Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 13:37

Een droom komt uit; je eigen stuk land.

Maar dan, zit je 30 meter boven NAP, is het vrijwel altijd behoorlijk droog en is bijna iedere dag (op natte en grijze dagen na) de fructaanindex enorm hoog.
Als dit de trend is, dan betekent dat dus dat ze alleen najaar/ winter met natte/ druilerige/ bewolkte dagen kunnen grazen en de zomer een beetje off-limits is.

Ik houd ook landelijke grasmonitors in de gaten, en zie dat suikers landelijk vrij hoog zijn.... vorig jaar ook al, dat lijkt toch wel degelijk een 'trend'.
Als je ziet hoe drukbezocht het hoefbevangenheid/ en dikke paarden topic is, dan is dat suikerrijk gras toch wel een probleem.

Mijn paarden zijn nog nooit HB geweest, maar dat wil ik graag zo houden. Het zijn wel pony's en dus metabolisch wel gevoelig.

Maar goed, ik wilde eens kijken wie dit nog meer opvalt. En wat zou je aan bodembeheer kunnen doen zodat deze meer vocht kan vasthouden en daarmee suikers en fructanen ietwat getemperd worden?
Ik vraag me ook af of hooi van dergelijk land dus ook automatisch hoog in suikers zal zijn?
Heeft het ook te maken met een veranderend klimaat? Zoals ze in Nieuw Zeeland en Australie rapporteerden over crazy grass met loeiveel suiker waar paarden kierewiet van werden?

Zo eens van die dingen waar ik over nadenk ;-)

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:57

doe minder gras en meer kruiden er in?
daar zit dacht ik minder suiker in.
ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit naar die fructaan indexen kijk.
denk dat het wel handig is als je zelf weet hoe je grasland is en of het gras wel of niet kan groeien.
paarden staan hier overdag op gras, en we hebben heel veel kruiden.
snachts gaat de hele groep er af en op arm hooi.
gaat prima zo.

oh ja en laat je wei niet te kort eten,hier gaan ze door naar het volgende stuk als het gras een 7cm is.
dat hersteld het ook beter.
winters gaat de heleboel dicht vanaf oktober tot eind april het jaar er op.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:59

Afbeelding

Hier een andere fructaan index die voor het hele land groen en veilig aangeeft.
Daarnaast kunnen er plaatselijk echt wel veel verschillen zijn. Sproei je wel of niet, bemest je wel of niet, etc

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:06

Ik denk dat je jezelf veel te veel zorgen maakt. :D Je bent er zelf bij.

Crazy grass is de oorzaak nog steeds niet offcieel van vastgesteld dacht ik en betreft vooral een specifiek grassoort.(en trof vooral schapen en roo's)

Waar ik het overal fout zie gaan is dat mensen menen dat weinig gras zielig is en te snel verweiden. En ze snappen vaak ook niet het verschil tussen spier en vet.
Hier staan de kleinere pony's echt heel karig en moet je het land wat instensiever beheren om het gezond te houden (onkruid wil altijd graag groeien) maar beter dan te dikke pony's.

Daarnaast blijf ik enorm fan van overdag lekker op de wei, in de avond op de paddock met arm hooi.
De doorgang naar de paddock staat ook altijd open en daar is water te vinden en de schuilstal zodat ze vaak toch even hun grazen onderbreken voor koelte of drinken.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:20

Mijn fructaanindex zegt ook al weeeeken dat het laag en veilig is.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:21

Wellicht de grond droger is waar Ninx zit en het daarom meest hoog is!?
Door droogte gaat gras immers ook in de stress.

Ik maak mij er nooit druk om. Paarden lopen al jaren zomers zonder problemen op het land.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:24

Volgens mij kijkt de momenteel groene index alleen naar temperatuur nacht en dag en baseert daarop de index. Er wordt geen rekening gehouden met droogte, en daarmee staat ie dus nu groen. Echter is er wel droogte, en dus gestrest gras.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:27

Ik heb hooi op het land staan :') Kan je zo maaien en in pakjes doen, hoeft zelfs niet meer te liggen :+
Vroeger nooit meegemaakt. Is iets van de laatste jaren.
Zandgrond hier. Alles dor en geel. Net de spaanse vlaktes {:}

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 14:27

belle_boef schreef:
[ [url=m/KizEcG.png]Afbeelding[/url] ]

Hier een andere fructaan index die voor het hele land groen en veilig aangeeft.
Daarnaast kunnen er plaatselijk echt wel veel verschillen zijn. Sproei je wel of niet, bemest je wel of niet, etc


Deze is heel globaal.... en de disclaimer bij deze app is dan ook dat je zelf ook de voorwaarden moet blijven checken en niet blind van deze index uit moet gaan.
Aanhoudende droogte is bijvoorbeeld een garantie voor fructaan.

De app die ik nu gebruik is wat nauwkeuriger en bepaalt het meer per plaats (al staan niet alle plaatsen erop, maar dan kies je iets in jouw buurt).

Ik houd de paarden altijd best schraal, en als ze grazen zet ik ze met masker.... het vliegt er anders aan.

Ik kijk ook wel naar andere paarden rond mijn dorp, en de meeste staan wel op het land... sommige zijn echt te dik, maar de meeste lijken het aardig te doen.

Ik vind het toch lastig, je kunt het aankijken... maar 'opeens' teveel fructaan kan ook bij een slank en gezond paard toch opeens voor complicaties zorgen. Op mijn vorige plek was de grond 'natter', daar was over het algemeen de index lager (ook met de huidige droogte niet trouwens).
Laatst bijgewerkt door Ninx op 17-07-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 14:28

Pandora2 schreef:
Ik heb hooi op het land staan :') Kan je zo maaien en in pakjes doen, hoeft zelfs niet meer te liggen :+
Vroeger nooit meegemaakt. Is iets van de laatste jaren.
Zandgrond hier. Alles dor en geel. Net de spaanse vlaktes {:}


Met dat verschil dat volgens mij in zuidelijke landen het gras dan ook echt heel arm is.

Volgens mij is het gras hier dus inderdaad gestressed, en daarmee suikerrijk.

Op mijn vorige stal hadden veel paarden ook opeens jeuk de laatste jaren en dit jaar nog meer, terwijl dat toch geen eczemers waren/ zijn. Vanaf dat ze op de wei gingen werd er gekrabd.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 14:30

Popstra schreef:
Wellicht de grond droger is waar Ninx zit en het daarom meest hoog is!?
Door droogte gaat gras immers ook in de stress.

Ik maak mij er nooit druk om. Paarden lopen al jaren zomers zonder problemen op het land.


Dat is het punt.... de mijne ook. Maar we hebben steeds vaker een fris voorjaar dat droog is, de grasgroei komt pas traag op gang, tegen juli kan er pas gemaaid worden en we hebben steeds meer langere droge perioden... ik vraag me dus af welke gevolgen dat heeft.

Vroeger gingen de paarden allemaal op 1 april de wei op, tegenwoordig zie je dat er dan vaak nog bar weinig gegroeid is....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:33

Ja, dat is hier het probleem inderdaad.
En dan wel de overvloed aan gras en hooi. In zuiderse landen is het ook droog of nog droger, dus daar zou het gras nog meer gestressed zijn. Maar daar is gewoon veel minder grasland en hebben de paarden dus gewoon minder te vreten op een dag.

En dat altijd schipperen tussen genoeg en niet teveel, ben ik meer dan beu :')
Het ' hooi ' wat er nu staat, is wel arm genoeg want dikkerdje dik krijgt weer stilaan een sportmodelletje :Y)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 17-07-22 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:43

Welke app gebruik jij dan Ninx?
Is dat die Laminitis risk app waar je voor moet betalen?
Houdt die rekening met droogte en nattigheid naast temperatuur en zonuren?
De app van hoefnatuurlijk geeft inderdaad al weken lang 0 aan, en ik betwijfel of dat klopt, hoewel ook wij nu zo'n beetje hooi op het land hebben staan.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:45

Mijn paard staat in Elspeet en hier staan ze gewoon 4 uurtjes per dag op de weide en de rest lopen ze in het bos.. :)
En ze hebben hier echt nergens last van..

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:46

Bij mij staan ze uit zichzelf overdag op de verharding/in de stallen hooi te eten en in de nacht gaan ze de wei op. Beide mooi in sport model doordat ze vol in de endurance training staan. Dat helpt enorm.

Als de pony weer aankomt gaat er even een graasmasker op, maar tot nu toe niet nodig geweest sinds begin juni.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 15:22

Laurora schreef:
Welke app gebruik jij dan Ninx?
Is dat die Laminitis risk app waar je voor moet betalen?
Houdt die rekening met droogte en nattigheid naast temperatuur en zonuren?
De app van hoefnatuurlijk geeft inderdaad al weken lang 0 aan, en ik betwijfel of dat klopt, hoewel ook wij nu zo'n beetje hooi op het land hebben staan.


Ja, dat denk ik wel..... een paar euro geloof ik.....
Die houdt rekening met alle factoren.

De hoefnatuurlijk app kijk ik niet meer.... ik kan het zelf wel een beetje inschatten maar kijk ook toch wel even dagelijks op die laminitis app.

Hoe gras/ hooi oogt is geen indicatie meer. Ik heb de afgelopen jaren zoveel analyses gedaan, maar je kunt er echt geen peil op trekken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 15:24

Pandora2 schreef:
Ja, dat is hier het probleem inderdaad.
En dan wel de overvloed aan gras en hooi. In zuiderse landen is het ook droog of nog droger, dus daar zou het gras nog meer gestressed zijn. Maar daar is gewoon veel minder grasland en hebben de paarden dus gewoon minder te vreten op een dag.

En dat altijd schipperen tussen genoeg en niet teveel, ben ik meer dan beu :')
Het ' hooi ' wat er nu staat, is wel arm genoeg want dikkerdje dik krijgt weer stilaan een sportmodelletje :Y)


Ik vraag me af hoe dat zit....

Er wordt veel hooi uit Frankrijk gehaald, en over het algemeen genomen is dat veel armer. Zal toch iets met de samenstelling van de grond te maken hebben.

Ik heb ook zitten denken of de verzuring van onze grond (die herkenbaar is door de planten die er groeien/ en niet meer groeien) door vervuiling ook een oorzaak kan zijn voor die hoge suikergehalten.

Ik houd ook wel wat vers gras monitors in de gaten voor melkvee. En ook daar zie je echt veel suiker.

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29452
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:46

Ik zit hoog op zand.
Dus ook snel droog.
Hooi eerste snede van juni was laag in suiker. Maar toen was het ook nog niet droog.

Hier staan ze overdag op gras.
We kunnen een klein beetje sproeien dus dat doen we nu elke avond even.
1 keer in de 3 dagen heeft alles dan iets.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 17:51

DuoPenotti schreef:
Ik zit hoog op zand.
Dus ook snel droog.
Hooi eerste snede van juni was laag in suiker. Maar toen was het ook nog niet droog.

Hier staan ze overdag op gras.
We kunnen een klein beetje sproeien dus dat doen we nu elke avond even.
1 keer in de 3 dagen heeft alles dan iets.


Sproeien helpt ook natuurlijk….
En of je paard wel of niet gevoelig is natuurlijk ook.

Ik heb sowieso 1 met ppid lopen, dan ben je toch voorzichtiger…

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:56

Als je 1 met PPID hebt zou ik zeker opletten, ik heb met mijn PPID-pony, en mn andere paarden en pony altijd gekeken naar hoe ze reageerden er op.
Ik weet wel hoe het weer invloed op het gras heeft, maar nooit naar de fructaanmeter.
Als ik ze van het gras haalden en ze waren wat slomer of mest wat dunner, of kam harder/spieren harder minderde ik altijd weer wat in gras.

Maar met PPID is het ook weer zo dat gras zeker niet altijd de boosdoener is. Ik heb haar meerdere keren juist in november bevangen gehad terwijl ze dan al weer een hele periode van het gras af was.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:01

Hier is het land waar mijn pony's in staan ook van dat hooi gras zoals pandora zegt. Eigenlijk moet ik ze verweiden naar het voorste land, maar het probleem is dat dat nu veels te rijk is voor ze. En het gras wil niet groeien met dit weer. Dus als ik ze nu verweid dan hebben ze midden augustus alle landjes kaal en moeten ze permanent van het gras af. Dus ze zijn nu al teruggezet naar 1-3 keer per week 1-3 uurtjes wat grazen in het hooi/half kaal gevreten landje. Op deze manier hoef ik ook niet bang te zijn voor fructaan of dat ze verdikken. Sterker nog, mijn oudste van 15 jaar staat nog steeds op een lage portie seniorenslobber omdat hij anders invalt van het werk.

DuoPenotti

Berichten: 29452
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:50

Mijn oudje was ook een ppid-er waar ik daar achter kwam doordat hij bevangen stond.
Toch heb ik die op het gras kunnen houden.

Mijn ruintje heeft bevangen gestaan in de winter.
Wel door het gras, aar het vroor al de hele week met lekkere zon erbij.
Ik wist toen nog niet beter......

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:37

Hier vorig jaar zwaar hoefbevangen paard gehad, ze stond toen 24/7 op de weide. Nu staat ze 24/7 op een paddock met hooi, en mag ze een uurtje per dag op de weide als de laminitis app op groen staat (en dat uurtje heb ik in kleine stapjes opgebouwd). Ik vind het ook tegenvallen hoe dikwijls de app op rood staat. Nu staat het alweer enkele dagen op rood, daarvoor wel een tijdje op groen gestaan.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:59

Maar het is wel een feit ja dat het risico niet meer enkel in voor en najaar is nu we in de zomer steeds langere droge periodes hebben

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 11:46

Popstra schreef:
Maar het is wel een feit ja dat het risico niet meer enkel in voor en najaar is nu we in de zomer steeds langere droge periodes hebben


Nou ja, dat is een beetje het punt.... voorheen was 'hoog zomer' altijd 'veilig'..... dat is nu toch echt anders.
Ook is het lastiger om hooi te krijgen met een laag suikergehalte, dat lijkt toch ook een resultaat te zijn van de droogte.

Aan de ene kant is het misschien wat overdreven... anderzijds is HB zomaar gepiept, daar hoef je niet eens een dik paard voor te hebben. In 1x een grote klap fructaan en het is bal.
Het irritante is dat het daarna altijd een zorg is... daarom voorkom ik het liever.

Maar kort gezegd: op een veilige manier weiden begint wel een sport te worden