6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:35

Voeradvies paard gevraagd.
Paard is een 6 jarige merrie welke 2* eventing loopt. Ze wordt intensief getraint met voldoende rustpauzes. Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi (van eigen land, 4 dagen gelegen en daarna verpakt) en 8u per dag toegang tot gras. Verder krijgt ze 2 kg Best mix onderhoud mengeling, 1 pavoschep Mijten kruidenslobber en de aanbevolen hoeveelheid Horseflex Muscle power complex (supplement) per dag. Naar mijn idee blijft ze echter schraal in de bovenlijn en ik vraag mij af wat ik nog meer of anders kan doen om haar echt goed op gewicht te krijgen. Paard mag ook absoluut niet heter worden want het is met momenten nu al een stuiterbal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lightninggg op 28-06-22 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15932
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:37

Gewoon meer eten geven, kijk naar je paard. Lukt het niet met 2 kilo doe het dan met 3. Misschien is sportbrok ook beter dan onderhoudsbrok.

upendo

Berichten: 22299
Geregistreerd: 19-02-08

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:42

Olie, eiwitpoeder.. :)

En evt. overleg met de dierenarts. Als de voedingsstoffen onvoldoende worden opgenomen in het lijf kunnen spieren ook niet ontwikkelen.

fjordjes

Berichten: 12058
Geregistreerd: 03-07-05

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:42

Mijten bodybuilder

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:42

Misschien een idee om slobber erbij te geven?
Is zo maar een idee toen mijn paard ziek was kreeg ik hem met geen mogelijkheid "dikker" het heb ik hem 1x daags slobber bijgevoerd van equimash ging heel snel beter en makkelijker terug af te bouwen (vond ik).

Natuurlijk moet je dit willen niet iedereen is er voorstander van ik ben ook geen voer kenner maar wellicht een ideetje :)

Of wellicht bloedprikken oid om te kijken of je paardje misschien iets mist wat je aan kan vullen?

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:49

Sportbrok gaat ze veel te fel op reageren vrees ik. Paard is nu al enorm heet. Om een voorbeeld te geven. Ze is beginnend hengstig vandaag en dan laat ze haar nooit vangen op de wei. Na een uur in volle galop rondvliegen had ik haar eindelijk kunnen vangen en dan moest mijn dressuurtraining nog starten. Wel van trainen kwam niet veel in huis want ze heeft nog een uur staan steigeren en huppelen zoals een konijn (zo benoemde mijn mederuiter het vandaag).

Ik zoek eerder iets extra ter ondersteuning. Ze is niet mager maar ik denk vooral schraal in de bespiering. Verder ben ik ook absoluut geen fan van kilo's brok erin kappen, al zeker niet met paarden die een gevoelige maag hebben. Ik zou eventueel naar 3 kilo per dag kunnen gaan maar meer dan 3 kilo wil ik echt niet geven

@Happy_Hippie: slobber krijgt ze elke middag (kruidenslobber). Bloedresultaten waren vorige maand helemaal in orde.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:51

Op de foto en eventueel echo maken. Mijn paard had dat ook en het bleek een onderliggend probleem te zijn.
Ik weet niet of er ooit al foto’s gemaakt zijn van de rug.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 28-06-22 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:51

Vind dr eerlijk gezegd gewoon helemaal vrij schraal en niet veel bespierd, vooral voor een 6 jarige, krijgt ze wel genoeg vitamine en mineralen binnen? Qua dikmaker kan je naar merriebrok oid kijken, ik ga aanstaande winter mijn oude dame denk ik ondersteunen met vitalbix breed en grow, zitten ook weinig suikers en zetmeel in en geen granen dus misschien voor zo'n heethoofd nog wel een idee, of seniores priores, maar die wordt ook duurder en zit lager in eiwitten dus ik denk dat breed en grow uiteindelijk goedkoper is en makkelijker vanwege niet weken. Maar kijk vooral naar je paard, foto's kunnen vertekenen en jij kent je paard beter dan wij kunnen via internet

Paardenfann4
Berichten: 1359
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:53

Meer eiwitten voeren, dat helpt het beste tegen schrale paarden. Dus een eiwitrijke brok of een aanvullend ruwvoer waar meer eiwitten in zitten. Een paard wat zo intensief getraind wordt, heeft veel eten nodig, dus ik zou kijken naar meer eiwitten en vetten daar worden ze niet heter van.

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:53

Eretria schreef:
Op de foto en eventueel echo maken. Mijn paard had dat ook en het bleek een onderliggend probleem te zijn.
Ik weet niet of er ooit al foto’s gemaakt zijn van de rug.


Ja, paard is volledig rx gekeurd inclusief rug en nek zonder enige opmerking

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:54

Ik zou ook even laten checken op maagzweren etc en anders gaan voeren. Kijken naar meer langdurige energiebron. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat vanaf de foto's ook de rug lijkt weggedrukt te worden/cq buikspieren onvoldoende aangespannen. Ik denk dat als dit beter gebruikt gaat worden de bovenlijn ook mooier wordt.

Mizora

Berichten: 18116
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:55

Persoonlijk zou ik beginnen met 100g sojaschroot en dat mogelijk opvoeren naar 200 of zelfs 300g (rustig de tijd voor nemen). Ik zou bij een dergelijk hardwerkend paard zelf ook wat lijnzaadolie toevoegen (30-60ml en om wat aan te komen eventueel zelfs meer), maar dat doet in principe niets voor de spieropbouw, paarden doen het er wel vaak beter op en mogelijk zou dat indirect dan toch effect kunnen hebben. Ze oogt ook wat schraal, zelfs voor een sportpaard.

Het paard krijgt al 3kg brok met een hoog koolhydraatgehalte dus daar meer van voeren ben ik geen fan van. Dan zou ik eerder een gedeelte vervangen voor Pavo Topsport. Het zit wat lager in zetmeel en suiker (22% bij elkaar, dus niet extreem laag), vrijwel het dubbele qua eiwit (21% i.p.v. 11%), veel hoger in vet (18% i.p.v. 3% voor Best en 5.6% voor kruidenslobber) en hoger in vitaminen en mineralen.

Je paard zit namelijk mogelijk ook laag in vitaminen en mineralen. De etiketten die online staan zijn vrij onduidelijk, maar wat er op staat is laag gedoseerd. De kruidenslobber door Topsport vervangen kan dus al winst opleveren.

Maar sojaschroot en lijnzaadolie toevoegen is wel flink goedkoper, en als je wat wilt uitproberen qua vitaminen en mineralen is 50g Marstall Force of Pavo Vital toevoegen (ik heb een voorkeur voor Force) een goede optie. Dat is een derde van de verwachte dagdosering voor jouw paard (500kg ben ik vanuit gegaan) en is dan dus echt net een topping.

Wat je beschrijft qua heetheid: wees erop bedacht dat in de kruidenslobber haver zit.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:57

Ze staat 8 uur per dag op t gras en verder in de paddock met hooi? Hoe vaak per dag krijgt ze nu krachtvoer? Speedibeet bijvoeren? En idd olie, wel rustig opbouwen en als ze gevoelig is op de maag gastro+ brok?

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:02

Pallatin schreef:
Ze staat 8 uur per dag op t gras en verder in de paddock met hooi? Hoe vaak per dag krijgt ze nu krachtvoer? Speedibeet bijvoeren? En idd olie, wel rustig opbouwen en als ze gevoelig is op de maag gastro+ brok?


3x per dag. 1x rond 7u, 1x rond 17u en 1x rond 22u. De eerste en laatste voerbeurt wordt op de paddock gegeven en kan ik dus moeilijk aanpassen. Dan krijgen alle paarden dezelfde hoeveelheid in hun bak, zij is hoogste in rang. De voerbeurt om 17u krijgt ze in de stal dus die kan ik makkelijker aanpassen.

@Mizora: dank voor het advies, dat sojaschroot ga ik zeker proberen

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:08


parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:09

Myoplast, of spierkracht van vitalstyle
Vers gemalen lijnzaad

En krijgt ze genoeg rust(overprikkeld?)? Zijn toch best wel veel (sport)paarden die juist meer ontspannen in een ruime box s nachts. Dan hoeven ze niet 24u per dag hun plekje te verdedigen/dingen regelen.
Dat geldt bv heel duidelijk voor 1 van mijn merries. Voor weer een andere; onbeperkt voeren wordt ze schraler van. 6 x per dag voer, dan eet ze per keer mooi door. Onbeperkt zijn andere dingen interessanter.

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:11

MariekeS_ schreef:
Agrobs Myo Protein Flakes deed het bij de mijne erg goed.
Zonder lucerne (daar werd de mijne scherp van), weekt binnen 5min en worden ze verder niet heet van.
https://www.rwdh.nl/agrobs-myoalpin-pro ... akes-20kg/


Dat heb ik al geprobeerd maar dat wou ze dus absoluut niet eten :( Iets met ook nog eens een kieskeurige eter zijn :Y)

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:11

Ken je the horsup company? Zij hebben heel fijne en beproefde supplementen. Verder eens met de posters hierboven om uit te sluiten dat er iets medisch achter zit

Bowo
Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:13

Paarden worden niet zo maar heet van meer brok. Ze hebben nu eenmaal genoeg voedingsstoffen nodig om zich te ontwikkelen. Het kan best dat ze daar drukker van worden omdat ze eindelijk energie 'over' hebben wanneer ze genoeg krijgen, maar dat is dus meer een teken dat ze daarvoor te weinig kreeg. Het is nogal omgekeerde wereld om je paard te weinig t voeren omdat haar normale energiepijl teveel is om te handelen.
Natuurlijk moet je haar niet volproppen met snelle suikers enzovoort, maar ze heeft wel voldoende eiwitten en dergelijke nodig om zich te ontwikkelen.
Ik denk dat overstappen naar een sportbrok dus geen slecht idee is.

Ik zou ook eens onderzoeken waarom ze zo 'heet' wordt en of dat geen onderliggende oorzaak heeft. Als de hengstigheid zoveel problemen geeft, zou onderzoek naar bijvoorbeeld de eierstokken ook niet verkeerd zijn.

En is gecheckt op maagzweren? Daardoor kunnen ze ook schraal blijven

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:17

Chevivit vit e en daarnaast lijnzaadolie. Dat laatste kun je wel 200 ml per dag van geven. Komen ze mooi van aan ook in spieren zonder druk te worden, en zonder dat je kilo's brok hoeft te geven.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:18

Ikzelf ben een soja schroot en pavo topsport van. Van de topsport hoef ik zelf veel minder te geven om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen, waardoor ook het zetmeel/ suiker gehalte minder is dan van een andere sportbrok. Daarnaast krijgt hij dan wel meer eiwitten en vetten binnen omdat dat juist bij de topsport ruimschoots aanwezig is. Ik combineer het dan nog met de marstall force om vitamine en minteralen aan te vullen. Ik ga dus mee met Mizora

Daarnaast ook eens met parnassia, soms vind een paard het best wel wat werk om in zijn/ haar kudde echt zijn rust te kunnen vinden (en je geeft zelf aan dat die van jou hoogste in rang is, dat betekend dat ze vaak alles en iedereen in de gaten houden). Zou het mogelijk zijn om haar evt soms even op stal te zetten om haar bij te laten komen/ te laten slapen?

Heb je toevallig ook een foto waarbij ze niet nat is en gewoon naar voren kijkt? Ik denk dat haar natte vacht en houding haar niet op haar beste gewicht laat zien.
Ik ben het er mee eens dat er zeker nog wat meer op mag, maar een eventing paard hoeft ook niet zo rond te zijn als sommige andere paarden die je ziet. Heb je heel toevallig de mogelijkheid over een paarden weegschaal? Dan zou je ook goed kunnen bijhouden hoe een wedstrijd haar gewicht beinvloed bijvoorbeeld.
(ik weet dat niet iedereen hier de mogelijkheid voor heeft, maar omdat je 2* rijdt dacht ik, misschien heb je wel precies een accomodatie die een weegschaal heeft tot zijn toebehoren :)

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:23

Bowo schreef:
Paarden worden niet zo maar heet van meer brok. Ze hebben nu eenmaal genoeg voedingsstoffen nodig om zich te ontwikkelen. Het kan best dat ze daar drukker van worden omdat ze eindelijk energie 'over' hebben wanneer ze genoeg krijgen, maar dat is dus meer een teken dat ze daarvoor te weinig kreeg. Het is nogal omgekeerde wereld om je paard te weinig t voeren omdat haar normale energiepijl teveel is om te handelen.
Natuurlijk moet je haar niet volproppen met snelle suikers enzovoort, maar ze heeft wel voldoende eiwitten en dergelijke nodig om zich te ontwikkelen.
Ik denk dat overstappen naar een sportbrok dus geen slecht idee is.

Ik zou ook eens onderzoeken waarom ze zo 'heet' wordt en of dat geen onderliggende oorzaak heeft. Als de hengstigheid zoveel problemen geeft, zou onderzoek naar bijvoorbeeld de eierstokken ook niet verkeerd zijn.

En is gecheckt op maagzweren? Daardoor kunnen ze ook schraal blijven


Als ze niet hengstig is dan is ze prima te handelen en kan ik het gerust aan als ze wat heter zou worden maar dat moet van mij ook niet perse, vind haar energie nu wel fijn werken. Hengstigheid geeft hier met haar wel problemen dit jaar. Eierstokken zijn op de echo perfect in orde, was ook van de eerste x drachtig (ze is gespoeld). Vorig jaar had ik niet echt problemen met de hengstigheid maar dit jaar loopt er een veulen bij in de groep van een andere merrie en ik denk dat dit wel de reden zou kunnen zijn dat ze dit jaar zo extreem reageert als ze hengstig is

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:26

wij hebben in de opvang regelmatig magere en onbespierde paarden die binnenkomen. Met wat je nu voert en de training kan ik je vertellen dat er idd geen vet of spier op gaat zetten. Mischien met talloze supllementen en olien en vetten maar ik zou even terug gaan naar de basis.


Ik zou eerlijk gezegd de best mix vervangen door iets anders er zit slecht 3? % eiwit in, het heeft gewoon echt niet de juiste voedingstoffen om een paard jn volle training te kunnen voorzien, prima voor een recreatiepaardje.... Maar een paard dat zo intensief beweegt heeft echt meer eiwitten nodig, zeker een paard wat sneller gestresst is en daardoor meer energie verbruikt.

Ik denk dat als je die vervangt met iets anders je al een heel eind bent. Ik zou zeker naar iets gaan van minimaal 6-8% ruwe eiwitten. Dan hoef je het ook niet aan te vullen met andere eiwit supplementen.


Cavalor fibre force heeft bv 11 % eiwit en maar 3 % suiker en 5% zetmeel, ook erg geschikt voer voor paarden met gevoeligheid tot maagzweren.


Evt kan je dit aanvullen met een olie of de vaste omega 369 variant van subli tijdelijk tot hij weer op gewicht en bespierd is en dan voor onderhoud de fibre force..

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:34

LuffB schreef:
Ikzelf ben een soja schroot en pavo topsport van. Van de topsport hoef ik zelf veel minder te geven om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen, waardoor ook het zetmeel/ suiker gehalte minder is dan van een andere sportbrok. Daarnaast krijgt hij dan wel meer eiwitten en vetten binnen omdat dat juist bij de topsport ruimschoots aanwezig is. Ik combineer het dan nog met de marstall force om vitamine en minteralen aan te vullen. Ik ga dus mee met Mizora

Daarnaast ook eens met parnassia, soms vind een paard het best wel wat werk om in zijn/ haar kudde echt zijn rust te kunnen vinden (en je geeft zelf aan dat die van jou hoogste in rang is, dat betekend dat ze vaak alles en iedereen in de gaten houden). Zou het mogelijk zijn om haar evt soms even op stal te zetten om haar bij te laten komen/ te laten slapen?

Heb je toevallig ook een foto waarbij ze niet nat is en gewoon naar voren kijkt? Ik denk dat haar natte vacht en houding haar niet op haar beste gewicht laat zien.
Ik ben het er mee eens dat er zeker nog wat meer op mag, maar een eventing paard hoeft ook niet zo rond te zijn als sommige andere paarden die je ziet. Heb je heel toevallig de mogelijkheid over een paarden weegschaal? Dan zou je ook goed kunnen bijhouden hoe een wedstrijd haar gewicht beinvloed bijvoorbeeld.
(ik weet dat niet iedereen hier de mogelijkheid voor heeft, maar omdat je 2* rijdt dacht ik, misschien heb je wel precies een accomodatie die een weegschaal heeft tot zijn toebehoren :)


Met wat de 2* wedstrijden tegenwoordig kosten ga ik nog lang moeten sparen voor zo een weegschaal := Ik heb de laatste jaren heel veel geïnvesteerd in stallen en materialen waardoor ik vorig jaar echt net niet in het rood stond en met alles wat duurder wordt ben ik blij dat ik terug wat reserve heb.

Paard op stal zetten doe ik de dag voor de wedstrijd maar daar wordt ze echt niet gelukkig van. Dan laat ze haar hooi liggen. Op de wei/paddock zie ik haar regelmatig samen met het veulen en zijn moeder slapen terwijl mijn ruin op de uitkijk staat. Dan liggen ze met zijn 3tjes rond her hooi en staat mijn ruin 2 meter verder alles in het oog te houden

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:43

Lightninggg schreef:
Met wat de 2* wedstrijden tegenwoordig kosten ga ik nog lang moeten sparen voor zo een weegschaal := Ik heb de laatste jaren heel veel geïnvesteerd in stallen en materialen waardoor ik vorig jaar echt net niet in het rood stond en met alles wat duurder wordt ben ik blij dat ik terug wat reserve heb.

Paard op stal zetten doe ik de dag voor de wedstrijd maar daar wordt ze echt niet gelukkig van. Dan laat ze haar hooi liggen. Op de wei/paddock zie ik haar regelmatig samen met het veulen en zijn moeder slapen terwijl mijn ruin op de uitkijk staat. Dan liggen ze met zijn 3tjes rond her hooi en staat mijn ruin 2 meter verder alles in het oog te houden


Knap dat je dat allemaal al gerealiseerd hebt, dat is ook heel wat waard!
Fijn dat je haar ziet slapen als je ruin op wacht staat, dan lijkt ze daar iig haar rust te kunnen pakken.

Er worden hier goede adviezen gegeven, ik ben benieuwd wat je precies gaat veranderen en hou je merrie er over een tijdje uitziet!