Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:48

BillyJ schreef:
Paard is al lang bekend met luchtzuigen. Zou het dus kunnen dat zelfs met goed beleid en ... hij het blijft doen uit gewoonte bvb? Idd zoals een soort verslaving door de endorfines..?
Paard is nl al 20, zuigde al van 1e eigenaars (die deden western pleasure met hem, maar de wedstrijden bezorgden veel stress, dus mss daar de oorzaak geweest?) en is door laatste eigenaresse gekocht op 7jarige leeftijd een is blijven zuigen.


ik begrijp het niet? Je geeft in een eerder bericht aan dat hij volgens huidige eigenaresse is begonnen toen ze doir gezondheidsproblemen minder aandacht aan hem kon besteden?

anyway: een paard gaat ook vaak luchtzuigen als ie maagzweren heeft. Kan uiteindelijk dan een gewoonte worden, maar ook nog steeds zweren hebben. Bietenpulp is goed voor de zuurgraad en om aan te komen.
Zelf gaf ik maissilage (langzaam laten wennen), binnen no time waren ze weer op gewicht.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 08:50

IHN schreef:
BillyJ schreef:
Paard is al lang bekend met luchtzuigen. Zou het dus kunnen dat zelfs met goed beleid en ... hij het blijft doen uit gewoonte bvb? Idd zoals een soort verslaving door de endorfines..?
Paard is nl al 20, zuigde al van 1e eigenaars (die deden western pleasure met hem, maar de wedstrijden bezorgden veel stress, dus mss daar de oorzaak geweest?) en is door laatste eigenaresse gekocht op 7jarige leeftijd een is blijven zuigen.


ik begrijp het niet? Je geeft in een eerder bericht aan dat hij volgens huidige eigenaresse is begonnen toen ze doir gezondheidsproblemen minder aandacht aan hem kon besteden?

anyway: een paard gaat ook vaak luchtzuigen als ie maagzweren heeft. Kan uiteindelijk dan een gewoonte worden, maar ook nog steeds zweren hebben. Bietenpulp is goed voor de zuurgraad en om aan te komen.
Zelf gaf ik maissilage (langzaam laten wennen), binnen no time waren ze weer op gewicht.


Hij deed al aan luchtzuigen. Is toen van stal naar 24/7 weidegang gegaan bij nieuwe eigenaresse en uit wedstrijd gehaald. Toen is het geminderd en deed hij het alleen in de winter als de weide kaal was. Wel 24/7 beschikking tot hooi overigens.
Laatste weken/maanden weinig tot geen aandacht gehad, schrale weide. Eigenaresse had luchtzuigbandje aangedaan uit precaution, maar verzorgers hebben niet opgelet. Bandje is dus uitgeraakt en vermoedelijk heeft hij nu dus redelijk lang zijn gang kunnen gaan qua zuigen.
Als hij zuigt, eet hij minder, vandaar dat hij wrs zo is ingevallen.
Da is geweest voor jaarlijkse vaccinatie en ... maar buiten dat hij ingevallen is, zei hij te denken dat er verder niks mis is.
(Niet gevoelig op de buik, verhaart mooi, mooie poep, ..)

Het luchtzuigen was er dus ergens al .. maar was laatste jaren, tot nu toe, veel beter tot bijna niet. Kon dus in de zomer ook zonder bandje staan.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 08:53

fjordjes schreef:
Ik wilde ook de bodybuilder aanraden


Ik zal het eens bekijken :) zou ook een optie kunnen zijn idd.
Ik ga ook eerst eens vragen aan de staleigenaars wat en hoeveel ze precies geven.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:04

als hij zuigt eet hij minder, of eet hij minder en zuigt? Niet elke dierenarts weet maag, weren te herkennen. Heb hier pony gehad fie ook zuigde, en kreeg koliek. Buscopan en klaar. week later zelfde. Ik heb het zelfs nog geopperd. Nee, geen tekenen. Week later zelfde, toen naar kliniek gereden en scopie gedaan:hele naag kapot. Zeker bij minder ernstig kan het dus makkelijk over het hoofd gezien worden. Ik zou me kunnen voorstellen dat gras het zuur neutraliseert, waardoor er dan minder last is. Bietenpulp doet dat ook. Vandaar dat ik dat aangaf.
ik vind het gewoon apart dat ie het soms minder en soms meer doet. Bij gewoonte zou je denken dat het altijd gelijk blijft

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:30

Er is al veel gezegd. Ik zou zeker eens overleggen wat betreft de maagproblemen. Een onderzoek kan heftig en duur zijn, je zou ook in overleg met de dierenarts kunnen starten met omeprazol en kijken wat dat doet.

Verder zou ik de bietenpulp vervangen voor fibrebeet. Dat zet wat meer aan omdat het meer is dan alleen bietenpulp. Bodybuilder is duur, maar ook interessant.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:41

Over de evenuele maagproblemen is genoeg gezegd nu. Ik heb zelf goede ervaringen met lijnzaadolie en chevivit vitamine e.
Je kunt nog zoveel kilo's brok voeren maar van bv 300 ml olie(langzaam opbouwen) krijgen ze veel sneller vetjes. Verder zit vit e normaal voldoende in gras, maar in hooi loopt de hoeveelheid snel terug. Vit e is nodig voor spieren, maar een gebrek eraan kan ook zorgen voor bv een slechte weerstand. Je hoeft hier maar 1 pompje (2ml) per dag van te geven. Het flesje lijkt duur maar je doet er 3 maanden mee en voor mijn pony waren de resultaten echt verbluffend. Zo genoeg gezegd nu heb je weer wat opties erbij om uit te kiezen. :D

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:45

Ik zou het eerst eens een paar weken aankijken voordat je er van alles in ga proppen.
Paardje zal moeten wennen aan zijn nieuwe plek.

De mijne heeft gewoon 4 weken stijf van de stress gestaan en dan kan je erin gooien wat je wilt.

Gewoon goed ruwvoer en goed brok of muesli of wat hij gewend is.

Dan eens verder zien.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:40

Alle seinen staan op rood wat betreft maagzweren. Alles wat je schrijft (zoals nu ook dat hij in de winter meer last heeft dan zomers enz.) duidt op maagzweren. Ga je hem nu volstoppen met allerlei soorten krachtvoer en supplementen wordt het waarschijnlijk alleen maar slechter. Naar een goede kliniek ermee. Ik krijg het idee dat je dit niet wilt horen. Begrijpelijk want het is een kostbare kwestie maar wel het eerlijkst naar het paard. Succes ermee. Ik haak af.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 13:57

henshem schreef:
Alle seinen staan op rood wat betreft maagzweren. Alles wat je schrijft (zoals nu ook dat hij in de winter meer last heeft dan zomers enz.) duidt op maagzweren. Ga je hem nu volstoppen met allerlei soorten krachtvoer en supplementen wordt het waarschijnlijk alleen maar slechter. Naar een goede kliniek ermee. Ik krijg het idee dat je dit niet wilt horen. Begrijpelijk want het is een kostbare kwestie maar wel het eerlijkst naar het paard. Succes ermee. Ik haak af.


Het is niet mijn paard ...
Dus gewoon even snel naar de kliniek kan ik zelf niet ..
Ik ga wel mijn eigen oude DA contacten en zijn tanden ook laten nakijken.

Hij krijgt nu het voer dat hij gewend is van thuis en dan gaan we rustig overschakelen naar iets dat meer aanzet. We gaan er ook niet zomaar vanalles ingooien ..

Vandaag in ieder geval een stukje gewandeld en gegraasd aan de hand.
Hij loopt gevoelig op het harde, maar hoeven zijn ook behoorlijk kort.
Hij heeft een weekje op stal gestaan voor de verhuis en ik vermoed dat hij heeft lopen schrapen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:59

Hey hey,
Mijn paardje stond niet te mager. Je kon zijn ribben wel voelen, maar je zag ze niet. Zo moeten ze normaal staan naar mijn weten, maar ik heb ze liever iets ronder staan voor 't geval dat. Ik gaf eerst een hele schep fibrebeet, maar dat op zich werkte niet. Nu krijgt hij een halve schep pavo fibrebeet, een halve schep bietenpulp van de aveve en dan nog een halve schep pavo 18 plus. Hij is ondertussen wel al wat aangekomen, aangezien ik de ribben niet meer kan voelen.
Mijn paardje staat ook op een wei met gras en 's nachts staat hij op stal met een enorme grote slowfeeder, volledig gevuld met hooi.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 10:39

@ mystery
Je bent al goed bezig denk ik!
Is er een bekende reden waarom je paard zoveel is afgevallen dan?

Afbeelding
Afbeelding

Hier is paardlief al weer beetje opgeknapt inmiddels, zonder al teveel poespas. Voor maar 2-3 weken verder te zijn, al een heel goede verbetering. Op de foto niet heel goed te zien eigenlijk.
Nog steeds ribben zichtbaar, maar al niet meer zo fel ingevallen aan de flanken en kont. Hij is al wat "gevulder". Natuurlijk is het ook een deel bespiering dat mist op bvb de schouders/rug en billen.

Hij krijgt onbeperkt hooi, ik heb in zijn paddock voor snachts nu ook meerdere hooipunten gemaakt om hem te stimuleren en hier maakt hij toch gretig gebruik van (zuigt dan ook al stuk minder, eerst alleen hooi onder de overkapping, maar daar heeft hij dus de mogelijkheid om te zuigen). Bij de hooipunten staat hij rustiger te eten.
Ook krijgt hij van stal 2x basismengeling en gerst bij.
Ik geef zelf bietenpulp bij met grasmix en quattro (was hij gewend).
Overdag dus weidegang.

Op de wei zuigt hij ook tot nu toe niet (staleigenaars hebben hem eens goed in de gaten gehouden).
Hij staat al een stuk rustiger en begint nu ook meer met de "buurman" te hangen. Ze staan naast mekaar op aparte paddocks snachts, maar gaan samen op de wei.
Paardlief is nogal onderdanig dus die liep veel weg van de "buurman", ondanks dat dat een héle lieve grote reus is en niks slecht bedoelde.
Denk dat hij het eindelijk door heeft dat die wel groot, maar helemaal niet zo eng is hahaha ...

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:28

Ik zou persoonlijk eigenlijk voorlopig verder doen zoals je bezig bent met je voer, zo'n verhuis en voeraanpassing heeft tijd nodig om resultaat te geven en eigenlijk heb je op korte tijd toch ook al een mooie verbetering.

Mijn pony's is ook een luchtzuiger trouwens, wij hebben nooit een band aangehad, wel geprobeerd maar dan zag je dat hij nog meer alles opspande om te kunnen zuigen. Door aanpassing van voerbeleid en management (van veel op stal, krachtvoer en weinig hooi naar 24/7 buiten, hooi in hooinetten en graanvrij) is mijn pony flink opgeknapt, ook nooit behandeld voor maagzweren trouwens en ik zie hem nu eigenlijk niet meer luchtzuigen.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Oudje oplappen in volpension. Hoe bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:05

Als je bij Mijten wil blijven, lijken van de eigen producten de Zero (je schreef ergens dat de Quattro laag zit in suiker en zetmeel maar dit is niet het geval), de Bodybuilder, de Optiform en de luzernekorrel mij de beste producten om mee aan de slag te gaan. Bij Mijten verkopen ze ook bietenpulpschilfers van Equi Glo (10 Minute Beet), is heel vergelijkbaar met de Speedibeet van Pavo. En ze verkopen ook Green Bites van Greenanimalfeeds.

Succes!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 13:01

Eilandje schreef:
Als je bij Mijten wil blijven, lijken van de eigen producten de Zero (je schreef ergens dat de Quattro laag zit in suiker en zetmeel maar dit is niet het geval), de Bodybuilder, de Optiform en de luzernekorrel mij de beste producten om mee aan de slag te gaan. Bij Mijten verkopen ze ook bietenpulpschilfers van Equi Glo (10 Minute Beet), is heel vergelijkbaar met de Speedibeet van Pavo. En ze verkopen ook Green Bites van Greenanimalfeeds.

Succes!


De 10min bietenpulp geef ik idd al.
De quattro geef ik nu omdat hij dat gewend is van thuis.
Ik wou idd de optiform en dan de bodybuilder eventueel gaan bijgeven.
Nu geef ik grasmix met luzerne bij.

De band helemaal aflaten is volgens de eigenaresse geen goed idee. Dus ik volg haar hierin natuurlijk.