Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Basisbrok goed of slecht

 
Profiel   

Hoi,

Ik vraag me af wat jullie van biks/basisbrok vinden. Wat is jullie mening erover?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 16:04 



 
Profiel   

Goh… over het algemeen is dat goedkope brok op basis van granen. Veel suiker en zetmeel, weinig vitamines.
Als je een paard hebt die basisarbeid doet heeft die dat niet nodig.
En als je een paard hebt dat in de sport loopt of dagelijks werkt dan kan je wel wat suikers bijgeven maar zou ik naar een meer hoogwaardigere brok kijken of toch nog wat ingredienten toevoegen om voldoende vitamines te hebben zonder meerdere kg te moeten geven.

Dus samengevat: ik ben niet tegen graan, maar zou dit soort brok niet kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 16:08 



 
Profiel   

Ik kies er ook niet voor. Mijn paard wordt snel te dik, dan vind ik al extra suikers niet nodig. Daarom ben ik overgestapt op een balancer, zo heeft hij toch de basisbehoeften naast het gras en hooi, zonder bijkomende energie die hij toch niet verbruikt.
Nog een voordeel, maar dan meer voor mezelf, is dat hij maar een kleine hoeveelheid krijgt, dus die is ook snel op en makkelijk te geven als je haast hebt. Dan moet je niet staan wachten tot hij zo veel kilo voer op heeft voor hij weer bij de groep kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 16:44 



 
Profiel   

Ik heb vroeger altijd basisbrok gevoerd aan mijn pony's. Maar ze werden erg dik dus ik ben op een gegeven moment over gestapt naar een vitamine korrel. Brok daar moet je eigenlijk de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van voeren om ze voldoende te laten binnen krijgen. Van een vitamine korrel hoef je veel minder te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 17:15 



 
Profiel   

Het ligt helemaal aan welke basisbrok je dan neemt.

Bijvoorbeeld de subli basisbrok bevat 22% zetmeel en 7,3% suiker. Pavo condition bevat 13,5% zetmeel en 7,5% suiker.

Het verschilt dus ook heel erg per merk. Dat je altijd de aanbevolen hoeveelheid voeren moet is een fabel. Wél moet je het dan aanvullen. Als je bijvoorbeeld een kilo basisbrok geeft dan zal je ook wat vitaminekorrel bij moeten geven om aan die waardes de voldoen. Of een concentraat dat is veelal een mueasli waarvan je aan een kilo per dag al genoeg hebt.

Voor je eigen beeldvorming, ik geef 0,75 pavo performance dat is een sportbrok laag in suiker en zetmeel voor een sportbrok. Dat is niet genoeg voor alle vitamines maar wel genoeg voor de energie. Ik vul dat aan met een concentraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 17:23 



 
Profiel   

precies wat Spenk zegt inderdaad. Niet alle brok is hetzelfde, dus ook basisbrok niet. Ik ben na jaren alleen een balancer, juist weer overgestapt naar een basisbrok. Pavo condition. Daar krijgt hij per dag (dus niet per keer) in totaal een halve kilo van, meer voor het idee zeg maar. en dat vul ik dan aan met een paar x per week een halve dailyfitkoek, of een balancer, dat wissel ik dan af. Maar dat dus zeker niet meer elke dag. Dat naast gras, onbeperkt hooi. Hij is 19, staat nog vol in het werk en doet het hier super op. Ik heb ook sterk het idee dat hij veel beter in zijn vel zit dan toen hij nog dagelijks z'n balancer kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 18:00 



 
Profiel   

Dan is het juist geen fabel. Je voert de dagelijks aanbevolen hoeveelheid of je moet het aanvullen. Als je dat niet doet heb je kans op tekorten op de langere termijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 18:07 



 
Profiel   

Ik vind het troep :+

Suiker, zetmeel en weinig vitamines. Mijn paard wordt ook snel dik, dus krijg een balancer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 19:04 



 
Profiel   

Ik voer ook een balancer en m’n jaarling krijgt opfokbrok bij maar die moet ook nog groeien. Verder hooi en wat gras

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 19:22 



 
Profiel   

Maar niet elk paard red zijn werk op hooi en een balancer

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 19:38 



 
Profiel   

Klopt, die van mij is alleen enorm snel te vet :') als die weer meer aan t werk gaat krijgt ze eiwitten bij
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 20:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen