Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen Haygain

 
Profiel   

Nadat mijn pony 2 jaar geleden een flinke allergische reactie heeft gehad en hierdoor ontzettend benauwd werd, zijn er periodes dat ze flink gaat hoesten en het weer benauwd krijgt. Voorheen had ze hier nooit last van en we weten ook niet wat de heftige allergische reactie veroorzaakt heeft. Op aanraden van de dierenarts voer ik nu geen droog hooi meer en maak ik het hooi nat. Maar ik overweeg dus om het hooi te gaan stomen en een Haygain aan te schaffen.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Haygain. We weten het niet zeker, maar het lijkt erop dat mijn pony vooral op stof reageert. Werkt stomen van het hooi dan ook of worden alleen de schimmels etc. gedood?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-22 15:36 



 
Profiel   

Ik heb sinds een jaar een Haygain waar halve baal ingaat, echt 1 van de beste uitvindingen ooit *\o/*
Zowel stof als schimmelsporen verdwijnen met stomen, mijn paard had ook regelmatig een opstartkuchje en omdat het vrijwel onmogelijk is om stofvrij hooi te vinden en ik hooi weken een behoorlijk intensief klusje vindt, ben ik op de Haygain uitgekomen.
Ben nu ook niet meer zo bang als ik hooi koop waar toch wat stof uitkomt, omdat ik weet dat het met stomen weer stofvrij wordt. Is wel een hele investering, maar zeker dubbel en dwars waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-22 21:44 



 
Profiel   

Ik heb de kleinste haygain en zoveel fijner. Nu gebruik ik hem alleen tijdens nood. Getwijfeld om hem niet te verkopen maar bij een slechte partij staat er ding gelijk weer aan. Scheelt een hoop poeders, pillen en DA bezoekjes.
In de basis ga ik voor perfect ruwvoer maar het mislukt wel eens. Dan is het echt een uitkomst.

Volledig stomen vind ik met de kleinste uitvoering echt wel een flinke aanslag op mijn leven. Je leeft dan op de timer. En mij longen vinden stoffig Hooi ook niet tof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-22 21:48 



 
Profiel   

Wij hebben sinds juni 2018 de haygain waar een halve baal in gaat. We gebruiken hem elke dag, momenteel alweer maanden zelfs 2x per dag omdat een stalgenootje hem ook gebruikt tot ze er zelf een kan kopen. Top ding! Die van ons kan echt geen droog hooi hebben, natgemaakt hooi weigerde hij pertinent en van voordroog (wat hij wel heel graag at) krijgt ie last van z'n darmen. Dus we moesten wel gaan stomen. Het gestoomde hooi eet hij wel heel graag gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 07:51 



 
Profiel   

Ik heb ook de kleinste Haygain.
Het klopt dat de stomer helpt tegen het stof en tegen de schimmelsporen. En wat gebruiksgemak betreft, ik vind het een voordeel dat het hooi bijna niet zwaarder wordt. (nagemaakt hooi vind ik wel zwaar.)

Ik zet er wel altijd een tijdschakelaar tussen. Of ik zet deze zo aan dat deze na een uur vanzelf uitgaat.
Of bv zo dat hij op het tijdstip dat ik wil, een uur aangaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 08:49 



 
Profiel   

Ik heb ook 2 haygains. De kleinste en degene waar een halve baal in gaat. Mijn paard is allergisch voor de schimmels in ruwvoer en met de haygain hebben we hem klachtenvrij. Ze zijn makkelijk in gebruik en zet er een tijdschakelaar tussen zodat ik er niet meer naar om hoef te kijken. Het is even een investering maar het is het zeker waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 09:00 



 
Profiel   

wat is eigenlijk de garantie termijn van zo'n Haygain?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 09:53 



 
Profiel   

Hoe doen jullie dit met het extra stroomverbruik als je op pension staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:08 



 
Profiel   

ikbencarmen schreef
Hoe doen jullie dit met het extra stroomverbruik als je op pension staat?


wij betalen daar extra voor. Er zijn ook speciale stopcontacten aangelegd die wat meer kunnen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:35 



 
Profiel   

Ik sta bij familie.
Ik had uitgerekend hoeveel stroom ik zou gaan verbruiken. (naar boven afgerond) en hoeveel dit ca kost.

Nu de stroom duurder is geworden, betaal ik ook meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 10:49 



 
Profiel   

Hoe zit dat met het stroomverbruik van de 605 (halve baal) en de 2000 (hele baal)
Ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen uitrekenen }:0 :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 17:25 



 
Profiel   

Morgen of woensdag wil ik wel even mee rekenen, of iemand anders moet het doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 18:52 



 
Profiel   

'k heb 't inmiddels gevonden. Ik zag overigens dat de 605 en de 2000 hetzelfde verbruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 20:33 



 
Profiel   

Ik wil dit topic graag heropenen.

Kun je het gestoomde hooi ook later voeren? Dus bijvoorbeeld ‘s ochtends stomen en ‘s avonds voeren?

Ik ben zelf 1x per dag op stal, meestal ‘s avonds, en zou dan het hooi willen stomen en dan bijvoorbeeld in een kruiwagen klaarleggen voor de staleigenaar zodat zij het verdeeld over de dag kan voeren. Maar kan dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 09:49 



 
Profiel   

Ik stoom ook maar 1x per dag. Er staat in de beschrijving dat je het 24 uur na het stomen nog kan voeren maar daarna de kans is dat er toch weer schimmels terug komen. Dus ja het kan wel degelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 10:00 



 
Profiel   

Ah ok, dank je wel voor je snelle reactie. Hoe bewaar jij het hooi na het stomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 10:03 



 
Profiel   

Martine_Levi schreef
Ah ok, dank je wel voor je snelle reactie. Hoe bewaar jij het hooi na het stomen?

Ik laat het in de stomer zelf zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 10:07 



 
Profiel   

Wij hebben de grote nu ruim een half jaar in gebruik. Heel tevreden mee. Wel een paar onhandige dingen; er zit geen droogkookbeveiliging op (dat vind ik echt heel stom voor zo'n duur apparaat). Een venstertje om te zien hoeveel water er in de boiler zat was ook handig geweest en waarom zo'n prullerig klein vulgat?

Maar los daarvan prima ding. Wij stomen voor 4 paarden, kan in 3 ladingen dus we zijn er wel druk mee. We zijn nu onze grote balen aan het opmaken en dat werkt aanzienlijk minder fijn dan kleine baaltjes. Grote balen moet je in een hooinet doen, want ik vind het nogal een gedoe om al dat losse spul eruit te halen. Gaat ook wat minder in.

We hebben nog veel meer in management aangepast dus ik kan niet zeggen of de haygain de factor is die het hoesten stopt. Maar wat anderen hierboven ook zeggen; het is sowieso fijn om als je eens wat meer stoffige baal hebt deze te stomen, ook als ze niet hoesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 12:46 



 
Profiel   

Ik stoom om wel eens van te voren, meestal, als het mogelijk is, hang ik het hooinet alvast op. Maar op de kruiwagen kan ook goed. In de stomer kan ook, maar dan blijft het wel wat vochtiger, is mijn ervaring. Degene waar ik de stomer kocht zei dat je het officieel binnen 24 uur op moet voeren, maar dat de ervaring is dat het ca 2 tot 3 dagen goed blijft.
Soms hebben mijn paarden het ook niet binnen 24 uur op, maar merk er inderdaad niets aan als het 2 dagen oud is. Dit probeer ik wel te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 13:49 



 
Profiel   

Ik vind ze erg duur, het stoomapparaat is niet zo spannend, en de garantie erop is maar een jaar...mijn ervaring is dat ze na 3 jaar kuren gaan krijgen...ik heb stoomapparaten van Robby, semi prof, 4 bar, een stuk zwaarder dus, die gaan na 3 jaar problemen geven, gelukkig steeds zelf te maken, zal je maar niet kunnen....apart zo een stoom ding kopen bij haygain gaat niet, alles compleet...dit is de reden dat ik zelf heb gemaakt, betere en zwardere stoomapparaat, 20 minuten 130 graden is mooi gesteriliseerd en e3n grote ton waar meer in past..

Ik heb ze gezien op equitana en gesproken, mocht geen aparte stomer bij hun kopen dat kenden ze niet, stomer stuk is alles weer nieuw aanschaffen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 13:55 



 
Profiel   

Bobbejaan schreef
Ik vind ze erg duur, het stoomapparaat is niet zo spannend, en de garantie erop is maar een jaar...mijn ervaring is dat ze na 3 jaar kuren gaan krijgen...ik heb stoomapparaten van Robby, semi prof, 4 bar, een stuk zwaarder dus, die gaan na 3 jaar problemen geven, gelukkig steeds zelf te maken, zal je maar niet kunnen....apart zo een stoom ding kopen bij haygain gaat niet, alles compleet...dit is de reden dat ik zelf heb gemaakt, betere en zwardere stoomapparaat, 20 minuten 130 graden is mooi gesteriliseerd en e3n grote ton waar meer in past..

Ik heb ze gezien op equitana en gesproken, mocht geen aparte stomer bij hun kopen dat kenden ze niet, stomer stuk is alles weer nieuw aanschaffen


Ik heb hier een haygain staan die al zeker 7 jaar probleemloos draait. En alle onderdelen van haygain zijn los te verkrijgen. Dus dat dat niet zou kunnen klopt zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 17:24 



 
Profiel   

Mijn Haygain heb ik volgens mij ook al ca 5 jaar, zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 18:28 



 
Profiel   

Wij hebben met een ruime ton en behangstomer zelf een hooistomer gefabriceerd. Heel veel goedkoper dan een Haygain en werkt perfect :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 18:35 



 
Profiel   

We wilden toch nog eens een bakkie bij je komen doen, kom ik gelijk even bij je stomer kijken ;)

Mirranda schreef
Wij hebben met een ruime ton en behangstomer zelf een hooistomer gefabriceerd. Heel veel goedkoper dan een Haygain en werkt perfect :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 19:07 



 
Profiel   

Hoeveel is de kostprijs nu ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-22 19:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen