Bonpard colon alternatief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bonpard colon alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:28

Mijn paard heeft na een milde koliekaanval acuut nierfalen gehad. Het is niet bekend of de koliek de oorzaak was van het nierfalen of de nierfalen oorzaak van de koliek.

Op de kliniek kreeg hij 2 maal daags een kilo bonpard colon en een kilo luzerne en voegen we zout toe aan zijn voer. De luzerne ga ik afbouwen tot 2 maal daags enkele handen vol. Zout blijven we bijvoeren. Zoutblokken stoppen we mee, want daar is hij door geobsedeerd.
Momenteel maakt hij het goed en mogen we over op ander voer. Maar welk voer, ik zie door de bomen het bos niet meer. Hij stond op Natural Balance van Havens, maar met dit voer nu al 2 maal lichte koliek gehad, dat ik het niet meer aandurf.
Ik ben op zoek naar een voer laag in zetmeel en suiker/ melasse en liever geen Pavo. Op de colon doet hij het prima, maar het is op recept en volgens mij mogen ze er maar 6 maanden op, volgens de verpakking. Het is ook iets van 37/38 euro per zak en dat tikt best aan :')
Paard in kwestie is een 17 jarige slanke tinker met pensioen.
Wie oh wie heeft er hier verstand van voeders!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bonpard colon alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:46

Begin met op de zak kijken wat de ingredienten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:24

tamary schreef:
Begin met op de zak kijken wat de ingredienten zijn.


Dat heb ik idd gedaan. Maar alsnog lastig om iets gelijks te vinden, of ik moet met de ingredientenlijst naar de fouragehandelaar en alle zakken af. Niet alle merken zijn bij elke fouragehandelaar te koop ook. Dus hoop dat iemand me in een richting kan wijzen.
Vroeger had je een soort voerwijzer voor paarden, maar die kan ik dus niet meer vinden. Wel die van honden, maar van paarden dan weer niet.
Dus als iemand dat toevallig weet....

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:43

Seniores priores van Subli zit een beetje in de richting qua ingredienten ( tenminste wel een aantal jaren geleden ). Misschien nog wat meer in de goede richting is seniorenslobber van Masters. Daarin zit ook pro en prebiotica voor de darmen.

https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... rbrok.aspx

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:03

Hippalgo Zero is misschien het proberen waard. Zeer laag in suiker en zetmeel.
Eventueel aanvullen met Opti Form.
Beide zijn van Mijten en best op veel plaatsen te krijgen. Ook via hun website is thuislevering mogelijk.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Bonpard colon alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:28

Je mag de colon gewoon permanent blijven voeren. Ik doe dat ook. Heb het laatst gevraagd aan de dierenarts waarom die 6 maanden erop stond. Hij gaf aan dat dat erop staat uit commercieel oogpunt voor dierenartsen zelf, niet omdat het niet goed is om permanent te voeren :x je kunt het trouwens gewoon op internet bestellen.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Bonpard colon alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:12

Is het nodig om iets bij te voeren? Kan je niet alleen een vitamine brok, luzerne hooi of gras?

Als je per se iets bij wil voeren kan je naar Vitalbix Active kijken, die is suiker en zetmeel arm.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:27

Natural balance zit op 39,5 met suikers en zetmeel. Bijna elk ander basis voer wat je koopt zit lager. Veel rond de 20. Dus als dat je referentie waarde is voor s+z kan je alle kanten op. Dieetmix van Subli is een van de laagste en zit rond de 10. Dat is minder suikers en zetmeel dan goed hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:18

Pauline2cv schreef:
Is het nodig om iets bij te voeren? Kan je niet alleen een vitamine brok, luzerne hooi of gras?

Als je per se iets bij wil voeren kan je naar Vitalbix Active kijken, die is suiker en zetmeel arm.


Op aanraden van de arts gaan we door met bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:18

Sybelle schreef:
Natural balance zit op 39,5 met suikers en zetmeel. Bijna elk ander basis voer wat je koopt zit lager. Veel rond de 20. Dus als dat je referentie waarde is voor s+z kan je alle kanten op. Dieetmix van Subli is een van de laagste en zit rond de 10. Dat is minder suikers en zetmeel dan goed hooi.

Het is de dieetmix geworden, fank voor de tip!