zonder luchtzuigband op een schrale weide heeft gestaan zonder aandacht (dus verveling).
Was wel nog rond door de winter heen gegaan maar schijnbaar pas laatste maanden zo afgevallen (eigenerasse ziek, verzorgers nalatig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:53 



 
Profiel   

BillyJ schreef
Earth schreef
Ik zou als eerste de luchtzuigband af doen, want dat zijn ondingen. En evt gastro gaan bijvoeren.

Misschien kun je hem licht in het werk zetten om wat spieren op te bouwen?


Hij is naar hier gekomen zodat ik hem idd weer rustig kan oppakken en ...
Dus hopelijk minder verveling en ..


Maar 9vd 10 keer doet een paar ddit niet uit verveling, maar door pijn of stress. Dus dat zijn dingen waarvoor je moet zorgen. Stress geeft vaak maagzweren en die doen zeer, dus gaan ze luchtzuigen omdat er dan endorfines vrij komen in het brein, wat pijnstillend werkt.
Maar het kan bijv ook komen door pijn elders in het lichaam.
Dus beter een oplossing bieden betreft de reden van het luchtzuigen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:54 



 
Profiel   

Seniores priores is een ruwvoervervanger. Ideaal om paarden te laten aankomen.

Qua ook wat met eiwit wat dit paard wel kan gebruiken heb ik ook goede ervaringen met fibrebeet.

Je geeft aan dat hij luchtzuigt na het eten. Ik zou je adviseren om even te controleren op maagzweren. Die combinatie komt zo namelijk vaak voor.

Lief dat je dit voor je verzorg paard wilt doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:55 



 
Profiel   

Earth schreef
Maar 9vd 10 keer doet een paar ddit niet uit verveling, maar door pijn of stress. Dus dat zijn dingen waarvoor je moet zorgen. Stress geeft vaak maagzweren en die doen zeer, dus gaan ze luchtzuigen omdat er dan endorfines vrij komen in het brein, wat pijnstillend werkt.
Maar het kan bijv ook komen door pijn elders in het lichaam.
Dus beter een oplossing bieden betreft de reden van het luchtzuigen ;)


Paard is hier nog maar net, dus ga nu idd kijken of er niet wat anders mis is ergens :)
Op eerste zicht lijkt hij fysiek ok. Zeker voor die leeftijd. Op het gewicht na dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:57 



 
Profiel   

Earth schreef
BillyJ schreef

Hij is naar hier gekomen zodat ik hem idd weer rustig kan oppakken en ...
Dus hopelijk minder verveling en ..


Maar 9vd 10 keer doet een paar ddit niet uit verveling, maar door pijn of stress. Dus dat zijn dingen waarvoor je moet zorgen. Stress geeft vaak maagzweren en die doen zeer, dus gaan ze luchtzuigen omdat er dan endorfines vrij komen in het brein, wat pijnstillend werkt.
Maar het kan bijv ook komen door pijn elders in het lichaam.
Dus beter een oplossing bieden betreft de reden van het luchtzuigen ;)

Als je dit weet, zou je ook moeten weten dat stereotype gedrag niet per definitie verdwijnt nadat de oorzaak weggenomen is. Zomaar vanaf je scherm adviseren de band af te doen is simpelweg gevaarlijk. Het zal het eerste paard niet zijn dat koliek krijgt door luchtzuigen.

Er zijn al veel tips gegeven het voerbeleid. Succes ts! Ik vind hem er voor zijn leeftijd niet slecht uitzien, maar er mag inderdaad wel wat bij. Een tip van mij: maak iedere week even een foto (zoveel mogelijk vanuit dezelfde hoek in dezelfde omstandigheden qua licht etc.) dan kun je kijken of je stappen maakt, of dat je wellicht iets moet wijzigen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:58 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Seniores priores is een ruwvoervervanger. Ideaal om paarden te laten aankomen.

Qua ook wat met eiwit wat dit paard wel kan gebruiken heb ik ook goede ervaringen met fibrebeet.

Je geeft aan dat hij luchtzuigt na het eten. Ik zou je adviseren om even te controleren op maagzweren. Die combinatie komt zo namelijk vaak voor.

Lief dat je dit voor je verzorg paard wilt doen!


Hoe kan je makkelijk controleren op maagzweren?
Of moet de DA daarvoor langskomen bvb?
Zelf geen ervaring mee.
Op hoefbevangenheid na zelf altijd heel gezonde ronde paarden gehad haha ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 17:58 



 
Profiel   

996981 schreef
Als je dit weet, zou je ook moeten weten dat stereotype gedrag niet per definitie verdwijnt nadat de oorzaak weggenomen is. Zomaar vanaf je scherm adviseren de band af te doen is simpelweg gevaarlijk. Het zal het eerste paard niet zijn dat koliek krijgt door luchtzuigen.

Er zijn al veel tips gegeven het voerbeleid. Succes ts! Ik vind hem er voor zijn leeftijd niet slecht uitzien, maar er mag inderdaad wel wat bij. Een tip van mij: maak iedere week even een foto (zoveel mogelijk vanuit dezelfde hoek in dezelfde omstandigheden qua licht etc.) dan kun je kijken of je stappen maakt, of dat je wellicht iets moet wijzigen


Ik ga de band nu zeker niet zomaar uitlaten.

Ik ga zeker deze week ook betere standfotos maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 18:00 



 
Profiel   

BillyJ schreef
lies_sparkle schreef
Seniores priores is een ruwvoervervanger. Ideaal om paarden te laten aankomen.

Qua ook wat met eiwit wat dit paard wel kan gebruiken heb ik ook goede ervaringen met fibrebeet.

Je geeft aan dat hij luchtzuigt na het eten. Ik zou je adviseren om even te controleren op maagzweren. Die combinatie komt zo namelijk vaak voor.

Lief dat je dit voor je verzorg paard wilt doen!


Hoe kan je makkelijk controleren op maagzweren?
Of moet de DA daarvoor langskomen bvb?
Zelf geen ervaring mee.
Op hoefbevangenheid na zelf altijd heel gezonde ronde paarden gehad haha ...


De dierenarts kan een scopie in de maag doen en dan dit bekijken. Ik heb voor mijn oudje nadat de dierenarts de klachten (gapen, gevoelig bij de buik) zag gelijk een pasta gekregen. Je hebt wel even de dierenarts nodig maar of zo’n maag onderzoek per se nodig is weet ik niet. Je kunt ze altijd even bellen!

Gelukkig, en maagzweren kan gebeuren. Dat is gewoon te behandelen en is dit paard ook zo weer helemaal gezond (& rond :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 18:01 



 
Profiel   

Aanhoudend luchtzuigen is zélden uit verveling. Dat is achterhaald inmiddels.

Meestal maagdarmproblemen, maag vooral vaak.
Verklaart ook mogelijk het schraal zijn.

Luchtzuigen is vaak stress of pijn. (Of stress ván pijn, vaak)
Wanneer je dat verbiedt of onmogelijk maakt (luchtzuigband) kunnen ze de stress die er is niet kwijt, en eigenlijk vererger je de boel dan


Ik zou hem ook afdoen, en management waar mogelijk aanpassen aan maagproblematiek. Dat management is voor vrijwel ieder paard prima, dus kwaad doe je hem er sowieso niet mee.


-alleen niet ingepakt droog hooi
-zo min mogelijk stress (en dan bedoel ik stress zoals biologen bedoelen, dat is breder dan mentale stress)
-nooit langer dan een uur of 4 zonder ruwvoer, liefst korter
-nooit krachtvoer voor ruwvoer, nooit krachtvoer op lege maar
-waar mogelijk weinig of geen krachtvoer, uitkijken met Lucerne, uitkijken met suikers
-beweging (rijden of longeren of wat dan ook) niet op lege maag.
Zorgen voor laagje ruwvoer, desnoods hooi voeren bij het poetsen vooraf
-proberen regelmaat te houden. (In weidegenoten, dagprogramma etc)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 18:01 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Aanhoudend luchtzuigen is zélden uit verveling. Dat is achterhaald inmiddels.

Meestal maagdarmproblemen, maag vooral vaak.
Verklaart ook mogelijk het schraal zijn.

Luchtzuigen is vaak stress of pijn. (Of stress ván pijn, vaak)
Wanneer je dat verbiedt of onmogelijk maakt (luchtzuigband) kunnen ze de stress die er is niet kwijt, en eigenlijk vererger je de boel dan


Ik zou hem ook afdoen, en management waar mogelijk aanpassen aan maagproblematiek. Dat management is voor vrijwel ieder paard prima, dus kwaad doe je hem er sowieso niet mee.


-alleen niet ingepakt droog hooi
-zo min mogelijk stress (en dan bedoel ik stress zoals biologen bedoelen, dat is breder dan mentale stress)
-nooit langer dan een uur of 4 zonder ruwvoer, liefst korter
-nooit krachtvoer voor ruwvoer, nooit krachtvoer op lege maar
-waar mogelijk weinig of geen krachtvoer, uitkijken met Lucerne, uitkijken met suikers
-beweging (rijden of longeren of wat dan ook) niet op lege maag.
Zorgen voor laagje ruwvoer, desnoods hooi voeren bij het poetsen vooraf
-proberen regelmaat te houden. (In weidegenoten, dagprogramma etc)


Thanks voor de tips!
Op dit moment ga ik alleen wel nog niet direct de band afdoen.
Eerst even laten wennen, kijken of de nieuwe plek wat helpt.
Een DA contacteren lijkt me ook wel zo handig.


Laatst bijgewerkt door BillyJ op 09-04-22 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 18:03 



 
Profiel   

996981 schreef
Earth schreef

Maar 9vd 10 keer doet een paar ddit niet uit verveling, maar door pijn of stress. Dus dat zijn dingen waarvoor je moet zorgen. Stress geeft vaak maagzweren en die doen zeer, dus gaan ze luchtzuigen omdat er dan endorfines vrij komen in het brein, wat pijnstillend werkt.
Maar het kan bijv ook komen door pijn elders in het lichaam.
Dus beter een oplossing bieden betreft de reden van het luchtzuigen ;)

Als je dit weet, zou je ook moeten weten dat stereotype gedrag niet per definitie verdwijnt nadat de oorzaak weggenomen is. Zomaar vanaf je scherm adviseren de band af te doen is simpelweg gevaarlijk. Het zal het eerste paard niet zijn dat koliek krijgt door luchtzuigen.

Er zijn al veel tips gegeven het voerbeleid. Succes ts! Ik vind hem er voor zijn leeftijd niet slecht uitzien, maar er mag inderdaad wel wat bij. Een tip van mij: maak iedere week even een foto (zoveel mogelijk vanuit dezelfde hoek in dezelfde omstandigheden qua licht etc.) dan kun je kijken of je stappen maakt, of dat je wellicht iets moet wijzigen


Volgens mij is het redelijk ontkracht dat paarden koliek krijgen van luchtzuigen. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf zie pagina 16. Even lezen tot onderaan 2.1 :P

Dus dat kan geen kwaad, maar het is wel handig om dan aan de slag te gaan met medicatie of voer tegen maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 18:03 



 
Profiel   

Earth schreef
996981 schreef
Als je dit weet, zou je ook moeten weten dat stereotype gedrag niet per definitie verdwijnt nadat de oorzaak weggenomen is. Zomaar vanaf je scherm adviseren de band af te doen is simpelweg gevaarlijk. Het zal het eerste paard niet zijn dat koliek krijgt door luchtzuigen.

Er zijn al veel tips gegeven het voerbeleid. Succes ts! Ik vind hem er voor zijn leeftijd niet slecht uitzien, maar er mag inderdaad wel wat bij. Een tip van mij: maak iedere week even een foto (zoveel mogelijk vanuit dezelfde hoek in dezelfde omstandigheden qua licht etc.) dan kun je kijken of je stappen maakt, of dat je wellicht iets moet wijzigen


Volgens mij is het redelijk ontkracht dat paarden koliek krijgen van luchtzuigen. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf zie pagina 16. Even lezen tot onderaan 2.1 :P

Dus dat kan geen kwaad, maar het is wel handig om dan aan de slag te gaan met medicatie of voer tegen maagzweren.

„Luchtzuigen wordt geassocieerd met een hogere kans op het krijgen van koliek in het algemeen (Malamed et al., 2010). Luchtzuigers lopen ook een groter risico op recidiverende koliekaanvallen (Archer et al., 2008; Scantlebury et al., 2011). Zo had 30% van de paarden die Brouckaert et al. (2002) opereerden om luchtzuigen te verhelpen regelmatig kolieksymptomen vertoond voor de operatie. Na de operatie vertoonde een ruime meerderheid (90%) deze symptomen niet meer, de overigen vertoonden minder vaak kolieksymptomen.
Er zijn ook associaties aangetoond tussen luchtzuigen en twee specifieke vormen van koliek. Allereerst vonden Hillyer et al. (2002) een duidelijke associatie tussen luchtzuigen en colonobstructie en -distensie. De verlengde transittijd van het distale spijsverteringsstelsel bij luchtzuigende paarden die McGreevy et al. (2001) aantoonden zou deze associatie kunnen verklaren (Hillyer et al., 2002).
De andere vorm van koliek waarvoor een sterk positief verband met luchtzuigen is gevonden, is beklemming van de dunne darm in het foramen epiploicum (Archer et al., 2004a; Archer et al., 2004b; Archer et al., 2008), wat een veel voorkomende oorzaak is van dunne darm strangulatie bij paarden (Archer et al., 2008). Van de populatie paarden die aangeboden werd met deze vorm van koliek was 47% tot 68% luchtzuiger (Archer et al., 2004a; Archer et al., 2004b; Archer et al., 2008). De kans op beklemming bij paarden met dunnedarmletsels is 35 keer hoger bij luchtzuigers ten opzichte van niet- luchtzuigers. Van de paarden met koliek hebben luchtzuigers een 8 keer grotere kans op beklemming in het foramen epiploicum dan andere vormen van koliek (Archer et al., 2004b). Een mogelijke manier waarop luchtzuigen deze vorm van koliek kan veroorzaken, is dat tijdens het luchtzuigen de intra- abdominale druk verandert en zo de dunne darm richting het foramen epiploicum geduwd wordt (Archer et al., 2004a). Houtbijten en andere stereotypieën werden niet geassocieerd met een groter risico op deze vorm van koliek (Archer et al., 2008).
Dit betekent echter niet dat er een causaal verband bestaat tussen luchtzuigen en koliek. Wellicht hebben koliek en luchtzuigen gemeenschappelijke predisponerende factoren en wordt zo de associatie verklaard. Verder onderzoek is nodig om de relatie tussen luchtzuigen en koliek te verduidelijken (Archer et al., 2004a; Malamed et al., 2010).“

Waar precies wordt het verband tussen luchtzuigen en koliek ontkracht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 18:07 



 
Profiel   

996981 schreef
„Luchtzuigen wordt geassocieerd met een hogere kans op het krijgen van koliek in het algemeen (Malamed et al., 2010). Luchtzuigers lopen ook een groter risico op recidiverende koliekaanvallen (Archer et al., 2008; Scantlebury et al., 2011). Zo had 30% van de paarden die Brouckaert et al. (2002) opereerden om luchtzuigen te verhelpen regelmatig kolieksymptomen vertoond voor de operatie. Na de operatie vertoonde een ruime meerderheid (90%) deze symptomen niet meer, de overigen vertoonden minder vaak kolieksymptomen.
Er zijn ook associaties aangetoond tussen luchtzuigen en twee specifieke vormen van koliek. Allereerst vonden Hillyer et al. (2002) een duidelijke associatie tussen luchtzuigen en colonobstructie en -distensie. De verlengde transittijd van het distale spijsverteringsstelsel bij luchtzuigende paarden die McGreevy et al. (2001) aantoonden zou deze associatie kunnen verklaren (Hillyer et al., 2002).
De andere vorm van koliek waarvoor een sterk positief verband met luchtzuigen is gevonden, is beklemming van de dunne darm in het foramen epiploicum (Archer et al., 2004a; Archer et al., 2004b; Archer et al., 2008), wat een veel voorkomende oorzaak is van dunne darm strangulatie bij paarden (Archer et al., 2008). Van de populatie paarden die aangeboden werd met deze vorm van koliek was 47% tot 68% luchtzuiger (Archer et al., 2004a; Archer et al., 2004b; Archer et al., 2008). De kans op beklemming bij paarden met dunnedarmletsels is 35 keer hoger bij luchtzuigers ten opzichte van niet- luchtzuigers. Van de paarden met koliek hebben luchtzuigers een 8 keer grotere kans op beklemming in het foramen epiploicum dan andere vormen van koliek (Archer et al., 2004b). Een mogelijke manier waarop luchtzuigen deze vorm van koliek kan veroorzaken, is dat tijdens het luchtzuigen de intra- abdominale druk verandert en zo de dunne darm richting het foramen epiploicum geduwd wordt (Archer et al., 2004a). Houtbijten en andere stereotypieën werden niet geassocieerd met een groter risico op deze vorm van koliek (Archer et al., 2008).
Dit betekent echter niet dat er een causaal verband bestaat tussen luchtzuigen en koliek. Wellicht hebben koliek en luchtzuigen gemeenschappelijke predisponerende factoren en wordt zo de associatie verklaard. Verder onderzoek is nodig om de relatie tussen luchtzuigen en koliek te verduidelijken (Archer et al., 2004a; Malamed et al., 2010).“

Waar precies wordt het verband tussen luchtzuigen en koliek ontkracht?


;)
Dit betekent echter niet dat er een causaal verband bestaat tussen luchtzuigen en koliek. Wellicht hebben koliek en luchtzuigen gemeenschappelijke predisponerende factoren en wordt zo de associatie verklaard. Verder onderzoek is nodig om de relatie tussen luchtzuigen en koliek te verduidelijken (Archer et al., 2004a; Malamed et al., 2010).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen