Prijzen paardenvoer stijgen, gevolgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:22

Niet alleen het voer van pavo is flink gestegen, hun supplementen spannen wel de kroon: in november betaalde ik nog 39,95 voor 3 kilo nerv control, kort daarna is het verhoogd naar 46,95.
Gisteren zag ik dat het nu 56,95 kost.... :(
Gewoon in een half jaar bijna 20 euro duurder! Je kan mij niet wijs maken dat hier niet gigantisch op verdiend wordt..!
Ik ga hier wel iets anders verzinnen in elk geval.
Mijn oudjes doen het goed op de 18+ en slobber van Masters dus daar kan ik helaas niks aan veranderen. Maar ik vermoed zulke stijgingen niet alleen noodzakelijk zijn vanwege de grondstoffen en transportkosten!

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:23

Paardenmest heeft hele andere waarde dan drijfmest, niet alleen door vraag en aanbod, maar ook door het verschil in wat het doet als bemesting op je land. Als paardenmest genoeg was om je land mee te bemesten: waarom zouden mensen dan nu in hemelsnaam betalen voor de afvoer denk je :)

De kans is helemaal niet groot dat een deel van dat land akkerland word, want je mag als bedrijf niet zomaar van je weiland akkerland maken.

Ik ben zeer benieuwd naar de link, en hoe je op grote schaal genoeg compost gaat vinden om je land te onderhouden.

Nee, ik heb je oprecht als Bokker echt hoog staan, juist omdat je altijd alles zeer feitelijk bekijkt. Maar op dit moment ben je voor een groot deel aan het 'dromen' , zonder dat woord lelijk te bedoelen.



Ik zou oprecht, dat meen ik, willen dat het kon zoals je schetst. Echt, en ik denk met jou heel veel mensen eigenlijk wel.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:46

Je weet dat veehouders ook betalen om drijfmest af te voeren? Dat is dus niet afwijkend van paardenmest afvoeren. Uiteraard heeft het andere waarden, maar dat heeft runderdrijfmest ook ten opzichte van varkensdrijfmest, en die weer van vaste kippenmest. Dat betekent dat je de overige meststoffen moet aanpassen, zeker met kunstmest een relatief simpele kwestie.

Daarnaast ligt vaste rundermest helemaal niet zo ver van vaste paardenmest vandaan
(tabel 3.5: https://www.goedbodembeheer.nl/mest-en-compost )

Je hebt het nu over wetgeving, daar gaat bij het verplicht! afschalen van de veehouderij sowieso in geschoven moeten worden. Dat is iets anders dan dat het feitelijk niet kan, het kan enkel op dit moment regeltechnisch niet.

De hoeveelheid compost wordt wel een ding. Dat ligt op het moment in geen verhouding tot het verbruik dat bij sterke afbouwing van de veestapel nodig is voor de hoeveelheid organische stof. Daar kan wel aan gestuurd worden door veel sterker in te zetten op groenbemesting en eventueel door zelfs doelbewust compost te produceren, maar dat laatste is wel veel kostbaarder en daardoor minder interessant voor de commerciele akkerbouw.

Dit artikel verwijst wel naar één van de artikelen waar ik op doel, maar de bronverwijzing valt weg doordat het niet het volledige tijdschrift is (.pdf bestand): https://www.louisbolk.nl/sites/default/ ... f/3090.pdf

Edit: ik ben op zoek naar het wetenschappelijke onderzoek over deze proef van 48 proefveldjes dat al 25 jaar draait ondertussen (artikel is uit 2017). https://www.landbouwleven.be/1666/artic ... t-de-bodem . Ik weet dat het bestaat, maar ik kan dus alleen de tijdschriftartikelen vinden.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:59

Natuurlijk weet ik dat, ik heb zelf land he ;) . Drijfmest word o.a. afgevoerd naar.... bedrijven die paardenmest hebben... Vanwege de waardes dus ;) .

Jij denkt dat wetgeving ten gunste aangepast gaat worden om akkerbouw te maken? Ik zie dat eigenlijk in het huidige politieke klimaat niet gebeuren :o


Laten we het er maar op houden dat we het niet eens gaan worden :)

Edit: bedankt voor de bronnen, ik ga het lezen! Ben vooral benieuwd naar hoe dat op grote schaal kan, ga mij er in verdiepen!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:02

Hier wordt veel land vol gelegd met Zonnepanelen zoals ik eerder schreef. Ik vind dat echt waardeloos. Op andere plekken hebben ze het over woningbouw. Nooit kan en mag er iets, maar nu willen ze regelen dat bestemmingsplannen daarvoor aangepast kunnen worden.

Wij betalen niet voor afvoer van paardenmest. Er zijn er meerdere die erom vragen en zelfs blij mee zijn. Maar brengen het zelf. Laat je het halen betaal je de manuren en machines, komt dan op €100.

Buiten alles om is het gewoon naar hoe alles gaat. Er wordt niet naar boeren en de mensen geluisterd. Enkele experts nemen hele zware beslissingen van achter hun bureau. Elke keer weer kijkt men niet naar de gevolgen en de langere termijn.

Heb op Welkoop gekeken en volgens mij staan er ook nog oude prijzen op de site?

Ook zoiets; we moeten zo groen zijn, maar heel veel gaat ten koste van vele dieren......

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:08

eukje schreef:
Niet alleen het voer van pavo is flink gestegen, hun supplementen spannen wel de kroon: in november betaalde ik nog 39,95 voor 3 kilo nerv control, kort daarna is het verhoogd naar 46,95.
Gisteren zag ik dat het nu 56,95 kost.... :(
Gewoon in een half jaar bijna 20 euro duurder! Je kan mij niet wijs maken dat hier niet gigantisch op verdiend wordt..!
Ik ga hier wel iets anders verzinnen in elk geval.
Mijn oudjes doen het goed op de 18+ en slobber van Masters dus daar kan ik helaas niks aan veranderen. Maar ik vermoed zulke stijgingen niet alleen noodzakelijk zijn vanwege de grondstoffen en transportkosten!


Vanuit mijn werk weet ik dat er grondstoffen zijn die 60% zijn gestegen. Verpakkingen zijn minimaa verdubbeld in prijs. Het is echt extreem qua prijsstijging voor inkoop, productie en transport van producten.
Op mijn werk zijn er ook in dubio, hebben de prijzen nog niet verhoogd. We zijn namelijk bang dat als we verhogen, de verkoop hard naar beneden gaat. Wij kiezen daarom op het moment voor minder marge, maar vrees dat we 3de kwartaal ook echt moeten gaan verhogen.

Ik begrijp dat het zuur is, maar vermoed niet dat pavo heel veel meer marge overhoud. Want hoe hoger de prijs, hoe hoger ook de btw afdracht. 1 euro verhogen is automatisch 9 cent voor de overheid en bedrijf heeft daar dus al geen profijt van.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:39

Maaike_Ma schreef:
AaronYve schreef:
Ik heb nu 19.30 betaald voor de nature's best
Vitalbix was wel een stuk duurder geworden


Tip! Bij de EJ is de hele maand juni de vitalbix nog in de aanbieding!


Dank je maar ik voer deze niet meer. Vind de prijs echt te hoog geworden voor dit voer en op ander voer doen ze het ook prima :j

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Prijzen paardenvoer stijgen, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 17:49

Vitalbix is eigenlijk nooit in de aanbieding. Of bedoel je de vital?
Ik zit wel een beetje te kijken. Wil nu de jpgef balancer voeren, die lijkt ( nog) niet verhoogd in prijs..

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:56

Muze schreef:
Vitalbix is eigenlijk nooit in de aanbieding. Of bedoel je de vital?
Ik zit wel een beetje te kijken. Wil nu de jpgef balancer voeren, die lijkt ( nog) niet verhoogd in prijs..

Alleen in februari zijn die met 2,50 verhoogd!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:59

Omg

Ik lees dit en ik voel me zo slecht.

Ik bestel gewoon mijn voer en tik het af echt geen idee wat het per zak kost en ik neem ook iedere keer ander hoeveelheid af.
Voer alleen voermeester.

Wel makkelijk je kop in het zand steken :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Prijzen paardenvoer stijgen, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 18:01

Maar daar hoef je je toch niet schuldig over te voelen?

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:20

Muze schreef:
Vitalbix is eigenlijk nooit in de aanbieding. Of bedoel je de vital?
Ik zit wel een beetje te kijken. Wil nu de jpgef balancer voeren, die lijkt ( nog) niet verhoogd in prijs..


JPGEF is laatst verhoogd en tegenwoordig zijn het 21 kg zakken IPV 25 kg. Volgens mij gaan ze niet alsnog lager zitten qua prijs dus die zijn ook duurder geworden.

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Prijzen paardenvoer stijgen, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:23

Nu mijn voer in korte tijd van 14,5 naar 18,5 euro per zak gestegen is, heb ik eventjes geen nieuw gekocht, maar geef ik enkel Pavo Vital naast hun ruwvoer. Maar als die op is, zal ik wel eventjes kijken wat interessantst is, nu ik lees dat die ook opgeslagen is.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 18:26

Hoodie schreef:
Muze schreef:
Vitalbix is eigenlijk nooit in de aanbieding. Of bedoel je de vital?
Ik zit wel een beetje te kijken. Wil nu de jpgef balancer voeren, die lijkt ( nog) niet verhoogd in prijs..


JPGEF is laatst verhoogd en tegenwoordig zijn het 21 kg zakken IPV 25 kg. Volgens mij gaan ze niet alsnog lager zitten qua prijs dus die zijn ook duurder geworden.


Ja heb je gelijk in. Al doe je dan wel weer heel lang met een zak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:00

Muze schreef:
Vitalbix is eigenlijk nooit in de aanbieding. Of bedoel je de vital?
Ik zit wel een beetje te kijken. Wil nu de jpgef balancer voeren, die lijkt ( nog) niet verhoogd in prijs..


De Vital is deze maand met 20% korting. De Vitalbix is niet in de aanbieding.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:03


OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:07

Mizora schreef:
Hooien voor de paardenhouderij kan wel degelijk interessant zijn. De echte koopjes die je soms tegenkomt als overschot van de koeien verdwijnen dan wel grotendeels, maar we hebben in deze omgeving hooiboeren zitten, hebben enkel land voor paardenvoordroog (wel 75-80% droge stof) en deze draaien al jaren goed en niet buitengewoon hoog in prijs. Paardenhouders betalen vaak beter dan koeienboeren.

Kunstmest in combinatie met compost is in principe voldoende. Daarnaast verdwijnt niet alle veehouderij, dus een gedeelte drijfmest is waarschijnlijk toch wel mogelijk. En als paardenhouders produceren we ook mest, die wordt mogelijk straks te verwaarden in plaats van dat we moeten betalen voor de afvoer.


Jij hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. Kunstmest mag je ook niet meer gebruiken ivm de stikstof.
En je mag ook niet zomaar van grasland naar akkerbouw gaan. Ivm vergunningen. En dan nog als ze het voorzien hebben op je grond. Dan geven ze gewoon geen vergunning

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:29

OleJon schreef:
Mizora schreef:
Hooien voor de paardenhouderij kan wel degelijk interessant zijn. De echte koopjes die je soms tegenkomt als overschot van de koeien verdwijnen dan wel grotendeels, maar we hebben in deze omgeving hooiboeren zitten, hebben enkel land voor paardenvoordroog (wel 75-80% droge stof) en deze draaien al jaren goed en niet buitengewoon hoog in prijs. Paardenhouders betalen vaak beter dan koeienboeren.

Kunstmest in combinatie met compost is in principe voldoende. Daarnaast verdwijnt niet alle veehouderij, dus een gedeelte drijfmest is waarschijnlijk toch wel mogelijk. En als paardenhouders produceren we ook mest, die wordt mogelijk straks te verwaarden in plaats van dat we moeten betalen voor de afvoer.


Jij hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. Kunstmest mag je ook niet meer gebruiken ivm de stikstof.
En je mag ook niet zomaar van grasland naar akkerbouw gaan. Ivm vergunningen. En dan nog als ze het voorzien hebben op je grond. Dan geven ze gewoon geen vergunning


Maar het is wel vreemd dat je wel van akkergrond naar zonnepanelen kan........En er serieus wordt gesproken over woningbouw op wat nu nog agrarisch is.

Als onze regering iets wil en het levert ze wat op, kan er best veel.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Prijzen paardenvoer stijgen, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:41

De supplementen zou ik moeten kijken maar voor ons als verkopers is de gemiddelde marge op een zak voer 30%

Als je dat vergelijkt met ruitersport artikelen zit daar veel rond de 100% marge

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:45

eukje schreef:
Niet alleen het voer van pavo is flink gestegen, hun supplementen spannen wel de kroon: in november betaalde ik nog 39,95 voor 3 kilo nerv control, kort daarna is het verhoogd naar 46,95.
Gisteren zag ik dat het nu 56,95 kost.... :(
Gewoon in een half jaar bijna 20 euro duurder! Je kan mij niet wijs maken dat hier niet gigantisch op verdiend wordt..!
Ik ga hier wel iets anders verzinnen in elk geval.
Mijn oudjes doen het goed op de 18+ en slobber van Masters dus daar kan ik helaas niks aan veranderen. Maar ik vermoed zulke stijgingen niet alleen noodzakelijk zijn vanwege de grondstoffen en transportkosten!


Oh dit was me nog niet opgevallen! Ik ging altijd mijn pavo halen in de epplejeck, maar de prijzen van de 18plus en fibrebeet van pavo zijn ook echt omhoog gegaan met 3 a 4 euro...

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:41

Hoodie schreef:
Muze schreef:
Vitalbix is eigenlijk nooit in de aanbieding. Of bedoel je de vital?
Ik zit wel een beetje te kijken. Wil nu de jpgef balancer voeren, die lijkt ( nog) niet verhoogd in prijs..


JPGEF is laatst verhoogd en tegenwoordig zijn het 21 kg zakken IPV 25 kg. Volgens mij gaan ze niet alsnog lager zitten qua prijs dus die zijn ook duurder geworden.


Prijzen zouden dacht ik wel aangepast worden naar 21 kg zakken. Kan me niet voorstellen dat ze 88 euro voor 21 kg zakken gaan vragen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Prijzen paardenvoer stijgen, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 23:03

78 incl verzenden voor de normale brok toch?

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 00:02

Jij hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. Kunstmest mag je ook niet meer gebruiken ivm de stikstof.
En je mag ook niet zomaar van grasland naar akkerbouw gaan. Ivm vergunningen. En dan nog als ze het voorzien hebben op je grond. Dan geven ze gewoon geen vergunning[/quote]

Maar het is wel vreemd dat je wel van akkergrond naar zonnepanelen kan........En er serieus wordt gesproken over woningbouw op wat nu nog agrarisch is.

Als onze regering iets wil en het levert ze wat op, kan er best veel.[/quote]

Ja inderdaad als het in hun straatje past wel. Andersom niet

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 07:32

Laura_ schreef:
Hoodie schreef:

JPGEF is laatst verhoogd en tegenwoordig zijn het 21 kg zakken IPV 25 kg. Volgens mij gaan ze niet alsnog lager zitten qua prijs dus die zijn ook duurder geworden.


Prijzen zouden dacht ik wel aangepast worden naar 21 kg zakken. Kan me niet voorstellen dat ze 88 euro voor 21 kg zakken gaan vragen.


Ze hebben de normale balancer niet meer in 25 kg dus die staat er al op voor 21 tegen een prijs van 72,95. Omgerekend naar 25 kg zit je op 86,85.
De balancer pro plus staat er wel nog voor 25 kg op voor 87,50.. naar mijn weten was de pro plus altijd veel duurder

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Prijzen paardenvoer stijgen, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 08:13

Ik had nog niet omgerekend maar dat is wel gek ja, want daar zat een forser verschil tussen meende ik.
En waarom zijn die er wel in 25 kilo?