Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 18:08

Naar aanleiding van mijn andere topic (Ruin blijft merrie dekken) kom ik nu met een andere vraag, ik hoop dat jullie me kunnen helpen/ervaringen willen delen :j

Monnikspeper: ik lees wel wat over de dosering, maar vraag me vooral af of ik dit veilig heel het jaar door mag/kan geven? Ik heb een merrie die heel vaak hengstig staat, dus het zou makkelijker zijn (en volgens mij meer en een beter effect hebben) als ik het 365 dagen per jaar mag geven. Of zie ik dat fout?

Geldt dezelfde dosering (als in: 365 per jaar) ook voor de ruin van mij weigenoot?

Wat is jullie ervaring met monnikspeper?
Zijn er bijwerkingen waar jullie paarden mee te maken hebben gehad?

Hoelang moeten we wachten tot het spul bij beide paarden is "ingewerkt"?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt :j

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:14

Ik heb mijn merries een tijd lang merrie support gegeven van de paardendrogist.

Dat hielp zeker wel. Ze werden er een stuk rustiger van. Inmiddels niet meer nodig omdat we van stal gewisseld zijn waar ze meer op gras staan en elkaar dus minder interessant vinden :=

Het heeft ongeveer 2 tot 3 weken nodig voor het gaat werken.

Ik gaf een maatschepje per dag (ijslanders). Ik weet niet hoe het met ruinen zit, maar denk dat de hoeveelheid gelijk is. Ze mogen ong 5 tot 10 gram per dag en je kan het langdurig geven.


https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... 500-g.html


Hier staat veel info er over bij

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 19:08

Skessa_ schreef:
Ik heb mijn merries een tijd lang merrie support gegeven van de paardendrogist.

Dat hielp zeker wel. Ze werden er een stuk rustiger van. Inmiddels niet meer nodig omdat we van stal gewisseld zijn waar ze meer op gras staan en elkaar dus minder interessant vinden :=

Het heeft ongeveer 2 tot 3 weken nodig voor het gaat werken.

Ik gaf een maatschepje per dag (ijslanders). Ik weet niet hoe het met ruinen zit, maar denk dat de hoeveelheid gelijk is. Ze mogen ong 5 tot 10 gram per dag en je kan het langdurig geven.


https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... 500-g.html


Hier staat veel info er over bij


Dankjewel! Mijn merrie is héél makkelijk met supplementen, de ruin jammer genoeg niet. Die wilt zijn korrels niet meer opeten door het poeder, voor hem moeten we dus iets anders zoeken...

Gaf jij het heel het jaar door?

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:18

Ik geef het mijn ruin met hengstengedrag al een aantal maanden. Het werkte bij hem heel snel, denk enkele dagen ? Maar wellicht dat het verschilt per paard.
ik geef hem 5-10 gram per dag(halve maatbeker van sectolin, die leveren ze mee), hij weegt rond de 600 kilo
Heb zelf geen duidelijke bijwerkingen gemerkt :)
geef het zo goed als iedere dag (alleen als ik niet op stal ben niet) en zover ik weet kun je het gewoon geven zolang het nodig is ...

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:29

Ik geef het mijn merrie heel t jaar door, 10 gram per dag, als je het bij de baroen of de online drogist bestelt ben je stuk goedkoper uit dan bij veel winkels, kramer is ook vrij goedkoop, mijn merrie is al vrij reactief op andere paarden, zonder is ze al helemaal niet grappig, met is er minder aan de hand en kan ik ook prima alleen op pad

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:45

LWDaisy schreef:
Dankjewel! Mijn merrie is héél makkelijk met supplementen, de ruin jammer genoeg niet. Die wilt zijn korrels niet meer opeten door het poeder, voor hem moeten we dus iets anders zoeken...

Gaf jij het heel het jaar door?


Niet het hele jaar door, vanaf maart/april tm oktober ongeveer. In de winter hadden ze er geen last van.

Naff oestress kan je ook nog eens naar kijken. Dat is vloeibaar, maar wel wat duurder weer.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 21:34

Maddy_Paola schreef:
Ik geef het mijn merrie heel t jaar door, 10 gram per dag, als je het bij de baroen of de online drogist bestelt ben je stuk goedkoper uit dan bij veel winkels, kramer is ook vrij goedkoop, mijn merrie is al vrij reactief op andere paarden, zonder is ze al helemaal niet grappig, met is er minder aan de hand en kan ik ook prima alleen op pad


Dat is idd wat ik ook voor ogen heb - ik heb een paard dat met regelmaat hengstig staat, dus ik dénk dat ik het heel het jaar door zou moeten/willen geven. Maar dat moet wel kunnen/mogen natuurlijk :)

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:15

LWDaisy schreef:
Maddy_Paola schreef:
Ik geef het mijn merrie heel t jaar door, 10 gram per dag, als je het bij de baroen of de online drogist bestelt ben je stuk goedkoper uit dan bij veel winkels, kramer is ook vrij goedkoop, mijn merrie is al vrij reactief op andere paarden, zonder is ze al helemaal niet grappig, met is er minder aan de hand en kan ik ook prima alleen op pad


Dat is idd wat ik ook voor ogen heb - ik heb een paard dat met regelmaat hengstig staat, dus ik dénk dat ik het heel het jaar door zou moeten/willen geven. Maar dat moet wel kunnen/mogen natuurlijk :)


Ik geef het nu bijna 2 jaar denk ik al, heb het geprobeerd in november om een stopperiode in te lassen, maar toen reageerde ze dus op elk geluidje van de paarden die ze niet kon zien, overal op antwoorden met hinniken, zodra ik weer begon ermee binnen paar dagen weer rustig en geen verlatingsangst meer wat ze wel had toen ik even stopte. Moet ook zeggen dat ze eerst slecht toonde als ze hengstig was, en nu ik het geef dat het wel duidelijker is, maar dat heeft denk meer te maken met overstap van 24/7 stal op de manege en eigenlijk standaard alleen staan naar 24/7 buiten met andere paarden

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 22:53

Maddy_Paola schreef:
LWDaisy schreef:


Dat is idd wat ik ook voor ogen heb - ik heb een paard dat met regelmaat hengstig staat, dus ik dénk dat ik het heel het jaar door zou moeten/willen geven. Maar dat moet wel kunnen/mogen natuurlijk :)


Ik geef het nu bijna 2 jaar denk ik al, heb het geprobeerd in november om een stopperiode in te lassen, maar toen reageerde ze dus op elk geluidje van de paarden die ze niet kon zien, overal op antwoorden met hinniken, zodra ik weer begon ermee binnen paar dagen weer rustig en geen verlatingsangst meer wat ze wel had toen ik even stopte. Moet ook zeggen dat ze eerst slecht toonde als ze hengstig was, en nu ik het geef dat het wel duidelijker is, maar dat heeft denk meer te maken met overstap van 24/7 stal op de manege en eigenlijk standaard alleen staan naar 24/7 buiten met andere paarden


Mijn merrie is niet zo heel omgevings-gevoelig, het kan haar normaal niet schelen of er 1 of 10 paarden rondom haar staan, maar op deze ruin reageert ze echt heel heavy. Als hij met zijn baasje mee moet, staan ze echt te roepen op elkaar. Ze steken elkaar nogal aan :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:20

Ik geef het aan twee van mijn hengsten. Vanaf de lente tot in de herfst. Ik las wel elke 6 weken een pauze week in, dat doe ik eigenlijk met elke kruiden, druppels, etc. wat ik langdurig geef. Dan geeft het weer even een nieuwe prikkels als je weer start, heb ik mij ooit laten vertellen en staat ook wel op websites van diverse leveranciers van kruiden.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 09:24

Jessix schreef:
Ik geef het aan twee van mijn hengsten. Vanaf de lente tot in de herfst. Ik las wel elke 6 weken een pauze week in, dat doe ik eigenlijk met elke kruiden, druppels, etc. wat ik langdurig geef. Dan geeft het weer even een nieuwe prikkels als je weer start, heb ik mij ooit laten vertellen en staat ook wel op websites van diverse leveranciers van kruiden.


Bedankt voor je reactie!
Hoe lang hou je die pauze dan aan?

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:25

Maddy_Paola schreef:
Ik geef het mijn merrie heel t jaar door, 10 gram per dag, als je het bij de baroen of de online drogist bestelt ben je stuk goedkoper uit dan bij veel winkels, kramer is ook vrij goedkoop, mijn merrie is al vrij reactief op andere paarden, zonder is ze al helemaal niet grappig, met is er minder aan de hand en kan ik ook prima alleen op pad



Eens :j
Wij geven het ook een heel jaar door, zodra we een week stoppen veranderd haar gedrag gelijk.

Wij bestellen het altijd bij pit&pit kost ongeveer een tientje

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:27

LWDaisy schreef:
Skessa_ schreef:
Ik heb mijn merries een tijd lang merrie support gegeven van de paardendrogist.

Dat hielp zeker wel. Ze werden er een stuk rustiger van. Inmiddels niet meer nodig omdat we van stal gewisseld zijn waar ze meer op gras staan en elkaar dus minder interessant vinden :=

Het heeft ongeveer 2 tot 3 weken nodig voor het gaat werken.

Ik gaf een maatschepje per dag (ijslanders). Ik weet niet hoe het met ruinen zit, maar denk dat de hoeveelheid gelijk is. Ze mogen ong 5 tot 10 gram per dag en je kan het langdurig geven.


https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... 500-g.html


Dankjewel! Mijn merrie is héél makkelijk met supplementen, de ruin jammer genoeg niet. Die wilt zijn korrels niet meer opeten door het poeder, voor hem moeten we dus iets anders zoeken...

Gaf jij het heel het jaar door?



Wellicht dat je het kan geven met een beetje slobber en dat goed mengen?
Dat werkte bij onze lastige eter heel goed zowel als een belong als voor zijn medicijnen :D

Hier staat veel info er over bij

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:35

Het is te lang geleden dat ik het gegeven heb, dat ik nog doseringen weet, maar omdat ik uit het andere topic had begrepen dat het 2 oudere paarden betreft, is het mengen met seniores priores wellicht een idee, voor de moeilijke eters? Dat gebruik ik eigenlijk altijd als een paard (jong of oud) supplementen nodig heeft.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:32

LWDaisy schreef:
Jessix schreef:
Ik geef het aan twee van mijn hengsten. Vanaf de lente tot in de herfst. Ik las wel elke 6 weken een pauze week in, dat doe ik eigenlijk met elke kruiden, druppels, etc. wat ik langdurig geef. Dan geeft het weer even een nieuwe prikkels als je weer start, heb ik mij ooit laten vertellen en staat ook wel op websites van diverse leveranciers van kruiden.


Bedankt voor je reactie!
Hoe lang hou je die pauze dan aan?

Een week, soms iets korter als ik merk dat ze weer meer hormonaal reageren.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 12:33

neetoch schreef:
Het is te lang geleden dat ik het gegeven heb, dat ik nog doseringen weet, maar omdat ik uit het andere topic had begrepen dat het 2 oudere paarden betreft, is het mengen met seniores priores wellicht een idee, voor de moeilijke eters? Dat gebruik ik eigenlijk altijd als een paard (jong of oud) supplementen nodig heeft.


De ruin krijgt iets van slobber, maar liet dat hoe langer hoe meer staan door de smaak van het poeder.
Hij heeft trouwens geen tanden meer, dat beperkt het korrel-aanbod wel een beetje :')

Als ik monnikspeper google, kom ik ook andere vormen dan poeder tegen, misschien dat we dat kunnen proberen. Mijn merrie eet alles, dat zal geen enkel probleem zijn :')

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:04


MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:13

De oestress is misschien niet de handigste met een moeilijke eter. Ik heb een hele makkelijke, maar hier moet ik wel moeite doen om het erin te krijgen. Ruikt ook erg sterk. Maar wel vloeibaar wat weer makkelijker is als poeder

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:38

Hier wordt oestress juist wel goed gegeten.

Ik geef het een van mijn merries al 2 jaar, zodra ik stop is het mis met haar (wordt ze letterlijk rillerig), tot nu toe tot grote tevredenheid.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:06

LWDaisy schreef:
neetoch schreef:
Het is te lang geleden dat ik het gegeven heb, dat ik nog doseringen weet, maar omdat ik uit het andere topic had begrepen dat het 2 oudere paarden betreft, is het mengen met seniores priores wellicht een idee, voor de moeilijke eters? Dat gebruik ik eigenlijk altijd als een paard (jong of oud) supplementen nodig heeft.


De ruin krijgt iets van slobber, maar liet dat hoe langer hoe meer staan door de smaak van het poeder.
Hij heeft trouwens geen tanden meer, dat beperkt het korrel-aanbod wel een beetje :')

Als ik monnikspeper google, kom ik ook andere vormen dan poeder tegen, misschien dat we dat kunnen proberen. Mijn merrie eet alles, dat zal geen enkel probleem zijn :')


Die van mij vinden het ook niet zo lekker. Ik laat ze langzaam aan de smaak wennen door niet direct de volle dosis te geven. Dat kan natuurlijk alleen omdat ik weet dat ik het elke lente en zomer gebruik. Jouw situatie is acuter dus ik snap dat je zo snel mogelijk wil dat het kruid wat doet. In dat geval snij ik er een stukje appel doorheen. Aan een halve heb je vaak al genoeg. Die smaak zoet en fris en daarmee gaat de bak schoon leeg.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:23

Ik geef altijd gewoon de peperkorrels zeg maar, poeders eet mijn kieskeurige merrie sowieso slecht dus niet geprobeerd en gewoon voor het pure product gekozen, en dat eet ze zonder problemen op, is echt een van de weinige dingen wat ze makkelijk eet _O-

Kwam er vandaag wel achter dat ik maar 6 of 7 gram geef, en ze weegt ongeveer 560kg, dus geeft echt niet veel en toch werkt het

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:13

Jessix schreef:
LWDaisy schreef:


De ruin krijgt iets van slobber, maar liet dat hoe langer hoe meer staan door de smaak van het poeder.
Hij heeft trouwens geen tanden meer, dat beperkt het korrel-aanbod wel een beetje :')

Als ik monnikspeper google, kom ik ook andere vormen dan poeder tegen, misschien dat we dat kunnen proberen. Mijn merrie eet alles, dat zal geen enkel probleem zijn :')


Die van mij vinden het ook niet zo lekker. Ik laat ze langzaam aan de smaak wennen door niet direct de volle dosis te geven. Dat kan natuurlijk alleen omdat ik weet dat ik het elke lente en zomer gebruik. Jouw situatie is acuter dus ik snap dat je zo snel mogelijk wil dat het kruid wat doet. In dat geval snij ik er een stukje appel doorheen. Aan een halve heb je vaak al genoeg. Die smaak zoet en fris en daarmee gaat de bak schoon leeg.


Ah, om het nog een graadje moeilijker te maken heeft de ruin cushing, dus alle dagen appels mag niet :') Hij krijgt elke dag een wortel waar we zijn pilletje in verstoppen, dat lukt super goed!

Ik denk dat ik een kruiden-versie ga zoeken, en dan kunnen we van mijn emmer testen of hij het ook eet, anders wordt het voor hem wel een dure zaak als hij ook dat weigert :j

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Monnikspeper (merrie en ruin) - dosering, hoe lang geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:56

Voor nu met poeder zou je het nog met water kunnen mengen, in een oude metacam spuit of een andere die geschikt is, en zo erin spuiten, en dan daarna zn cushing wortel, dan weet je zeker dat ie t binnen krijgt, is alleen even handigheid krijgen

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 07:42

Maddy_Paola schreef:
Ik geef altijd gewoon de peperkorrels zeg maar, poeders eet mijn kieskeurige merrie sowieso slecht dus niet geprobeerd en gewoon voor het pure product gekozen, en dat eet ze zonder problemen op, is echt een van de weinige dingen wat ze makkelijk eet _O-

Kwam er vandaag wel achter dat ik maar 6 of 7 gram geef, en ze weegt ongeveer 560kg, dus geeft echt niet veel en toch werkt het


Dan zou ik deze kunnen bestellen? Linkje

Ik wou de kruiden-emmer die Skessa_ aanraadde, maar die is uitverkocht :+

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:23

O dat schiet op :') de zak is nog wel leverbaar. Moet je het alleen ff zelf in een potje doen ofzo :)