Fries moet meer energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Agnes67
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Ergens in Friesland

Fries moet meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 20:32

Hallo,

Wat voeren jullie je Friese paard, met name geïnteresseerd in voer waar ze meer energie/looplust van krijgen en dat ook even vol kunnen houden?

Mis nog net het laatste "beetje".

Bedankt alvast voor je reactie.

Paard is recentelijk door osteopaat en tandarts behandeld, dus niet iets lichamelijks aan de hand.

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Fries moet meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:38

Je vraag is gemakkelijker te beantwoorden als je meer informatie geeft. Bijvoorbeeld: Welk geslacht heeft je paard, hoe groot is hij/zij, hoe oud, wat is de staat van het gebit, wat is het huidige rantsoen en hoe is je paard gehuisvest, hoeveel werkt het dier per dag en wat voor werk?

Agnes67
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 09:20

Agnes67 schreef:
Hallo,

Wat voeren jullie je Friese paard, met name geïnteresseerd in voer waar ze meer energie/looplust van krijgen en dat ook even vol kunnen houden?

Mis nog net het laatste "beetje".

Paard is 6 Jr, 161, L1 dressuur, wordt 3-4 keer per week gereden of gelongeerd +/_ 45 minuten.

Krijgt nu metazoa esparcette fitbrox, esparcette brokjes, coolstance en wat haver.

Bedankt alvast voor je reactie.

Paard is recentelijk door osteopaat en tandarts behandeld, dus niet iets lichamelijks aan de hand.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:33

Agnes67 schreef:
Agnes67 schreef:
Hallo,

Wat voeren jullie je Friese paard, met name geïnteresseerd in voer waar ze meer energie/looplust van krijgen en dat ook even vol kunnen houden?

Mis nog net het laatste "beetje".

Paard is 6 Jr, 161, L1 dressuur, wordt 3-4 keer per week gereden of gelongeerd +/_ 45 minuten.

Krijgt nu metazoa esparcette fitbrox, esparcette brokjes, coolstance en wat haver.

Bedankt alvast voor je reactie.

Paard is recentelijk door osteopaat en tandarts behandeld, dus niet iets lichamelijks aan de hand.


Ik zou even een paar weken een dag minder rijden of gewoon rustig stappen in het bos. Dit weer trekken die friezen ook niet zo heel goed.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Fries moet meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:11

Waarom Kokosnoot geven. Want dat is coolstance. Ik zou overstappen op gewone basisbrok. En verder niet al teveel poespas met allerlei soorten krachtvoer.
Hier krijgt mijn Friese merrie die op Z1 niveau loopt dagelijks 1 kilo krachtvoer en ongeveer een halve kilo Power Plus mix. Mijn oude merrie kreeg toen ze nog in de sport liep maar een handje vol krachtvoer. Meer had ze niet nodig.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Fries moet meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:32

Wat ik me afvraag: is je paard altijd zo geweest? Of is dit recentelijk opgekomen? En als het iets recent is, wat is er danveranderd (behalve dat ze minder looplust heeft)?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:01

Absolem schreef:
Ik zou even een paar weken een dag minder rijden of gewoon rustig stappen in het bos. Dit weer trekken die friezen ook niet zo heel goed.


Klopt, met dit weer merk ik het ook aan mijn Fries, hij heeft het een stukje moeilijker dus ik pas mijn training er op aan en duim dat het snel herfst wordt 8-)

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:16

Absolem schreef:
Ik zou even een paar weken een dag minder rijden of gewoon rustig stappen in het bos. Dit weer trekken die friezen ook niet zo heel goed.


Scheelt toch echt per Fries. Hier eentje gehad die juist heet werd als het warm weer was. Die moest je afremmen met dit weer. En ook mijn huidige heeft weinig last van het warme weer.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Fries moet meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:19

Hoe is hij verder, te dik te dun flink in de spieren?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:54

Je zou wat meer haver kunnen geven en een iets van lijnzaadolie of gemicroniseerd lijnzaad.
Van muscle impuls kunnen ze ook wel wat feller/actiever worden, en verder genoeg zouten toevoegen met warmer weer.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Fries moet meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:01

De fries kruising hier kreeg een kilo haver per dag, dan was ze fijn te rijden. Zonder de haver miste haar voorwaarts.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:03

Friezen verzuren over het algemeen wat sneller, waardoor je toch wat meer oog moet hebben voor je hersteltrainingen. Doe je dat niet, dan zie je de algehele werkconditie teruglopen.
4x 45 minuten voor een zesjarige op L-niveau klinkt simpel, maar kan zelfs al best veel zijn als je 'm een beetje aan de veren zit, zeker met warmer weer.

Heeft je trainer ervaring met Friezen, zodat jullie samen eens kritisch naar je trainingsschema kunnen kijken?
Gericht supplementje met wat extra vit. E, selenium en magnesium kan ook helpend zijn.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:36


meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:37

Veel friezen hebben net dat stukje te kort merk ik. Onze fries ook, de friezen op de stal waar ik heb gestaan. Dat stukje breekt ze vaak op tijdens meer galopwerk en is niet over de hele linie tijdens het werk te merken, drafwerk vind ik persoonlijk dat ze langer vol houden. Onze fries heeft het altijd gehad, loopt recreatief voor de wagen. Drafwerk houdt hij prima vol, eenmaal een stuk galop erbij en hij is veel sneller "leeg" dan onze kwpn-er.
Onze fries wordt dik van de lucht, hij staat dag en nacht buiten, kan hooi eten maar dat doet hij op het moment niet, krijgt dagelijks vitaminekorrels met wat dieetmix en een handje luzerne. Op zich heeft hij daar voldoende aan.