Beter hooi maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:18

Inmiddels maak ik al 20 jaar zelf ruwvoer. Nu alleen nog voor mijn eigen paarden, eerder ook voor de verkoop.
Al van alles geprobeerd, kleine balen hooi en voordroog, grote balen, granen GPS, Luzerne enz enz.

En nu toch weer een manier gevonden om de hooi kwaliteit net wat te verbeteren.

Door het toevoegen van een beetje propionzuur (een stof die van nature vrijkomt bij de vertering) kan het hooi 2 dagen eerder geperst worden en is daarna van betere kwaliteit.
Voordelen; 2 dagen minder schudden scheelt diesel, minder weer afhankelijk, niet wikkelen dus minder plastic, geen schimmel, geen broei, groener en frisser.

Ik heb er een filmpje over gemaakt dat je kunt bekijken via de volgende link:
https://youtu.be/pt2eU2ktN4w

Heb je vragen over ruwvoer in het algemeen of over het experiment dan hoor ik het graag. Weet niet alles maar wel veel ;)

Hier een foto van het hooi. Links met propion rechts zonder:

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:24

Werd dat 30-40 jaar geleden niet gepropageerd om, in combinatie met het gebruik van een maaier/kneuzer, in één dag kuil te maken (klassiek kuil, dus op de bult gereden)?
'Inmaak' werd dat toen genoemd.
Het is geen echt succes geworden, boeren kwamen er vrij snel van terug omdat de kuil veel boterzuur bleek te bevatten... Maaier/kneuzers zie je trouwens ook niet meer :D

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:25

, wat is het effect er van op de vertering van paarden, wat doet het in het paarden lijf? Zeker voor de paarden die een fermentatieproces slechter verdragen.

Je gaat ze zuurgraad verlagen in hooi? In je filmpje pak je de balen niet in, hoeveel droge stof zit er dan in je balen?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:28

Hoe heb je de kwaliteit bepaald?
Puur op het zicht of heb je ook de voedingswaarde laten analyseren? Hoe lang zijn de eerste pakjes bewaard gebleven? Maw blijven ze goed op de langere termijn?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:30

Iets zegt me dat als het enkel voordelen had, het bekender en meer gebruikt zou zijn... Ik vraag me ook af wat dit op langere termijn doet met de paarden (die als het goed is toch vrij veel hooi eten.).

Citaat:
Want recent onderzoek (bronvermelding onderaan) laat zien dat propionzuur bij muizen door verschillende biochemische processen de bloedsuikerspiegel liet stijgen. Muizen die langdurig propionzuur kregen toegediend namen langzaam toe in gewicht.


Citaat:
onderzoek bij muizen wil natuurlijk niet zeggen dat het bij mensen ook zo werkt. Maar daarnaar is gerandomiseerd, dubbelblind en placebo-gecontroleerd onderzoek gedaan. Dat voldoet dus aan de zogenaamde ‘gouden standaard’. Mensen kregen een hoeveelheid propionzuur bij de maaltijd die ze ook via reguliere voeding binnen kunnen krijgen. Dat leidde tot insulineresistentie en hyperinsulinemie (verhoogde insuline spiegels). Precies wat er gebeurt in het voortraject naar diabetes type 2… Hoe meer propionzuur mensen in hun bloed hadden, hoe meer insulineresistent ze waren. Hoewel propionzuur ook geproduceerd wordt door darmbacteriën en bijgevolg van nature in de darmen voor kan komen, doet zich dus de vraag voor of het gebruik als voedingsadditief mogelijk bijdraagt aan de groeiende epidemie van overgewicht en diabetes type 2.


bron;
https://soniavannispen.nl/uncategorized ... e-voeding/

Tirosh A, Calay ES, Tuncman G, Claiborn KC, Inouye KE, Eguchi K, Alcala M, Rathaus M, Hollander KS, Ron I, Livne R, Heianza Y, Qi L, Shai I, Garg R, Hotamisligil GS. Sci Transl Med. 2019 Apr 24;11(489):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31019023
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-06-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:32

Nee dank.
Heb hier prachtig hooi al jaren.
Daar ga ik niks bijvoegen.
Blij dat het puur natuur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:52

Allemaal goede vragen en opmerkingen die ik mezelf ook bijna allemaal gesteld heb en antwoord op kan geven;)

@Ibbel
Of het 40 jaar geleden al geprobeerd werd weet ik niet toen was ik er nog niet. Wel worden inkuilmiddelen (waar propionzuur er een van is) nog steeds veel gebruikt. Voor het gebruik in kuil heb ik me overigens niet verdiept dus de voor en tegens bij kuil kan ik niks over zeggen.
Over de maaiers := tegenwoordig zijn bijna alle maaiers voorzien van een kneuzers. Een loonwerker vinden die voergras maakt zonder kneuzer word moeilijk, dus die informatie klopt zeker niet ;)

@belle_boef
In Amerika is er vrij veel onderzoek naar gedaan en zou het geen nadelige effecten voor paarden hebben. Wel lijkt uit onderzoek dat de paarden het hooi smakelijker vinden en er dus meer van eten.
Dit merk ik hier overigens ook. Het paard van mijn vriendin scharrelt in de avond altijd een paar uur los door de stal en gaat dan het liefst bij de behandelde pakken eten.

Fermentatieproces is niet van toepassing omdat het juist niet zou moeten gaan fermenteren.

De zuurgraad lijkt een week na het persen niet anders dan die van gewoon hooi (lakmoesproef gaf geen andere waarde)
Je zou zelfs kunnen zeggen dat de pH waarde hoger is in vergelijking met voordroog. Ik heb het namelijk bedoeld als alternatief voor voordroog.
Liefste maak ik gewoon normaal hooi, maar als het weer het niet toelaat kan je met propion toch persen zonder te wikkelen (met uitzondering van heel nat gras het is geen wonder middel natuurlijk ;) )
Dus de "bijna hooi" foliebalen die je soms ziet hoeven met propion niet in de folie.
De drogestof van dit gras zat tussen de 65 en 70% (gemeten waarden op diverse plaatsen in de percelen)
Zonder propion had je dit niet kunnen persen zonder folie.

@troi
Kwaliteit is nu nog bepaald op zicht. De pakken zijn pas een week geleden geperst dus het is nog te vroeg voor analyse.
Lange termijn is ook nog afwachten.
Het is natuurlijk een kleinschalig experiment dat ik zelf heb gedaan, maar de eerste resultaten lijken erg goed.
Beter van kleur, ruikt frisser en minder stof.
Maar die analyse ga ik zeker doen, want ben wat dat betreft wel een beetje een nerd. Ik zoek de dingen graag goed uit :D

@Ayasha
In Amerika word het heel veel gedaan in gebieden waar het weer niet stabiel genoeg is voor gewoon hooi.
Daar is ook veel onderzoek gedaan naar de effecten bij paarden en dan niet alleen onderzoeken door fabrikanten maar ook onafhankelijk onderzoek. Daar zijn geen nadelige effecten geconstateerd op korte en lange termijn.
Hier in Nederland was het weer vaak stabieler en was het dus niet nodig, maar door het veranderende klimaat word het weer hier ook steeds minder stabiel en voor mij reden om vast vooruit te denken.

@Duopenotti
Puur natuur heeft ook mijn voorkeur, maar helaas werkt de natuur niet altijd mee en dan moet je een alternatief achter de hand hebben.
Tot nog toe had ik alleen de optie om te wikkelen. Maar met al dat extra plastic ook niet ideaal

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:01

Klinkt alsof je grondig bezig bent! Mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:46

troi schreef:
Klinkt alsof je grondig bezig bent! Mooi!


Bedankt! Ik doe mijn best.
Het is maar kleinschalig en eenvoudig van opzet dus nog altijd ruimte voor verbetering, maar als je niets probeert kom je zeker niet verder ;)

Anoniem

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:28

Heel interessant, ben benieuwd wat er uit de testen komt!

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:27

Goed hooi maken heeft ook met het tijdstip van t maaien te maken.
Later op de dag maaien is beter

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:58

hagelslag schreef:
Goed hooi maken heeft ook met het tijdstip van t maaien te maken.
Later op de dag maaien is beter

Niet voor paardenhoi want dan zit er het meeste suiker in.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:12

Interessant dit.
Ik wist wel dat men soms één of ander product erbij deed, maar had er verder eigenlijk nooit bij stilgestaan. Nu dus het complete verhaal erachter. +:)+

Uit nieuwsgierigheid even propion acid opgezocht en bij mensen geeft dat blijkbaar sneller een verzadigd gevoel en betere gevoeligheid voor insuline. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:20

Humpiedumpie schreef:
Heel interessant, ben benieuwd wat er uit de testen komt!


Bedankt.
Ik ben ook benieuwd 8-)

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:35

pillow schreef:
hagelslag schreef:
Goed hooi maken heeft ook met het tijdstip van t maaien te maken.
Later op de dag maaien is beter

Niet voor paardenhoi want dan zit er het meeste suiker in.



Meeste suiker aan t einde vd dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:48

pillow schreef:
hagelslag schreef:
Goed hooi maken heeft ook met het tijdstip van t maaien te maken.
Later op de dag maaien is beter

Niet voor paardenhoi want dan zit er het meeste suiker in.


Bij voederwinning heb ik jaren geleden ook geleerd dat na de middag maaien de hoogste voederwaarde zou geven.
De theorie zou zijn dat het gras de hele dag te tijd had om onder invloed van zonlicht suikers aan te maken en die in de nacht zou omzetten in deels eiwit en deels zelf zou verbruiken.

Maar recente onderzoeken raden juist aan om in de ochtend te maaien. De reden daarvoor zou het hogere eiwit gehalte zijn.
Die onderzoeken zijn natuurlijk wel gebaseerd op het rantsoen van voornamelijk runderen.
De runderen krijgen naast gras relatief veel mais, wat vol zit met zetmeel/ koolhydraten (dat zijn meervoudige suikers)
Dus voor een rund is het ochtend gras gunstig om dat de onbestendig eiwit balans dan beter is (simpel gezegd de verhouding tussen eiwit en suikers)

Voor paarden kan je dit vertalen natuurlijk.
Heb je een sportpaard dat moet presteren dan mag die in verhouding meer suikers hebben voor snellere energie en zou middag gras beter zijn.
Heb je een groeiend paard, melk gevende merrie of een paard dat meer bespiering moet opbouwen dan is ochtend gras gunstiger vanwege het hogere eiwit gehalte.
Maar verwacht geen wonderen van het verschil want dat is maar marginaal

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:21

Interessant. Even verder gezocht op google. Er is veel informatie over te vinden. Bij koeien blijkt het dus dat deze wel eerder stoppen met eten. Dit doordat het signaal vol sneller gegeven wordt. Als dit bij paarden ook zo is zal het voor menig paard en voordeel zijn.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:31

Maar een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid zet je juist in de namiddag /begin vd avond op t weiland ipv sochtends/middaguur ivm extremere suikerwaarden.

T is en blijft toch echt koffiedik kijken _O-

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:42

hagelslag schreef:
Maar een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid zet je juist in de namiddag /begin vd avond op t weiland ipv sochtends/middaguur ivm extremere suikerwaarden.

T is en blijft toch echt koffiedik kijken _O-


Ik niet :D Hier ging de ex-hb merrie altijd 's morgens een paar uur op de wei.
Ik heb nu nog een oud merrietje met ppid staan en die gaat ook 's morgens.
Na een zonnige dag kan het gras 's nachts het fructaan ' gebruiken ' en heb je dus 's morgens de laagste suikerwaarde.
Als je wacht tot na de middag, heb je weer veel zonlicht wat ook weer veel opslag van fructaan geeft waardoor de waarde in de namiddag en avond weer hoger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:36

hagelslag schreef:
Maar een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid zet je juist in de namiddag /begin vd avond op t weiland ipv sochtends/middaguur ivm extremere suikerwaarden.

T is en blijft toch echt koffiedik kijken _O-


"Hagelslag" de reden waarom je een paard met gevoeligheid voor hoefbevangenheid vooral in de middag en niet de in de ochtend op de wei zet ligt net wat anders en is minder koffiedik kijken dan je misschien zou denken.

Ik zal het niet te ingewikkeld maken, maar het komt erop neer dat je verschillende suikers hebt.
Stel in het voorjaar is het mooi zonnig weer en het gras kan de hele dag lekker suikers aanmaken.
De plant zit dan in de middag of avond vol met suiker. Deze suikers zullen niet direct voor hoefbevangenheid zorgen.

Maar in het voorjaar kan de nacht erg koud zijn.
De grasplant krijgt dan een vorm van stress en kan zijn suikers niet goed omzetten in eiwit.
In plaats van die nacht mooie eiwitten aan te maken zet de plant zijn suikers om in een ander soort suiker, noem het maar een "paniek suiker".
En die "paniek suiker" is gevaarlijk voor paarden.
Op het moment dat paarden deze "paniek suiker" te veel eten maakt het paarden lichaam bij de vertering een stof aan die zorgt voor hoefbevangenheid.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:20

Bij hb is elke vorm van suiker ongewenst, of dat nou komt door kou of door veel zon.

Wat ik me afvraag en zelf zou onderzoeken: je zegt dat testen nog te vroeg is, maar bij hooi kun je op elk moment testen. Je hoeft niet, zoals bij voordroog / kuil te wachten tot het fermentatieproces is voltooid.
Ik zou dus direct na het balen en daarna elke twee weken monsters insturen om de voedingswaarde te bepalen, en na bijv. 2 maanden dit elke 3 maanden doen. Zo kun je goed vergelijken wat er gedurende de tijd gebeurt met de voedingswaarde.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:21

Ik ken idd de stress suiker door koude nachten zonnige dagen.

Of weken geen regen en ineens regen en daarna dus ook stress suiker.
Of juist kort gras wat niet de kans krijgt om te groeien etc.


Maar ik had verwacht dat zoals "vroeger" gezegd werd. In de namiddag maaien is beter qua suiker

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Beter hooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:47

Wat interessant dit! Wanneer voeg je dit toe, voor of na het maaien? En wat doet het met de zuurgraad van je bodem? Heeft het nog invloed/effect op het bodemleven, insecten, omgevingslucht? Zeker bij zonnig weer wanneer je wil hooien verdampt ook weer een deel van het product wat je erop spuit lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:48

Hilary schreef:
Bij hb is elke vorm van suiker ongewenst, of dat nou komt door kou of door veel zon.

Wat ik me afvraag en zelf zou onderzoeken: je zegt dat testen nog te vroeg is, maar bij hooi kun je op elk moment testen. Je hoeft niet, zoals bij voordroog / kuil te wachten tot het fermentatieproces is voltooid.
Ik zou dus direct na het balen en daarna elke twee weken monsters insturen om de voedingswaarde te bepalen, en na bijv. 2 maanden dit elke 3 maanden doen. Zo kun je goed vergelijken wat er gedurende de tijd gebeurt met de voedingswaarde.



Hilary op zich een heel leuk idee, maar niet echt van toepassing bij deze kleine proef.
Het gaat om 15 pakken van 4 verschillende perceeltjes en elke test zou je dubbel moet uitvoeren met behandeld en onbehandeld.
Een keer testen voor de winter is voldoende.

Het is gewoon een praktijk proef en geen officieel wetenschappelijk onderzoek ;)
Ik wou het gewoon eens proberen en ben tot nu erg enthousiast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:12

_Nelleke_ schreef:
Wat interessant dit! Wanneer voeg je dit toe, voor of na het maaien? En wat doet het met de zuurgraad van je bodem? Heeft het nog invloed/effect op het bodemleven, insecten, omgevingslucht? Zeker bij zonnig weer wanneer je wil hooien verdampt ook weer een deel van het product wat je erop spuit lijkt me?


Nelleke dit voeg je zo kort mogelijk voor het persen toe of beter nog tijdens het persen.
Mijn loonwerker heeft alleen geen tank daarvoor op de pers.
Ik had dus zelf een tankje op de trekker geknutseld en een lange slang eraan gemaakt met een spray nozzel aan het einde waar de hark het zwad maakt.
Zo spuit je het direct op het hooi.
Met een knijpkraan in de trekker kon ik hem mooi aan en uitzetten op het moment dat er geen hooi door de hark ging.

Je zou het ook handmatig met een spuit op de zwaden kunnen spuiten, maar dan moet je wel flink doorlopen anders is de concentratie onnodig hoog.

Effect op de bodem en bodemleven is er niet of nauwelijks. Het is natuurlijk een hele lage dosering die je in het hooi spuit en het kleine beetje dat er misschien knoeit heeft geen effect op de bodem, bodemleven of insecten. Je moet dan denken aan een theelepeltje over een strook van 1 meter breed en 25 meter lang met links een 6 meter brede strook en rechts een 6 meter brede strook waar niets op komt.
Plus het kleine beetje dat geknoeid word, word gewoon verteerd het is niet schadelijk.

Geconcentreerd stink het spul behoorlijk, maar eenmaal vernevelt in het hooi kan je het niet meer ruiken.

Het verdampen was ik ook bang voor, maar uiteindelijk blijkt dat mee te vallen. Ik had een paar uur voor het persen geharkt met inspuiten en na het persen heeft het goed gewerkt.