Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, mijn merrie is een draak

 
Profiel   

Oké, beetje overdreven misschien, maaaar..

Mijn 4 jarige merrie heeft vrij veel last van haar hengstigheid. In het voorjaar meer dan later in het jaar maar vrijwel altijd krijgt ze wat kwaaltjes, zowel lichamelijk als in haar gedrag. Zo word ze extra kribbig op haar lijf, boos doen met borstelen en aansingelen wanneer het haar net iets te hard gaat (hier is ze altijd al gevoeliger in dan een gemiddeld paard, uiteraard doe ik hier dus voorzichtig mee), is ze extreem gefocust op andere paarden waardoor er bijvoorbeeld tijdens het rijden vervelende situaties ontstaan waarin ze er echt alles aan probeert te doen om zo dicht mogelijk bij andere paarden te blijven en kan ik haar al zo’n 2,5 week niet even laten neuzen met een ander paard als ik met haar bezig ben omdat de benen en het plas me dan om de oren vliegen.

In overleg met de dierenarts besloten om in eerste instantie te kijken of een supplement verlichting kan bieden, mocht dit ongemak aanhouden gaan we uiteraard verder onderzoeken.
Daarom voor nu de vraag, met welk supplement hebben jullie goede ervaringen en wat moet ik vooral vermijden?
Voor het complete beeld, ze krijgt nu:
-basisbrok
- een handje muesli (om de magnesium mee te mengen anders eet ze het niet)
-magnesium mix
- lijnzaadolie
- ruwvoer mix
- vrijwel onbeperkt hooi.

Ze staat overdag zo lang mogelijk buiten in een gemengde kudde van 7 paarden op een groot weiland waar ze zowel hooi als gras ter beschikking hebben, snachts staat ze op stal waarbij de paarden zowel contact met elkaar kunnen hebben als zich terug kunnen trekken in stal.


Alvast enorm bedankt voor de tips!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 09:37 



 
Profiel   

Mijn kleindochter had dat ook met haar paardje en die is monnikspeper gaan geven en het gaat heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 09:57 



 
Profiel   

Puur Oestro? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 10:00 



 
Profiel   

2,5 week zoveel last is inderdaad wel erg lang, hengstigheid zou volgens mij ongeveer een week maximaal moeten duren.

Bij de meeste merrie supplementen is monnikspeper het hoofdbestanddeel, om die reden ben ik destijds begonnen met een supplement wat alleen uit monnikspeper bestond, dat bevalt hier prima. Ben een paar keer van merk gewisseld en daar merkte ik wel verschil in gek genoeg, ben zelf het meest tevreden over Puur Hormoonbalans.

Uiteindelijk is het ook een kwestie van uitproberen wat werkt voor jullie. Op mijn vorige stal waren meerdere mensen fan van oestress (daar werd die van mij alleen maar heftiger van), huidige stal heeft de meerderheid die iets voert de druppels van phytonics. Persoonlijk vind ik druppels minder handig in gebruik omdat je dat een half uur voor het eten moet geven, maar die stalgenootjes vinden mijn poeder juist weer onhandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 10:50 



 
Profiel   

Monnikspeper kan helpen. Regumate, via DA, ook maar dat is een hormoonmiddel.
Er bestaan verder diverse homeopathische middeltjes van diverse merken maar bij alles is het uitproberen.
Laten bekijken door een homeopaat, bijv. Horse Body Balance, is nog een andere optie; die komen vaak verder dan een DA.
Maar als er bijv. een cyste op de eierstokken zit dan zal er op een andere manier ingegrepen moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 10:55 



 
Profiel   

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Oestress. Ik geef nu een aantal maanden de vloeibare variant, maar wil overgaan op de poedervariant omdat deze iets voordeliger is in gebruik. Direct haalde dit de scherpe randjes ervan af. Veel minder boos en narrig. Met borstelen geen extreem boze blikken meer. En met rijden/longeren wat constanter in haar gedrag. Niet de ene dag extreem plakkerig aan je been en dat ik de andere dag mn been niet eens kon aanleggen zo voorwaarts. Mijn merrie had dus ook behoorlijk last van haar hengstigheid. Zat haar en mij echt in de weg. Wij zijn enorm gebaad bij dit suplement. Wellicht heb je er iets aan. Al lees ik wel dat het ene paard het goed doet op suplement A en de andere juist weer op B. Voor hengstigheid zijn het toch de middelen met monnikspeper die baten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 14:33 



 
Profiel   

Idd starten met monnikspeper. Ik gaf merrie support van de paarden drogist en op de dagen dat ze extra hengstig waren ook nog een schep moody mix erbij.

Let op, monnikspeper moet je wel echt een week of 2 geven voor het pas gaat werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 15:14 



 
Profiel   

Hier ook hele goede ervaring met Oestress. Beide merries zijn niet te rijden zonder tijdens hun hengstigheid. Bij 1 merrie merk ik nu helemaal niks meer van de hengstigheid, de ander is nog wel duidelijk zichtbaar hengstig, maar kan wel gewoon probleemloos aan het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 15:17 



 
Profiel   

de mijne heeft het ook. Echt jaren van alles geprobeerd qua middeltjes en behandeling maar ze zit nu aan de regumate van de DA en alle problemen zijn verholpen. Voor haar is het ook veel fijner want ze had erg last van haar hengstigheid en nu is ze stabieler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 15:20 



 
Profiel   

Wij hebben 1 staan waar je niet op kon rijden tijdens de hengstigheid, ze bokte aan 1 stuk door met het zadel op, en ze was constant sjagerijnig.
Wij geven haar monniks peper en dat was DE uitkomst.
Geen sjagerijn meer, en je kan nu opstappen en weg rijden. Je merkt vrijwel niks meer aan haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 15:26 



 
Profiel   

Bedankt voor al jullie tips en ervaringen! Ik ga morgen langs de plaatselijke ruitersport zaak, die gaven aan een aantal soorten supplementen met 100% monnikspeper te hebben staan dus daar ga ik kijken met welke ik begin. Ik begrijp van jullie dat het soms zo kan zijn dat je even moet testen welke het best werkt dus ik heb een lijstje gemaakt met alle soorten/merken die jullie genoemd hebben en ga daar kijken welke ze hebben staan.

Regumate noemde de DA ook, maar zij gaf aan dit als volgende optie te willen houden. Dit omdat het inderdaad een hormoonmiddel is en als wat heftiger beschouwd kan worden dan een supplement. Mocht de monnikspeper echt niet of onvoldoende aanslaan van meerdere merken dan ga ik denk ik voor de zekerheid eerst maar gewoon een onderzoek laten doen om uit te sluiten dat er geen cystes of tumoren oid in het spel zijn. Maar dat is iets voor de toekomst, eerst dit even aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-22 19:16 



 
Profiel   

Hoi ts, ben benieuwd naar jouw ervaringen so far :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 07:56 



 
Profiel   

Hoi hoi! Ik voer het nu nog net geen twee weken dus durf nog niet 100% met zekerheid te zeggen dat het al helemaal goed werkt of dat ze eindelijk door haar hengstigheid heen is gekomen. Ze heeft vorige week voor het eerst met een ander paard op de trailer gestaan, dat ging wel super goed, geen gepiep en geplas enzo. Haar eerste clubles was wel een heel ander verhaal, heb voor het eerst echt serieuze rodeo met haar gehad, enerzijds omdat ze wilde plakken aan het paard waar ze mee was gekomen en anderzijds door de spanning van een nieuwe omgeving, andere paarden en paarden van de vorige les die weg gingen. Ben benieuwd of dit gedrag zo heftig was omdat het wat veel was in een keer of dat het ook iets hormonaals is/daar wat door word versterkt. Dat zal in de komende tijd wel uitwijzen als we wat vaker gaan en als ik de monnikspeper wat langer voer.
Ik voer nu de puur hormoonbalans, in poedervorm. Ze wilde het eerst niet eten, na een paar dagen at ze het toch ineens op, ik denk dat ik het daardoor al met al nu zo’n 9 a 10 dagen voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 21:27 



 
Profiel   

Ik had nog niet gereageerd maar ik had dit topic ook kunnen maken! Mijn merrie is 3 weken van de maand hengstig en je kan er niet omheen hengstig. Vooral de week dat ze niet hengstig is dus het net moet worden is een drama dusdanig dat ik haar echt wilde verkopen want ik heb echt met mijn handen in mijn haar gestaan. Ik gaf haar de merrie mix van de paarden drogist hielp niet pure monikspeper hielp ook niet. Ik ben sinds 3 weken nu de naf oestress in vloeibare vorm gaan geven en ik vraag me nog steeds af of ze mijn paard niet stiekem verwisseld hebben. Ik had vandaag voor de zekerheid een afspraak gemaakt om haar te scannen op evt tumoren of cystes en ze was helemaal top van binnen dus tis gewoon een merrie merrie! Maar ik merk echt verschil in haar gedrag nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 23:05 



 
Profiel   

Mijn merrie was niet alleen heftig hengstig, maar werd ook echt hengst, blijkt een mega eierstoktumor te hebben, morgen flinke operatie.
Af en toe een echo, zoals candalisa heeft laten doen, geeft in ieder geval zekerheid dat er niet iets zit wat er niet zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-22 23:20 



 
Profiel   

Goed dat je je verhaal deelt. En heel veel sterkte, ik duim dat de operatie goed gaat!
Hier echo als eerste gedaan, dat was goed gelukkig. Nu twijfel of hengstigheid inderdaad de veroorzaker is en met welk middel dan te beginnen. Waarschijnlijk toch maar gewoon monnikspeper en van daar uit verder als nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 06:28 



 
Profiel   

candalisa schreef
Ik had nog niet gereageerd maar ik had dit topic ook kunnen maken! Mijn merrie is 3 weken van de maand hengstig en je kan er niet omheen hengstig. Vooral de week dat ze niet hengstig is dus het net moet worden is een drama dusdanig dat ik haar echt wilde verkopen want ik heb echt met mijn handen in mijn haar gestaan. Ik gaf haar de merrie mix van de paarden drogist hielp niet pure monikspeper hielp ook niet. Ik ben sinds 3 weken nu de naf oestress in vloeibare vorm gaan geven en ik vraag me nog steeds af of ze mijn paard niet stiekem verwisseld hebben. Ik had vandaag voor de zekerheid een afspraak gemaakt om haar te scannen op evt tumoren of cystes en ze was helemaal top van binnen dus tis gewoon een merrie merrie! Maar ik merk echt verschil in haar gedrag nu.


Interessant, dit ga ik even meenemen! Weet je toevallig of je dit klaar kunt zetten? Ik zet nu zegmaar voer klaar in een bakje waar ik alles al doorheen meng, zodat de stalhouder het er alleen maar in haar bak hoeft te gooien, omdat zij liever niet zelf willen prutsen met wat ze precies hoeveel waarvan moet hebben. Bij sommige vloeibare middelen lees ik dat dit geen optie is maar bij deze kan ik het niet goed vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 19:14 



 
Profiel   

ikheetesmee schreef
candalisa schreef
Ik had nog niet gereageerd maar ik had dit topic ook kunnen maken! Mijn merrie is 3 weken van de maand hengstig en je kan er niet omheen hengstig. Vooral de week dat ze niet hengstig is dus het net moet worden is een drama dusdanig dat ik haar echt wilde verkopen want ik heb echt met mijn handen in mijn haar gestaan. Ik gaf haar de merrie mix van de paarden drogist hielp niet pure monikspeper hielp ook niet. Ik ben sinds 3 weken nu de naf oestress in vloeibare vorm gaan geven en ik vraag me nog steeds af of ze mijn paard niet stiekem verwisseld hebben. Ik had vandaag voor de zekerheid een afspraak gemaakt om haar te scannen op evt tumoren of cystes en ze was helemaal top van binnen dus tis gewoon een merrie merrie! Maar ik merk echt verschil in haar gedrag nu.


Interessant, dit ga ik even meenemen! Weet je toevallig of je dit klaar kunt zetten? Ik zet nu zegmaar voer klaar in een bakje waar ik alles al doorheen meng, zodat de stalhouder het er alleen maar in haar bak hoeft te gooien, omdat zij liever niet zelf willen prutsen met wat ze precies hoeveel waarvan moet hebben. Bij sommige vloeibare middelen lees ik dat dit geen optie is maar bij deze kan ik het niet goed vinden


Zou je evt de fles erbij kunnen zetten want het is een hele makkelijke doseer fles aan de ene kant zit de hoeveelheid je knijpt een keer en het is goed ze eten het ook heel makkelijk want ik moest met de moickspeper echt veel doen om het erin te krijgen want ze liet de slobber staan erdoor en dit schenk ik over de musli of brokken en ze eet het op. Het is er ook in poeder vorm maar ik durf niet te zeggen of deze dan net zo goed werkt die heb ik nog niet geprobeerd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-22 21:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen