Rare vacht door pavo vital?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:08

kiki1976 schreef:
Ik denk eerder dat het door de zon komt en dat ze weer gaan verharen naar hun wintervacht.


Half juni al? Dat heb ik bij mijn paard nog nooit meegemaakt. De langste dag moet nog komen. Andere jaren tot ver in september een dunne vacht.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:19

De langste dag is al een maand voorbij.
Met extreme hitte met ook best koude nachten.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:57

DuoPenotti schreef:
Maar wat zou er dan in pavo zitten wat dit kan doen en in marstall bijvoorbeeld niet?
Beide balancers lijken best op elkaar.


Marstall is zowiezo graan- en luzerne vrij. Pavo vital is voornamelijk luzerne volgens mij.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:28


Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:14

Mijn merrie heeft dit ook.. Wel op Pavo Vital gehad, maar al maanden niet meer.. Staat op Cavalor Probreed en een Granenmix.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:36

Mijn 3 jarige ruintje heeft dat omkrullende vachtje ook, sinds hij uit zijn wintervacht komt al. Stond eerst op Marstall Force en overgestapt op Pavo Vital, merkte daar in geen verschil. Dierenarts dacht spoelwormen, dus daarvoor ontwormd. Daarna is het heel langzaam verbeterd, maar omdat ik het langzaam vond gaan toch nog bloedonderzoek laten doen. Dit was gewoon goed op alle waardes.
Dierenarts verwacht dus toch dat hij nog herstellende is van de spoel- of bloedworminfectie óf herstellende van een anders virusje/infectie die hij onder de leden heeft gehad. Mestonderzoeken waren overigens gewoon helemaal schoon.

Inmiddels heeft hij het alleen nog op zijn billen, zijn hals en romp zijn weer een mooie vacht.

Afbeelding
Foto hoe het was dit voorjaar

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:07

Zoals de foto hierboven heeft mijn 2 jarige ook. Mest en bloedonderzoek ook beide goed, het lijkt al wel wat beter te worden nu gelukkig.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:44

Heb het weleens een tijdje gegeven, maar geen problemen.

Paarden lopen 24/7 buiten en glimmen gewoon. Verkleuren ook niet door de zon. De 2 zwarte die we hadden, deden dat ietsjes.

Mijn merrie van 29 had op laatst een mindere vacht, maar was "op".

Oudste is nu 23 en de shet die we net hebben is 22. Zij had nog pukken wintervacht, maar glimt nu ook.

Je hebt wel kans dat paarden hun vacht gebruiken om de warmte kwijt te raken. Maar dan zou het op andere dagen weer plat liggen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:50

Bij ons krijgen de paarden hetzelfde voer. Er staan nu 3 24/7 buiten, en de anderen gaan in de nacht naar binnen.
Degenen die 24/7 buiten staan hebben ook zo'n vachtje. Dat wat binnen staat heeft een heel mooi dun zomervachtje.
Hier ligt het dus aan het weer.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:23

De mijne heeft dit ook! Is zeker begin juni begonnen. Heb toevallig vorige week bloed laten prikken, ook op ppid. Alles was prima in orde. Gezien mijn paard een slecht jaar heeft gehad op de vorige stal en nu naar een (wellis waar prachtige, maar alsnog verhuisstress) hit-actief is verhuisd, hebben we het maar op "alles bij elkaar" gestoken. Maar nu zie ik dit topic!

En ik heb zo juist een zak vital gehaald met het idee: wellicht toch ergens een vitamine te kort? :+

Voer nu al een paar weken biotine, ze krijgt lijnzaadolie en vachtverzorging, maar niks maakt verschil. Ze lijkt wel in de rui te komen, dus hoop eigenlijk dat ze er over een paar weken beter uit ziet.

In Zeeland hebben trouwens de laatste tijd niet echt koude nachten gehad.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:40

Mijn oude paard heeft dit ook. Gister had ik het er nog met de hoefsmid over. Zij zag het nu vaker, met name bij de paarden die vroeg deze winter gewisseld hebben. En dat klopt. Normaal januari is hij als eerste aan de beurt, nu december al, de andere 2 veel later en die hebben het niet. Normaal schiet hij augustus/september al in de wintervacht en nu dus eerder. Alle 3 krijgen zelfde gevoerd min of meer.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:47

Ga maar eens over op Marstall.

Kijken wat er gebeurd.

Ik vind toch dat de vacht er verdacht veel lijkt op mogelijke cushing.

Het is te lang en krullerig.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:16

Bij die van mij ziet het er precies het zelfde uit en die is toch echt hartstikke negatief getest op PPID, gelukkig :)

Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het voor een ander paard ook geldt.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:28

Bij die van mij is het relatief zeker dat het zonneschade is. Het was bijna weg en nu met een paar dagen veel zon is het weer terug beschadigd. Als ze wat ouder is (betreft een jaarling) gooi ik er maar een vliegendekentje tegen de UV straling op denk ik.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:20

mooney schreef:
Bij die van mij is het relatief zeker dat het zonneschade is. Het was bijna weg en nu met een paar dagen veel zon is het weer terug beschadigd. Als ze wat ouder is (betreft een jaarling) gooi ik er maar een vliegendekentje tegen de UV straling op denk ik.

Ik verdenk die van mij daar ook van idd :)

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:53

Zonneschade nog nooit van gehoord dat dat kan bij paarden. Ga me er eens in verdiepen.
Heb soms het idee dat de vacht beter is en dan weer niet.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Rare vacht door pavo vital?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:34

Ik voer al jaren wisselend in merken.

Nadat mijn merrie van plek was verhuisd, had zij moeite met die overgang. Van stal naar buiten (met deken) midden in de winter, was pittig, maar wél opdat moment de enige optie.

Zij heeft ook zulke haren gehad. Tot een week of vier terug. Ze is nu geheel door haar vacht heen. Maar draagt nu wel een vliegendeken. (Prinsesje denkt anders dat ze dood gaat)

Nu een glanzende vacht en appeltjes.

Wat voer ik?
Pavo vital.
Handje basisbrok en 400 gram lucernzebrok.
Afwisselend krijgt ze IJslands zeewier en lijnzaadolie bij. Maar niet standaard.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:47

maralyn schreef:
Ik voer al jaren wisselend in merken.

Nadat mijn merrie van plek was verhuisd, had zij moeite met die overgang. Van stal naar buiten (met deken) midden in de winter, was pittig, maar wél opdat moment de enige optie.

Zij heeft ook zulke haren gehad. Tot een week of vier terug. Ze is nu geheel door haar vacht heen. Maar draagt nu wel een vliegendeken. (Prinsesje denkt anders dat ze dood gaat)

Nu een glanzende vacht en appeltjes.

Wat voer ik?
Pavo vital.
Handje basisbrok en 400 gram lucernzebrok.
Afwisselend krijgt ze IJslands zeewier en lijnzaadolie bij. Maar niet standaard.

De mijne is in april verhuisd, naar veel binnen in de winter, naar 24/7 in een hit actief. Niet midden in de winter, maar wel van een vrij "warme" maart, naar een frisse april maand.
Ik denk gewoon alles bij elkaar, van "niks, naar alles", het droge weer, stress van een slecht jaar qua voer en daarna een verhuizing.
Maar vind het wel frapant om te lezen dat er nu nest wat paarden zijn met dit probleem en waar de situatie niet veranderd lijkt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:51

Letizia schreef:
maralyn schreef:
Ik voer al jaren wisselend in merken.

Nadat mijn merrie van plek was verhuisd, had zij moeite met die overgang. Van stal naar buiten (met deken) midden in de winter, was pittig, maar wél opdat moment de enige optie.

Zij heeft ook zulke haren gehad. Tot een week of vier terug. Ze is nu geheel door haar vacht heen. Maar draagt nu wel een vliegendeken. (Prinsesje denkt anders dat ze dood gaat)

Nu een glanzende vacht en appeltjes.

Wat voer ik?
Pavo vital.
Handje basisbrok en 400 gram lucernzebrok.
Afwisselend krijgt ze IJslands zeewier en lijnzaadolie bij. Maar niet standaard.

De mijne is in april verhuisd, naar veel binnen in de winter, naar 24/7 in een hit actief. Niet midden in de winter, maar wel van een vrij "warme" maart, naar een frisse april maand.
Ik denk gewoon alles bij elkaar, van "niks, naar alles", het droge weer, stress van een slecht jaar qua voer en daarna een verhuizing.
Maar vind het wel frapant om te lezen dat er nu nest wat paarden zijn met dit probleem en waar de situatie niet veranderd lijkt.



Dat is hier ook het geval inderdaad. Van niks naar alles. Ander hooi, andere omgeving, goed sociaal contact, van onzeker dominantie naar braaf onderdanig.
En van +4 graden, naar snachts -7 graden. Ja, daar hebben we mee gestoeid. Wij zijn in februari verhuisd.