Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tijdelijk geen balancer

 
Profiel   

Laatst kwam het ter sprake in een ander topic hier, en nu ben ik ook benieuwd.
De laatste jaren is de vitaminebrok/ balancer populair geworden wat natuurlijk wel een vooruitgang is ten opzichte van scheppen brok of muesli voeren.
Die zijn nodig als je aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen wil voldoen z( hoewel er ook natuurlijk echt meer geconcentreerd voer is tegenwoordig waar je bijvoorbeeld met 1 schep al “ klaar bent”)

Nu heb ik soms twijfels om eens een periode met een balancer te stoppen. En niet om dan helemaal niets te voeren, maar ik vraag me gewoon af of het echt nodig is om elke dag een geconcentreerde hoeveelheid vitaminen en mineralen te voeren.
Ik heb zelf wel kennisachtergrond, maar wil niet zeggen dat ik klakkeloos alles aanneem of het daarmee eens ben.
Zo voer ik nu al meer dan een jaar wel non stop vitaminebrok bij en ik heb ergens het gevoel dat ik daar eens even mee ga stoppen en “ gewoon” wat grasmix, grasbrok, kruiden, lijnzaad en af en toe een handje muesli of slobber ga voeren.
Soms denk ik dat we misschien wel teveel bezig zijn met Micro management?

Hoe staan jullie hier in?
Ben je snel bang voor tekorten? Voer je standaard een balancer bij? Of juist niet? Of juist af en toe?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 11:56 



 
Profiel   

Hangt ook af van je hooikwaliteit en hoe uitgeput de hooilanden waren waar het vanaf komt. Hier inmiddelsen vit brok en eiwitbrok ivm duidelijke tekorten (vacht problemen). Simpeler om bij te voeren dan alles te moeten testen, je kan er helaas inmiddels redelijk van uit gaan dat lang niet alles in de grond zit en dus in het ruwvoer wat je voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:13 



 
Profiel   

Het is een fabel dat een paard het kan doen op gras en hooi alleen. Ja, ze zullen het op zo'n dieet overleven. Maar dan is er niet voldoende energie om werk te verrichten en op langere duur krijg je gezondheidsproblemen.
Je paard gaat op termijn absoluut tekorten krijgen. In Nederland is de kwaliteit van gras en grasproducten echt heel eenzijdig (vaak ook nog zure grond), de paarden staan in NL vrijwel nooit op veelzijdige natuurweides met ook kruiden enzo. Vertrouw er maar niet op dat gras en grasproducten hier voldoende zullen zijn.

Voer in NL daarom altijd vitaminen en mineralen bij. Dat kan prima met gewone brok (minstens halve kilo per dag) maar dat kan ook met die zgn balancers. Kan ook met gerichte poeders en likstenen.

Een periode van 3-4 maanden helemaal 100% op de wei zonder bijvoeren (goede weide!, geen pensionstal-graswortel-knagerij), kan heus wel een keertje hoor, dan kom je niet direct in de problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:26 



 
Profiel   

Ik zeg gelukkig ook nergens dat gras en hooi alleen voldoende is.
Tevens is testen leuk, als je constante leveringen ruwvoer hebt en daarbij exact weet hoeveel jouw paard eet, hoe zijn metabolisme is, wat hij wel en niet opneemt, wat hij doet, enzovoorts. Waterdicht krijg je het nooit. Ook niet met bloed onderzoek.

Ik neig gewoon naar periodes even stoppen met balancer en even “ anders” voeren. Maar niet alleen gras en hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:29 



 
Profiel   

Ik zie op social media inderdaad nu vaak de "trend" voorbij komen om een stopperiode in te stellen. Het lichaam zou namelijk maar zoveel vitaminen/sporenelementen op kunnen slaan, en dan zou het overtollige via mest en urine verdwijnen. Idee zou dan zijn dat je de lichaamsvoorraden in de stoperiode uitput, en dan weer gaat geven, en dat er dus minder verloren gaat. Sommigen gaan dan zo ver dat je na de stop ook zou moeten wisselen van balancer, de reden daarvoor wet ik even niet meer...

Klinkt op zich niet heel verkeerd, maar ik geef mijn balancer continu door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:34 



 
Profiel   

Wat ze uitplassen/poepen is overbodig/kan niet gebruikt worden wegens gebrek aan bijbehorend ander mineraal, essentieel aminozuur, enz. Maakt het ook onzin om te proberen een weide te bemesten met ontbrekende mineralen door het aan de dieren bij te voeren. Wat er tekort is, zullen ze vasthouden zoveel als mogelijk. Wil je dus daarmee bemesten via de dieren, dan zal je ze moeten slachten, vermalen en over dat land uitstrooien. Liever dus gewoon goed bijvoeren EN je grond testen zdat je daar gericht kan bemesten, mits je daar wat over te zeggen hebt natuurlijk.


Laatst bijgewerkt door tamary op 16-05-22 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:43 



 
Profiel   

Ik geef zo'n beetje om de dag de vitamines en extra eiwitrijke aanvulling (heb er een die niet op gras mag) en mijn paarden doen het er prima op. Met alle andere extra supplementen ben ik nu een jaar gestopt en.... oprecht: Ze glimmen, zijn actief en zijn kerngezond. En dat na jarenlange gluco balance, magnesium, vitamine E, etc, waar ik al nooit iets van merkte :+ .....

Heb er één met zware IR, maar hij doet het nu eigenlijk nog stukken beter dan met al die extra middelen, die wij jarenlang gegeven hebben. Toch bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:44 



 
Profiel   

Ik geef nu een tijdje pavo vital bij, maar merk niet zoveel verschil eigenlijk. Vind het vooral voor mezelf prettig dat 'ik er alles aan doe' om hem alles te geven wat hij nodig heeft. :+ Ik voer die van mij ook magnesium, merk ook geen verschil maar baad het niet dan schaad het niet. Ik merk bij mezelf wel snel als ik een magnesiumtekort heb dus ach.. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:51 



 
Profiel   

Hier voer ik het volgende bij aan mijn haflinger en kwpn:

- biotine voor de hoeven sinds 2 jaar
- vitamine E sinds 6 maanden
- elektrolyten na arbeid
- pavo in-shape (hoog in eiwit en vitamines)
- balancer voor de haf die slechts de halve portie krachtvoer krijgt
- lucerne voor de haf voor extra eiwit
- booster mix van equifyt na arbeid

De paarden staan in groep, samen met anderen die zo goed als niks krijgen, gaande van een halve vitaminekoek tot echt helemaal niets bij. Allen volg ik al minimaal 4/5 jaar, op uitzondering van mijn nieuwste paard (2,5 jaar).

Eerlijk zie ik mijn paarden meer blinken. Maar ik denk dat dat vooral komt door meer borstelbeurten, want mijn oude shets blinken juist helemaal niet ondanks een grote aanvoer van vitamines, pogingen met lijnzaad, etc.
Allen (op eentje met tandproblemen en wss cushing na) komen gewoon prima uit de verharing en zijn actief. Inclusief de 30+ merrie die al zeker 10+ jaar nooit iets anders heeft gekregen dan hooi en gras.

Verder…
- ik zie verschil na het bijvoeren van biotine. De hoefkwaliteit is veel beter. Ik voer wel - na wat opzoekwerk - de dubbele portie dan op de pot staat.
- ik zie ook verschil bij mijn haflinger na afvallen en overschakelen op de in-shape en balancer. Vooral het niet meer op een volle wei staan denk ik dat veel doet.
- ik merk eigelijk totaal geen verschil met Vitamine E bij te voeren.
- ik merk ook geen verschil bij de paarden als er in de winter vitaminekoek wordt gevoerd en in de zomer niets.

(Voor mensen hier schieten: het voerbeleid is volledig de keuze van de eigenaars hier, niet van de stal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 13:19 



 
Profiel   

Wat ik voer is in zo puur mogelijke vorm, maarja dat kan nu eenmaal niet met alles. Ze krijgen het ook niet dagelijks, maar ik vul bv 8 bakjes en dat moeten ze over 14 dagen verdeeld hebben. En hoe die verdeling dan is maakt niet zoveel uit.

Bij 1 van de 2 heb ik wel stop periodes (op advies van degene die ze doormeet). Dat kan in de zomerperiode zijn, wanneer er gras is. Of bv 6 weken wel-6 weken niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 13:45 



 
Profiel   

Die van mij komen enkel in de zomermaanden een paar uurtjes op het gras, zolang de voorraad strekt. Ik voer hooi en de ruwvoermixen van Agrobs en vul dit aan met een balancer voor de nodige vitamine. Een kilo brok is voor mijn Lusitanos gewoon al snel te veel en dat is toch wel de hoeveelheid die je nodig hebt om aan de vitamine en mineralen te komen. Ze doen het goed op hun dieet, dus ik overweeg niet om het te veranderen.

Mijn eerste paard kreeg sportbrokken van PAVO en is er gezond 30 jaar mee geworden. Dus ik vraag mezelf ook wel eens af in hoeverre dit voeren een hype is, die niet altijd nodig is. Maar voor mijn huidige paarden zou dat dus niet werken, dus ben wel blij met de opties die je nu hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 13:54 



 
Profiel   

Heel eerlijk? Ik heb nooit ene snars begrepen van het hele balancer verhaal.
Ik voer al 25 jaar mijn paarden op het oog. Dekhengsten, fokmerries, recreatie/pensionados, hoog in training en van verschillende rassen.
Ze krijgen wat ze nodig hebben binnen de reguliere markt, brok/muesli/slobber en altijd goed ruwvoer (zowel kwaliteit weide als ruwvoer).
Een enkele keer vul ik iets aan met kruiden maar dat heeft een medische achtergrond.
Er gaan hier geen kilo's krachtvoer doorheen, zelfs de dekhengsten hou ik in het dekseizoen goed met bovenstaande.
De enige situatie waarbij ik hier boven mijn krachtvoer grens ga zitten is bij hoogdrachtige en/of zogende merries maar dan heb ik het alsnog over max 3 kg per dag.
Volgens mij kun je prima zonder alle 'commerciële' voedertjes. Gewoon goed kijken naar je paard en snappen hoe het werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 14:06 



 
Profiel   

Dat laatste is denk ik de crux.
Ik heb een Camargue. Sober. Maar geen koudbloed.
Kilo’s brok gaan sowieso fout.
Maar ik heb zelf t idee dat een halfje sobere muesli ook prima kan in plaats van allerlei ingewikkelde schema’s.
Althans, zo voelt het soms voor mij.
Ik heb besloten ju even te stoppen met Vitalbix en dan over een tijdje eens te kijken of ik dan weer een periode wel een balancer zal geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 15:02 



 
Profiel   

Ik voerde ook een poos oerbalans en biotine, naast andere brok (geen kilo’s). In de winter gastro en in de zomer sportbrok. Sins januari krijgt mijn paard een supplement van de veearts bij ivm spat. Ik vond het wel wat duur worden allemaal en ben gestopt met dagelijks de oerbalans. Af en toe krijgt hij daar nog wat van. Verder krijgt hij van de gastro wat meer zodat ik het poeder goed kan mengen. En hij doet het hartstikke goed.
Ik vraag me ook wel eens af of ik er niet wat te panisch over deed soms.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 15:14 



 
Profiel   

Muze schreef
Dat laatste is denk ik de crux.
Ik heb een Camargue. Sober. Maar geen koudbloed.
Kilo’s brok gaan sowieso fout.
Maar ik heb zelf t idee dat een halfje sobere muesli ook prima kan in plaats van allerlei ingewikkelde schema’s.
Althans, zo voelt het soms voor mij.
Ik heb besloten ju even te stoppen met Vitalbix en dan over een tijdje eens te kijken of ik dan weer een periode wel een balancer zal geven.

Ik deel bovenstaande. Prima als het simpel kan, maar dat is niet altijd het geval. Mijn huidige paarden (Lusitanos) doen het gewoon niet goed op de reguliere brok en muesli. Dus ja, dan moet je toch wat anders met je voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 15:27 



 
Profiel   

Ik vind het fantastisch een balancer.
Bekertje per dag en klaar.
Alle vitamientjes er in en buikje vullen met plakje hooi.
Geen troep als te veel zetmeel en suikers
Waar gewoon brok en muesli vaak bom vol mee zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 15:29 



 
Profiel   

In balancers zitten ook soms ingrediënten die niet fantastisch zijn hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 15:39 



 
Profiel   

En daarbij doen ook niet alle paarden het goed op enkel hooi en balancer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 15:41 



 
Profiel   

Muze schreef
In balancers zitten ook soms ingrediënten die niet fantastisch zijn hoor

Zoals?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 15:47 



 
Profiel   

Mijn paard geeft zelf aan als ze zat is van een balancer haha. Dus meestal heb ik meerdere soorten voer staan en probeer ik een tijdje een andere balancer. Neemt ze die ook niet, dan stop ik inderdaad een tijdje met een balancer.

Toevallig zag ik der van de week wat zand eten, maar de balancer weigert ze dus heb nu vloeibare mineralen van heltie door het voer gedaan en dat wordt wel gegeten.

Mijn paard bepaalt dus ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:03 



 
Profiel   

Bij Valentijn merken we aan zijn lijf en gedrag gelukkig snel wat hij wel en niet nodig heeft. Het is een vrij sober paard wat 24/7 toegang heeft tot ruwvoer en weide (Die wisselend is in voedingsstoffen, ligt net aan het seizoen.) Hij krijgt nu elke dag 250 gram vitalbix met een pompje lijnzaad olie en een klein handje ruwvoermix. Als we dit niet geven dan zie je met name dat zijn vacht doffer wordt en hij wat minder straalt. Ook als we de lijnzaadolie niet geven dan is zijn mest iets vaster. Als het weideseizoen voorbij is dan geven we hem een schep florian ruwvoermix erbij in plaats van een klein handje, zonder dit valt iets wat meer in. Zodra hij genoeg uit het gras haalt in het weideseizoen laat hij de ruwvoermix wat meer liggen dus dan weten we dat we deze even weg kunnen laten. Waarschijnlijk geef ik dan weer wat meer als hij in het najaar begint te verharen en als hij het heel gulzig eet dan weet ik dat hij er baat van heeft. Dit jaar is wel de eerste keer met de ruwvoermix uitproberen, eerder had hij alleen luzerne wat hij altijd wel prima vond. Het is allemaal niet zo drastisch maar met deze extraatjes erbij is hij net wat meer in zijn vel en vacht. Hij zou echt wel kunnen overleven zonder de brokjes en ruwvoermix maar het geeft hem net wat meer glans, weerstand en energie. Het enige andere supplement wat ik hem dit jaar gegeven heb is fenegriek toen hij verkouden was. Toen het snotteren over was heb ik dit ook weer weggelaten.

Als je Valentijn een brok of balancer geeft die hoger in de suiker en zetmeel zit dan die van Vitalbix wordt hij qua gedrag super vervelend en druk in zijn hoofd. Dit merk je na 2-3 dagen voeren al gelijk dat dit een hele omslag geeft. Ik heb hem ooit op sportbrok van Cavalor gehad op aanraden van iemand en toen ging hij van een koele koudbloed naar een warmbloed die van zijn eigen schaduw schrok.

Het enige waarin ik nog zoekende ben is het schuren bij hoog fructaan in het gras. Hij schuurt een klein beetje in het voorjaar en najaar als hij verhaart en het fructaangehalte hoog is. Ik las een tijd terug dat mensen hier ook een bepaald supplement voor gaven wat heel goed zou werken maar weet even de naam niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:05 



 
Profiel   

Ik weet uit ervaring dat je van brok of muesli minimaal een kilo per dag gevoerd moet worden. Als dat teveel is in suiker en zetmeel is een balancer een heel goed alternatief.

Je komt helaas met alleen hooi gewoon niet aan alle nodige voedingsstoffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:09 



 
Profiel   

Het is een totaal pakket en niet zo zwart wit als mensen stellen.

Bij de ontwikkeling van balancers nemen ze het gemiddelde van graslanden en hooi. Natuurlijk zie je helaas nog veel mindere graslanden, maar ook daar denken mensen steeds meer over na.

Hoe goed paarden voeding opnemen ligt ook aan de darmflora. Paarden met een lange historie van veel hardvoer, slecht of weinig ruwvoer etc, zal vaak tijd nodig hebben om voldoende te halen uit ruwvoer en een evt balancer.
Daarvoor is bijv ook veel vrije beweging nodig, met name voor de darmen, maar ook het mentale deel speelt mee.

Het ene paard staat veel op stal, het andere bouwt een basis conditie op met buiten lopen. Het ene paard heeft veel duurtraining en het andere heeft een intensieve, korte training. Dat vraagt eigenlijk een ander dieet.

Het moment waarop er gevoerd wordt, tegenover het ritme van de dag is vaak vrij standaard, terwijl het moment van hardvoer tegenover de training wel verschil kan maken.

Mensen willen ook dat hun paard eruit ziet naar een bepaald beeld, waar paarden in de natuur die vrij sober eten en vele km's afleggen er totaal anders uit zien dan een dressuur paard in training en vorm. Daarom zal men snel roepen bij een sober gehouden paard, dat het er slecht uit ziet. Dat zit echt een beetje tussen onze oren, wat wij als mens als norm hebben gekweekt.

Alleen gras is nooit voldoende, maar mensen zweren er vaak nog steeds bij. Paarden zijn happy, maar ja, gras zal wel lekker zijn en veel paarden mogen eindelijk veel buiten na een periode veel binnen staan, vaak alleen of op een kleine postzegel zand. Dus ja, ze zijn vrolijk als ze op gras mogen.
Maar bij een gevarieerd dieet horen ook andere bomen en planten. Daar halen ze ook voeding uit en is qua vezels vaak van belang. Dus ook weer voor gezonde darmen.

Dus wil je aanvullen, zou je alleen moeten aanvullen wat ze echt nodig hebben en zal dat per paard en omstandigheden verschillen.

Ik vind de balancers vooral commercieel heel slim en mensen bang maken voor tekorten, waar ook veel paarden gewoon teveel krijgen van van alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:24 



 
Profiel   

roosa schreef
Muze schreef
In balancers zitten ook soms ingrediënten die niet fantastisch zijn hoor

Zoals?


Biergist is niet voor alle paarden fijn, zaken als zonnebloemschroot is ook niet perse heel “ natuurlijk”, ik zie weleens dingen als erwtenmeel, aardappelzetmeel,geraffineerde raapolie, soja.
En let wel: ik heb er geen moeite mee, maar om te zeggen dat alle andere voer troep bevat en balancers niet, is te kort door de bocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:42 



 
Profiel   

Hier krijgen ze na het werk een bakje vitalbiks(die hebben we ooit passend gesneden zodat hij ca 300 gram afweegt).
Of wanneer 1 vd 2 medicijnen nodig is een beetje.

Werken ze beide niet, dan krijgen ze 2-3x per week 2/3 bakje vitalbiks.
Voor beide werkt dit goed
Möchten ze invallen ofzo dan zou ik eerder naar het ruwvoer kijken of de tanden dan meer brok of vitamine brok erin te stoppen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 09:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen