Shetlander bijvoeren of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 23:53

Hoi Allemaal,

Sinds een kleine week hebben wij een superlieve Shetlander merrie.

Echter is hier een discussie over tussen mijn schoonmoeder (waar de Shetlander voorheen stond) en mezelf over het al dan niet bijvoeren van de pony.

Ik vind het niet nodig om haar bij te voeren aangezien ze al rond genoeg is en er nog gras genoeg op de weide staat.
Echter beweerd mijn schoonmoeder dat ik ze 2 keet per dag hooi (onbeperkt) moet geven en 2 keer per dag brokken...

Echter vind ik dat ons pony´tje, persoonlijk, al best goed rond staat. Enkel mijn draver wordt kog 2 keer pet dag bijgevoerd omdat ie anders direct heeeel schraal staat.

Wat vinden jullie ervan? En voeren jullie jullie shetlanders wel nog bij? Zoja, dat is de reden hierachter?
En wat met hooi? Bij ons krijgen ze dat enkel in de winter onbeperkt. Ook daarvan vindt mijn schoonmoeder dat ze dat nu ook moeten krijgen maar daar er staat meer dan genoeg gras op de weide, dus ik zie hier het nut niet van in... :P

Hieronder ook meteen een foto van ons ´Bolleke´ de Shetlander :P


Afbeelding


Afbeelding


Dus, wie heeft ervaring en tips?!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:07

Jullie hebben beide een beetje gelijk. Een grasland geeft niet alle voedingsstoffen namelijk. Wel meer dan genoeg calorieën maar te weinig vitaminen en mineralen. Dus, zeker bijvoeren! Maar geen bix, dan staat het arme dier heel snel bevangen, kijk naar een goede vitaminekorrel en geef dat. Pavo heeft bijvoorbeeld vital, vaak goed te verkrijgen. Je voert er maar weinig van omdat het hoog gedoseerd is, dus het is ook zeer goed betaalbaar.

Hooi, tja. Als er genoeg gras staat en ze kunnen kiezen zullen ze het laten liggen. Gras is veel lekkerder. Kwaad kan het zeker niet. Ik ga er dan wel vanuit dat ze 24/7 op het gras staan natuurlijk.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:11

Een shetlander zou ik zeer sober houden. Een zoutsteentje, wat wilgentakken af en toe om te snoepen en gras/hooi. Als er gras is hoef je eigenlijk geen hooi te geven maar gras is nu gortdroog dus hoog suiker. Dus zou nu de weide dichtdoen en hooi geven enkel. Mocht shetje invallen (denk het niet maar stel) dan kan je een klein vitamine brokje geven.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 00:29

troi schreef:
Jullie hebben beide een beetje gelijk. Een grasland geeft niet alle voedingsstoffen namelijk. Wel meer dan genoeg calorieën maar te weinig vitaminen en mineralen. Dus, zeker bijvoeren! Maar geen bix, dan staat het arme dier heel snel bevangen, kijk naar een goede vitaminekorrel en geef dat. Pavo heeft bijvoorbeeld vital, vaak goed te verkrijgen. Je voert er maar weinig van omdat het hoog gedoseerd is, dus het is ook zeer goed betaalbaar.

Hooi, tja. Als er genoeg gras staat en ze kunnen kiezen zullen ze het laten liggen. Gras is veel lekkerder. Kwaad kan het zeker niet. Ik ga er dan wel vanuit dat ze 24/7 op het gras staan natuurlijk.


Ja ze staan inderdaad 24/7 op gras. Nu geef ik wel, als ik mijn paard eten geef, een klein handje maisvlokken en onderhoudsbrok aan de Shetlander. Maar dat is meer omdat ze anders gaat proberen de grote zijn eten te pikken en die is daar dan weer niet mee opgezet natuurlijk :9

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:36

Ik zou een vitamine korrel bijgeven en misschien een plakje hooi als je andere paard wordt bijgevoerd .

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:40

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:44

Voor zover nu te beoordelen zou ik alleen een vitamine/ mineralen brok geven, dat kunnen ze eigenlijk niet voldoende uit gras/ ruwvoer halen

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:52

Ik zou ook een balancer aanraden. Pavo vital werd mijn tinker heel druk van, hij staat nu op Vitalbix daily complete en doet het daar super op, wordt niet te dik maar krijgt wel alles binnen. Onze shetlander staat nu op Vitalbix breed en grow omdat ze jong en drachtig is en nog een beetje bij mag komen. Nu krijgt ze 100 gram maar aan het einde van de dracht mag ze veel meer hebben. Zelf doseer ik iets lager dan Vitalbix zelf aangeeft. Als je andere paard 2x per dag krijgt dan kun je de dagelijkse hoeveelheid ook in tweeën splitsen dan heeft je moeder ook niet het gevoel dat de shet niks krijgt en buitengesloten wordt.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:59

Darliiing7 schreef:
troi schreef:
Jullie hebben beide een beetje gelijk. Een grasland geeft niet alle voedingsstoffen namelijk. Wel meer dan genoeg calorieën maar te weinig vitaminen en mineralen. Dus, zeker bijvoeren! Maar geen bix, dan staat het arme dier heel snel bevangen, kijk naar een goede vitaminekorrel en geef dat. Pavo heeft bijvoorbeeld vital, vaak goed te verkrijgen. Je voert er maar weinig van omdat het hoog gedoseerd is, dus het is ook zeer goed betaalbaar.

Hooi, tja. Als er genoeg gras staat en ze kunnen kiezen zullen ze het laten liggen. Gras is veel lekkerder. Kwaad kan het zeker niet. Ik ga er dan wel vanuit dat ze 24/7 op het gras staan natuurlijk.


Ja ze staan inderdaad 24/7 op gras. Nu geef ik wel, als ik mijn paard eten geef, een klein handje maisvlokken en onderhoudsbrok aan de Shetlander. Maar dat is meer omdat ze anders gaat proberen de grote zijn eten te pikken en die is daar dan weer niet mee opgezet natuurlijk :9


Maisvlok en brok is vooral calorieën en weinig vitaminen. Beetje vergelijkbaar met marsrepen bij de mens. Daar heeft een shet eigenlijk weinig aan (itt tot een dier dat dikker moet, daar is het weer prima voor). Vitaminebrok is dan echt nuttiger.

Mooi dat ze 24/7 buiten staan. Dan is het hooi idd overbodig. Maar kan ook geen kwaad, als je schoonmoeder daar een gerust gevoel van krijgt zou ik er dus ook niet tegenin gaan. Zonde van je energie.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:34

Ik zou even voeren wat het diertje gewend is tijdens het wennen.Dan zie je vanzelf of het diertje behoefte heeft aan hooi.Misschien vind hij wat droge vezels of wat stro wel lekker voor erbij?

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:17

Ligt ook aan hoeveel gras er staat. Als het al super kaal en gevreten is, zou ik ook hooi bijvoeren om de inname van zand zoveel mogelijk te voorkomen.

Mijn shetje krijgt daarbij nog een mini hoeveelheid balancer/vitamine brokjes.

Jed1406
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:24

Tancreda4 schreef:
Ligt ook aan hoeveel gras er staat. Als het al super kaal en gevreten is, zou ik ook hooi bijvoeren om de inname van zand zoveel mogelijk te voorkomen.

Mijn shetje krijgt daarbij nog een mini hoeveelheid balancer/vitamine brokjes.


Inderdaad het gras zou voor mij leidend zijn in hoever je bij zou moeten voeren

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:28

Hoeveel gras staat er op het land? Als het kort is dan zou ik wel bijvoeren. Anders niet. Je kunt ook overwegen arm hooi in een net te doen (bijvoorbeeld graszaadhooi). Dan eten ze alleen als ze het nodig hebben is mijn ervaring.

Verder zou ik idd wel een vitamine korrel bijgeven

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:10

Hoe is je gras? Wat ga je met de shet doen?

Onze shet hebben we 21jr gehad en werd wel bijgevoerd, maar ging mee op buitenrit, is gereden en gemend. We deden wat longeren en vrijspringen en laatste periode kon hij niet meer goed eten, dus voerden we flink bij. Je kijkt naar de pony en situatie en niet omdat het een shet is niks geven.
Onze shet is in21jr bij ons nooit hb geweest.

Nu hebben we een merrie met veulen gekocht. Zij stond op een kale wei en kreeg slecht bijgevoerd. Dikke buik, maar slechte bovenlijn, dus voeren we wel bij. Ze krijgt hier onbeperkt hooi, beperkt vol gras en dus wel merriebrok nu.
Omdat ze voor het eerst in 18jr niet drachtig is gaan we wel wat met haar doen qua werkjes zodat ze niet hb wordt.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:56

Hier heb ik de Pavo Vital weggegeven, omdat één van mijn pony's hevige jeuk kreeg van de lucerne die erin verwerkt zit. Dit kreeg ze ook van de lucerne in Hartog Digest. Een Shetlander moet je zo sober mogelijk houden, je geeft al snel te veel. Hier krijgen ze in de zomermaanden heel af en toe een handje sobere ponybrok in een voerbal. Moeten ze dus voor in beweging komen en er zitten maar een paar korreltjes in. Misschien is dat ook een optie voor jouw pony?

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:46

De mijne staan maar af en toe op gras en werken 2-3 keer in de week voor de kar en we wandelen ze daarnaast ook nog eens 2 keer per week meestal. Ze komen bijna niet op gras, maar krijgen wel onbeperkt hooi. Ze krijgen dagelijks 300 gram equifyt pre active en een handje lijnzaadbrok. Mijn oudste is ietwat verwend, maar die wordt zonder zijn 300 gram slobber in de ochtend te mager. Dus dat krijgt hij extra en ze krijgen extra eiwitten als ze gewerkt hebben. Maar vooral mijn oudste is geen echte shet qua eten, die moet ik blijven bij voeren anders verliest hij al zijn spier en vet. Ik verdenk hem er ook wel eens van iets in de richting van IR te zitten. Hij gaat bvb ook schuren van gras. Maar de muesli (pre active) die ik ze nu voer zou in principe in de basis ook genoeg zijn voor de jouwe. En met 1 handje per voerbeurt heeft ze daaraan toch wat meer te kauwen dan 50 gram vitaminebrok. Dat is ook mijn reden om toch voor een muesli te gaan. Of je zou al vitaminebrok+ wat grasbrokken erbij kunnen geven. Ik heb ze ook jaren op metazoa gehad, maar ze doen het beter op mijn huidige voer.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:53

troi schreef:
Jullie hebben beide een beetje gelijk. Een grasland geeft niet alle voedingsstoffen namelijk. Wel meer dan genoeg calorieën maar te weinig vitaminen en mineralen. Dus, zeker bijvoeren! Maar geen bix, dan staat het arme dier heel snel bevangen, kijk naar een goede vitaminekorrel en geef dat. Pavo heeft bijvoorbeeld vital, vaak goed te verkrijgen. Je voert er maar weinig van omdat het hoog gedoseerd is, dus het is ook zeer goed betaalbaar.

Hooi, tja. Als er genoeg gras staat en ze kunnen kiezen zullen ze het laten liggen. Gras is veel lekkerder. Kwaad kan het zeker niet. Ik ga er dan wel vanuit dat ze 24/7 op het gras staan natuurlijk.



Dat laatste stuk ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb een draver en een shetlander die overdag genoeg gras tot hun beschikking hebben. Toch lopen ze beide regelmatig naar het hooinet om daarvan te eten. Verder voer ik ze inderdaad vitaminebrok bij. Wel heb ik de hoeveelheid iets geminderd. Overigens staan ze bij mij ook 24/7 buiten maar niet 24/7 op het gras. Meestal van 08.00 uur tot 19.00 uur.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:54

Mensen vergeten ook naar bijv het gewicht te kijken van een shet en geven snel teveel. Daarnaast bewegen veel shets te weinig, dus is het een dubbel probleem.
Dat kan je dus niet vergelijken met bijv een rij paard of pony. Dat ligt niet per se aan het ras. Een warmbloed paard dat amper beweegt en werkt, maar wel veel eet wordt ook te dik.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:24

Persoonlijk zou ik de shet een vitaminekorrel/-koek (ik ben heel tevreden met Pavo Dailyfit) geven, en alleen arm hooi afhankelijk van hoeveel gras er staat.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:07

Ik geef mijn twee shets oerbalans brok. Geweldig spul waar ze niet van gaan jeuken. Ze staan hier een halve dag op het gras. Dat is helaas door droogte nagenoeg op. Daarnaast onbeperkt hooi wat ze niet eten zolang er gras in zicht is.
‘S nachts op stal met hooi en wat wortelen.
Ik zou wel een vorm van vitaminebrok geven. Ik zie duidelijk het verschil met andere pony’s die dat niet krijgen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:11

Mijn shet krijgt onbeperkt hooi, weinig gras (max uurtje per dag) en Vital bix Daily complete. Verder krijgt ze niks en ze werkt 6 dagen in de week.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:12

Ze ziet er super uit voor een shetje,dagelijks beetje vitamine brokjes of koekje en thats it.
Zolang er gras is hoeft ze geen hooi tenzij ze snachts op stal gaat.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:21

Hier krijgen ze (haflinger en shet) ook alleen (lang) gras. Handje pavo erbij zodat ze alle vitamine hebben. Meer dan zat, maar ze hebben die vitamine wel nodig. Ligt natuurlijk ook aan hoe kort het gras is, als je ziet dat ze echt het hooi schoon op hebben, zou ik wel bijvoeren.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:53

's Zomers gewoon de weide (als dat ivm hoefbevangenheid) en alleen wat vitaminebrok bijvoeren. 's Winters een beetje ponybrok naast onbeperkt arm hooi

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Shetlander bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:47

Waarom een ponybrok?

Ik zou een balancer geven en verder helemaal niks naast gras en hooi.