Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 20:46

Hoi!

Ik ben sinds kort begonnen met zelf kruiden drogen voor de paardjes, zijn er hier meer mensen die dat doen en wat drogen jullie zoal?
Hoelang laten jullie het drogen en hebben jullie handige tips hoe het te drogen te hangen?

Ik heb tot nu toe zelf rozenbottels gedroogd, ik gebruik dit als beloning en het valt goed in de smaak.
Ook ben ik sinds kort begonnen met het drogen van kleefkruid en brandnetels.
Paardenbloemen heb ik ook geprobeerd maar is tot nu toe niet helemaal succesvol gegaan, de gele bloemen zijn volledig veranderd in witte pluisjes. Iemand tips hiervoor?

Ik heb de rozenbottels in een schaal te drogen gelegd en de rest in bosjes bij elkaar gebonden en aan een wasrek te drogen gehangen.

Iemand nog leuke dingen die we ook nog kunnen drogen?
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 04-05-22 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:04

Heb het een paar jaar geleden geprobeerd met de mega hoeveelheid brandnetels in mijn tuin, maar schijnbaar heb ik het niet helemaal goed aangepakt. Ondanks dat ik het luchtdicht verpakte na het drogen, sloeg de schimmel er toch nog in. Het is best bewerkelijk, vind ik, en daarom koop ik het uiteindelijk bij de paardenwinkel.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:06

Niet echt: wel gemaaide brandnetels voeren, maar niet dat ik ze lang laat drogen of zo.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:12

Ja, ik.
Ik droog brandnetel, kleefkruid, weegbree, wilg, kamille en nog veel meer om zelf kruidenmixen te maken voor mijn paard en de paarden op stal.
Ik hak/knip de planten/bladeren in kleine stukjes en leg het op een dienblad in een vensterbank op het zuiden te drogen, ik schep de boel twee keer per dag om om ervoor te zorgen dat het gelijkmatig droogt, tot het verkruimeld als ik het tussen mijn handen wrijf. (er mag echt geen vocht meer inzitten, anders gaat het snel schimmelen) (afhankelijk van de zonsterkte 2 tot 8 dagen)
Je kunt de bladeren ook in bosjes aan een droogrek in de zon hangen, of het in een droogoven drogen.
Na het drogen in een goed luchtdichte emmer opslaan, en je kunt het zo een jaar bewaren.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:14

Ik droog brandnetel, munt, paardenbloem, kleefkruid , lindebloesem, walnoot blad , vijgenblad en nog meer. Voor mezelf en voor m'n pony's.
Ik hang het een paar weken te drogen en maakt het klein met de blender.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 21:24

Leuk dat meer mensen dit doen!
Er zijn al een aantal dingen genoemd die hier in de omgeving sowieso ook groeien dus ik ga zeker nog wat meer dingen proberen.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:27

Let wel op waar je plukt, bermen zou ik wegblijven ivm uitlaatgassen en honden. Op sommige plekken word ook nog wel gif gebruikt.
Succes en veel plezier!
Het is erg leuk om te doen en mijn huis ruikt nog maanden naar allerlij kruiden

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:44

Ik droog brandnetel en kleefkruid.
We hebben een tuinkamer waarin het overdag met wat zon met gemak 35 graden wordt, dus dat droogt lekker snel.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:50

Wat leuk! Er groeit hier zat, maae ik droog het nooit. Heel erg beginnersvraag: wat droog je van de paardenbloem? (Was daar niet iets giftigsaan?).

Brandnetels hak ik weg en gooi ik bij de paarden. Dat eten ze na een dag vaak gewoon op.

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:27

Ik droog paardenbloemen en madeliefjes in een machine. Kleefkruid en brandnetels hang ik in een hooinet in de zon. Ik heb zo’n kruidenschaar met 5 bladen en een soort handmatige blender, dat werkt top.

cheybinky

Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:39

Ik lees even mee, hier ook een overschot aan mooie kruiden op de wei & in de tuin.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 07:24

weslyjune schreef:
Wat leuk! Er groeit hier zat, maae ik droog het nooit. Heel erg beginnersvraag: wat droog je van de paardenbloem? (Was daar niet iets giftigsaan?).

Brandnetels hak ik weg en gooi ik bij de paarden. Dat eten ze na een dag vaak gewoon op.


Van paardenbloem zeggen sommige mensen dat de steeltjes licht giftig zijn, hier worden ze gewoon gegeten (staan ook in de wei) de wortel van paardenbloem is ook erg gezond.



Sababber schreef:
Ik droog paardenbloemen en madeliefjes in een machine. Kleefkruid en brandnetels hang ik in een hooinet in de zon. Ik heb zo’n kruidenschaar met 5 bladen en een soort handmatige blender, dat werkt top.


In een hooinet hangen is wel een heel goed idee! Dat ga ik zeker proberen.
Ik maal de kruiden niet fijn, hier eten ze gewoon grote stukken.


Laurora schreef:
Let wel op waar je plukt, bermen zou ik wegblijven ivm uitlaatgassen en honden. Op sommige plekken word ook nog wel gif gebruikt.
Succes en veel plezier!
Het is erg leuk om te doen en mijn huis ruikt nog maanden naar allerlij kruiden


Ik probeer inderdaad niet te dicht langs een weg te plukken. Honden vind ik wel lastig, je weet natuurlijk nooit of er op die plek een hond geweest is..
En juist de plekken waar geen auto s komen worden dan wel honden uitgelaten.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:05

Ik droog de hele paardenbloem plant incl wortel als die er toevallig uitkomt tijdens t plukken

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:23

bcd94 schreef:
weslyjune schreef:
Wat leuk! Er groeit hier zat, maae ik droog het nooit. Heel erg beginnersvraag: wat droog je van de paardenbloem? (Was daar niet iets giftigsaan?).

Brandnetels hak ik weg en gooi ik bij de paarden. Dat eten ze na een dag vaak gewoon op.


Van paardenbloem zeggen sommige mensen dat de steeltjes licht giftig zijn, hier worden ze gewoon gegeten (staan ook in de wei) de wortel van paardenbloem is ook erg gezond.



Sababber schreef:
Ik droog paardenbloemen en madeliefjes in een machine. Kleefkruid en brandnetels hang ik in een hooinet in de zon. Ik heb zo’n kruidenschaar met 5 bladen en een soort handmatige blender, dat werkt top.


In een hooinet hangen is wel een heel goed idee! Dat ga ik zeker proberen.
Ik maal de kruiden niet fijn, hier eten ze gewoon grote stukken.


Laurora schreef:
Let wel op waar je plukt, bermen zou ik wegblijven ivm uitlaatgassen en honden. Op sommige plekken word ook nog wel gif gebruikt.
Succes en veel plezier!
Het is erg leuk om te doen en mijn huis ruikt nog maanden naar allerlij kruiden


Ik probeer inderdaad niet te dicht langs een weg te plukken. Honden vind ik wel lastig, je weet natuurlijk nooit of er op die plek een hond geweest is..
En juist de plekken waar geen auto s komen worden dan wel honden uitgelaten.


Hier eten ze alles wat niet gedroogd is prima in grote stukken, het gedroogde geef ik soms als snoepje en grote dingen zoals kleefkruid en brandnetel, haksel ik als het gedroogd is en doe ik door de slobber.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:57

hhahahah.... ik heb even een binnenpretje die ik moet delen. Terwijl ik dit lees, vroeg ik me af wat nou een zak kruiden/rozenbottels kost. Dus ik type bij de HorseFitshop "kruiden" in bij de zoekfunctie.
Het eerste wat ik zie zijn HFS Kruiden Bollos " ...

En ik me maar afvragen van welke plant "Bollos"komt. En hoe die plant eruit ziet...

Maar na wat googlene & toch de pagina nog eens goed lezen, blijkt het een "snoepje "te zijn die gemaakt is van kuiden


https://www.horsefitshop.nl/hfs-kruiden ... 51434.html


Lekker onnozel .... _O- _O- _O- _O- _O- _O-

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 19:50

Hier inmiddels nog wat nieuwe dingen gevonden die in de smaak vallen, zowel vers als gedroogd.

Munt, tijm, weegbree en heermoes

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:54

Voor diegenen die de kruiden hakselen of fijn malen,welk apparaat gebruiken jullie daarvoor?

Ik heb de blender bijna vermoord :o

Wel handig om een voorraadje aan te maken maar wel het liefst gehakseld oid.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:36

Kan je kleefkruid ook invriezen ipv te drogen?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 21:03

Ellen1983 schreef:
Kan je kleefkruid ook invriezen ipv te drogen?


Ik denk dat het dan snotterig gaat worden maar zeker weten doe ik het niet.
Sowieso neemt het al snel veel ruimte in.

Rozenbottels invriezen werkt wel echt top

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:57

bcd94 schreef:
Ellen1983 schreef:
Kan je kleefkruid ook invriezen ipv te drogen?


Ik denk dat het dan snotterig gaat worden maar zeker weten doe ik het niet.
Sowieso neemt het al snel veel ruimte in.

Rozenbottels invriezen werkt wel echt top


Rozenbottels vries ik al in, en zijn zelfs zoeter van smaak eens ze ontdooid zijn. Pony smult er van.

Ik heb al wat kleefkruid ingevroren en het ontdooit wat slapper maar niet snotterig. Nog niet gegeven omdat ik eerst wil weten of het geen kwaad kan, als de goede eigenschappen van het kleefkruid bewaard blijven (ivm CPL).

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:05

Leuk ik.lees ook mee!
Vorig jaar van alles geprobeerd maar het vervolgens in de schuur gehangen en daar kwam toch de schimmel erop
Beter in emmer idd

Ik las hier iemand heermoes geeft? Vgl mij is dat giftig?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 07:21

Symke schreef:
Leuk ik.lees ook mee!
Vorig jaar van alles geprobeerd maar het vervolgens in de schuur gehangen en daar kwam toch de schimmel erop
Beter in emmer idd

Ik las hier iemand heermoes geeft? Vgl mij is dat giftig?


Waarschijnlijk is het dan echt te vochtig in je schuur geweest. Ik laat het gewoon echt goed drogen en daarna afgesloten bewaren.

Van heermoes heb je een variant die giftig is maar ook een die juist heel gezond is en vol mineralen zit. Ze eten het hier heel graag

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:37

En ik m'n kleefkruid en brandnetels maar in de kliko gooien...dat groeit hier naast m'n wei tegen de kippen omhoog....weer wat geleerd
En als ik zie wat je er in de winkel voor moet betalen ook nog wel lucratief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:54

Marisje76 schreef:
En ik m'n kleefkruid en brandnetels maar in de kliko gooien...dat groeit hier naast m'n wei tegen de kippen omhoog....weer wat geleerd
En als ik zie wat je er in de winkel voor moet betalen ook nog wel lucratief


Hier ook totdat een stalgenootje me erop wees hoe gezond kleefkruid is :')
Nu pluk ik het regelmatig en ze smullen ervan. Ik voer kleefkruis vers. Brandnetels laat ik op het land liggen na het maaien en daar zie ik ze ook regelmatig een hap van nemen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Zelf kruiden drogen voor de paardjes, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:20

Dan ga ik dat ook doen..iets minder werk dan drogen