wat doen tegen spierpijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 20:04

Hallo,

ik twijfel of hij hier hoord of bij beweging en hoefverzorging.
dus verplaatsen is geen probleem.

Ik heb een 7 jarige merrie die vorige zomer is beleerd. we gaan stapje voor stapje.
ze kan veel spanning opbouwen. we werken er aan elke keer gaat het een stapje beter.

het is me al vaker opgevallen, maarvandaag nadat ik zelf een weekje op vakantie ben geweest en mijn paard lekker met haar vriendinnen in het land heeft gestaan merkte ik het weer. na een weekje (of een paar dagen extra) is ze losser / minder chagereinig dan wanneer ik regelmatig rij (ik rij normaal om de dag / 3x per week, dus soms 2 dagen rust). De eerste keer nadat ik les heb gehad gaat het sowieso altijd minder goed. ze is dan opstandig, gaat rennen en doet de kop omhoog. we rijden gewoon basis / b niveau

Het is een eigenwijze merrie met een willetje, maar ik heb dus echt het idee dat het spierpijn is. ze is ook redelijk stijf qua buiging en dan de spanning er bij klinkt het ook erg logisch.

ze krjigt de dagen dat ik niet rij een klein schepje basisbrok. als ik wel rij / om de dag een schep lucerne, 1/2 kg basisbrok en 1/2 kg meusli

Wat kan ik hier mee? zowel rijtechnisch als qua voeding?
ik heb een reputex deken, al gebruik ik die nu niet in de zomer
in uitstappen nog langer of anders?
magnesium bijgeven?
moet ze elke dag hetzelfde qua voeding krijgen (energie zat, nu in de zomer ook mooi op conditie).

ik hoor graag jullie tips

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:14

Wat maakt dat je denkt dat het spierpijn is? Heb je andere zaken al uitgesloten?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:18

Als je echt denkt dat het vanuit spierpijn komt is het wellicht een goed idee om pssm te laten testen. Vind het met B niveau al wel heftig als je zo duidelijk spierpijn merkt terwijl dit eigenlijk heel licht werk is, de basis

Daarnaast misschien ondersteunen met magnesium en vit E met selenium.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:21

Een paard van 7 jaar zou geen spierpijn moeten krijgen. Wat voor ras is ze? Is het geen PPSM?

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:24

Ik denk persoonlijk dat het iets anders is als spierpijn. Normaal gesproken wend een lichaam (en haar spieren) aan de arbeid die verwacht wordt. Als jij 3x per week rijdt dan wend het lichaam daaraan. Overigens ben je die conditie wel binnen 2/3 weken weer kwijt. Dus daarna zul je wel weer spierpijn krijgen als je niet rustig opbouwt. Zelfde geldt voor onze paarden. Lichaam past zich aan naar gevraagde arbeid.
Wat je vaak ziet is dat als je een paard met artrose klachten bv veel op stal zet, dan worden ze stijf. Als ze veel meer buiten lopen blijft het lichaam vrij soepel. Wellicht is het slim om eens te overleggen met een dierenarts.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:45

Ik denk helaas ook dat het erger is dat wat spierpijn ts. Ze is dus niet eigenwijs maar probeert jou iets duidelijk te maken.
Als je zo'n duidelijk patroon ziet toch even na laten kijken.

Madelief7
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:10

Mijn paard reageert niet goed op luzerne. Ze wordt dan o.a. erg stijf. Misschien dat jouw merrie daar ook last van heeft?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:16

Paard krijgt domweg te weinig kwaliteitsvoer om gezond en zonder gevolgen arbeid te kunnen verrichten.

Ga jij zelf maar eens 3x per week naar de fitness zonder voldoende eiwitten in je dieet op te nemen. Geloof me, jij zult dat ook bezuren. Spierpijn zal je lot zijn.

Welnu, dat vraag jij ook van je paard.
Verdiep je in paardenvoeding.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:41

Voor hooguit 3 keer in de week rondje B (alleen arbeidsgangen en wat simpele overgangen dus) heeft een gezond paard maar heel weinig nodig, dat is iets wat in principe op goed ruwvoer en handje vitaminebrok moet kunnen. Als we het met mensen willen vergelijken is het net 3x ommetje naar de wijksuper, geen fitness training waar men bijzonder hard spieren mee opbouwt. Ik zou het niet zo snel bij de voeding zoeken eerlijk gezegd :ob

TS ik heb in je profiel gespiekt, je zegt dat dit paard ook hekel heeft aan aansingelen, verder neiging om rennerig te worden met rijden en boven de hand te komen - ligt je zadel nog goed? hoe is de bespiering van de bovenlijn? Dit gedrag kan namelijk op rugpijn duiden, wat een meer logische verklaring lijkt dan heftige spierpijn bij een paard dat eigenlijk maar heel weinig hoeft te werken.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 23:52

Bedankt voor de reacties.
Ik heb verder nog niet e.e.a. ondernomen. Ik zal sowieso de fysio binnmkort laten komen en ik zal mij eens inlezen in pssm.

Misschien verbeeld ik het me ook wel wat. De ene keer heeft ze minder spanning dan de andere keee en ik probeer te bedenken wat het kan zijn en ik wil haar graag helpen.

Wat betreft voeding, naar mijn idee zou een paard op basis van ruwvoer de basis moeten kunnen uitvoeren. Ik vind je reactie daarom ook erg overdreven Dees en sluit me meer aan bij fligh high.

Ik heb het idee dat t zadel goed ligt, maar ook dat staat op de planning. Ik heb inmiddels een singel met aan beide kanten elastiek en singeldwang is al stukken minder.

Ik denk dat ik eerst de andere dingen maar moe uitsluiten met een zadelmaker en fysio.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:54

Fijn dat je verder wilt zoeken TS. Maar ik zou toch echt bij de dierenarts en zadelmaker beginnen.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:57

Wat voor merk/soort basisbrok voer je?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 00:19

Sowieso vitamine E en selenium gaan bijvoeren, er vanuit gaande dat ze niet hele dagen op een mooie groene wei staat. Daarnaast zou ik beginnen met sojaschroot voeren. Hoelang staat dit paard op stal aaneengesloten?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 01:53

Hoe lang heb jij het paard? En je bent de eerste die haar is gaan rijden?

B zou basis moeten zijn, maar als een paard normaal niks doet, is ook ene rondje B inspanning en moet het voer wel daarbij passen.
Een paard met goede basis conditie en vorm, zou het in theorie kunnen doen op voldoende goed ruwvoer en aanvullende vitamines en mineralen. Maar als je geen analyse hebt van het hooi, weet je nooit zeker of je daarmee goed zit.

Met een beetje biks of muesli vul je vaak ook niet genoeg aan, maar dat hangt dus af van je hooi en het paard. Hoe groot is je paard? Hoeveel uren loopt ze buiten?

Later beginnen heeft voordelen, maar ook nadelen. Wat is er de afgelopen 7jr mee gedaan, hoe werd ze toen gehouden en gevoerd? ook dan is voor de groei en aanleg goede voeding van belang. Dat hoeven geen kilo's te zijn, maar wel het juiste voer.

Nu lopen onze paarden 24/7 vrij rond, maar ook vroeger was ik voorstander van vrij bewegen na inspanning. Dus na het rijden op de paddock bijv en dan opruimen, alles klaarzetten en dan naar stal.

Waar ook heel weinig aandacht naar gaat is het moment van voeren tegenover het moment van trainen. Nu voer je niet bijzonder veel, maar ook die info kan van belang zijn.
Misschien staat je paard te lang zonder ruwvoer en heeft ze last van haar maag. Even als voorbeeld.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:24

Joltsje schreef:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb verder nog niet e.e.a. ondernomen. Ik zal sowieso de fysio binnmkort laten komen en ik zal mij eens inlezen in pssm.

Misschien verbeeld ik het me ook wel wat. De ene keer heeft ze minder spanning dan de andere keee en ik probeer te bedenken wat het kan zijn en ik wil haar graag helpen.

Wat betreft voeding, naar mijn idee zou een paard op basis van ruwvoer de basis moeten kunnen uitvoeren. Ik vind je reactie daarom ook erg overdreven Dees en sluit me meer aan bij fligh high.

Ik heb het idee dat t zadel goed ligt, maar ook dat staat op de planning. Ik heb inmiddels een singel met aan beide kanten elastiek en singeldwang is al stukken minder.

Ik denk dat ik eerst de andere dingen maar moe uitsluiten met een zadelmaker en fysio.


Heb je niet meer aan een goede osteo? Die kijken verder dan slechts gewricht-spier.
Ik hoop dat je snel een oorzaak (en een oplossing) hebt!

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: wat doen tegen spierpijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:28

Heb je al eens bloedonderzoek laten doen? Van zulke minimale belasting zou een paard niet zo veel spierpijn mogen krijgen. Ik vraag me dan ook net als een aantal anderen af of er geen andere onderliggende problematiek is.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:31

Begin met meer voeren. Halve schep muesli is maar 300 gram, halve basis is 500 gram. Veel en veel te weinig voor een paard in werk. Hier kweek je vit tekort mee. Dit is niet hard bedoeld maar zolang je niet aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zit qua voer heb je een tekort. Dus vitamine brok erbij, luzerne erbij voor de eiwitten, dit mag je tot 2 emmers per dag opbouwen mocht het nodig zijn. Maar zorgen dat je iig je vitamine en mineralen op orde hebt anders krijg je inderdaad verzuring. Werkt dit niet zou ik verder kijken maar je voeding is in de basis een van de belangrijkste dingen.

Daarbij is de grootte van je paard ook nog iets wat meespeelt.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:17

langer opbouwen met losrijden en na de arbeid col down ook langer dus je curve naar je top arbeid ook langzaam weer afbouwen. Niet te veel ditjes en datjes bij je basis voer geven. Beter alleen na het rijden extra geven om alles wat verbruikt is weer aan te vullen niet de dagen erna. Lijkt een beetje om maandag ziekte zoals vroeger de werkpaarden van het land kregen omdat ze zondag niet werkten maar wel zelfde voer kregen hadden ze daar maandag last van met opstarten.