Tijdelijk geen balancer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:21

Hier ook gestopt met balancer. Ook beetje uit dezelfde overweging. Ergens denk ik ook: paard is vanuit oorsprong geëvolueerd met de seizoenen. Periodes van schaarste en periode van heel veel en rijk voedsel. Ik vraag me oprecht af of hun metabolisme en endocrine systeem er wel baat bij heeft het hele jaar rond dezelfde toegift te krijgen qua voer, vitamines en mineralen. Uit onderzoek is zelfs aangetoond dat het voor het metabolisme van sobere paarden beter is om ze wat schraler uit de winter te laten komen. Op lange termijn gezonder om periodes ertussen te hebben dat je paard, ja heel cru gezegd, wat tekortgekomen is. Wij willen (ik ook) het zo graag goed doen, en het paard zijn best mogelijke leven bieden. Echter, is ons idee van best mogelijk wel het gezondst mogelijke?

Even een andere invalshoek: ik eet geen vlees of vis. Om die reden slik ik regelmatig b-vitaminen bij. Als ik te lang doorga met b-vitaminen slikken dan wordt mijn urine heel geel en word ik er zelfs beetje misselijk van. Dan stop ik weer een paar weken. Wat als dit met balancers ook zo werkt voor paarden? Niemand heeft het eigenlijk echt onderzocht. We doen allemaal maar aannames in de hoop dat we het goed doen.

Wat betreft brok. Niet alle brok heeft een hoog zetmeel gehalte. Kijk maar naar de muesli Faser Light van Marstall of de pre-active van Equifyt. Daarvan geef je ook ongeveer 750gram tot 1kg per dag. Wat is daar mis mee?

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 19:28

Niks mis mee.
Als t om paardenvoer gaat, zijn er zooooooveel meningen, feiten die elkaar tegenspreken en iedereen weet het beter.
Ik ben nu even gestopt en zie wel weer wanneer ik weer een balancer geef. En misschien geef ik het dan gewoon af en toe en niet dagelijks.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:31

Ben wel benieuwd wat over een tijdje je ervaring is . Hier ook geen heel geconcentreerde balancer meer (zoals vital of force) maar de Equifyt pre-active in de aanbevolen hoeveelheid. Bevalt tot nu toe heel erg goed.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:35

ik heb mijn merrie nu even van de balancer af, ze kreeg equillin,maar was erg jeukerig.
dus nu toch even gestopt.
ze staan overdag op gras en krijgt als ze er af komt hooi en van mij nog een beetje senioren slobber met wat luzernebrok en bodybuilder van mijten.
maar dat is geen balancer.
maar ik gaf ook al niet elke dag, zo 2/3 x per week.
merk eigenlijk dat ze het net zo goed doet als ze het niet elke dag krijgt.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:39

Wildgirl schreef:
Heel eerlijk? Ik heb nooit ene snars begrepen van het hele balancer verhaal.
Ik voer al 25 jaar mijn paarden op het oog. Dekhengsten, fokmerries, recreatie/pensionados, hoog in training en van verschillende rassen.
Ze krijgen wat ze nodig hebben binnen de reguliere markt, brok/muesli/slobber en altijd goed ruwvoer (zowel kwaliteit weide als ruwvoer).
Een enkele keer vul ik iets aan met kruiden maar dat heeft een medische achtergrond.
Er gaan hier geen kilo's krachtvoer doorheen, zelfs de dekhengsten hou ik in het dekseizoen goed met bovenstaande.
De enige situatie waarbij ik hier boven mijn krachtvoer grens ga zitten is bij hoogdrachtige en/of zogende merries maar dan heb ik het alsnog over max 3 kg per dag.
Volgens mij kun je prima zonder alle 'commerciële' voedertjes. Gewoon goed kijken naar je paard en snappen hoe het werkt!

Ik snap het heel goed. Voeren is emotie, en dus geld. Dierenvoeders is een heel grote markt met torenhoge omzetten.
Hier ook een goede kwaliteit brok. Hooi. Biotine. Thats it. Pony doet het er al 11 jaar prima op. Vorige paarden deden het hier ook goed op.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:52

Marigo schreef:
Hier ook gestopt met balancer. Ook beetje uit dezelfde overweging. Ergens denk ik ook: paard is vanuit oorsprong geëvolueerd met de seizoenen. Periodes van schaarste en periode van heel veel en rijk voedsel. Ik vraag me oprecht af of hun metabolisme en endocrine systeem er wel baat bij heeft het hele jaar rond dezelfde toegift te krijgen qua voer, vitamines en mineralen. Uit onderzoek is zelfs aangetoond dat het voor het metabolisme van sobere paarden beter is om ze wat schraler uit de winter te laten komen. Op lange termijn gezonder om periodes ertussen te hebben dat je paard, ja heel cru gezegd, wat tekortgekomen is. Wij willen (ik ook) het zo graag goed doen, en het paard zijn best mogelijke leven bieden. Echter, is ons idee van best mogelijk wel het gezondst mogelijke?

Even een andere invalshoek: ik eet geen vlees of vis. Om die reden slik ik regelmatig b-vitaminen bij. Als ik te lang doorga met b-vitaminen slikken dan wordt mijn urine heel geel en word ik er zelfs beetje misselijk van. Dan stop ik weer een paar weken. Wat als dit met balancers ook zo werkt voor paarden? Niemand heeft het eigenlijk echt onderzocht. We doen allemaal maar aannames in de hoop dat we het goed doen.

Wat betreft brok. Niet alle brok heeft een hoog zetmeel gehalte. Kijk maar naar de muesli Faser Light van Marstall of de pre-active van Equifyt. Daarvan geef je ook ongeveer 750gram tot 1kg per dag. Wat is daar mis mee?


Precies.

We hebben een bepaald beeld hoe paarden eruit horen te zien, maar dat is ook wel gelijk een vertekend beeld.
Paarden horen te eten naar aanbod en mogen inderdaad in de winter wat minder en in de zomer wel wat meer. Maar dat is als je wilt trainen vaak lastig. Je paard moet in een bepaalde conditie zijn om erop te zitten en wat te vragen.


Muze schreef:
Niks mis mee.
Als t om paardenvoer gaat, zijn er zooooooveel meningen, feiten die elkaar tegenspreken en iedereen weet het beter.
Ik ben nu even gestopt en zie wel weer wanneer ik weer een balancer geef. En misschien geef ik het dan gewoon af en toe en niet dagelijks.


Tja, dat is met alles zo.

Veeartsen hebben zich vaak niet erin verdiept verder dan wat de opleiding biedt. Of ze verkopen iets, hebben samenwerking, dus financieel belang bij een bepaald merk.

De merken zelf, willen dat je van hun koopt, dus redelijk onbetrouwbaar. Heb een aantal merken verkocht en ik vond het verkoop praatje niet fijn. Je gaat inderdaad op mensen hun angsten in het niet goed te doen.

De voedingsadviseurs die als onkruid uit de grond kwamen ook om me heen, is echt een hype. De mensen met het mooiste praatje en een lief woordje, verkopen het beste. En vooral mensen doodgooien met info en praatje op social media.

Maar wat dan? Als je vragen hebt, bij wie kan je terecht? Heel veel mensen roepen; we doen het al 30jr zo, paarden doen het altijd goed en zien er goed uit. Maar is dat zo??

In theorie is het best vreemd dat sommige paarden er zo goed uitzien en blijven functioneren. Zowel de op maat gevoerde paarden, als de makkelijk gehouden paarden die zomaar wat brok krijgen, brood, wat wortels en klaar.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 19:54

Knuppel in t hoenderhok: dood gaan ze allemaal.
Je weet nooit zeker of ze door “ het juiste voer” nou echt gezonder oud worden.
Of ze daadwerkelijk minder blessures en ziektes krijgen.
Maar dat is een andere discussie.

Edit: wat niet wegneemt dat er daadwerkelijk wel paarden opknappen van ander of beter passend voer, uiteraard!!!

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:30

Hier voer ik de kudde alleen in de winter een balancer bij (Shetlanders). In het voorjaar stop ik dan weer ivm ze jaar rond 24/7 op gras staan en dit gaat goed. Voedselbeloning krijgen ze ook niet meer.
Merk dat ze vaak zelfs beter in hun vel zitten wanneer ik stop met voeren van balancers dan wanneer ik ze balancers bij voer in de winter en wil een andere weg in slaan qua voer, maar dat is nog een hele zoektocht. Daarvoor ga ik op den duur nog een voedingsdeskundige laten komen.

Mijn Shetlander ruin kan daarnaast ook slecht tegen brokken. Kreeg 1.5 jaar terug vitalbix. Milde reactie opgekregen. Afgelopen november 2021 een heftige reactie op metazoa brokken.
Hij blijkt uiteindelijk een lichte lever ontsteking te hebben waar hij ook voor behandeld word nu. Mijn vermoeden is dat de lever toen de tijd waarschijnlijk ook al voor problemen heeft gezorgd. Dit is iets wat ik nog met zijn DA maandag wil overleggen om zeker te zijn dat mijn gevoel goed zit en of dit stukje nog verder onderzocht moet worden (9 juni komt ze sowieso nog voor een her controle).
Ik moet dus sowieso zijn voerschema gaan aanpassen en de kans is groot dat mijn ruin nooit meer brokken mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:05

Dees schreef:
:( Het is een fabel dat een paard het kan doen op gras en hooi alleen. Ja, ze zullen het op zo'n dieet overleven. Maar dan is er niet voldoende energie om werk te verrichten en op langere duur krijg je gezondheidsproblemen.
Je paard gaat op termijn absoluut tekorten krijgen. In Nederland is de kwaliteit van gras en grasproducten echt heel eenzijdig (vaak ook nog zure grond), de paarden staan in NL vrijwel nooit op veelzijdige natuurweides met ook kruiden enzo. Vertrouw er maar niet op dat gras en grasproducten hier voldoende zullen zijn.

Voer in NL daarom altijd vitaminen en mineralen bij. Dat kan prima met gewone brok (minstens halve kilo per dag) maar dat kan ook met die zgn balancers. Kan ook met gerichte poeders en likstenen.

Een periode van 3-4 maanden helemaal 100% op de wei zonder bijvoeren (goede weide!, geen pensionstal-graswortel-knagerij), kan heus wel een keertje hoor, dan kom je niet direct in de problemen.


Met een goede wei en goed hooi kan je echt een mooi, rond gezond paard hebben hoor, zonder bijvoeren. Vroeger bestonden al die vitaminebrokken niet en werden er genoeg paarden gewoon op een wei gehouden zonder krachtvoer.

Dat het niet voor ieder paard is weggelegd, dat klopt dan weer wel.
Ligt er gewoon aan wat voor vlees je in de kuip hebt.

@TS je zou het kunnen proberen door nu af te bouwen, de zomer zonder te doen (dan hebben ze het sowieso makkelijker), en dan te kijken wanneer je eventueel weer moet gaan bijgeven als het herfst wordt. Maar misschien lukt het prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:11

Muze schreef:
Knuppel in t hoenderhok: dood gaan ze allemaal.
Je weet nooit zeker of ze door “ het juiste voer” nou echt gezonder oud worden.
Of ze daadwerkelijk minder blessures en ziektes krijgen.
Maar dat is een andere discussie.

Edit: wat niet wegneemt dat er daadwerkelijk wel paarden opknappen van ander of beter passend voer, uiteraard!!!


Bij oudere paarden (paarden die de 30 aantikken, maar ook twintigers), merk je nochtans erg uitgesproken het effect van voeding.

Wijzig je het voerbeleid, kunnen ze binnen 6 weken compleet verouderen als het niet helemaal goed zit.

Je weet dat je juist voert als je twintiger geen 20 oogt, maar eerder 15.

Dus ik geloof er zeker in (en heb dat al met veel oudjes zo mogen ervaren) dat goed voer bijdraagt aan een lange oude dag.

Dat geldt trouwens ook voor honden :) goed voer verlengt hun leven.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 21:34

Maar wat is goed voer?
Is dat Micro managen of kan een tandje minder nauwkeurig ook goed zijn?
Maargoed, ik vind dat gewoon interessante vraagstukken.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:48

Voor alle vitaminen en mineralen is er een ondergrens, een optimale waarde en een toxische bovengrens.

Die ondergrens en bovengrens liggen voor sommige stoffen heel ver uit elkaar. Veel voersoorten en balancers zijn gemaakt om, met de gemiddelde nederlandse weidegang en hooi, bij een gemiddeld paard, richting het optimale te gaan (maar ver weg te blijven van de toxische dosis).
Gras is op zich vrij optimaal voor paarden. Bij hooi neemt de voedingswaarde (bijv vit E) aan het einde van de winter wat af. Het ligt er uiteraard aan hoe goed je wei bemest is, wat er aan mineralen in het gras zit.

Heel veel tekorten ga je pas opmerken, als je echt beneden het minimum gaat zitten of echt jaren lang net te weinig voert. Sommige vitaminen hebben bijv ook een opslag in het lichaam, dus dan zie je de effecten pas na jaren.

Dus ja, natuurlijk kan een paard in de zomer alleen op gras leven (mits niet zo hoog in het werk dat het niet genoeg is qua calorieën).
Heel veel supplementen zijn vrij overbodig, maar je kan uiteindelijk op de lange termijn niet zonder een goeie balancer als je land niet goed bemest wordt en alles in je hooi of gras zit. Dat kan ook in de vorm van 2-3 kg krachtvoer natuurlijk, maar als je paard dat niet nodig heeft qua calorieën, dan zou ik gewoon voor de balancer gaan.

Grappig dat mensen dat weer een hype vinden. Echt een hele goeie hype is het :D , als je al die paarden met overgewicht ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:04

Bij de oudere paarden let ik wel op het vitamine E-gehalte.
Het voer dat ik gebruik is wellicht niet boktproof vanwege het suikergehalte etc, maar allemaal ontzettend mooie, glanzende, super energieke twintigers. Daar baseer ik me op, niet op de laatste nieuwe inzichten. Dus nee, hier geen speciale voerdeskundigen over de vloer en peperdure zakken op-maat-gemaakt-voer.

Wat goed voer is hangt volledig van je paard af, ik vind het altijd wel de moeite waard om minstens voor je eigen paard te onderzoeken op welke combinatie ruwvoer x al-dan-niet-krachtvoer hij het nou écht goed op doet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 01:02

AMCM schreef:
Muze schreef:
Knuppel in t hoenderhok: dood gaan ze allemaal.
Je weet nooit zeker of ze door “ het juiste voer” nou echt gezonder oud worden.
Of ze daadwerkelijk minder blessures en ziektes krijgen.
Maar dat is een andere discussie.

Edit: wat niet wegneemt dat er daadwerkelijk wel paarden opknappen van ander of beter passend voer, uiteraard!!!


Bij oudere paarden (paarden die de 30 aantikken, maar ook twintigers), merk je nochtans erg uitgesproken het effect van voeding.

Wijzig je het voerbeleid, kunnen ze binnen 6 weken compleet verouderen als het niet helemaal goed zit.

Je weet dat je juist voert als je twintiger geen 20 oogt, maar eerder 15.

Dus ik geloof er zeker in (en heb dat al met veel oudjes zo mogen ervaren) dat goed voer bijdraagt aan een lange oude dag.

Dat geldt trouwens ook voor honden :) goed voer verlengt hun leven.


Maar het blijft lastig.
Mn merrie was 20 en broodmager. Kwam bij ons en knapte vrij snel en goed op. Is nog jaren fit geweest. Is nu 29 en nu zie en merk je het echt.
Lastig; er zijn paarden die nooit 29 worden en zeker niet op die manier, maar ik weet ook paarden die nog een flink stuk ouder worden op een nette manier.

Het is ook een combinatie met bewegen. Daar kom je gewoon niet onderuit. Diezelfde merrie was op haar 20e slechter en stijver dan nu qua bewegen, maar stond toen eerst nog wel op stal.
Haar zoon van 23 krijgt een steeds witter hoofd, maar merk je verder niet veel aan. En omdat hij steeds de een na jongste was ( al 2 oudjes moeten laten gaan ) behandelden we hem ook nog niet als oud.


sanne83 schreef:
Voor alle vitaminen en mineralen is er een ondergrens, een optimale waarde en een toxische bovengrens.

Die ondergrens en bovengrens liggen voor sommige stoffen heel ver uit elkaar. Veel voersoorten en balancers zijn gemaakt om, met de gemiddelde nederlandse weidegang en hooi, bij een gemiddeld paard, richting het optimale te gaan (maar ver weg te blijven van de toxische dosis).
Gras is op zich vrij optimaal voor paarden. Bij hooi neemt de voedingswaarde (bijv vit E) aan het einde van de winter wat af. Het ligt er uiteraard aan hoe goed je wei bemest is, wat er aan mineralen in het gras zit.

Heel veel tekorten ga je pas opmerken, als je echt beneden het minimum gaat zitten of echt jaren lang net te weinig voert. Sommige vitaminen hebben bijv ook een opslag in het lichaam, dus dan zie je de effecten pas na jaren.

Dus ja, natuurlijk kan een paard in de zomer alleen op gras leven (mits niet zo hoog in het werk dat het niet genoeg is qua calorieën).
Heel veel supplementen zijn vrij overbodig, maar je kan uiteindelijk op de lange termijn niet zonder een goeie balancer als je land niet goed bemest wordt en alles in je hooi of gras zit. Dat kan ook in de vorm van 2-3 kg krachtvoer natuurlijk, maar als je paard dat niet nodig heeft qua calorieën, dan zou ik gewoon voor de balancer gaan.

Grappig dat mensen dat weer een hype vinden. Echt een hele goeie hype is het :D , als je al die paarden met overgewicht ziet.


En niet rot bedoeld, maar dit is nou precies zo een verhaal om mensen bang te maken en balancers aan te prijzen.

Te dikke paarden zijn een probleem, maar die moeten vooral veel en veel meer bewegen.

Ik ken de mooie tabellen waar je mee rekent, maar dat zijn ook maar gemiddelden. Voeren hoort per paard op maat te zijn en daarvoor zijn er echt te weinig balancers. In elke balancer nu te koop is er wel iets wat je net niet wenst. Teveel van het 1, te weinig van het ander, de kwaliteit van de ingrediënten etc.

Vroeger werd er minder hooi gevoerd. Mensen zijn veel meer hooi gaan voeren, dus als eerste zou je naar de kwaliteit daarvan moeten gaan kijken. Het wordt op een verkeerde manier aangeboden. Teveel in 1 keer bijvoorbeeld.
Het onbeperkt hooi mogen ze er eerst af lopen. Maar wil je daarna intensieve dressuur training of een bosrit van uren, endurance..........Daarop zou je moeten aanvullen en dan per paard aangepast. Niet een balancer omdat het nu inderdaad een hype is om mensen bang te maken dat ze anders van alles tekort komen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:01

Ik snap even je punt niet. Alles wat je zegt, is toch exact hetzelfde met krachtvoer? Alleen dan voer je extra calorieën bij?

Waarom geef je krachtvoer? Even simpel gezegd als je ruwvoer ergens in tekort komt. Energie, eiwitten en vitaminen/mineralen. Als je paard die eerste twee niet nodig heeft, maar je wil de laatste wel aanvullen, dan heb je tegenwoordig balancers. Is toch prima. Ik snap even niet waarom dat mensen bang zou maken.

Meer beweging is natuurlijk fantastisch, maar staat hier los van. Plus dat het niet altijd mogelijk is (blessures etc).

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:15

Hier zit ik ook te dubben wat ik zal doen met mijn krachtvoer. Ik voer nu Gastro+ bij, een vitaminekorrel en lucerne voor het goed kauwen.

Ik ben nu aan het overwegen om hier een proefpakket van te bestellen https://purehorse.nl/?gclid=Cj0KCQjw-Jy ... S6EALw_wcB

Zij wisselen dus wel met de seizoenen mee. Mocht het niet bevallen dan kan ik zo terug gaan op mijn oude voer.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:40

sanne83 schreef:
Ik snap even je punt niet. Alles wat je zegt, is toch exact hetzelfde met krachtvoer? Alleen dan voer je extra calorieën bij?

Waarom geef je krachtvoer? Even simpel gezegd als je ruwvoer ergens in tekort komt. Energie, eiwitten en vitaminen/mineralen. Als je paard die eerste twee niet nodig heeft, maar je wil de laatste wel aanvullen, dan heb je tegenwoordig balancers. Is toch prima. Ik snap even niet waarom dat mensen bang zou maken.

Meer beweging is natuurlijk fantastisch, maar staat hier los van. Plus dat het niet altijd mogelijk is (blessures etc).


Lees je eigen stuk eens goed.

Balancers zijn gebasseerd op gemiddelden en niet per paard aangepast. Ook met een balancer geef je zomaar iets bij, bang voor tekorten op basis van gemiddelden.

En bewegen heeft er alles mee te maken. Er wordt hier bijgehaald dat veel paarden te dik zijn door het hardvoer, maar veel paarden zijn te dik omdat ze gewoon veel te weinig bewegen. Je moet een minimum aan ruwvoer aanbieden. Daar tegenover moet al beweging staan. Heel veel paarden komen daar niet aan. Mensen die bijvoeren omdat ze een wedstrijd rijden af en toe, komen ook niet aan de beweging die echt nodig is.

Als je van een basis brok x gewicht moet geven om voldoende te voorzien, hoort dat in verhouding te zijn tot paard en bewegen en trainen.

En wat men vroeger zei en je nu ook wel ziet; van ruwvoer krijgen ze een dikke buik. Daarom gaf men dat graag minder en meer biks. Het model en de conditie van het paard heeft ook te maken met wat je voert. Heel veel sobere pony's krijgen bijv weinig eiwitten binnen.

Alles is ene hype als het er eerst niet was, men met iets nieuws komt, op mensen hun gevoel weten te spelen en het overal wordt aangeprezen, elk merk ermee komt etc.
Over een paar jaar is er weer wat anders.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:09

Volgens mij zeggen we grotendeels hetzelfde?
Ik zeg niet dat een paard dik wordt van krachtvoer, ik zeg alleen dat het niet zo nuttig is om krachtvoer bij te geven bij een dik paard. Beetje water naar de zee dragen. Dan geef je dus krachtvoer zonder extra calorieen, ook wel een balancer genaamd ;)

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:14

Voeren is maatwerk!
Er zijn tabellen met behoefte, gemiddelde etc en dat is een mooie richtlijn maar uiteindelijk is ieder lichaam en situatie net even anders.

Het kan geen kwaad om gewoon een tijd naast gras niets extra te geven zeker als er geen grote prestaties verwacht worden. Maar dan moet er wel voldoende gras staan natuurlijk. Tekorten heb je niet zo maar en zijn meestal een langlopende kwestie.

Mijn paarden krijgen al bijna 20 jaar balancers dus of het nu zo een nieuwe hype is?
Over het algemeen geef ik ze de halve aanbevolen dosering, gemengd met een ruwvoermix en een handje muesli voor de lekker.
Maar als het op is en ik heb geen tijd om nieuwe te halen raak ik ook niet in paniek. Dan maar een tijdje geen balancer.

Mijn huidige Spanjaard gaat slecht op de rijkere krachtvoersoorten en ook op rijk ruwvoer. Dat krijgt ze dus niet en dan is de balancer met wat ruwvoermix juist ideaal.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 12:05

Ik zat hier toch nog eens over te denken…
Als je nou zelf heel afwisselend voert.. en dan met name wisselend qua grasbrok(wiesencobs, dus geen raaigras als enige), kruiden, wellicht eens esparcette of luzerne, soms wat zaden of lijnzaad..
Zou je dan niet gewoon al voorzien in vrijwel alles…

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:19

dat kun je wel uitrekenen denk ik?
als je overal de voedingswaarde en vitamines enzo van weet.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 19:25

Ongetwijfeld wel, maar mijn gedachte is..: als je enorm afwisselend voert. Zou dat dan niet al een hele lading dekken.
“ moeten” we precies in tabellen rekenen..

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:55

Ik volg nooit tabellen, alles op gevoel. Je ziet/voelt het wel aan je paard als die iets tekort komt en dan vul je dat aan. Heb ik ook een paard dat heel duidelijk is, die stopt gewoon op ten duur met eten van supplementen/voer/balancers/kruiden. Dan weet ik dat het niet meer nodig is en bied ik het op een later moment nogmaals aan. We mogen wel wat meer vertrouwen op onze paarden, ze staan dicht bij de natuur en weten heus wel wat goed voor ze is (mits ze van jongs af aan zijn uitgedaagd om te onderzoeken/kennis te maken met een afwisselend ruwvoeraanbod).

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Tijdelijk geen balancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:21

Equibiome heeft er een interessante post over gemaakt. Ook ik vraag me af of we met kruiden/planten/klei soorten (denk aan moeder aarde) niet al volledig kunnen zijn.

Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:39

Muze schreef:
Ik zat hier toch nog eens over te denken…
Als je nou zelf heel afwisselend voert.. en dan met name wisselend qua grasbrok(wiesencobs, dus geen raaigras als enige), kruiden, wellicht eens esparcette of luzerne, soms wat zaden of lijnzaad..
Zou je dan niet gewoon al voorzien in vrijwel alles…


Daar denk ik al een paar jaar over, maar het is erg lastig.

In de natuur zou een paard meer met de seizoenen en het aanbod mee eten.

Maar ja, we gebruiken de paarden en als je dan een paard in constante conditie en vorm wilt, moeten we daar rekening mee houden.

Ga je naar een voer kijken als Equifyt bijv, die beloven de kruiden per seizoen aan te passen. Maar dan heb je verder nog een gelijk aanbod.

Wat wij wel doen is vanaf de kortere dagen meer bijvoeren. Dat is het tegenovergestelde van de natuur, maar in Nederland zijn we niet zo goed gewend aan paarden in de winter laten afvallen of zelfs invallen. En daarvoor moet zomers dan je aanbod wel ruim en voldoende zijn.

Wij zijn nog aan het aanplanten, maar ze eten wel al diverse planten en bomen. Eerst eten ze wat ze zien en tegenkomen en nu is dat redelijk stabiel. Ze weten wat er is.

Zelfde als met de wei. We hebben beperkte wei, maar in het voorjaar als het groeit, willen ze er graag op. In het najaar als we afbouwen en het klaar is, zeuren ze ook niet meer bij een wei. Wel hebben we altijd op meerdere plekken hooi.