Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gevoeligheid voor voorjaarsgras

 
Profiel   

Hallo allemaal, ik ben opzoek naar ervaringen, tips en tricks voor mijn jonge paard.

Ik heb een paint horse van 2 jaar oud. Vrij gevoelig op zijn darmen. Heeft vorig jaar december koliek gehad wat veroorzaakt is door kuil. Hierna heeft hij een hele periode alleen hooi gehad. Langzaamaan weer opgebouwd naar kuil bij te voeren. Dit met de reden dat ze bij ons in kudde verband staan waar kuil gevoerd wordt. Hem alleen zetten met een zakje hooi vind ik geen optie voor de rest van zijn leven.

Nu is dus het probleem dat hij ook reageert op het voorjaarsgras. Ze staan nu 3 weken op de wei. Daarvoor al regelmatig aan de hand wezen grazen. Vervolgens de eerste week met elke dag een uurtje meer de wei op. Tot ongeveer 12 uur per dag nu. En dan de nacht op stal. Eerst in combi met kuil. Afgelopen zaterdag gaf hij voor het eerst reactie. Dit was gelukkig vrij snel over. Toen zondag gaf hij weer reactie door te gaan liggen, kijken naar de buik, snelle ademhaling, onrustige buik etc. Toen het kuil vervangen door hooi. Met hem wezen wandelen en beetje spelen in de bak om de focus van zijn buikpijn af te halen (gek genoeg werkt dat voor hem). Toen 2 dagen niks aan de hand. Vanavond was het weer raak. Weer wandelen etc. Nu gelukkig over. Hebben jullie tips om hiermee om te gaan? Groeit hij hier nog overheen? Of is het echt iets blijvends waar hij gevoelig voor is. Eventuele supplementen wat ik zou kunnen proberen?
Ter info, hij krijgt nu vitalbix breed & grow erbij en af en toe een snoepje, peentje etc.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 23:09 



 
Profiel   

Verhuizen?

Kuil is koeienvoer, geen paardenvoer.

Verder is het eigenlijk nog te vroeg voor grazen, zeker al 12 uur per dag. En dat in nog geen 3 weken tijd "opgebouwd". Veels te snel.

Wij gaan altijd pas eind mei/ begin juni langzaam opbouwen met eerst 15 minuten, na een week staan ze er dan om en nabij een uur op.
Uiteindelijk in een gewenningsperiode van meerdere weken max 6 uur met eerst hooi als ontbijt.

Dit omdat we 2 paarden met gevoelige darmen hebben en 1 pony met HBverleden.

Sowieso zijn er nu enkele nachten rond het vriespunt geweest (vorige week) en zijn sommige nachten onder de 5 graden.


Kuil en voorjaarsgras zijn geen goede combinatie. Voor geen enkel paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 23:21 



 
Profiel   

Toch van het kuil af.
Mijn haflinger reageert ook slecht op kuil.
Ik begin 6 weken voor het weide seizoen om de dag uurtje grazen en glucobalance.
Daarna minimaal 2-3 weken op kort gras waar niets in zit en daarna kan hij wel hele dagen.

Als je zo'n paard heb zal je je moeten aanpassen naar wat kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 06:45 



 
Profiel   

Wat is kuil bij jullie?
Alles wat in plastic zit?
Bij ons heet dat voordroog en kuil zit letterlijk net als mais in een kuil.
Hooi is dat zonder plastic.

Kuil of natte voordroog is niets voor paarden.
Er zijn helaas paarden die reageren op droge voordroog. En echt alleen hooi kunnen eten.

Te vroeg voor gras vind ik het niet.
Maar ook weer samen met de voordroog gaat voor dat paard niet.
Als hooi geen mogelijkheid is dan kun je niet anders dan verhuizen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 08:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen