Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:14

Ik had eentje die kreeg hb omdat zijn castratiewond wat ontstoken raakte en eentje die schuurt van gras. Dus bij mij staan ze er alleen af en toe eens op om wat te snoepen. Als het eigen terrein was geweest, dan had ik ze van het gras gehaald en alles paddock gemaakt.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:24

Ons gras is net zo hoog als mijn shetlanders.
Mijn oudste is ook HB geweest maar sinds ik op deze stal sta is dat verleden tijd.
Wel houd ik rekening met koude nachten.

Bij ons gaan ze pas eind mei/ begin juni de wei op.
Eerst een kwartier, de 2de week een half uur, enz.

Pas sinds 2 weken zitten wij nu op de maximale 6 uur. Strookbegrazing en graasmaskers en ik hoef me eigenlijk geen zorgen te maken.

Is je gras dus niet gewoon ook te kort?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:38

Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 13:41

Nibbit schreef:
Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!


Ik denk het eigenlijk niet.

Als je ziet hoeveel paarden te dik zijn, jeuk hebben of HB worden zijn de suikergehalten van de laatste jaren daar wel mede verantwoordelijk voor.

Je laatste zin maakt duidelijk dat je niet goed weet wat gras bij aanhoudende droogte doet en hoe dit de samenstelling verandert.
Op Paardnatuurlijk staat wat meer in detail omschreven wat omstandigheden zijn waarin gras meer fructaan aanmaakt

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:45

Ninx schreef:
Nibbit schreef:
Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!


Ik denk het eigenlijk niet.

Als je ziet hoeveel paarden te dik zijn, jeuk hebben of HB worden zijn de suikergehalten van de laatste jaren daar wel mede verantwoordelijk voor.

Je laatste zin maakt duidelijk dat je niet goed weet wat gras bij aanhoudende droogte doet en hoe dit de samenstelling verandert.
Op Paardnatuurlijk staat wat meer in detail omschreven wat omstandigheden zijn waarin gras meer fructaan aanmaakt


Ik weet prima hoe het zit ;)

Maar ik vraag me oprecht af of er tegenwoordig niet erg overdreven wordt.

Niet elk paard is gevoelig voor IR of HB

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:55

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je grassoort.
Bij Bio-ron is er bijvoorbeeld een mix speciaal voor droge grond, laag in fructaan.
Zelf heb ik ooit een gras/kruiden/bloemenmengsel gezaaid. Staat ook nog eens gezellig (tot het afgegrazen is :') ).

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:28

Wij leven laag in de polder, dus voordat het bij ons droog wil zijn moet er wel heel wat gebeuren. Ik heb een aantal jaar geleden doorgezaaid met ten have extra. Mijn shetlander en fjord staan met graasmasker (shet is en chronisch bevangen en ir) de kwpners zonder. Met verstand bemesten, laten grazen etc en geen problemen in de zomer hier. Maar ik heb ze wel bij huis, dus bepaal alles zelf.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:49

ik denk dat het per dier verschillend is maar dat er wel bepaalde dingen zijn die we kunnen doen. zo laten wij onze paarden per strook grazen. als voorbeeld ; 25% van 1 hectare per keer en als we dan bij 75% zijn doen we weer 1 strook dicht zodat dat kan groeien. we geven een nieuwe strook als het gras te kort wordt (kort gras bevat relatief meer suiker) nu is het dit seizoen door de droogte iets lastiger aangezien de stroken die we dan dichtgooien niet groeien... dus wij hopen op regen !
maar over het algemeen gaat het goed ! zelfs voor mijn koudbloed met zomereczeem !

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:53

Nibbit schreef:
Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!


Tja, hier in de Achterhoek mega-droog en toch is dit echt mijn uitslag van ons hooi. Gelukkig 'maar' 15 grote balen. De 150 balen die ik heb aangekocht hebben meer energie, maar ook vrij veel suiker.

Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 14:54

suffie schreef:
Nibbit schreef:
Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!


Tja, hier in de Achterhoek mega-droog en toch is dit echt mijn uitslag van ons hooi. Gelukkig 'maar' 15 grote balen. De 150 balen die ik heb aangekocht hebben meer energie, maar ook vrij veel suiker.

[ [url=m/OvxpHO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit gebeurt met heel veel hooi de laatste jaren....

Dat zijn de 'onverklaarbare' hoefbevangen paarden.... en later blijkt dit dan toch vaak aan het hooi te liggen.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:58

suffie schreef:
Nibbit schreef:
Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!


Tja, hier in de Achterhoek mega-droog en toch is dit echt mijn uitslag van ons hooi. Gelukkig 'maar' 15 grote balen. De 150 balen die ik heb aangekocht hebben meer energie, maar ook vrij veel suiker.

[ [url=m/OvxpHO.jpg]Afbeelding[/url] ]


hele brutale vraag maar waar laat u uw hooi testen ?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:28

Eurofins Agro via Havens.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:31

Nibbit schreef:
Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!



Ik ben het hier, tot zekere hoogte, denk ik wel mee eens.
Ik denk dat het bewustzijn over dit soort onderwerpen vooral veranderd, ruim 15 jaar geleden kocht ik mijn oude ponytje (toen 13 of 14) deze zou "chronisch hoefbevangen" zijn, toen had ik nog nooit van PPID gehoord, nu zoveel jaar later, heb ik haar laten testen en had zij dit inderdaad. Achteraf kan je wel op je klompen nagaan dat die chronische hoefbevangenheid eerder (de voorloper van) PPID is geweest.

Misschien dat de "rage" van 24/7 ruwvoer tot de beschikking ook weer helpt in het overgewicht verhaal, voor mijn gevoel is een factor daarin ook wel heel erg dat wij het "te goed" willen doen voor onze paarden. En dat we(de grote groep paardeneigenaren) ons nog veel te slecht bewust zijn van het stuk overgewicht en de gevolgen.

Over gras dat veranderd, ik vond de podcast over weidebeheer van de paard en gezondheid podcast erg interessant (nr 25, net ff opgezocht)
In zoverre is het wel degelijk zo dat het gras misschien veranderd door slecht weidebeheer(onbewust)

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:38

Ik heb ook een lage analyse bij mijn hooi. (via pavo, gaat ook naar eurofin)
De eerste snede was het nog niet zo kurkdroog buuten. Wel al mooi in de aar.
Wij bemesten ook licht. Want niet bemesten geeft ook meer suiker.

Gras hebben we hier ook paarden gras gedaan op de helft.
1 dat gaf bij een gelijktijdige analyse van beide perselen geen verlaagde suiker. Integendeel zelfs.
Plus na enkele enorm droge zomers staat nu overal het sterkste gras nog. Niet perse het beste.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:31

Ninx schreef:
Nibbit schreef:
Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
Echte medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Met een goed weidebeheer kunnen paarden gewoon de hele zomer grazen.
Strookbegrazing werkt bijv goed.
Uitgebloeid gras laten eten.

Dat er dit jaar teveel suiker in hooi zit vanwege de droogte vind ik een erg bijzonder verhaal..
Voor mooi droog knisperig hooi heb je wel echt droog en warm weer nodig!


Ik denk het eigenlijk niet.

Als je ziet hoeveel paarden te dik zijn, jeuk hebben of HB worden zijn de suikergehalten van de laatste jaren daar wel mede verantwoordelijk voor.

Je laatste zin maakt duidelijk dat je niet goed weet wat gras bij aanhoudende droogte doet en hoe dit de samenstelling verandert.
Op Paardnatuurlijk staat wat meer in detail omschreven wat omstandigheden zijn waarin gras meer fructaan aanmaakt


Maar is dit vanwege suikerrijker gras... Of omdat paarden tegenwoordig niet meer werken?
Ik ken die jeukende, dikke paarden ook. Zonder uitzondering van mensen die er 3x per week een halfuurtje mee in de bak rijden. Of er een uurtje in een sukkeltempo stap mee gaan buitenrijden en dat dan een "lange buitenrit" vinden. Verder staan ze zich in de wei dicht te vreten.

Mijn eigen merrie is 21 en staat nog vol in het werk. Dat wilt zeggen, 5-6x per week geef ik haar beweging. Grondwerk, een bakrit, veel buitenritten voornamelijk. Meestal rond 10km in draf en galop, behalve in/uitstappen en als we ergens niet verantwoord kunnen draven. Een lange buitenrit is voor ons minimaal 25km, wat we in ongeveer 4u afleggen. Paard staat 24/7 op het gras, is niks te dik en heeft nog nooit enige gezondheidsproblemen gehad. Mijn vorige 3 paarden idem dito, en die van mijn man ook. Nóóit problemen terwijl weidegenootjes die amper wat deden zo'n beetje continu (op het randje van) hoefbevangen stonden...

Dus ik vraag me oprecht af: is het inderdaad dat gras, of is het de combinatie van te veel vreten en te weinig bewegen? Mijn eigen ervaringen neigen naar dat laatste.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 17:43

Narcissa schreef:
[
Dus ik vraag me oprecht af: is het inderdaad dat gras, of is het de combinatie van te veel vreten en te weinig bewegen? Mijn eigen ervaringen neigen naar dat laatste.


Ik denk ook zeker dat dat een heel groot probleem is..... heel veel paarden zijn te dik... net als heel veel mensen en huisdieren..... bizar eigenlijk.
Hier zijn het allemaal slankies.... daar doe ik hard mijn best voor.

Maar alle testen wijzen toch hoog suiker uit, dus zowel in vers gras (monitor van de vee-sector) als hooi.
Een fit en gezond paarden kan meer hebben, maar dan nog is heel veel suiker niet wenselijk......

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:50

Het is zeker zo dat er steeds meer suikers in het hooi komen máár vooral de 24/7 onbeperkt klemvreten in hooi........ Je ziet overal veel en veel te dikke paarden die niet of amper werken en wel rustig 15-20 kg hooi wegwerken in een etmaal. Dat is het grootste probleem.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Continue hoog fructaan, dus niet grazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:05

Ik had vroeger een hoefsmid van de oude stempel die zei: zet ze maar aan het werk. Lekkere lange ritten van 3-4 uur. Tempo maakt niet eens zoveel uit, al die uren die jij er op zit of ze voor de kar hebt kunnen ze niet vreten maar ze moeten wél werken :+

Muze
Berichten: 5269
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:10

Ja, ik zie veel paarden inderdaad die een luizeleven hebben. Prima hoor, maar dan kan je met te rijk voer wachten op gezondheidsproblemen.
Paarden zijn bewegingsdieren..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 18:19

Volkomen met jullie eens…. Maar dit verklaart niet de hoge suikergehalten en hoe daarmee om te gaan…..

Ik ben misschien te miemelig…. Je kunt je als mens natuurlijk nooit te druk maken om dingen :D

Maar zonder gekheid: wellicht is het bemoedigend dat andere mensen het niet echt als probleem zien en het dus bij de meeste mensen goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-07-22 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15349
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:30

De trend om hooi van onbemest land te geven helpt niet mee bij het suikergehalte. Gras wat slecht groeit is hoger in suiker en een laag eiwitgehalte is ook niet wenselijk.

Als je minder voert is een wat hoger suikergehalte minder erg. De totale hoeveelheid die ze binnen krijgen is dan soms alsnog minder dan onbeperkt hooi met een lager suikergehalte.

Overigens hebben we hier in het laagste deel van een polder (nog) geen droogte. Dus daar kan ik niet over meepraten.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:30

Hoog suiker in hooi is een simpele oplossing voor: uurtje weken in water, dan is de suiker er grotendeels uit.

fransje23

Berichten: 15349
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:31

suffie schreef:
Tja, hier in de Achterhoek mega-droog en toch is dit echt mijn uitslag van ons hooi. Gelukkig 'maar' 15 grote balen. De 150 balen die ik heb aangekocht hebben meer energie, maar ook vrij veel suiker.

[ [url=m/OvxpHO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dit een partij van onbemest land?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:29

@Fransje; nee, vanaf oktober weiderust en gesleept. Eind februari bemest met rundveemest.