Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

supplementen veulen (eet zand en klei)

 
Profiel   

Ik gooi mijn vraag hier toch maar neer wie weet heeft iemand tips of advies.

Veulen 9 weken oud eet zand en klei.
Dat ze zand at kwamen we al snel achter dus na een paar keer in de bak daar niet meer in gezet.
Eindelijk kwam het mooie weer en kon ze in het land! Rustig opgebouwd maar helaas stond ze na een aantal dagen met koliek , ze eet klei.
Dus weer in overleg met Wolvega, een stuk volle weide afzetten klonk het advies.Gedaan maar helaas ook daar vind ze klei. Dus ze staan nu maar een half uurtje per x op de wei

Er is 2 x bloed afgenomen bij haar maar helaas niet gekeken naar voedingswaarde. Alleen ontstekingswaardes (andere reden).
Dus liever laat ik het bloed afnemen even voor wat het is.

Ik krijg toch wel vaak te horen of ze wel voldoende mineralen en vitaminen binnen krijgt via de moeder?
Ze groeit als kool dat wel….

Nu wil ik graag supplementen gaan geven die de evt tekorten kan aanvullen. En zo kijken of het beter wordt.
Zonee dan kom ik niet onder het prikken weg..Al geeft de arts aan dat het niet veel uit zal halen, is niet bewezen dat dat invloed heeft.

Iemand tips?
Ze is niet makkelijk met eten. Dus een grote hoeveelheid brokjes gaat niet lukken.ook slobber niet. Vitalbix mash laat ze staan.

Psylliumzaad kan ze niet hebben, ging niet goed.
Voor meer info stuur me gerust een pb

Over de moeder:
De moeder krijgt onbeperkt hooi en 4 kg equifirst breeding mix, 1 kg basisbrok en 60 ml lijnzaadolie. Is op gewicht maar hoeft voor mij niet wat af.
Is gevoelig voor voer
Pavo vital-> heet
Equilin-> lust ze niet
Force-> heet
En moet nu geen voer of balancer hebben die haar gedrag verandert want ze staat nu ook nog eens veel in de box |(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 12:09 



 
Profiel   

beetje appelmoes met wat diatomeeen?

Echter je kan ook eens denken aan maag/darm pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 18:41 



 
Profiel   

Oerbalans?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 19:23 



 
Profiel   

lailapri schreef
beetje appelmoes met wat diatomeeen?

Echter je kan ook eens denken aan maag/darm pijn.


Diatomeen? Heb ik nog nooit van gehoord..

Ja dat sluit ik niet uit…..
Ze krijgt nu een supplement voor haar maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 19:24 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Oerbalans?


Voor de merrie? Heb ik vaker over nagedacht maar nooit geprobeerd. Ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 19:25 



 
Profiel   

Pavo podo care of Pavo Podo Care liquid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 19:53 



 
Profiel   

KLC schreef
Pavo podo care of Pavo Podo Care liquid?


Had ik mij idd al even in verdiept. De liquid is voornamelijk tot 30 dagen oud?
Was al wel van plan de brokjes te proberen maar ik dacht gooi eerst hier mijn vraag neer.
Want ben bang dat ze hoeveelheid brokjes niet gaat eten die ze dan moet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 19:59 



 
Profiel   

ik zou toch laten bekijken of het veulen maag of darmzweren kan hebben want daarom kunnen ze ook klei eten.
overleg dat met je arts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 19:55 



 
Profiel   

Krijgt het veulen ook al wat krachtvoer (specifiek voor jonge veulens), of kan het mee eten met de merrie? Is er een liksteen beschikbaar op de wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 21:02 



 
Profiel   

Volgens mij doen zulke jonge veulens dat vooral uit nieuwsgierigheid. Mijne deed dit ook, at van molshopen. Mols hopen weggeschept en wat mest op de kale plek gelegd. Maar dan ging ze graven. De DA zei dat ze dan maar niet meer op de wei moest. Dan was natuurlijk geen optie. Toen hebben we haar alleen onder toezicht 2x per dag eruit gelaten in de wei en hard gebeden dat het mee zou vallen en na een tijdje hield ze ermee op.
Bij de paardendrogist had ik vlozaadbrokjes gehaald die ook voor veulens mochten, maar dit at ze niet. Zulke jonkies eten nog maar heel weinig vaak.
Lastig hoor! Succes ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 07:45 



 
Profiel   

Aj, dat klinkt wel zorgelijk. Veel op stal is voor een veulen sowieso niet goed, dus als het je lukt een weiland te vinden waar ze de hele dag in kunnen is dat wel het beste.
Ik zou voorzichtig zijn met krachtvoer. Je veulen is nog erg jong en eigenlijk zou die het nog moeten doen op melk. Omdat het een slechte eter is kan ze last hebben van haar maag/darmen (heeft ze ook diarree?), wees dus voorzichtig met krachtvoer, daar kan de kwetsbare darmwand niet altijd goed tegen.
M.b.t. supplementen: ik zou eerder de moeder wat bijgeven dan het veulen.

Omdat Wolvega (met zeer veel expertise als het gaat om veulens) betrokken is zou ik zeker weer met hen overleggen. Je kunt nog wel meer uitzoeken: bloedonderzoek doen bij de moeder, melk laten onderzoeken, toch het veulen nog een keer laten prikken.

Misschien is het verstandig dit topic te verplaatsen naar Kraamstal, daar zit meer kennis al het gaat over veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 08:02 



 
Profiel   

Als je opzoek bent naar een heel geconcentreerde vorm van vitaminen en mineralen dan is marstall force een hele goede optie. Voor volwassen paarden en ponies voer je zo’n 60-120 gram per dag. Dat is dus maar heel erg weinig ten opzichte van de balancers waar je 200-500 per dag van moet voeren om alle aanbevolen gehaltes binnen te krijgen.

Dit zou ik wel in overleg met de arts doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 08:27 



 
Profiel   

Je moet veulens nooit een 'gewoon' paardensupplement geven, die hebben andere behoeften.
Normaalgesproken halen ze alles uit de melk en zijn de verhoudingen daarin optimaal.
Een klein beetje paardensupplement geven zonder overleg met de dierenarts is niet verstandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 08:36 



 
Profiel   

Mijn paard stopte met zand eten toen ik hem gedroogde brandnetel gaf, hij at toen zelf ook de brandnetels in zijn wei op. Hij eet nu al lang geen zand en brandnetels meer dus ik zou daardoor denken dat er toch iets mist. Weet alleen niet of veulens dat ook mogen hebben. Ze groeien nu weer volop dus valt te proberen. Voor het gemak had ik wel een emmertje gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 09:30 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik zou toch laten bekijken of het veulen maag of darmzweren kan hebben want daarom kunnen ze ook klei eten.
overleg dat met je arts?


Ze zijn wel met een camera naar binnen geweest maar ik was zo gefocusseerd op een ander probleem dat ik niet heb gevraagd om daar ook naar te kijken……

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 18:19 



 
Profiel   

hwn schreef
Krijgt het veulen ook al wat krachtvoer (specifiek voor jonge veulens), of kan het mee eten met de merrie? Is er een liksteen beschikbaar op de wei?


Ja eet met de moeder mee breeding mix, zogende merries en veulens.

Ja rode liksteen en himalaya

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 18:20 



 
Profiel   

SilvanoN schreef
Volgens mij doen zulke jonge veulens dat vooral uit nieuwsgierigheid. Mijne deed dit ook, at van molshopen. Mols hopen weggeschept en wat mest op de kale plek gelegd. Maar dan ging ze graven. De DA zei dat ze dan maar niet meer op de wei moest. Dan was natuurlijk geen optie. Toen hebben we haar alleen onder toezicht 2x per dag eruit gelaten in de wei en hard gebeden dat het mee zou vallen en na een tijdje hield ze ermee op.
Bij de paardendrogist had ik vlozaadbrokjes gehaald die ook voor veulens mochten, maar dit at ze niet. Zulke jonkies eten nog maar heel weinig vaak.
Lastig hoor! Succes ermee


Klopt het is ook een ontdekkingstocht van die kleintjes. Maar dit wordt obsessief. En erbij blijven doen wij ook maar niet tegen te houden helaas, staat ze aan de andere kant denk ik dat ze graast maar toch weer de snuit in de klei.

Wel fijn te lezen dat ze er op een gegeven moment mee ophield!! Ik ga duimen dat dat het geval gaat zijn.
Ja lastig om die kleintjes te voeren….. ze eten mondjesmaat en alleen maar wat ze echt lekker vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 18:23 



 
Profiel   

@Kendra: dank je wel voor je advies.
Nee geen diarree. Alleen toen ze laatst met koliek stond. Wolvega dacht zelf niet aan een tekort maar zei je kunt evt een spuit electrolyten geven.
Zelf denk ik als het een tekort zou zijn waarom valt ze dan niet aan op de likstenen?

@boris_rakker
Mijn merrie doet het niet goed op de force. Word nerveus

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 18:27 



 
Profiel   

Mariljo schreef
Mijn paard stopte met zand eten toen ik hem gedroogde brandnetel gaf, hij at toen zelf ook de brandnetels in zijn wei op. Hij eet nu al lang geen zand en brandnetels meer dus ik zou daardoor denken dat er toch iets mist. Weet alleen niet of veulens dat ook mogen hebben. Ze groeien nu weer volop dus valt te proberen. Voor het gemak had ik wel een emmertje gekocht.


Hmmm weet niet of het veulen dit mag hebben. Ik zou het de merrie kunnen voeren? Als dat mag als zogende merrie.
Ik zal mij erin verdiepen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 18:29 



 
Profiel   

Ik zit zelf te denken of het wel een tekort is…..
Ze krijgen basis brok, breeding mix, lijnzaadolie, silicium, eiwitrijk hooi, himalaya liksteen, rode liksteen en gras van kleigrond. Ze zien er beide mooi uit.

Zelf begin ik te denken aan een ongemakkelijk gevoel weg proberen te krijgen? Ze heeft een lichte slokdarmafwijking…..
Zit ook nog wel te denken aan een maagzweer maar zouden er dan geen andere symptomen moeten zijn? En waarom denkt Wolvega daar niet aan? Weet niet zeker of ze wel of niet in de maag zijn geweest……

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 18:33 



 
Profiel   

Ik geloof ook niet zo in een te kort, maar wel in een compensatie voor iets wat pijn/ongemak geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 18:38 



 
Profiel   

Is het een Fries veulen? Wolvega (Marco de Bruijn) is expert als het gaat om slokdarmafwijkingen en ze zijn ook superalert op maagzweren bij veulens. Die kunnen overigens in een paar dagen tijd ontstaan, ook door bv. stress. En nee, er hoeven geen andere verschijnselen te zijn ...
Het maagdarmkanaal van een veulen is overigens nog erg kwetsbaar, dus dat ze niet verder hebben gekeken dan noodzakelijk begrijp ik wel.
Ik denk ook dat het compensatie is voor pijn of ongemak. Zou wat dat betreft (altijd in overleg met je DA natuurlijk) ze toch liever wat langer op het gras zetten, dat geeft waarschijnlijk de minste problemen voor het maagdarmkanaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 19:37 



 
Profiel   

Kendra schreef
Is het een Fries veulen? Wolvega (Marco de Bruijn) is expert als het gaat om slokdarmafwijkingen en ze zijn ook superalert op maagzweren bij veulens. Die kunnen overigens in een paar dagen tijd ontstaan, ook door bv. stress. En nee, er hoeven geen andere verschijnselen te zijn ...
Het maagdarmkanaal van een veulen is overigens nog erg kwetsbaar, dus dat ze niet verder hebben gekeken dan noodzakelijk begrijp ik wel.
Ik denk ook dat het compensatie is voor pijn of ongemak. Zou wat dat betreft (altijd in overleg met je DA natuurlijk) ze toch liever wat langer op het gras zetten, dat geeft waarschijnlijk de minste problemen voor het maagdarmkanaal.


Dat is onze behandelend arts.
Ik bouw het op gras staan op, maar ze heeft dan weer langer de tijd om klei te eten ‍
Haar maar op stal laten staan wil ik niet dat is geen leven voor een veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 22:38 



 
Profiel   

Ja klopt fries…..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 22:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen