Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi weken, wat is handig.

 
Profiel   

Een vraagje aan jullie.
Mijn paard moet op rantsoen.
Hij is licht bevangen.

Advies veearts is het hooi te weken.
Hij krijgt dan een hoeveelheid verdeelt over 5 porties.

Advies 30 minuten weken.

Nu heb ik 5 zakken klaarstaan om te weken. Kan dit in één keer.

Om het vervolgens in één dag op te voeren.

Of moet 5x 30 minuten, alles apart.
Zodat het direct gevoerd kan worden.
Zo wordt het wel een dagtaak.

Hoelang kan het staan na het weken?

Graag jullie Advies.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 11:08 



 
Profiel   

Ik deed altijd voor 24 uur vooruit weken, dus in 1x alles voor die dag in specie kuipen kiepen, water er bij, in het half uur andere klusjes en dan het water er af laten lopen/hooi er uit hengelen en apart leggen.

Uiteindelijk deed die van mij dit er mee ipv eten:
Spoiler:
[ img ]


Ik ben dus vrij vlot over gegaan op het vervangen van een deel van het hooi voor graszaadhooi om daarmee de suikers te minimaliseren in het rantsoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 11:12 



 
Profiel   

Ik deed het ook voor 24 uur weken. Met dit weer is het wel verstandig om het goed uit te laten lekken zodat het minder broeierig wordt.

Het is in principe gewoon vaak doen en handigheid erin krijgen wat voor jou werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 11:52 



 
Profiel   

Vrienden van mij zijn voor een hooistomer gegaan na heel wat gedoe met weken (is erg zwaar voor de rug tenzij iemand er een betere tactiek voor heeft hier). Die dingen zijn erg prijzig, maar zijn ze wel helemaal tevreden over.

Edit: dit was wel voor stof en niet voor suikers bedenk ik nu. Geen idee of het in jouw geval dus een oplossing zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 12:36 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Vrienden van mij zijn voor een hooistomer gegaan na heel wat gedoe met weken (is erg zwaar voor de rug tenzij iemand er een betere tactiek voor heeft hier). Die dingen zijn erg prijzig, maar zijn ze wel helemaal tevreden over.

Edit: dit was wel voor stof en niet voor suikers bedenk ik nu. Geen idee of het in jouw geval dus een oplossing zou zijn.



Gewoon een behangstomer onderin een bak leggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 12:49 



 
Profiel   

Stomen is voor stof, niet voor suikers idd. Dat is dus helaas geen oplossing voor een HB paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 12:50 



 
Profiel   

Anders is een mogelijkheid ook om graszaadhooi te gebruiken en mengen met normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 13:16 



 
Profiel   

Dat kan gewoon in 1 keer als het anders niet haalbaar is.

Ik legde zelf in de ochtend meerder hooinetten klaar. Legde er 1 een een speciekuip met water en als ik die voerde, dan de volgende erin. Ze weken dan wel een paar uur ipv 30 min.

Daphne: in graszaadhooi kan net zo goed een hoog suikergehalte zitten en dat wil je nu niet voor een hoefbevangen paard. Vandaar weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 13:19 



 
Profiel   

Ik had 2 kleine hooinetjes, elk in een aparte speciekuip. Na een half uurtje draaide ik ze om en daarna gevoerd. Zal op die manier vast niet alle suikers eruit gespoeld hebben maar pony is er perfect van opgeknapt dus zal wel goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 13:36 



 
Profiel   

Ik week ook mijn hooi. Ik gooi na het voeren altijd nieuwe lading in badkuip, staat bij de kraan, stop er uit, en half uur uit laten lekken. Altijd nieuw water met weken.
Weet iemand goed adres voor graszaadhooi? Louis venhorst slechte ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 13:38 



 
Profiel   

Minstens twee uur weken om suikers te verlagen, 30 min voor stof. Je kan het in een keer weken maar moet het wel echt dezelfde dag voeren anders kunnen er door het vocht weer schimmels in het hooi komen. Het helpt om het na het weken wat uit elkaar op te laten drogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:03 



 
Profiel   

Hier kan ik wat mee, dank jullie wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:13 



 
Profiel   

Ik vraag me af of het überhaupt nut heeft. De suikers zitten in het hooi dat spoel je toch niet af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:38 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik vraag me af of het überhaupt nut heeft. De suikers zitten in het hooi dat spoel je toch niet af?


Het idee is om deze op te lossen in het water. Helaas los je er ook wel een deel vitamines mee in op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:39 



 
Profiel   

Deel van het hooi vervangen door gerstestro en let heel goed op genoeg vit/min en eiwitten/essentiele aminozuren, veel hooiland heeft tekorten door mestregels, lage ph en droogte. Jaagt inderdaad nog wel eens de suikers omhoog, maar de tekorten zijn bijna nog funester, zeker bij gevoelige paarden die op rantsoen staan of om andere redenen meer nodig hebben dan standaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:42 



 
Profiel   

Ik deed het per portie. In mijn bad. :')

Maar ik heb mijn pony’s aan huis en de badkamer grenzend aan de schuur op de begane grond.
Hooinet in zo’n ronde flexibele mand, (heet) water erop en een uur weken. Dan een kwartiertje uitlekken en dan voerde ik.

En ja, enorm veel werk. Hoe erg ik mijn hb meisje ook mis, het niet meer weken is goddelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 14:48 



 
Profiel   

Ik heb een paar dagen opgepast bij iemand die weekte.
Zij had 2 grote plastic rechthoekige bakken staan voor de stal. 1 met water er in, 1 met een rooster er op.
Telkens 3 uur laten weken in bak 1, daarna goed uitlekken op het rooster op bak 2.
Meteen de volgende portie in de week zetten. De portie voor de volgende ochtend 's avonds na de laatste voerbeurt al in de week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 15:25 



 
Profiel   

Wij weken hooi ivm stof, we voeren 1x per dag en weken dus ook voor die hoeveelheid. De dag erna eten ze het ook nog gewoon.
We hebben een elektrische takel om de hooinetten uit het water te takelen, daar zijn onze ruggen erg blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:31 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Minstens twee uur weken om suikers te verlagen, 30 min voor stof. Je kan het in een keer weken maar moet het wel echt dezelfde dag voeren anders kunnen er door het vocht weer schimmels in het hooi komen. Het helpt om het na het weken wat uit elkaar op te laten drogen.


Van de week is mij ook 30 minuten maximaal geadviseerd door de Raaphorst om suiker eruit te halen. Ivm bacterie groei. Maakt het stuk lastiger dan gewoon hele dag kunnen laten staan :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 20:37 



 
Profiel   

Ik doe mijn hooi per portie in een net 4 bij 4 gaten..vul een kruiwagen die schoon is en alleen hiervoor gebruikt wordt met water. Leg het hooinet er een tijdje in met twee bakstenen erop. Dan laat ik het aan een boom ( de uithangboom :D ) uithangen. Ik maak verschillende porties per keer en nooit problemen met broei, dus maak ook porties voor de volgende morgen en volgende tussen de middag. Ik laat het ook zeker geen uren in het water. Wordt het niet lekkerder en beter van.

Voordeel van een kruiwagen is dat het gebruikte water overal kunt lozen waar je wilt. Dus op het gazon, op het weiland of met gieter bij planten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 21:07 



 
Profiel   

Ik ben ook voor mijn HB pony aan het weken geweest. Ik doe het alleen als hij gevoelig loopt omdat het inderdaad veel werk is. Vorig jaar had ik een voerton die ik vulde met hooi en water, maar dat was erg zwaar. Nu had ik een groot hooinet die ik in een grote kruiwagen kon leggen. Als ik dit tijdens het ochtendmoment deed liet ik het in het water liggen tot het avondzorg moment, dan lag het dus verschillende uren. Daarna het water uit de kruiwagen en het hooi zo veel mogelijk uit elkaar halen zodat het kon drogen, in de tussentijd de mest weghalen en daarna de droogste stukken voeren. De rest mocht blijven drogen tot de volgende dag. Het voeren doe ik ook in hooinetten, dus dan ging het van het ene net in het andere. Als de kruiwagen leeg was ging de volgende lading weer in de week.
Het drogen moest wel echt, het nattere hooi at hij niet goed.
Als het hooi te nat in zijn hooinet in de stal lag voor zijn idee at hij het niet en kon ik het daarna weggooien.
Op dit moment loopt hij gelukkig weer goed en krijgt hij weer droog hooi. Wel zo arm mogelijk hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 21:58 



 
Profiel   

IngridM schreef
Elisa2 schreef
Minstens twee uur weken om suikers te verlagen, 30 min voor stof. Je kan het in een keer weken maar moet het wel echt dezelfde dag voeren anders kunnen er door het vocht weer schimmels in het hooi komen. Het helpt om het na het weken wat uit elkaar op te laten drogen.


Van de week is mij ook 30 minuten maximaal geadviseerd door de Raaphorst om suiker eruit te halen. Ivm bacterie groei. Maakt het stuk lastiger dan gewoon hele dag kunnen laten staan :-)


Wellicht zijn de inzichten veranderd :) Vroeger was het altijd minstens twee uur werken voor wbt de suikers er uit weken. Heb het zoveel moeten doen bij HB paarden. :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 08:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen