Voeradvies 3 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 21:35

Hey

Even een vraagje. Wat geven jullie je 3 jarige paard die je nu aan het beleren bent?
Hoeveel hooi/kuil krijgt die van jullie per dag? En wat geven jullie aan krachtvoer voor 3x per week rijden/longeren?
Mijn 3 jarige ruin staat nu 24/7 op de wei maar gaat veranderen van stal waardoor hij 's nachts op stal komt te staan. Hij is nu goed op gewicht, maar is nog wel vollop in de groei. Ze geven 2x per dag krachtvoer op zijn nieuwe stal, dus ik wil sowieso iets geven.

Persoonlijk ben ik wel fan van graanvrij voeren met goede vitamine brok, maar wat vinden jullie?
En geven jullie nog supplementen erbij voor de groei en/of spieropbouw?

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:26

Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Ik voer mijn driejarige nu de Equixcel Youngster, dat is een vitamine brok. Verder een halve schep nature's best en onbeperkt hooi. Ze doet verder nog heel weinig, dus ik voer nu nog geen extra eiwitten bij, ook omdat ons hooi vrij hoog zit in eiwitten.
Het is een Welsh cob, dus wel vrij sober

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:11

anoniempje1 schreef:
Hey

Even een vraagje. Wat geven jullie je 3 jarige paard die je nu aan het beleren bent?
Hoeveel hooi/kuil krijgt die van jullie per dag? En wat geven jullie aan krachtvoer voor 3x per week rijden/longeren?
Mijn 3 jarige ruin staat nu 24/7 op de wei maar gaat veranderen van stal waardoor hij 's nachts op stal komt te staan. Hij is nu goed op gewicht, maar is nog wel vollop in de groei. Ze geven 2x per dag krachtvoer op zijn nieuwe stal, dus ik wil sowieso iets geven.

Persoonlijk ben ik wel fan van graanvrij voeren met goede vitamine brok, maar wat vinden jullie?
En geven jullie nog supplementen erbij voor de groei en/of spieropbouw?

Je moet niet willen bijgeven omdat hij maar 2 keer krijgt. Je moet kijken naar je paard. Als hij invalt geef je hem een schep bij en als hij dik wordt kan hij wat meer werk aan. En gewoon doodnormale sportbrok is zat. Laat je niet verleiden tot al die dure supplementen. Het is echt niet nodig.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:20

Op het moment krijgt mij driejarige alleen onbeperkt hooi. Puur om te kijken hoe hij het daarop doet. Normaal voer ik vitalbix met beetje lucerne.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:26

Ik lees ook even mee. Die van mij krijgt onbeperkt hooi en staat overdag op het land. Daarnaast krijgt hij een schep cavalor Fiberforce en een klein schepje vitalbix. Hij zou er wel wat energie bij mogen hebben dus ben wel benieuwd wat anderen geven.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:32

beestenfreak schreef:
Ik lees ook even mee. Die van mij krijgt onbeperkt hooi en staat overdag op het land. Daarnaast krijgt hij een schep cavalor Fiberforce en een klein schepje vitalbix. Hij zou er wel wat energie bij mogen hebben dus ben wel benieuwd wat anderen geven.

Maar als jij je paard wel goed op gewicht hebt maar hij onvoldoende energie heeft moet je niet bijgeven, dan moet je wat anders geven. Ik dacht dat fiberforce voor paarden met een o.a. een stofwisselingsziekte is of insulineresistentie. Het is sowieso laag in suikers en teveel suikers is niet niet goed maar suikers heb je wel nodig voor energie dus als hij energie te kort heeft en niet om een speciale reden dat voer dan kun je beter iets anders geven. En die vitalbix doet ook weinig met suikers en dus ook weinig met energie.

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 21:23

Er is ook zoveel verschil in aanbod op de markt...
Maar ben wel van mening dat het wel laag in suiker/zetmeel moet zijn, gezien hij niet volledig in het werk staat (3x per week max. 30 min per keer)

Anoniem

Re: Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:27

Mijn 3-jarige krijgt Vitalbix Breed&Grow en verder geen supplementen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:49

Ik geef gewoon veel ruwvoer. Veel voeren ervan kan ik namelijk goed _O- het wisselt tussen 2 tot 4 porties. Afhankelijk van weide of paddock seizoen, hoeveelheid gras in het weide seizoen.
Ik voer rijk ruwvoer. En daardoor weinig krachtvoer. 2 keer een laagje van zo'n schep (als ik ermee aan de gang ga) en vanuit daar kijk ik of ik dat opbouw of zo laat. Energie, dikte van paard, spieren van paard. Ruwvoer voer ik eerst op als paard invalt maar als dat blijft liggen of ik mis spier dan ga ik kijken naar krachtvoer.
Ik voer een basis sportbrok. Heb ik een extreem heet paard die wel meer vulling kan hebben maar minder energie kijk ik pas naar een ander soort krachtvoer.

Maar 9 van de 10 keer kan ik uit met een basis sportbrokje die ik op voer naarmate het beleer proces.

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:23

Mijn 3 jarige is nog niet aan het werk, alleen beetje grondwerk.
Heb hem in december erg schraal naar huis gehaald.

Hij krijgt 2x per dag Pavo Fibrebeet + Vitalbix Breed&Grow.
Tussendoor nog schepje Vitalbix Fibermix
En 4x per dag voordroog/ hooi.

Hij is echt al goed bijgetrokken, het hele schrale is weg.
Hij zit mooi in zijn vacht.
Maar ik vind hem wel schraal blijven op de hals en ruggegraat.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Komt dit pas als ze echt aan het werk gaan of moet ik toch nog iets gaan veranderen aan het voer.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:03

Ik geef mijn al hele grote 2,5 jarige een vitamine korrel en 1/2 schep biks per voerbeurt, 2 keer per dag.
Als extra 3 keer per week ongeveer een slobber mash met mijten (extra eiwit) maar dat laatste vooral omdat de ruwvoer analyse terug kwam en iets te laag in eiwit is voor de jonge beesten.
Qua werk doet hij nog niks, alleen mentaal maar hij rent en speelt wel ontzettend veel met zijn 3 jarige vriendjes dus traint zichzelf :Y)

@NadiaM: Is hij nog hard aan het groeien of daarin wel stabiel? Als ze nog erg groeien zou ik het voor nu even laten en kijken of hij bijtrekt als daar niet meer veel energie naartoe gaat. Als je nu twijfelt zou je kunnen kijken om extra eiwitten bij te voeren en na 4 tot 6 weken een vergelijking te maken bijvoorbeeld.

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voeradvies 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:08

@capriootje Ik vind hem juist niet zo groeien, is echt nog e-pony haha
Hij is in december voordat ie naar huis kwam gecastereerd, dus had wel verwacht dat ie nu zou groeien.
Denk wel dat ie echt extra jaar nodig heeft, was 'laat' veulen augustus en helaas met half jaar oud ook flink ziek geweest. En vorig jaar in opfok problemen met tanden.

Maar had verwacht nu ik thuis heb staan en goed voer, hij wel wat ronder zou worden.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:11

NadiaM schreef:
Mijn 3 jarige is nog niet aan het werk, alleen beetje grondwerk.
Heb hem in december erg schraal naar huis gehaald.

Hij krijgt 2x per dag Pavo Fibrebeet + Vitalbix Breed&Grow.
Tussendoor nog schepje Vitalbix Fibermix
En 4x per dag voordroog/ hooi.

Hij is echt al goed bijgetrokken, het hele schrale is weg.
Hij zit mooi in zijn vacht.
Maar ik vind hem wel schraal blijven op de hals en ruggegraat.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Komt dit pas als ze echt aan het werk gaan of moet ik toch nog iets gaan veranderen aan het voer.


als je hem vanaf de winter tot nu nog niet op gewicht hebt kunnen krijgen, zou ik toch eerst zorgen dat dat onder controle is voordat hij aan het werk gaat.

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:19

@fokfanaat, hij is zeker wel beter op gewicht hoor, zijn ribben zie je bijna niet meer.
En houd met meetlint ook gewicht bij, dus is al wel flink aangekomen, kg of 75

En hij hoeft ook nog niet aan het werk hoor!

Maar was gewoon benieuwd hoe de ervaringen zijn met 3 jarige paarden, ieder paard is anders.
En voor mij mijn eerste veulen wat ik gefokt heb en opgroeit, dus probeer het zo goed mogelijk te doen :o

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:17

Hier ook kwart schep Breed&Grow plus twee handjes grasbrok per dag voor mijn 3-jarige.