Schuren door vitalbix

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 17:47

Allebei mijn D pony's krijgen sinds een paar maanden Vitalbix daily complete en schuren inmiddels allebei hun staarten kapot!
Ben nog aan het uitzoeken door welk ingredient dit zou kunnen komen. Iemand ervaring?

Ik ben dus op zoek naar een andere balancer.
Oerbalans weigert de 1 te eten.
Pavo Vital eten ze allebei na 2 dagen niet meer (hoezo kritische eters :D )

Ik denk nu aan Marstal Force of de Equilin balancer. Jullie ervaring met deze brokjes?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:51

Welke daily complete voer je? Met luzerne of de variant met timothee?
Wellicht dat luzerne hierin de "boosdoener" is

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:08

Hier is vitalbix nooit een succes geweest. Paarden werden er ook mega sloom van.

Andere merken (metazoa) gaan prima :j

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:33

Die van mij vond de Vitalbix juist niet zo lekker, dat liet ze soms liggen. En dat zegt heel wat voor een Fjord! :+ Maar nooit klachten gehad van jeuk ofzo. Sloom is ze sws altijd al van zichzelf geweest (en nu nog op de Pavo Vital), dus daarin merk ik geen verschil... :o

Nu geef ik Pavo Vital en dat lijkt ze een stuk smakelijker te vinden!

Over Marstall Vitaminebrok heb ik ook weleens gehoord dat sommige paarden het niet lekker vonden.

Het is denk ik even een kwestie van uit proberen wat er het beste past. Er zijn tegenwoordig zoveel merken vitaminebrok op de markt!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:40

Hier juist goede ervaringen met vitalbix daily complete. Net wat extra energie zonder te heet te staan en geen jeukklachten.
Geef je buiten de vitalbix niets extra aan krachtvoer ? Ik had vroeger een paard die jeuk kreeg van gerst. Van melasse krijgen ook veel paarden jeuk. Ben wel benieuwd naar welk ingrediënt uit vitalbix jeuk kan veroorzaken. Hier krijgen ze voornamelijk jeuk van die kleine mugjes die in de manen gaan zitten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:59

Hier ook eentje op Vitalbix. Totaal geen jeuk.

Kan het niet toeval zijn? Er zijn dit voorjaar, eerder dan voorheen, weer een heleboel kleine vliegjes actief. Hebben de paarden hier wel last van. Uitgerekend die ene die op Vitalbix leeft niet :=

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:09

De mijne had ook wat meer jeuk. Ik voer de daily complete timothee. Maar het lijkt nu wel iets verminderd dus ik weet niet zeker of het dat is, of de rui. Hij schuurde wat meer aan zijn hoofd ( bij oren) en hals( manen).

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:21

Onwijze jeuk kreeg die van mij van de vitabix. Tot bloedens toe. Nu gestopt en voer zonder luzerne gaan voeren. Klachten zijn nu weg.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:46

Ik voer de Vitalbix timothee, hier geen last gelukkig.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:48

Afbeelding

Dit krijg ik van vitalbix timothee

De DC gaat wel goed

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:55

De luzerne gaat wel goed bedoel je?

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:25

FleurSandro schreef:
Welke daily complete voer je? Met luzerne of de variant met timothee?
Wellicht dat luzerne hierin de "boosdoener" is


De blauwe; met luzerne inderdaad

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:26

mairead schreef:
Die van mij vond de Vitalbix juist niet zo lekker, dat liet ze soms liggen. En dat zegt heel wat voor een Fjord! :+ Maar nooit klachten gehad van jeuk ofzo. Sloom is ze sws altijd al van zichzelf geweest (en nu nog op de Pavo Vital), dus daarin merk ik geen verschil... :o

Nu geef ik Pavo Vital en dat lijkt ze een stuk smakelijker te vinden!

Over Marstall Vitaminebrok heb ik ook weleens gehoord dat sommige paarden het niet lekker vonden.

Het is denk ik even een kwestie van uit proberen wat er het beste past. Er zijn tegenwoordig zoveel merken vitaminebrok op de markt!


Ik denk inderdaad ook dat het gewoon weer uitproberen wordt. Even goed kijken naar het suikergehalte ook.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:27

Wij voeren de dailycomplete zowel timothee en luzerne en alle 3 de paarden hebben er geen jeuk van

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:27

betadine schreef:
Hier juist goede ervaringen met vitalbix daily complete. Net wat extra energie zonder te heet te staan en geen jeukklachten.
Geef je buiten de vitalbix niets extra aan krachtvoer ? Ik had vroeger een paard die jeuk kreeg van gerst. Van melasse krijgen ook veel paarden jeuk. Ben wel benieuwd naar welk ingrediënt uit vitalbix jeuk kan veroorzaken. Hier krijgen ze voornamelijk jeuk van die kleine mugjes die in de manen gaan zitten.


Nee ze krijgen verder niets. Geen krachtvoer.
Hiervoor gaf ik de Pavo Dailyfit koeken en dat ging altijd goed. Misschien doe ik dat weer.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:30

Yenni schreef:
Onwijze jeuk kreeg die van mij van de vitabix. Tot bloedens toe. Nu gestopt en voer zonder luzerne gaan voeren. Klachten zijn nu weg.


Ze hebben allebei nooit eerder geschuurd. De ene heeft al tot op te staartwortel alles kapot geschuurd.
Ze krijgen ook niets anders en het is echt sinds ze vitalbix krijgen en de laatste weken wordt het alleen maar erger.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:30

Zag ik jou toevallig vanmiddag in de epplejeck? :D

Ik vond de podcast van Paard Optimaal over balancers wel interessant. Daar heeft ze het veel over organisch en anorganische mineralen. Heb het destijds nog kort opgezocht (want ga nooit uit van 1 bron) en kon weinig andere bronnen vinden die hetzelfde zeggen, behalve een bron over voeding voor mensen. Echter ook geen bron die het ontkracht.
Zou het niet gebruiken als 100% waarheid, maar het is wel interessant om eens te luisteren.
Ik voer nu zelf oerbalans en wissel dat soms eens af met metazoa die ik onderdoseer, zodat ze opgebouwde overschotten weg kan werken. Heb wel het idee dat het zo goed voor mijn paard werkt, maar dat zal voor elk paard anders zijn natuurlijk.
Voor wat betreft niet lekker vinden: ik voer nu een supplement die m’n paard niet lekker vindt, maar in combinatie met een beetje slueslimix van vitalstyle, vindt ze het heerlijk. Die kan je als slobber of als muesli (droog) voeren. Zit weinig tot geen troep in, dus goed erbij te doen. :)
Een stalgenoot overdoseert oerbalans flink met haar eczeem paarden, en oa daardoor hoeven ze niet onder de deken. Terwijl 1 echt een flinke eczemer is.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:32

Mijn paard staat op de dc timothee. Hij gaat niet zo goed op luzerne, daarom deze variant, maar geen problemen met dit voer! Ik vind hem juist prettiger in de omgang en fijner te rijden, minder scherp.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 22:42

Eileen_ schreef:
Zag ik jou toevallig vanmiddag in de epplejeck? :D

Ik vond de podcast van Paard Optimaal over balancers wel interessant. Daar heeft ze het veel over organisch en anorganische mineralen. Heb het destijds nog kort opgezocht (want ga nooit uit van 1 bron) en kon weinig andere bronnen vinden die hetzelfde zeggen, behalve een bron over voeding voor mensen. Echter ook geen bron die het ontkracht.
Zou het niet gebruiken als 100% waarheid, maar het is wel interessant om eens te luisteren.
Ik voer nu zelf oerbalans en wissel dat soms eens af met metazoa die ik onderdoseer, zodat ze opgebouwde overschotten weg kan werken. Heb wel het idee dat het zo goed voor mijn paard werkt, maar dat zal voor elk paard anders zijn natuurlijk.
Voor wat betreft niet lekker vinden: ik voer nu een supplement die m’n paard niet lekker vindt, maar in combinatie met een beetje slueslimix van vitalstyle, vindt ze het heerlijk. Die kan je als slobber of als muesli (droog) voeren. Zit weinig tot geen troep in, dus goed erbij te doen. :)
Een stalgenoot overdoseert oerbalans flink met haar eczeem paarden, en oa daardoor hoeven ze niet onder de deken. Terwijl 1 echt een flinke eczemer is.


Ja dus :D Grappig ;-)
De podcast heb ik onlangs toevallig ook geluisterd. En laatst ook nog een interessant artikel hierover gelezen, maar kan het zo snel even niet terug vinden.

Over het niet eten van bepaalde brokken; als ik er speedibeet of geweekte grasbrokken aan toe voeg eten ze alles (heel praktisch met eens medicatie of supplementen ;-))
Ik gebruik de balancer echter voor de momenten dat de staleigenaar de andere paarden krachtvoer geeft ('s ochtends en als ze binnen komen 's avonds laat)
Ik ga eens kijken of ik een proefzakje Marstall Force kan krijgen en ik wil toch eigenlijk anders proberen of ze de oerbalans toch niet willen eten.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 22:45

beegee schreef:
Mijn paard staat op de dc timothee. Hij gaat niet zo goed op luzerne, daarom deze variant, maar geen problemen met dit voer! Ik vind hem juist prettiger in de omgang en fijner te rijden, minder scherp.


Ik vraag me af of de luzerne inderdaad de 'boosdoener' is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze er bij Vitalbix zelf iets meer over kunnen vertellen. Ik ga nu iig niet over op de timotheegras versie maar ik houd het wel in mijn achterhoofd.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:18

Zou zomaar kunnen hoor! ZIjn veel paarden die daar toch op reageren. Die van mij werd echt staatsgevaarlijk := Niet van de vitalbix, maar gewone luzernebrokjes. Dat uit zijn rantsoen gelaten en mijn relaxte paard was weer terug. Daarom bij overschakeling op vitalbix ook bewust voor de timothee gekozen.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Schuren door vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:29

Die van mij werd ook heel heet van luzerne in de vitalbix, van elke omgewaaide grasspriet stond ze achterstevoren