Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hartog digest of Marstall Gastro muesli?

 
Profiel   

Ik heb de Hartog zelf wel eens gevoerd toen het net op de markt kwam en mijn pony heeft de Marstall geproeft.

Ik zoek eigenlijk een ruwvoer vervanger die tevens een extra biedt voor maagproblemen (maagzweren gehad in verleden). Daarvoor denk ik in eerste instantie aan de Hartog maar ik kan me niet meer herinneren of de luzerne zacht genoeg is want harde luzerne krijgt hij last van. Ook heb ik het idee dat hij jeuk krijgt van luzerne maar niet 100% zeker van.

Dus.... Marstall? Meer suiker/ zetmeel maar geen luzerne. Maar is dit of kan dit gezien worden als een ruwvoer vervanger?
Wie heeft hier ervaring mee?

Benieuwd welke jullie gekozen hebben maar vooral ook waarom :-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 11:49 



 
Profiel   

Hartog digest voert een stalgenoot, mijn paard eet t niet, teveel harde stengels, vind dat zelf ook wel dat er veel vrij grote harde stengels in zitten, zou bij hartog dan eerder naar de grasmix of de senior kijken, als het goed is hebben die zachtere stengels. Vooral als je zegt verleden gevoelig voor luzerne zou ik naar de grasmix of van vitalbix de fibremix kijken, daar zit geen luzerne in en is gemaakt van zachtere grassoorten

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 12:00 



 
Profiel   

De senior van Hartog is inderdaad heel zacht. Qua samenstelling misschien interessant voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 12:10 



 
Profiel   

moet het persé een van die twee soorten zijn?
hartog heeft ook de grasmix,die is wel zacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 12:12 



 
Profiel   

Ik blijf voor mijn maagpatient enthousiast over fibrebeet. De pectine in de pulp beschermt de maag en het calcium is een buffer voor het maagzuur. Daarnaast hoog in eiwit en laag in suiker. Fibrebeet telt ook als ruwvoer.

Ik ben nu er iets naast aan het zoeken voor erbij en tot zover enthousiast over de Marstall Bergwiesen. Dat voor ik door de fibrebeet. De Marstall muesli durf ik niet omdat er toch wat harde stukken in lijken te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 12:36 



 
Profiel   

Je kunt eens naar FiberForce Gastro kijken. Deze heeft een zachte timothee stengel, een laag suiker/zetmeel gehalte en zuurtebufferende kruiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 12:38 



 
Profiel   

Is hartog comfort niet iets voor je? dat is laag in suiker en zetmeel, compleet met viatminebrokje erdoor ook en heel zacht. Zit geen lucerne in en is graan en melassevrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 12:42 



 
Profiel   

Ik heb de digest gehad, ruikt lekker maar die harde stengels zijn echt zonde.
Heb nu de 5star complete senior, die is mooi zacht. :j Zachter nog dan de grasmix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 13:05 



 
Profiel   

dat is die met een balancer er in toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 13:08 



 
Profiel   

ellepel schreef
dat is die met een balancer er in toch?

daar zit inderdaad balancer in, je hebt ook nog de "comfort" (die is nieuw) daar zit ook balancer in, die is wel een stukje duurder, denk dat die met iets meer vitamine aangevuld is (heb hem nog niet heel goed bekeken omdat ik tevreden ben van de 5star). Ik weet dus ook niet of die ook zo zacht is. Maar de 5 star is echt heel zacht. Heb hie een kieskeurig typje staan dat de digest liet liggen omwille van de te harde stengels maar de 5star vreet ie de emmer wel van leeg. :))

edit; in de comfort zit geen luzerne zie ik nu. Dus als TS wil uitsluiten of ie jeuk krijgt van luzerne is de comort misschien een goede test. Maar weet niet hoe zacht die is.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-05-22 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 13:13 



 

Hartog bevat veel harde stengels vind ik.
De Gastro is meer een muesli, wel heel zacht maar ook wat gruizig.

Havens Mix en Vitalbix Fibre-Mix voer ik nu en zijn wel heel zacht maar bieden niets extra’s voor de maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 13:14 



 
Profiel   

Ik vind die heel zacht de comfort! Maar ik ken de senior weer niet :P dus kan niet vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 13:32 



 
Profiel   

Wauw wat veel reacties,top!

Maddy Paola, Sunnyhorse, Ellepel, Spenk, Ayasha bedankt voor de opties, ik zoek echter echt iets waar iets extra's in zit wat goed is voor maagproblemen. Natuurlijk is alles wat ze op moeten kauwen goed maar liever nog met iets extra's erin.

Biancaaa inderdaad ook aan gedacht, ivm de pectine inderdaad.

Jets, bedankt voor de optie! Ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig voor luzerne in Cavalor. Die in de gewone fiberforce is namelijk echt keihard. Voer jij dit voer? Als je een handje in de hand neemt en je knijpt je hand dicht; prikt het dan in je hand?

De Hartog is echt lang geleden dat ik dat heb gegeven maar ik lees nu wel heel veel dat jullie de stengels hard vinden. Dan is dat niet geschikt voor mijn pony.

Nog meer ervaringen met de Marstall Gastro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 15:30 



 
Profiel   

IngridM schreef
Wauw wat veel reacties,top!

Maddy Paola, Sunnyhorse, Ellepel, Spenk, Ayasha bedankt voor de opties, ik zoek echter echt iets waar iets extra's in zit wat goed is voor maagproblemen. Natuurlijk is alles wat ze op moeten kauwen goed maar liever nog met iets extra's erin.

Biancaaa inderdaad ook aan gedacht, ivm de pectine inderdaad.

Jets, bedankt voor de optie! Ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig voor luzerne in Cavalor. Die in de gewone fiberforce is namelijk echt keihard. Voer jij dit voer? Als je een handje in de hand neemt en je knijpt je hand dicht; prikt het dan in je hand?

De Hartog is echt lang geleden dat ik dat heb gegeven maar ik lees nu wel heel veel dat jullie de stengels hard vinden. Dan is dat niet geschikt voor mijn pony.

Nog meer ervaringen met de Marstall Gastro?


Als je de senior samen knijpt pikt er helemaal niks. De andere wel. Enkel de comfort weet ik niet omdat ik die nooit gehad heb. :) dit puur als reactie om weer te geven dat niet alle hartog luzernes hard zijn. :) niet om te pushen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 15:47 



 
Profiel   

Nee hoor juist super fijn all die reacties! Geef jij het als volledig voer dus geen vitamines meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 15:48 



 
Profiel   

IngridM schreef
Nee hoor juist super fijn all die reacties! Geef jij het als volledig voer dus geen vitamines meer?

Nee, ze krijgen het hier als extra bezigheid voor ‘S nachts op stal. :) ze krijgen er nog slobber en krachtvoer en gewoon hooi naast. Maar ik heb geen ‘sobere paarden’ zeg maar. Wel eentje met een gevoelig verteringsgestel (snel diarree) en de senior is de eerste waar hij geen diarree van krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 15:51 



 
Profiel   

Oh dat is wel super fijn dan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 16:09 



 
Profiel   

IngridM schreef
Wauw wat veel reacties,top!

Maddy Paola, Sunnyhorse, Ellepel, Spenk, Ayasha bedankt voor de opties, ik zoek echter echt iets waar iets extra's in zit wat goed is voor maagproblemen. Natuurlijk is alles wat ze op moeten kauwen goed maar liever nog met iets extra's erin.

Biancaaa inderdaad ook aan gedacht, ivm de pectine inderdaad.

Jets, bedankt voor de optie! Ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig voor luzerne in Cavalor. Die in de gewone fiberforce is namelijk echt keihard. Voer jij dit voer? Als je een handje in de hand neemt en je knijpt je hand dicht; prikt het dan in je hand?

De Hartog is echt lang geleden dat ik dat heb gegeven maar ik lees nu wel heel veel dat jullie de stengels hard vinden. Dan is dat niet geschikt voor mijn pony.

Nog meer ervaringen met de Marstall Gastro?


Daarom is de FiberForce gastro ook ontwikkeld, timothee hooi stengels zijn zacht en prikken inderdaad niet in de maagwand (of je hand).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 22:05 



 
Profiel   

Jets schreef
Daarom is de FiberForce gastro ook ontwikkeld, timothee hooi stengels zijn zacht en prikken inderdaad niet in de maagwand (of je hand).


Helaas zit er meer luzerne in dan timothee gras..... anders had ik het zeker gaan kopen.

SAMENSTELLING

lijnzaaddoppen, luzerne, zonnebloemzaadvoer, timothee hooi, haverdoppen, speltzemelen, erwten, sojaolie, teff, gedroogde bietenpulp, lijnzaad, kalkwier (2%), bietenmelasse, monocalciumfosfaat, natriumchloride, kokosolie, calciumcarbonaat, tanninen, maïsglutenvoer, kruiden, fenegriek, gist, fructo-oligosachariden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 22:33 



 
Profiel   

Finrebeet is heel fijn spul om te voeren aan paarden met een maag probleem maar houdt er wel rekening mee dat de afgelopen weken het slecht leverbaar was. Ik voer het als extraatje en dan is het niet zo'n ramp maar als het je basis is zou ik misschien iets zoeken met een stabielere levering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 23:01 



 
Profiel   

Ik voer hier dagelijks drie kilo fibrebeet en heb nog geen dag zonder gezetten. Maar via welkoop / pets place is het inderdaad lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 06:46 



 
Profiel   

IngridM schreef
Jets schreef
Daarom is de FiberForce gastro ook ontwikkeld, timothee hooi stengels zijn zacht en prikken inderdaad niet in de maagwand (of je hand).


Helaas zit er meer luzerne in dan timothee gras..... anders had ik het zeker gaan kopen.

SAMENSTELLING

lijnzaaddoppen, luzerne, zonnebloemzaadvoer, timothee hooi, haverdoppen, speltzemelen, erwten, sojaolie, teff, gedroogde bietenpulp, lijnzaad, kalkwier (2%), bietenmelasse, monocalciumfosfaat, natriumchloride, kokosolie, calciumcarbonaat, tanninen, maïsglutenvoer, kruiden, fenegriek, gist, fructo-oligosachariden


Klopt dat zit verwerrkt in de vezelpellets, maar de stengels zijn timothee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:03 



 
Profiel   

Jets schreef
Klopt dat zit verwerrkt in de vezelpellets, maar de stengels zijn timothee.


Toch niet allemaal; nu is 8% niet zo veel veel maar toch:
"een mix van luzerne, teff en bietenpulp, met 8% luzerne stengels"

Besloten om toch iets zonder luzerne erin te kopen omdat ik hem toch altijd wel iets meer vind schuren als hij iets met luzerne krijgt......
Wel super bedankt voor het meedenken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen