Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voeradvies te zwaar paard

 
Profiel   

Ik wil even sparren…
Ik heb een merrie van 9, zelfgefokt, altijd van nature uit neiging gehad tot overgewicht, ook toen ze Z eventing liep en dus intensief getraind werd maar dat bleef wel onder controle.
Vandaag staat ze met een veulen van bijna 4 maand aan de voet en wordt ze 4x per week gereden, vooral dressuur en nu beetje springen aan het opbouwen. De merrie staat nog steeds ruim 70 kilo te zwaar.
Ze loopt continu op de wei, daar staat nog wel gras op maar dat is dor door gebrek aan regen dus ze krijgt ook wat hooi bij maar zeker geen onbeperkt hooi, maar er is dus wel altijd iets te knabbelen aan het dorre gras.
Voor de geboorte en tot het veulen een 2 tal maand oud was voederde ik krachtvoer bij van Lannoo, ‘merriebrok breeding’, 2 kilo per dag. Sinds het veulen 2 maand is, voeder ik enkel het veulen nog bij met krachtvoer maar niets meer aan de merrie omdat ze dus zo zwaar blijft.
Ik had gehoopt dat ze toch wat zou vermageren, wat quasi elke merrie doet met een veulen van 4 maand aan de voet maar helaas…
Ik koop al mijn voeder bij Lannoo vooral uit gemak want ik woon hier vlakbij maar al mijn andere paarden doen het goed op verschillende soorten van hun voeders. Ik heb bij hen advies gevraagd, zij raden aan 0,5 tot 1 kilo merriebrok
en een supplement bijgeven vitaminalia opti grow maar dat supplement zou al €70/maand zijn + dan het krachtvoer zelf, ik denk dan dat er wel goedkopere alternatieven zijn als in, een brok waarbij geen supplementen extra nodig zijn?
Tijdens het dressuurwerk is ze aan de lauwe kant maar als ze mag springen, trekt ze er zelf op aan dus ik denk niet dat ze energie tekort komt maar ik voel me toch niet zo comfortabel bij niets bijvoederen van krachtvoer.
Wat zouden jullie hiermee doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 15:57 



 
Profiel   

Ze worden over het algemeen niet dik van het krachtvoer maar van het ruwvoer.
Krachtvoer, helemaal met een veulen aan de voet, moet je wel geven. Dat kan ook een vitamine korrel zijn ipv brok (suikers) en hoeft geen kilo's per dag.

Dus de inname van gras beperken (graasmasker?) en je hooi gaan afwegen en aanbieden in slowfeeder netten.
Op die manier, samen met de beweging, gaat het langzaam maar gestaag normaal de goede kant op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:00 



 
Profiel   

Mijn tip: neus eens rond op de facebook pagina equibiome. (Je moet je tegenwoordig aanmelden.)

Er staat veel informatie op over darmflora, maar ook over paarden die makkelijk (te) dik worden (al dan niet EMS) en over planten en kruiden die hierbij kunnen helpen.

Ik pluk elke ochtend een aantal braambladeren en paardebloem- bladeren: twee planten die bijdragen om de 'crest' (die vetlaag onder de manekam) te laten verdwijnen.
(Mijn dier is helaas nog steeds wat 'cresty' - maar bij gelijk werk en voer gaat het de goede kant op.)

Met een uurtje rondneuzen heb je waarschijnlijk een lijst planten die kunnen helpen. Andere kruiden (herderstasje bijv.) koop ik liever bij de drogist.

En ik ben hier de opmerking tegengekomen dat het goed is als een paard van zo'n 25 planten per dag eet (hoeveelheid 1 hapje per dag).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:10 



 
Profiel   

Ik zou dan een vitaminebrokje bij gaan voeren.
Het veulen zou ik kijken of je die al apart brokjes bij kan gaan voeren in een bak waar de merrie niet bij kan.
Het veulen zou je wellicht iets langer dan nodig bij de merrie laten lopen.....
Verder als een dier echt te dik is, geldt het vaak wel hetzelfde als bij mensen, zorgen voor meer verbranding, en minder voedsel. Dus na het afspenen, bijvoorbeeld hooi in slowfeeder aanbieden zodat ze hier langer over doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:18 



 
Profiel   

Het gras dat er nu staat is dor en ze krijgt maar beperkt hooi bij, dus nog minderen qua ruwvoer is niet mogelijk. In de winter komen ze s nachts op stal met hooinet en hier doe ik ook maar beperkte hoeveelheid in (staat op stro dus ook hier wel altijd iets te knabbelen).
Ik rij ze nu 4x per week, ik kan ze nog een keer extra werken, maar ik betwijfel of dit zoveel zal helpen + naar spieren toe wil ik niet overtrainen. Rust is imo ook belangrijk.
Het veulen krijgt sowieso al apart krachtvoer, ze laten zich vlot scheiden dus dat is geen issue.
We gaan het veulen er tot 6 maand bij laten, dan spenen we omdat ik nog een veulen van andere merrie heb die wel op randje van mager staat (en die krijgt dan wel veel eten bij).

@sky_as wat voor vitaminebrokje denk jij dan aan, heb je een concreet voorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 16:26 



 
Profiel   

Een tijd geleden had Pavo een webinar over paarden met overgewicht.
Behalve de reclame voor hun voer, vond ik het verder wel zinvolle informatie!
https://www.pavo.nl/advies/pavo-webinar ... -afvallen/

Voor mijn te dikke (geblesseerde) paard voer ik zelf alleen Pavo vital of Marstall force vitamine brokjes.

Antonius schreef
Het gras dat er nu staat is dor en ze krijgt maar beperkt hooi bij, dus nog minderen qua ruwvoer is niet mogelijk.
...


Blijkbaar toch nog steeds iets te veel, anders zou ze al wel afgevallen zijn.
Je zou ook nog naar energie-arm hooi kunnen kijken. (Bij ons geen optie omdat we hooi van eigen land hebben)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 17:13 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Mijn tip: neus eens rond op de facebook pagina equibiome. (Je moet je tegenwoordig aanmelden.)

Er staat veel informatie op over darmflora, maar ook over paarden die makkelijk (te) dik worden (al dan niet EMS) en over planten en kruiden die hierbij kunnen helpen.

Ik pluk elke ochtend een aantal braambladeren en paardebloem- bladeren: twee planten die bijdragen om de 'crest' (die vetlaag onder de manekam) te laten verdwijnen.
(Mijn dier is helaas nog steeds wat 'cresty' - maar bij gelijk werk en voer gaat het de goede kant op.)

Met een uurtje rondneuzen heb je waarschijnlijk een lijst planten die kunnen helpen. Andere kruiden (herderstasje bijv.) koop ik liever bij de drogist.

En ik ben hier de opmerking tegengekomen dat het goed is als een paard van zo'n 25 planten per dag eet (hoeveelheid 1 hapje per dag).


Dankjewel voor de tip, ik heb zelf ook een pony die te dik is maar moeilijk afvalt.

Ik voer nu glucobalance bij en merk wel verschil. Misschien voor ts ook een tip?

Zouden de kruiden hiermee gecombineerd kunnen worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 17:29 



 
Profiel   

met een veulen erbij inderdaad wel opletten dat ze van alles voldoende binnen krijgt.
Je kunt zorgen dat je arm hooi voert en dit een uur weken in een ton water, dan spoel ze zoveel mogelijk suikers uit.
Verder inderdaad geen te rijke brok geven en kijken of je haar wat kunt laten bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 18:03 



 
Profiel   

Het korte gras in deze droogte zit juist hoog in fructaan en dus suikers. Dat kan flink aanzetten. Als het kan zou ik die inname beperken met een graasmasker. En zodra het veulen afgespeend is van het gras af.

Verder een goede balancer en eventueel wat extra eiwitten. En dan niet de balancer van Lannoo waar je alsnog een kilo van moet voeren. Hoeveel eiwit hangt af van de grasinname en de hoeveelheid hooi dat je voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 21:51 



 
Profiel   

Ik lees vaak een ‘goede balanceer’ maar heeft iemand daar concrete namen van? Ik denk dat dit in België nog minder gangbaar is dan in Ndl?

Die webinar van pavo ga ik bekijken, dank!
Ook voor de andere tips bedankt!

Die summerfit koeken van pavo, is dat iets om als vervanger voor krachtvoer te geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 09:30 



 
Profiel   

Antonius schreef
Ik lees vaak een ‘goede balanceer’ maar heeft iemand daar concrete namen van? Ik denk dat dit in België nog minder gangbaar is dan in Ndl?

Die webinar van pavo ga ik bekijken, dank!
Ook voor de andere tips bedankt!

Die summerfit koeken van pavo, is dat iets om als vervanger voor krachtvoer te geven?


Ikzelf voer cavalor nutri support en ben daar tevreden van.
De pavo koeken geef ik aan de fjord hier op vraag van de eigenaresse maar ben ik qua samenstelling toch minder zot van. De paarden vinden het wel lekker, dat wel.

Qua krachtvoer zou je ook kunnen kijken naar de dieetversies, e.g. cavalor silhouette of pavo inshape. De mijne doen het daar erg goed op. Laag in energie, maar 500 g van geven en toch hoog in vitamines.

Ik ben overigens van midden belgie

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 09:41 



 
Profiel   

Graszaadhooi voeren, daar zit bijna niks in.

Verder inderdaad een vitaminebrokje (die van mij krijgen Bonpard Forage).

Summerfitkoeken als vervanging voor ruwvoer lijkt me niet wat. Zal ongetwijfeld meer in zitten dan arm hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 09:53 



 
Profiel   

Mijn zogende merrie krijgt Equilin Grow, een vitamine brokje speciaal voor de fokkerij.
Vind ik een hele fijne om ronde merries bij te voeren. Voldoende vitamientjes, maar geen onnodige dikmakers. Al krijgt mijn merrie er nu ook een kwartje merriebrok bij omdat ze wel heel bloot op haar rug werd.

Normaal krijgt ze de Balancer en Basic. Balancer is de basis, Basic voor de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 16:48 



 
Profiel   

Dennis schreef
Mijn zogende merrie krijgt Equilin Grow, een vitamine brokje speciaal voor de fokkerij.
Vind ik een hele fijne om ronde merries bij te voeren. Voldoende vitamientjes, maar geen onnodige dikmakers. Al krijgt mijn merrie er nu ook een kwartje merriebrok bij omdat ze wel heel bloot op haar rug werd.

Normaal krijgt ze de Balancer en Basic. Balancer is de basis, Basic voor de sport.


Hier krijgt onze pony op advies van Emmeloord ook de Equilin balacer, ook niet meer te zwaar (nu ietsje omdat hij vakantie heeft maar niet meer zo opgeblazen als eerst).

Het enige nadeel, hij krijgt maar 30 gram per voerbeurt en dat vind ik wat zielig, het is echt een heel klein beetje... Daarna likt hij zn hele voerbak uit, dat ziet er echt een beetje sneu uit :')

Voor mijn PRE moet ik nu ook op zoek naar ander voer, die komt aan van lucht en is ook nogal fors.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:14 



 
Profiel   

Voor balancers kun je hier eens kijken: [VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Ik meng mijn balancer overigens ook met muesli (Agrobs Alpengrün muesli). Dat geeft volume, maar niets extra's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:22 



 
Profiel   

kojack schreef
Dennis schreef
Mijn zogende merrie krijgt Equilin Grow, een vitamine brokje speciaal voor de fokkerij.
Vind ik een hele fijne om ronde merries bij te voeren. Voldoende vitamientjes, maar geen onnodige dikmakers. Al krijgt mijn merrie er nu ook een kwartje merriebrok bij omdat ze wel heel bloot op haar rug werd.

Normaal krijgt ze de Balancer en Basic. Balancer is de basis, Basic voor de sport.


Hier krijgt onze pony op advies van Emmeloord ook de Equilin balacer, ook niet meer te zwaar (nu ietsje omdat hij vakantie heeft maar niet meer zo opgeblazen als eerst).

Het enige nadeel, hij krijgt maar 30 gram per voerbeurt en dat vind ik wat zielig, het is echt een heel klein beetje... Daarna likt hij zn hele voerbak uit, dat ziet er echt een beetje sneu uit :')

Voor mijn PRE moet ik nu ook op zoek naar ander voer, die komt aan van lucht en is ook nogal fors.


Heb je misschien voor en na foto’s?
Mijn Fries is ook zo rond en bol en moet ook kilo’s kwijt. Heb eens eerder gekeken naar Equilin maar niet doorgezet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 16:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen