Met wat kan ik lijnzaad geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Met wat kan ik lijnzaad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 22:57

Hoihoi,
Laatst zij mijn dierenarts dat het goed is mijn pony elke dag zen scheutje lijnzaad bij te geven nu krijgt ze van de eigenaar van stal elke ochtend en avond krachtvoer, dus daar kan ik het niet bijdoen omdat ik het niet zelf geef en het ook heel vroeg of laat gebeurd.
Nu had ik pavo vital brokjes gekocht en doe ik daar elke dag een paar brokjes en daar mijn lijnzaad bij maar de pavo vital brokjes zijn eigenlijk voor als je paard geen of weinig krachtvoer krijgt, zij krijgt echt wel voldoende krachtvoer….

Bij wat kan ik mijn lijnzaad nog bijdoen?
Slobber doe ik liever niet omdat ze al aan de dikke kant is :)
Ik zoek iets waar ze dus liefst niet dikker van word :)
Laatst bijgewerkt door horsegirlyin op 17-07-22 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:00

Ik doe lijnzaadolie (en evt andere tijdelijke supplementen) door een voerschepje vol hartog grass mix.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 23:02

Guusje17 schreef:
Ik doe lijnzaadolie (en evt andere tijdelijke supplementen) door een voerschepje vol hartog grass mix.

Daar komen ze niet teveel van bij?

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:04

horsegirlyin schreef:
Guusje17 schreef:
Ik doe lijnzaadolie (en evt andere tijdelijke supplementen) door een voerschepje vol hartog grass mix.

Daar komen ze niet teveel van bij?


Nee helemaal niet, niet dat ik merk tenminste haha.
Het is gewoon ruwvoer in kleine stukjes gemalen, zit verder niks in dus ik vind het ideaal om iets doorheen te geven.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:17

Lijnzaad of lijnzaadolie?
Ik geef mijn paard regelmatig gewoon een schepje lijnzaad (de zaadjes zelf dus), gewoon direct in de voerbak. Dan kun je nog kiezen tussen gewoon ongebroken, gebroken of geweekt.
De olie geef je juist meestal bij paarden die wel wat extra energie kunnen gebruiken. De zaadjes geef je meestal of voor de darmen of als eiwitbron.

Wat is de reden dat de dierenarts het voorgesteld heeft?

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 23:22

Sizzle schreef:
Lijnzaad of lijnzaadolie?
Ik geef mijn paard regelmatig gewoon een schepje lijnzaad (de zaadjes zelf dus), gewoon direct in de voerbak. Dan kun je nog kiezen tussen gewoon ongebroken, gebroken of geweekt.
De olie geef je juist meestal bij paarden die wel wat extra energie kunnen gebruiken. De zaadjes geef je meestal of voor de darmen of als eiwitbron.

Wat is de reden dat de dierenarts het voorgesteld heeft?

In de winter heeft ze een hele dikke en lange wintervacht vandaar, ze geeft haar eigen paardjes ook gewoon heel het jaar door lijnzaad dus kan geen kwaad het heel jaar door te geven zij ze, vooral voor de vacht dus.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 23:24

Ben aan het denken om haar lijnzaadolie bij een beetje hartog grasmix te doen omdat dat wel laag in suiker gehalte is lees ik net, iemand ervaring mee? Of een beter product om het bij te doen?
Laatst bijgewerkt door horsegirlyin op 18-07-22 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:33

Gaat het dan om lijnzaad of lijnzaadolie?
Bij paard dat dat eigenlijk niet dikker mag worden is olie niet het eerste wat in je op komt.
Bedoelde ze niet gewoon lijnzaad als (al dan niet geweekt) zaad?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 17-07-22 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:34

Ik maal een paar keer per week een bekertje( 100 gram) lijnzaad vers, roer het dan door grasmix met wat kruiden en wat zout erdoor, water erbij en klaar.

horsegirlyin
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-04-22

Re: Met wat kan ik lijnzaad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 00:06

Worden ze snel dik van de hartog grasmix?
Heb het nog nooit gegeven maar lijkt mij wel goed om de lijnzaad olie mee te geven

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:23

horsegirlyin schreef:
Worden ze snel dik van de hartog grasmix?
Heb het nog nooit gegeven maar lijkt mij wel goed om de lijnzaad olie mee te geven

Nee daar worden ze niet snel dik van, zeker niet als je maar een paar handjes geeft. Ik vind het fijn spul en de paarden vinden het lekker. Van die 20 ML olie per dag komt een paard ook niet echt vlot aan trouwens.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Met wat kan ik lijnzaad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:53

Hartog grasmix is wat rijker hooi, maar verder is het gewoon (kunstmatig gedroogd) hooi met een klein beetje melasse tegen het plakken. Als een paard daar 200g van krijgt per dag, zal hij daar gemiddeld gesproken echt niet dikker van worden. Het is vergelijkbaar met 220g gemiddeld hooi.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Met wat kan ik lijnzaad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:21

Hier likken ze olie gewoon op en eten ze de zaadjes ook zo. Maar als die van jou dat niet doet, hoe erg is t als t blijft liggen tot ze krachtvoer krijgt?

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Re: Met wat kan ik lijnzaad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:31

Ik geef lijnzaadolie in een spuit, die spuit ik leeg in haar mond.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Met wat kan ik lijnzaad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:06

Gewoon lis in de bak. Ze vinden het beide lekker. Likken het gewoon zo op.
Maar verwacht geen wonderen hoor. Als je paard een ongezond of uit proportie lange vacht krijgt dan gaat die olie dat niet oplossen. Zeker in combinatie met een dik paard. Dan zou ik eerder kijken naar je verdere voerbeleid. Je zegt ze krijgt voldoende krachtvoer. Wat is voldoende? Van de meesten moet je 3 kg ofzo geven voor ze voldoende vitaminen en mineralen geven. Ik gok zo dat hij dat niet krijgt.

Kijk ook vooral naar de inhoud van de brok. Als het een brok met veel vulling is, weinig voeding en niet passende ingrediënten dan heb je waarschijnlijk daar je probleem. Een beetje olie gaat dat dan niet oplossen

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Re: Met wat kan ik lijnzaad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:14

Bakjes maken van het voer van stal olie er op en klaar zetten.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:27

horsegirlyin schreef:
Worden ze snel dik van de hartog grasmix?
Heb het nog nooit gegeven maar lijkt mij wel goed om de lijnzaad olie mee te geven


Grasmix is eigenlijk veredeld hooi. Ja er zit een mineralenbrokje in en wat melasse om het stofvrij te maken. Ik zie niet in waarom je pony/paard van een handje grasmix plots dikker zou worden. De olie gaat in verhouding veel meer calorieën aanbrengen...