Verzuring in spieren bij 25+ graden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMnOn

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Oude Wetering

Verzuring in spieren bij 25+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 20:28

Hallo allemaal,

Omdat ik er niks over kan vinden ga ik het toch maar vragen.

Is er iemand die dit ook heeft bij zijn of haar paard, zijn er supplementen die ik kan bij voeren of zijn er andere ideeën?

Het gaat om mijn shetxwelsh kruising.
Deze staat zomers dag en nacht in de wei, helaas weinig schaduw maar wel bijna altijd wind. Ik heb wel stallen ter beschikking. Maar dit zijn containerstallen dus zomers is dit ook niet echt een optie qua warmte.

Ze krijgt qua voer zo een bekertje uit de pavo supplementen, vol vitalbix dailycomplete met n half bekertje pavo musclecare en n pompje lijnzaadolie. Als ze gewerkt heeft krijgt ze elektrolyten bij.

Qua beweging loopt ze zo n 3 a 4x in de week voor de wagen en 1 x aan de longe of grondwerk.

Ik heb haar een 80% uv werkende deken op liggen, spoel haar meerdere keren per dag als het warm is maar zs blijft verstrekken in haar lijf.

Magnesium ook al n jaar geprobeerd maar dit doet niks bij der.

Fysio en osteo komen vaak langs op/na dit soort dagen om haar te helpen maar ik zou het graag makkelijker voor haar willen maken.

Graag hoor ik ideeën .. meningen, ervaringen..

DinaxUllie

Berichten: 671
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Re: Verzuring in spieren bij 25+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:35

Wat bij die van mij werkte was Neutradex, maar is bij elk paard verschillend.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:36

Weet je zeker dat het spierverzuring is en geen lichte hoefbevangenheid? Dat toont in symptomen vaak hetzelfde.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:37

Voer jij je paard dan 4 keer per week elektrolyten? Hoeveel werk je dan?

Heb je al eens bloed laten prikken voor haar waardes?

BigOne
Berichten: 38228
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:38

Drinkt ze wel genoeg, eentje van ons wilde nooit drinken op wedstrijd. Vervelend maar nam pakjes appelsap mee en deed er eentje in een emmer water. Dan lukte het wel.

xMnOn

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Oude Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 20:40

@suzanneF ja dit weet ik zeker, gezien het al jaren alleen bij de echt warmere dagen gebeurd en op super strakke spieren verder geen warmte of iets vertoont. Daarnaast is het vrij voedingloos gras

xMnOn

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Oude Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 20:45

ruitje schreef:
Voer jij je paard dan 4 keer per week elektrolyten? Hoeveel werk je dan?

Heb je al eens bloed laten prikken voor haar waardes?


Ze zweet heel snel, ik voer elektrolyten denk wel 4 keer per week ja. Meestal doen we dressuurmatig werk, gewoon basis training. En 1 keer per week een duur of galoptraining.

Paar jaar geleden bloed laten testen maar daar kwam niet veel bijzonders uit toen. Ik heb wel weer een afspraak staan hiervoor om het verder uit te zoeken

xMnOn

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Oude Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 20:46

bigone schreef:
Drinkt ze wel genoeg, eentje van ons wilde nooit drinken op wedstrijd. Vervelend maar nam pakjes appelsap mee en deed er eentje in een emmer water. Dan lukte het wel.


Drinken doet ze wel genoeg gelukkig!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Verzuring in spieren bij 25+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 23:34

Ik doe mijn spierpijner op advies van de masseur juist niet afspoelen met koud water. Als ze bezweet is van het rijden dan gebruik ik lauw water en meestal doe ik er een liniment in. Dan koelt ze eerst af, maar daarna verwarmd dat. Schijnt beter te zijn voor de doorbloeding.

Heb je al eens arnica druppels geprobeerd? Dat werkt ook top bij spierpijn.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verzuring in spieren bij 25+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:38

Heb je ook laten kijken naar vitamine e en selenium? sommige paarden hebben daar iets meer van nodig om goed in de spieren te blijven.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:12

Die van mijn verkrampte een paar maanden geleden heel erg met gaan liggen en weer gaan staan, ik zag de hele achterhand trillen.
Ik heb op advies van verschillende mensen weer selenium gaan geven (vit E kreeg hij al) en heb de MSM dosis die hij al kreeg verdubbeld.
Ik zie het trillen nu niet of nauwelijks meer.
Misschien is het iets om bij jou paard ook te proberen?