Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstigheid onderdrukken?

 
Profiel   

Mijn merrie is de laatste paar keren flink hengstig, en heeft hier ook wat last van. Waarschijnlijk door de vele nieuwe paarden op stal dat het heftiger aanwezig is, we hebben best wat wisselingen gehad, en ook in directe buren. Ze is altijd wel best hengstig geweest, maar dat was nooit heel erg een probleem.

In 2020 heb ik haar, vanwege (rijtechnische)problemen die meer aanwezig leken te zijn met hengstigheid, laten scannen. Dat was allemaal prima. Intern was toen alles in orde, maar achteraf lijkt het een secundair probleem te zijn; begin dit jaar is er artrose bij het lumbale-sacrale gebied geconstateerd, waardoor kanteling van bekken niet echt meer makkelijk gaat. Omdat ze dat wel in overmate doet met al het plassen tijdens het hengstig staan, is het achteraf wel logisch dat ik juist in die periode wat meer problemen opmerkte.

Het probleem is dus dat ze tijdens haar meest hengstige dagen ontelbare keren aan het plassen is en daarbij haar rug bolt en bekken kantelt en daar maak ik mij wat zorgen om. Is dat niet teveel voor haar artrose? Ook omdat ze de laatste 2 keer ook wat lichte buikpijn leek te hebben met de hengstigheid... Het gaat om een paar dagen dat het heel heftig is, maar ze is dit jaar tot nu toe 'netjes' elke 3/4 weken hengstig, dus wel met regelmaat.

Ik heb haar nu paar keer duivelsklauw gegeven tegen eventuele pijnklachten, maar misschien is het beter iets hormonaals te gaan geven om haar hengstigheid wat te verminderen. Heeft iemand hier tips voor en ervaringen mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 11:33 



 
Profiel   

Bij het paard van mijn kleindochter werkt Monnikspeper heel goed.
Was niets mee te beginnen als ze hengstig was maar nu heeft ze geen klachten meer.
Iets hormonaals kan ik je niet mee helpen, wil je wel succes wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 11:49 



 
Profiel   

Er bestaat regumate maar dat zou je best eens met je dierenarts bespreken denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 11:53 



 
Profiel   

Hoe oud is ze?

Mijn merrie werd nadat ze 18 was geweest steeds heftiger hengstig.
Regumate werkt heel fijn maar idd wel in overleg met de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 13:28 



 
Profiel   

Regumate. Werkt perfect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 14:35 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Hoe oud is ze?

Mijn merrie werd nadat ze 18 was geweest steeds heftiger hengstig.
Regumate werkt heel fijn maar idd wel in overleg met de DA.


Ze is net 19 geworden. Regumate is alleen via de da dus? Ik zal eens overleggen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 16:26 



 
Profiel   

Dan past dit wel bij de leeftijd idd :) Regumate gaf hier veel verlichting, ook voor de merrie zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 17:39 



 
Profiel   

Wij merken hier met Monnikspeper echt een groot verschil. Ze ging bij ons van de ruinen stalken naar ze niet eens bij haar in de buurt willen, dus ik raad zeker Monnikspeper aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 18:54 



 
Profiel   

Je kunt monnikspeper proberen. Sommige paarden worden daar echt rustiger van tijdens de hengstigheid. Regumate is een hormoon. Als je dat trouw geeft, wordt ze niet meer hengstig. Geeft een vergelijkbare reactie als dracht zeg maar. Bij mijn merrie werkte de monnikspeper niet helaas. Maar met regumate heb ik helemaal geen klachten. Ze is/was ook een "pismerrie". Ik herken je klachten wel, hoewel de mijne ook nog zo in zichzelf keerde dat ze niet eens de stal uit wilde. Kon ik niks meer mee, maar ook voor haarzelf was het niks zo.
Mijn advies zou zijn om eerst de monnikspeper te proberen. Dat is sowieso goedkoper ook. Maar helpt dat niet voldoende, dan doet regumate dat zeker wel. Vraag dan de fles voor varkens. Die zit in een literfles, kost iets van 135 euro of zo en doe je een heel jaar mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 19:56 



 
Profiel   

Regumate werkt goed ja. Je kunt bij je DA ook de varkensvariant vragen. Atresyn, werkt hetzelfde, is alleen de helft zo duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 09:35 



 
Profiel   

Verwijderd


Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 09:45 



 
Profiel   

VValar schreef
Regumate werkt goed ja. Je kunt bij je DA ook de varkensvariant vragen. Atresyn, werkt hetzelfde, is alleen de helft zo duur.


Dit is waarschijnlijk officieel niet toegestaan.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan qua hengstigheid. Ze staat nu zelfs zonder directe aanleiding te piesen en lijkt er ook moeilijker door te lopen. Ik lees hier even mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 17:18 



 
Profiel   

Ze ligt inmiddels ook wat open bij de billen door de bijtende urine := Ik heb monnikspeper besteld om eerst dat te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 18:16 



 
Profiel   

Ik volg even. Mijn merrie is de laatste twee keer (waarvan de tweede keer op het moment van schrijven is) extreem hengstig. Voortdurend gillen, plassen en de ruin het leven zuur maken. Heb het nog nooit zo erg bij haar gezien. Ga de monnikspeper bestellen, baat het niet dan schaadt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 18:36 



 
Profiel   

Tessebes schreef
VValar schreef
Regumate werkt goed ja. Je kunt bij je DA ook de varkensvariant vragen. Atresyn, werkt hetzelfde, is alleen de helft zo duur.


Dit is waarschijnlijk officieel niet toegestaan.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan qua hengstigheid. Ze staat nu zelfs zonder directe aanleiding te piesen en lijkt er ook moeilijker door te lopen. Ik lees hier even mee.


Zit hetzelfde hormoon in en (paarden)dierenartsen schrijven het ook voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 19:25 



 
Profiel   

VValar schreef
VValar schreef
Regumate werkt goed ja. Je kunt bij je DA ook de varkensvariant vragen. Atresyn, werkt hetzelfde, is alleen de helft zo duur.



Zit hetzelfde hormoon in en (paarden)dierenartsen schrijven het ook voor.


Als dit middel niet voor paarden is, terwijl er wel een middel voor paarden beschikbaar is, dan mag het niet off label aangeboden worden. Voor dierenartsen kan hier een boete aan vast zitten van duizenden euro's.

On topic: ik geef al monnikspeper, dat geeft onvoldoende effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 21:23 



 
Profiel   

Hier ook goede ervaringen met regumate.
Bij langer gebruik kan het wel zijn dat je de dosis moet verhogen voor de werking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 21:40 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Ze ligt inmiddels ook wat open bij de billen door de bijtende urine := Ik heb monnikspeper besteld om eerst dat te proberen.

Smeer wat sudocrem. Zal ze fijn vinden :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 22:59 



 
Profiel   

Ja, ze loopt idd met witte billen rond nu := Het heftigste lijkt voorbij. Wel sneu dat ze zo heftig is. Toch die hormonen met de leeftijd die wilder gaan doen of iets?

Ze is begin dit jaar nog gecontroleerd op Cushing, dat speelt iig nog geen rol gelukkig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 10:05 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Ja, ze loopt idd met witte billen rond nu := Het heftigste lijkt voorbij. Wel sneu dat ze zo heftig is. Toch die hormonen met de leeftijd die wilder gaan doen of iets?

Ze is begin dit jaar nog gecontroleerd op Cushing, dat speelt iig nog geen rol gelukkig :)

Is de leeftijd :j

Waarom het gebeurt weet ik eigenlijk niet, maar is echt heel normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 10:10 



 
Profiel   

Even update. Ze staat (stond?) weer hengstig maar het is al een heel stuk minder als de vorige keren. Ze pist nog wel, maar veel minder vaak. Alleen als er een weggaat/terugkomt lijkt het. Ze is tot nu ook nog schoner van achter. Hopelijk is dat vandaag ook nog zo := Lijkt er op dat het monnikspeper wel wat lijkt te doen *fingers crossed*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-22 12:37 



 
Profiel   

Super nieuws joh!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-22 13:13 



 
Profiel   

Oestress proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:27 



 
Profiel   

Hier na verschillende producten en zelfs een dekkende ruin.
De Horseflex Mellow mood en dit werkt echt fantastisch :D ze staat zelfs weer gewoon bij de ruin kn

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 19:49 



 
Profiel   

@Tancreda4 hoe gaat het nu? Merk je nog steeds positief verschil?

Ik geef mijn merrie nu Oestress. Ik heb eerst Monnikspeper van Pit&Pit geprobeerd, maar dan liet ze echt der eten staan.. Dat hielp dus niets.

Nu reageert ze alleen nog erg geprikkeld ondanks de Oestress op 25ml per dag. Trappen naar andere paarden en duidelijk niet in der hum en wat overprikkeld. Naar aanleiding hiervan geef ik dan de hogere dosis, 150ml per dag voor gemiddeld een week. Dat lijkt te helpen, maar ben ik tot nu toe iedere keer te laat mee om te beginnen, ze heeft namelijk geen vast ritme.

Zijn er hier ervaringen van andere dingen die beter werken na gelijke ervaringen zoals bijvoorbeeld de hier genoemde Horseflex Mellow mood? Misschien wil ik de Monnikspeper poeder van Pit&Pit nog wel een kans geven (heb dat namelijk nog staan), wellicht nu ze gewend is aan de smaak gezien monikspeper ook in Oestress zit?

Hoe veel Monnikspeper poeder moet ik in dat geval dan geven?

Ik hoop niet aan de Regumate te hoeven namelijk. Ze is pas 6, dus dat zou nog veel jaren gegeven moeten worden :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 11:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen