Equibiome test via Purehorse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Equibiome test via Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 16:26

Hi,

Even getwijfeld of dit thuishoort op Medisch, Diensten en Ervaringen of hier. Toch gezien de bovengemiddelde interesse van de lezers hier in voeding, deze plek gekozen. Hopelijk mag dat zo blijven van de mods.

Ik volg nu al een tijdje op Facebook het account van Equi-biome waar Carol Huhges updates deelt over hun verregaande research naar de darmflora van paarden. Ook de werking van een hoop voedingsmiddelen en planten in relatie tot gezondheid en darmflora worden gedeeld. Ze hebben bijvoorbeeld een verband gevonden tussen headshaking en een verminderde diversiteit aan bacteriën in de darmflora. Ze doen veel onderzoek op gebied van IR en hoefbevangenheid.
Voor wie interesse heeft: https://m.facebook.com/groups/186211599 ... rer=search

Het komt allemaal legitiem en erg wetenschappelijk over. Maar is dit ook zo? Zijn er kenners hier op het forum die er wat over kunnen zeggen?
Via Purehorse kun je nu ook hun testkit aanschaffen. Niet goedkoop. Ik sta zelf wel op het punt om er een aan te schaffen.
Wat zijn de meningen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:31


Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Equibiome test via Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 16:38

Haha kijk, dit is precies waarom ik Bokt zo fijn vind. Even een andere kijk ;) Dank je voor het delen. Ik lees het even aandachtig door.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:29

Ik volg de FB pagina van Equi biome al weer een tijd.

Met pseudo wetenschap heeft het niets te maken. (Ik had geen zin in de cookies, dus bovenstaande link maar een klein deel gelezen. 'Het feit dat' uit iemands microbioom geen harde conclusies te trekken zijn,
'moge waar zijn'.)

Ik ben onder de indruk van de grondigheid. (Dwz: niets te pseudo, gewoon degelijke wetenschap.)

Ik doe mijn voordeel met de volledig gratis informatie: 'deze plant wordt al eeuwen door Britse paarden gegeten'
(driekwart van die planten groeit hier ook - en mijn Spaanse dame eet het met smaak)
plus informatie over welke planten welke fytonutrienten bevatten
(keurig)
en met veel aandacht voor paarden die te dik zijn ('good doers' EMS, IR, laminitis/ hoefbevangenheid).

Mijn Spaanse Knollie wordt makkelijk dik (zelfs op zandgrond is het toch graziger dan in Andalusië)
ze mestte onregelmatig, vaak en kleine hoopjes
en er kwam een stevige 'crest' (harde vetlaag onder de manekam). Op sommige dagen mocht ik niet poetsen op haar linkerflank (tussen ribben en bekken: ik kreeg een snauw: 'afblijven!').

Met elke dag wat bladeren paardebloem, braamblad en bij het voer wat herderstasje is ze deze zomer nog niet dikker geworden, de 'crest' wordt zachter en het mestpatroon beter. Linkerflank is niet meer gevoelig.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Equibiome test via Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:22

Ik ben zelf ook bezig met darmflora-analyses opzetten, o.a. omdat ik het persoonlijk niet helemaal eens ben met de betrouwbaarheid van de methodiek van Equibiome. Darmflora-analyses zijn echter geen kwakzalverij, het is natuurlijk geen pure 1-op-1 diagnostiek à la het meten van ontstekingswaardes of glucose in het bloed, maar het kan zeker wel inzicht geven in je paard. Dit is bijvoorbeeld als deze onverklaarbare mestwater heeft, of heel slecht aankomt en de dierenarts verder niks kan vinden. Zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken waarbij een analyse heel waardevol kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:29

Janneke2 schreef:
Ik volg de FB pagina van Equi biome al weer een tijd.

Met pseudo wetenschap heeft het niets te maken. (Ik had geen zin in de cookies, dus bovenstaande link maar een klein deel gelezen. 'Het feit dat' uit iemands microbioom geen harde conclusies te trekken zijn,
'moge waar zijn'.)

Ik ben onder de indruk van de grondigheid. (Dwz: niets te pseudo, gewoon degelijke wetenschap.)

Ik doe mijn voordeel met de volledig gratis informatie: 'deze plant wordt al eeuwen door Britse paarden gegeten'
(driekwart van die planten groeit hier ook - en mijn Spaanse dame eet het met smaak)
plus informatie over welke planten welke fytonutrienten bevatten
(keurig)
en met veel aandacht voor paarden die te dik zijn ('good doers' EMS, IR, laminitis/ hoefbevangenheid).

Mijn Spaanse Knollie wordt makkelijk dik (zelfs op zandgrond is het toch graziger dan in Andalusië)
ze mestte onregelmatig, vaak en kleine hoopjes
en er kwam een stevige 'crest' (harde vetlaag onder de manekam). Op sommige dagen mocht ik niet poetsen op haar linkerflank (tussen ribben en bekken: ik kreeg een snauw: 'afblijven!').

Met elke dag wat bladeren paardebloem, braamblad en bij het voer wat herderstasje is ze deze zomer nog niet dikker geworden, de 'crest' wordt zachter en het mestpatroon beter. Linkerflank is niet meer gevoelig.
Offtopic, maar ik vraag me dus al een hele tijd af of je paard echt 'Knollie' heet of dat er een andere reden is dat je er niet gewoon aan refereert als je paard. :+

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:26

_/-\o_
Anonimiteit.

Het dier wordt op allerlei manieren aangeduid. 'Mijn jonkie' is inmiddels achterhaald, mijn PRE is van toepassing, al vind ik 'Spaanse schone' leuker klinken.
Drie muisklikken op haar echte naam en iedereen weet mijn achternaam...

Al zouden mensen mij kunnen herkennen, aangezien ik haar elke dag begroet met een welgemeend 'Dag lief Knollie...!'

(Ik ben een penny en dat is nooit overgegaan.)