Hoeveelheid hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:51

Die 88 balen hebben we het dan over hooi of voordroog? En hoe groot zijn die balen. Dat maak wel verschil natuurlijk. Als het om van die kleine hooipakjes gaat tja dat is dan veel te weinig. Maar grotere is een ander verhaal.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:05

De hoeveelheid lijkt me ook te weinig, maar ik wil de adviezen wel een beetje nuanceren; het paard staat ook 3 uur op het gras en misschien eet ie ook nog wat op de kale wei? Dus misschien is 10 kg er bij wel wat veel. Maar 5 kg is inderdaad wel het minste... Ik zou me ook zorgen maken over het aantal voerbeurten, paard staat de hele nacht zonder voer, lijkt me niet gezond.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:45

Ik volg het niet helemaal.

Je paard gaat op de wei tussen 7 en 8, voor 3 uur
Dus 11.00 op de paddock
Daar gaat ie om 3 uur (dus na 4 uur geen eten!) naar binnen voor een kilo hooi en een handje muesli
Terug de paddock op
Om 8 of 9 uur weer naar binnen voor een kilo hooi en een handje krachtvoer en dan weer terug op de paddock?

En dat is het?

Dat zou neerkomen op:
3 uur weidegang
2x 1 kg hooi eten binnen (zegge 1/.2 uur per keer)= 1 uur binnen eten

En dan dus 20 uur zonder eten op de paddock?

Mag toch hopen dat dat een grapje is......

Ze hebben iig 1.5 kg droge stof per paard per 100 kg nodig. Dus als jouw paard 550 kg weegt, is dat dik 8 kg per dag. Droge stof gehalte van 90% (droog hooi) is dus ruim 9 kg per dag.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:11

MarliesV schreef:
Ik volg het niet helemaal.

Je paard gaat op de wei tussen 7 en 8, voor 3 uur
Dus 11.00 op de paddock
Daar gaat ie om 3 uur (dus na 4 uur geen eten!) naar binnen voor een kilo hooi en een handje muesli
Terug de paddock op
Om 8 of 9 uur weer naar binnen voor een kilo hooi en een handje krachtvoer en dan weer terug op de paddock?

En dat is het?

Dat zou neerkomen op:
3 uur weidegang
2x 1 kg hooi eten binnen (zegge 1/.2 uur per keer)= 1 uur binnen eten

En dan dus 20 uur zonder eten op de paddock?

Mag toch hopen dat dat een grapje is......

Ze hebben iig 1.5 kg droge stof per paard per 100 kg nodig. Dus als jouw paard 550 kg weegt, is dat dik 8 kg per dag. Droge stof gehalte van 90% (droog hooi) is dus ruim 9 kg per dag.


Ik begreep om 15u 2,5 kg hooi en om 20/21u weer 2,5 kg hooi en dan tussendoor nog een kg van TS?
en TS wil dat de voerbeurten van 2,5 kg per keer naar 5 kg per keer gaan?

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:22

Poekkie schreef:
MarliesV schreef:
Ik volg het niet helemaal.

Je paard gaat op de wei tussen 7 en 8, voor 3 uur
Dus 11.00 op de paddock
Daar gaat ie om 3 uur (dus na 4 uur geen eten!) naar binnen voor een kilo hooi en een handje muesli
Terug de paddock op
Om 8 of 9 uur weer naar binnen voor een kilo hooi en een handje krachtvoer en dan weer terug op de paddock?

En dat is het?

Dat zou neerkomen op:
3 uur weidegang
2x 1 kg hooi eten binnen (zegge 1/.2 uur per keer)= 1 uur binnen eten

En dan dus 20 uur zonder eten op de paddock?

Mag toch hopen dat dat een grapje is......

Ze hebben iig 1.5 kg droge stof per paard per 100 kg nodig. Dus als jouw paard 550 kg weegt, is dat dik 8 kg per dag. Droge stof gehalte van 90% (droog hooi) is dus ruim 9 kg per dag.


Ik begreep om 15u 2,5 kg hooi en om 20/21u weer 2,5 kg hooi en dan tussendoor nog een kg van TS?
en TS wil dat de voerbeurten van 2,5 kg per keer naar 5 kg per keer gaan?


Dat zou nog niet veel zijn maar dit staat in de OP:
Nu blijkt dus dat de netten die ze vult krap aan een kilo wegen, dus paard krijgt 2 a 2,5 kilo per dag aan hooi, plus dan die 3 uur op een wei.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:23

Is het dan een soort gemakskwestie? Dat ze even van de paddock afgehaald worden om te voeren en niet ‘te veel’ te eten krijgen zodat ze snel weer terug kunnen?
Het klinkt alsof jouw paard kwa voerbehoefte niet past bij het andere paard. Nou ja, voerbehoefte is mogelijk vergelijkbaar, maar daar is de eigenaar van het andere paard het niet mee eens.
Ik gok zo dat je bij deze stal kan ‘kiezen’ (als je die keus al mag maken) om ze of samen te hebben staan met weinig voer, of meer apart/alleen met voldoende ruwvoer. Maar net of het allemaal mogelijk is…
Zeker aankaarten bij de stalhouder, maar ik zou toch ook alvast opzoek gaan naar een ander plekje. Gewoon om wat achter de hand te hebben.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 21:15

Dank voor de verdere reacties. Ben toch in gesprek gegaan en heb met haar samen de netten gewogen en ze dachten volgens hun oprecht dat ze genoeg gaven. Bleek dus inderdaad 1.5 kilo per voerbeurt. Was inderdaad een beetje voor het gemak nu hadden ze het wel snel op.

Afspraak is nu 3 kilo, 3 keer per dag afgewogen, plus dat de wei. En als ik kom krijgt ze nog een plak extra. Dus dan zitten we op 1 lijn. Andere paard gaat ook meer krijgen die kreeg dus ook te weinig.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:50

Wat fijn dat je het hebt kunnen bespreken en dat de stalhouder ook inziet dat het echt te weinig is. Hopelijk gaat vanaf nu alles goed.
Ik vind het bizar dat je paard geen gezondheidsproblemen heeft gekregen op zo weinig hooi.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:10

Je ziet dit ook op pensionstallen helaas.
Ooit eens op een stal wezen kijken waar ze met de ochtend een klein fruitkratje met hooi kregen. Dan naar de weide (lees ieder paardje had zijn eigen gras stukje waar ze het jaar rond op stonden en geen hooi erbij ook niet met de winter) en dan tot vlak voor het donker. Op stal kregen ze nog zo'n klein kratje aan hooi.
Met de winter periode kregen kwamen ze eerder naar binnen en kregen ze wel een kratje extra.
Dit was overigens voordroog van een grote baal, dus was niet eens samengeperst.
Daar vroegen ze al ruim 4 jaar geleden al € 250 per maand. En een bak die met de winter vaak blank stond

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:55

Vraag om stalling exclusief hooi en ga het hooi zelf doen. Kost wat meer tijd maar dan weet je dat je paard genoeg krijgt.

Overigens, als je paard nu niet te mager is, weet je dan wel zeker dat ze maar zo weinig krijgt?

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 00:21

Ik weeg persoonlijk niks.
Ik heb grote XL netten en die vul ik dat ik ze gewoon kan tillen op m'n rug. Die krijgen ze in de stallen (open) en daarnaast hang ik nog 2 voernetten in de slowfeeder en heb nog een kleinere container met slowfeeder net en dan nog een bak waar normaal een klein hooibaaltje in past. Die gooi ik vol. Tis nooit op de volgende dag en dat vind ik een prettig idee.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 02:25

Majolen schreef:
Vraag om stalling exclusief hooi en ga het hooi zelf doen. Kost wat meer tijd maar dan weet je dat je paard genoeg krijgt.

Overigens, als je paard nu niet te mager is, weet je dan wel zeker dat ze maar zo weinig krijgt?



Ze wisten dus totaal geen aantallen of hoeveelheden te geven, wisten niet hoeveel plakken niks, ze pakten altijd gewoon wat hooi van zo'n kleine baal en die schudden ze dan helemaal uit. Tot voor kort stond er ook wat meer op het stuk waar ze s'nachts staan maar dat is door de droogte ook niks meer. Toen ze me geen antwoord kon geven op hoeveel het nou eigenlijk was ben ik meteen naar de welkoop gereden en had zo'n haak gehaald en het net gewogen die ze klaar had hangen voor de nacht. En dat was echt veel te weinig. Nou kregen ze ook nog wel een handje hier en daar als ze eens langs de stallen liepen. Of als de andere eigenaar op stal komt voor zijn paard.

Maargoed, ze waren ook best geschrokken, we hebben er uiteindelijk best goed over kunnen praten het is ook een wat ouder echtpaar die de dingen al jaren zo doen. Ze vinden het soms dus moeilijk schakelijken tussen omstandigheden, andere paard is vorig jaar bevangen daar gekomen en sindsdien waren ze ontzettend bang om hem weer bevangen te voeren zei ze. Ik vermoed dat ze de afgelopen tijd wel de ene keer meer hooi hebben gehad en de andere keer dus veel minder, ze hadden gewoon totaal geen structuur of zicht op wat de paarden nou eigenlijk binnen kregen. Dierenarts had er op gehamerd dat het niet te veel moest zijn en dat hebben ze dus gedaan.

Ze zijn verder ontzettend precies in de dingen, dit is ook de reden waarom ik aannam dat het allemaal wel goed zat, naive aan mijn kant. Wisselen dekens, slepen de bak iedere maand, doen de vliegenkap af en dergelijke. Alleen in het geven van hooi zat dus nul structuur.

Maargoed, ik ga er dus wat meer bovenop zitten en dat vonden ze blijkbaar niet erg. Als ze van de winter weer meer op stal komen gaan we weer evalueren of er aanpassingen nodig zijn. Ze snapten ook wel dat ik niet echt informatie had aan ze krijgen nog een extra handje als ik voorbij loop.

Gelukkig is er met deze mensen veel beter te communiceren als mijn vorige stalhouder die je gewoon aanvloog als je commentaar had :o

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 06:18

Fijn dat het praten en overleggen goed verlopen is.

Dat een paard niet te mager staat wil niet zeggen dat die genoeg ruwvoer krijgt. Sommige paarden staan dik van "lucht" of "kijken naar gras" alleen al.
Kort gras bevat ook meer suikers omdat het wil groeien.

Maar ruwvoer is echt het belangrijkste.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 06:58

Fijn dat je het bespreekbaar kon maken. Klinkt als een fijne plek met communicatie. +:)+

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 07:23

Super, TS!!

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:51

Goed zo! Top gedaan TS, fijn ook dat je stalhouder open staat voor een gesprek en andere inzichten.

Ik snap heel goed dat ze bang zijn om een paard bevangen te voeren. Maar te weinig is ook niet goed.
Ik voer na 3 jaar nog steeds niet op het oog maar op de weegschaal, zo weet je dat er stiekem niet meer of minder gevoerd wordt als gewenst.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:58

Ik merk dat mijn paarden nu echt de hoeveelheid hooi die ze in de winter krijgen ook helemaal op eten ondanks ze 8 uur op de wei staan. Dit omdat er op de wei nu weinig voedzaams meer staat door de aanhoudende droogte.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:58

Wat fijn dat het is opgelost.
Van het ene uiterste in het andere.
Hopen dat jullie samen de goede middenweg vinden.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:52

Wat een fijne reactie van de stalhouders. Geeft ook meer rust en vertrouwen dat het veilig is om dingen open te bespreken. Zeker na je ervaring met een vorige stalhouder!

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:20

Heel eerlijk kan ik mij niet voorstellen dat een paard die 2 tot 3 kg hooi per dag krijgt er nog goed uitziet.. Als dat andere paard dan nog minder krijgt?

Fijn dat jullie eruit zijn gekomen.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:27

Fijn dat je het zo goed kunt bespreken met ze. Ze klinken als lieve, welwillende mensen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:43

Goed gedaan. Het gras is nu zo kort en droog, dat voor een paard van die stokmaat 10 kilo per dag niets teveel is.