Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 08:19

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Het klinkt voor mij heel logisch maar is het dat ook?

Als een paard te korten heeft in het rantsoen zal deze dan door blijven eten (ruwvoer) om zo te proberen de tekorten aan te vullen?

Zullen paarden die alle benodigde voedingsstoffen minder bunkeren?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:24

Niet alleen vit/min maar ook eiwitten en andere voedingsstoffen kunnen dit gedrag veroorzaken.

En wees je bewust, soms heb je de voeding op orde en krijgt een paard voldoende binnen van alles. Dan nog kan dit gebeuren, bijvoorbeeld door een verstoorde opname.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:10

felicity schreef:
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Het klinkt voor mij heel logisch maar is het dat ook?

Als een paard te korten heeft in het rantsoen zal deze dan door blijven eten (ruwvoer) om zo te proberen de tekorten aan te vullen?

Zullen paarden die alle benodigde voedingsstoffen minder bunkeren?


Mijn ervaring is inderdaad dat dit, +eiwitten, zo werkt. Dieren die onbeperkt ruwvoer krijgen eten zichzelf veel minder vaak te dik als ze eiwit en mineralen bijgevoerd krijgen. Deels door minder eten en deels door actiever te zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:16

Mijn paarden blijven bunkeren.
Als paard in de groei stonden ze op onbeperkt hooi en stro. Zonder net.
En 356 dagen per jaar gras. Altijd strip begrazing zelfs in de winter omdat er teveel staat.
En krijgen ook altijd pavo vital of marstall force bij.

Er zit nooit een rem op.
Nu alles afgewogen met netjes. En op gras een masker.
Beide tinker.

Bij mijn kwpners had ik dit probleem niet.
Gaf onbeperkt hooi op de grond.
Grotere wei. En die aten rustiger of stopte.
Kregen ook vitamine korrel.

Alle zitten/zaten perfect mooi in de vacht en voldoende energie.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 17:52

Gaat dus niet altijd op.

Is een te kort makkelijk te zien door een bloedonderzoek?

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:04

Hier krijgen mijn paarden een balancer, voer met hoog eiwitgehalte en extra vitamine E. Na arbeid elektrolyten bijgevoerd. en toch blijven die gewoon bunkeren. Ik geloof er niet zo in.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:42

Nadeel is dat je er soms vanalles in stopt, en het niet het gewenste effect heeft. Vaak is er dan wat mis met de opname. Bloedonderzoek zegt alleen wat over de waardes in het bloed, dus niet in andere cellen helaas.

Magisch
Berichten: 45
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:54

In principe heeft een paard aan goed ruwvoer voldoende en zou hij qua vitaminen en mineralen niets extra's nodig hebben. Velen van ons staan echter op een pensionstal en hebben daarom niet inzichtelijk wat er uit de hooianalyse komt (als het hooi überhaupt als geanalyseerd is). Voor eventuele aanvullingen kijk ik daarom goed naar mijn paard: wat lijkt mijn paard nodig te hebben? Ik heb daarom onder andere wel eens Astrid Noordhoek van pure paardenvoedingsadvies benaderd.

Het lastige met die aanvullende vitamines en mineralen is dat ze elkaars werking ook tegen kunnen gaan als ze niet juist gebruikt worden. Het is dus niet altijd raadzaam om maar alles in een bak te gooien en dat zo te voeren. Ik denk dat er qua voeding daarom niet één advies te geven is..

Ikzelf geef mijn paard bijvoorbeeld vrij weinig bij. Hij krijgt onbeperkt geanalyseerd ruwvoer (de analyse ken ik niet, enkel dat het geanalyseerd is), twee keer per dag een volle voerschep brok, waarvan eenmaal met ongeveer 1 kilo luzerne, aangevuld met slobber waar ik lijnzaadolie doorheen meng en een schepje magnesium in verband met zijn nervositeit. Verder gebruik ikzelf niets.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:56

Wat is het nut van geanalyseerd hooi als je de resultaten van de analyse niet weet? Is die brok dan door een extern persoon afgestemd op basis van de analyse?

Magisch
Berichten: 45
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:08

Poekkie schreef:
Wat is het nut van geanalyseerd hooi als je de resultaten van de analyse niet weet? Is die brok dan door een extern persoon afgestemd op basis van de analyse?


Die nut is er inderdaad niet. :') Mijn paard staat ook op pension. Ik heb meerdere malen gevraagd of de hooi die zij inkopen geanalyseerd is en of ik die analyse mag zien. Ik krijg steeds te horen dat het wel geanalyseerd is, maar de analyse krijg ik nooit te zien haha. Wat ik ermee wil zeggen is dat geanalyseerd hooi heel veel duidelijk kan maken over wat je paard al dan niet (extra) nodig heeft of kan hebben.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:19

Een simpele hooi analyse zegt anders niks over vitaminen en mineralen. En niks bij hoeven geven is achterhaalt, de Nederlandse bodem wordt zo overbelast dat het meeste wat groeit geen juiste waardes heeft. Maargoed, 2 kilo brok met luzerne geven en dan beweren dat een paard niet veel nodig heeft vind ik sowieso al wel een beetje bijzonder. Heb je enig idee wat er in die brok zit?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamines en mineralen te kort en blijven eten om aan te vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:55

Noem 2 kg brok maar vrij weinig :+

Mijn paard krijgt 350 gram muesli en 100 gram balancer (en vitamine E).

Dat vind ik in vergelijking met 2 kg brok best weinig, als ik eerlijk ben.


@TS: nee, ben nooit voor langere tijd gestopt met een balancer.
Ons ruwvoer komt van onbemest beheersgrasland, daar zit niet voldoende in om in zijn behoefte te kunnen voorzien.

En hij moet hard genoeg voor mij werken, het minste dat ik voor hem kan doen is proberen er voldoende nutriënten in te stoppen dmv zijn voer.

Stoppe met vitamine E wel eens noodgedwongen gedaan omdat ik het nergens kon kopen en het online ook een weer duurde voor ik het weer binnen had en dat merkte ik al na een week. Echt een minder soepel paard dat ineens stug was in zijn lijf. Vitamine E er weer in en hij was binnen no time niet meer stug en wel weer soepel.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:07

Een heel sober paard hoeft niet te bunkeren om gevaarlijk obees te worden. Als je een zeer sober dier op een normale stal hebt met gras en normaal hooi, dan kun je balancen tot je zelf een ons weegt maar je paard is nog steeds te vet.
Die moet je gewoon fysiek begrenzen in de opname.
Ik de ideale wereld vind je altijd een stal die speciaal ingericht is op paarden die dik worden het ademen van hooi maar in de praktijk zijn de meeste warmbloed paarden al te dik, dus een sobere op zo‘n stal is al snel een regenton al staat hij nog zo perfect in zijn mineralen.

Hoe vaak ik op bokt lees dat het super gaat met koudbloeden op onbeperkt ruwvoer, maar foto‘s geven dat zeker niet altijd weer. Ik zie eigenlijk nooit een koudbloed of barok dier op bokt dat niet te dik is (mijn eigen inclusief), uitgezonderd de paarden die serieus in het werk staan.