Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveelheid hooi

 
Profiel   

Paard is een fries van 1.75 die vier keer in de week getraind wordt. Staat uur of drie op de wei de rest op een praktische paddock mede door de droogte. Naar mijn mening moet ze dus tussen de 8 en de 10 kilo hooi per dag hebben.

Nou heb ik dit aangehaald bij mijn stalhouder, particulier nadat we al en discussie hebben gehad over de voertijden, dit is dan verandert en hierdoor zag ik de netten die ze nu kregen. Heb toen gewoon de vraag gesteld hoeveel ze denkt dat ze per voerbeurt geeft en hier had ze niet echt een antwoord op, ze pakt gewoon wat. Ze wist niet het aantal plakken niks. Toen heb ik gezegd dat ik het wou gaan wegen en heb een weeghaak gekocht, puur omdat ik vind dat paard wat futloos wordt in training en ik dit wil bijsturen. Ze is verder niet echt mager of iets, maar omdat ze dus voor haar zeggen geen idee heeft wat ze voert leek me dit handig. Nu blijkt dus dat de netten die ze vult krap aan een kilo wegen, dus paard krijgt 2 a 2,5 kilo per dag aan hooi, plus dan die 3 uur op een wei. ik ben toch geen zeikerd als ik dit veel te weinig vind? 5 kilo per voerbeurt is toch dan redelijk voor de 240 euro stalling die ik betaal?

Ik vind het echt ontzettend moeilijk om dingen aan te kaarten en grenzen aan te geven mede omdat ik zo autistisch ben als een deur en mensen me daarom vaak een betweter noemen of dat ik me aanstel. Maar dit is toch gewoon een normale eis? Ze zeggen alleen paard rent nog door de wei, ziet er niet slecht uit dus ze zal wel genoeg krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 18:50 



 
Profiel   

Schudden ze het hooi eerst uit voordat ze het in een net stoppen? Dan zou je nog kunnen vragen om dat niet meer te doen, dan past er meer in.

Je paard krijgt te weinig hooi als dat gewicht inderdaad klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:25 



 
Profiel   

Zeker te weinig maar je betaald ook bijna niks.
3 uur weide, verder op stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:30 



 
Profiel   

nee verder op een kale wei en hebben ze toegang tot de bak. Ze schudden het hooi inderdaad helemaal uit en weken het dan voor de stof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:34 



 
Profiel   

Begrijp ik dat paard 2,5 kg per voerbeurt krijgt? En hoeveel voerbeurten?

Als je paard niet mager is en gewoon een normaal gewicht heeft, zou ik eerder een schep krachtvoer geven dan meer hooi eig.

Hooi is trouwens erg duur geworden, 240 euro is een heel goedkope stalling tegenwoordig. (Ik ken er in de buurt zelfs geen enkele die het nog doet voor dit bedrag, kan niet meer uit). Hou er rekening mee dat je stalhouder mogelijks een supplement vraagt voor meer hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:37 



 
Profiel   

2.5 per dag toch? Dat is indd te weinig. Ik ben ook autistisch ts, maar mij zou het 3x niets boeien wat mensen denken als het gaat om het welzijn van een dier.
Evt vragen of je zelf een hooinet mag vullen, ik vulde er 2 tot de nok en dat was genoeg voor 24u. Al hebben ze daar buiten waarschijnlijk niet veel aan op een pensionstal. Voor de nacht is het evt een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:41 



 
Profiel   

2 voerbeurten.
Ik ben absoluut niet van het krachtvoer vind de basis echt ruwvoer.
Stalling is wat ik hier in de omgeving betaal, wil ook best bijbetalen voor extra hooi. Ze voeren die kleine baaltjes hooi en die kan ik hier krijgen voor 5 euro per stuk. Dus dan betaal ik puur voor het hooi op 10 kilo per dag 70 euro in de maand. Dat komt dan toch gewoon uit of ben ik nou gek. Stalbedekking is alleen van de winter.

Hooinetten kan niet omdat paard samen staat met een andere merrie die ze op rantsoen willen houden. Dus ze staan apart met het eten tot ze het op hebben en gaan dan weer naar buiten op een schrale wei. In de winter is er meer mogelijk want dan staan ze s'nachts op stal. Het is hier in de omgeving echt drama momenteel met fatsoenlijk buiten staan, en genoeg hooi. Deze stal was echt met afstand de betere, ben dus alleen van mening dat mijn merrie gewoonweg meer hooi moet hebben. Zit echt niet te wachten op maagzweren of koliek en dergelijke. Maar vind altijd moeilijk in te schatten hoe en wat. Ik vind dus op twee voerbeurten moet ze dus 4 a 5 kilo per dag hebben. En dan kunnen we vanuit daar dan bijstellen meer of minder afhankelijk hoe ze het doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:50 



 
Profiel   

Balko schreef
Zeker te weinig maar je betaald ook bijna niks.
3 uur weide, verder op stal?

Er staat dat het paard verder op een paddock staat.
Verder, ligt echt aan de regio, maar €240 is niet niks.

@TS, als jij vind dat je paard te weinig krijgt, mag je dit zeker aankaarten. Let wel, het is de toon die de muziek maakt, als je van je zelf weet dat je betweterig over kan komen, probeer dit dan te voorkomen. Leg uit dat je je zorgen maakt om de hoeveelheid.

Ik vraag mij wel af hoe het gras nog is op de wei? Bij ons is het eigenlijk wel "op". Ze staan nog wel wat te knagen, maar dat is het wel. Gelukkig staan ze bij ons wel onbeperkt op hooi.

Ik heb op verschillende stallen gestaan waar mijn paard (structueel) te weinig voer binnen kreeg, met name in deze tijd van het jaar. Ze ging altijd schraal de winter in.
Gelukkig hebben we na een hele lange zoektocht echt het paradijs gevonden op een hele mooie hit-actief stal.
Dit heeft natuurlijk niks met jouw vraag te maken, maar wat ik eigenlijk bedoel, is dat in mij ervaring er vaak iets mis gaat met de hoeveelheid voer. Veel paarden kunnen daar prima op leven, maar er zijn er ook genoeg die hier moeite mee hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:53 



 
Profiel   

Bij ons, twee a drie uur gras. Dan drie hooi voerbeurten: 2,5 kilo, dan 3 kilo en dan 4 kilo. En meestal ruim aangehouden.
Dus 10 kilo hooi komen ze wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:59 



 
Profiel   

Ja, dat is te weinig hooi. En het lijkt er met maar 2 kleine voerbeurten op dat de tijd met lege maag ook te lang is.
Krachtvoer opvoeren heeft er imo niks mee te maken idd TS, een gezond paard begint bij ruwvoer zoals je zegt.

Het argument dat ze er goed uitziet en rent in de wei vind ik best wel raar eigenlijk. Een paard met maagzweren kán er ogenschijnlijk prima uitzien en als ze niet meer rennen is het wel heel dramatisch inmiddels.
Het andere paard mag dus niet meer hebben begrijp ik? Die krijgt ook echt weinig hooi dan en slecht verdeeld over de dag.

Edit:
Je zegt in de ene post dat je 5 kg per voerbeurt wil en vervolgens dat je dat per dag ook goed vindt. Ik zou wel duidelijk zijn naar de stal eigenaar. Wat je paard nu krijgt is zorgbarend weinig. Het is geen cavia ;)

Zou het helpen een dierenarts z’n mening te vragen en dat aan te dragen?


Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 07-08-22 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:11 



 
Profiel   

Dat vind ik echt enorm weinig. Mijn paard van 1.76 krijgt nu in de zomer circa 10 kg hooi s nachts op stal en strookbegrazing + circa 3 kg hooi overdag. In de winter krijgt hij 's nachts circa 12 kg hooi.

Wij betalen € 65 per maand voor het hooi, wel krijgt het ene paard wat meer dan het andere en die van mij vermoedelijk wel het meest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:21 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Begrijp ik dat paard 2,5 kg per voerbeurt krijgt? En hoeveel voerbeurten?

Als je paard niet mager is en gewoon een normaal gewicht heeft, zou ik eerder een schep krachtvoer geven dan meer hooi eig.

Hooi is trouwens erg duur geworden, 240 euro is een heel goedkope stalling tegenwoordig. (Ik ken er in de buurt zelfs geen enkele die het nog doet voor dit bedrag, kan niet meer uit). Hou er rekening mee dat je stalhouder mogelijks een supplement vraagt voor meer hooi.


Dit is echt een advies van vroeger. Inmiddels is er ruim bekend dat meer krachtvoer naast te weinig ruwvoer voor veel problemen zorgt…


Als het ook nog is geweekt is en dus ook n deel water is het echt veel te weinig voor je paard.


Laatst bijgewerkt door Balko op 07-08-22 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:31 



 
Profiel   

Balko schreef
Poekkie schreef
Begrijp ik dat paard 2,5 kg per voerbeurt krijgt? En hoeveel voerbeurten?

Als je paard niet mager is en gewoon een normaal gewicht heeft, zou ik eerder een schep krachtvoer geven dan meer hooi eig.

Hooi is trouwens erg duur geworden, 240 euro is een heel goedkope stalling tegenwoordig. (Ik ken er in de buurt zelfs geen enkele die het nog doet voor dit bedrag, kan niet meer uit). Hou er rekening mee dat je stalhouder mogelijks een supplement vraagt voor meer hooi.


Dit is echt een advies van vroeger. Inmiddels is er ruim bekend dat meer krachtvoer naast te weinig ruwvoer voor veel problemen zorgt…


Maar als je paard gewoon goed is en je stopt er dan maar meer hooi in, staat die gewoon te dik na een tijdje. Tabellen zijn mooi, maar obesitas paarden iets minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:34 



 
Profiel   

Hoeveel paarden zijn niet mager maar zitten wel vol met maagzweren.
Van goed ruwvoer in goede porties worden ze niet dik maar wel gezond.
Als je paard dik wordt heb je waarschijnlijk te rijk ruwvoer voor het paard.
Ik heb voor mijn shetlander ander hooi dan voor mijn fokmerries en sportpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:36 



 
Profiel   

Dat heb je op een pensionstal zelden te kiezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 22:47 



 
Profiel   

Balko schreef
Hoeveel paarden zijn niet mager maar zitten wel vol met maagzweren.
Van goed ruwvoer in goede porties worden ze niet dik maar wel gezond.
Als je paard dik wordt heb je waarschijnlijk te rijk ruwvoer voor het paard.
Ik heb voor mijn shetlander ander hooi dan voor mijn fokmerries en sportpaarden.


Die maagzweren... Jeppp!!

Als ik een hooinet net hooi vul, de gewone standaard van de Welkoop, zo'n 6 euro netjes? (Weet niet precies. Ding is al zo oud als de weg naar Jeruzalem.) Met gewoon grof hooi, kom ik zeker meer uit dan twee kg.

Kan wel eens nawegen, is wel interessant!!

Als ze echt maar 2,5 kg krijgen, ja dat is niet genoeg!

Wij doen met twee paarden en een shetlander ongeveer 7 dagen met 120/140 kg balen.

(Die krijgen letterlijk onbeperkt...! Baal er in, net er over, eten maar. Eventueel twee losse netten voor het "wandelen" idee)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 23:05 



 
Profiel   

Super dank wel voor alle antwoorden hier kan ik wat mee. Hooi wordt droog gewogen. Ze gaat nu s ochtends tussen 7 en 8 op de wei voor drie uur, er staat daar nog wel wat op volgens mij. dan komen ze op de paddock en krijgen rond 3 uur dan hooi met een handje muesli. Dan is vanuit hun de laatste voerbeurt tussen 8 en 9 met weer een handje muesli en brok.

Meestal ben ik rond 6 uur op stal en dan krijgt ze van mij wat hooi en hartog digest ongeveer een kilo vier keer in de week met een vitamine korrel.

Ik was gewoon erg benieuwd of ik nu gelijk had wat betreft die 10 kilo, als het nu 8 was geweest was ik eerste instantie nog akkoord gegaan. Vind persoonlijk wat ik betaal voor alles ook redelijk, maar zou best bereid zijn meer te betalen voor hooi. Zou ik dan moeten denken aan 50 euro extra als voorstel?

Het zijn verder echt lieve mensen maar in mijn opzicht ontzettend ouderwets in paardenhouden. Probleem is ook dat de enige andere pensionklant en dus het andere paard wat er staat, de eigenaar net zo ouderwets is. Die vind het allemaal wel prima, paard ziet er goed uit glimt mooi dus de voeding is dik in orde.

Vorig jaar hadden ze ook twee paarden staan en hebben ze in totaal voor het hele jaar 88 balen opgevoerd, en hij zat nu al op het dubbele en dan krijgt ze dus in mijn optiek nog niet genoeg hooi. Zeker in de winter niet. Ik vind dan die 4 a 5 kilo hooi redelijk per voerbeurt. Dat het andere paard echt meer nodig heeft krijg ik er ook niet echt in, maar goed dat is niet mijn paard dus heb ik ook niets over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 23:46 



 
Profiel   

In de winter reken ik voor mijn Friezen een halve baal per paard per dag, dat is dus 10-12,5 kilo. De meeste Friezen hebben wel de neiging snel wat te vet te worden. Ik ben wel benieuwd hoe die van jou eruit ziet, met maar zo weinig ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 23:52 



 
Profiel   

Als je paard niet mager is, deugt je weegschaal niet. Een kilo hooi is niks, het gewicht van een pak suiker. Het kan niet kloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 00:02 



 
Profiel   

Heb gewoon zo'n weeghaak van de Welkoop, Ik kan die netten gewoon oppakken zit amper gewicht in, mijn weeghaak registreerde het eerst niet eens, Ze hebben de netten ook nooit vol altijd net een kwart, ook de reden waarom ik de hartog ben gaan bijvoeren.

Heb zo snel geen foto bij de hand die recent is, kan die wel bijvoegen als ik weer op stal ben.
Maargoed ze moet toch naar die 5 kilo per voerbeurt, en die krijgt ze nu zeer zeker niet. Mijn grootste probleem zit hem in het feit dat als ik vraag hoeveel hooi mijn paard krijgt ze er geen antwoord op kunnen geven behalve genoeg, als je dan vraagt naar plakken of kilo's zegt ze geen idee ik pak altijd gewoon wat stop het in een net en schut het wat uit en dan wordt het geweekt.

Is toch geen gekke vraag om te stellen hoeveel hooi ze krijgt lijkt me, heb nog nooit gehad dat een stalhouder daar geen antwoord op heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 00:14 



 
Profiel   

En als je vraagt hoe lang ze met een baal doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 00:24 



 
Profiel   

Dat kan ik nog eens navragen.

Al heb ik al wel eens het idee gehad dat ze nog ergens anders hooi hadden liggen puur omdat ik vond dat ze best lang doen met een baaltje. Heb al wel eens na gevraagd of ze in de ochtend wel hooi kregen omdat er amper hooi gepakt was versus de avond ervoor.

Maar dacht echt dat dit mijn argwaan was, op de vorige stal waar ik stond heb ik ook veel problemen gehad wat betreft de voeding, en daar bleek dat ze hooi uit de stallen haalden als de eigenaren weg waren. Daar hebben we toen wat van gezegd en toen is er een vechtpartij ontstaan tussen de stalhouder en een aantal pensionklanten. Ben daar toen diezelfde dag nog weggegaan.

Ook de reden dat ik nu wat bang ben om er wat van te zeggen of vragen te stellen aan mijn huidige stalhouder. :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 00:44 



 
Profiel   

Ik voer hier een baaltje per dag. Soms iets meer bij een klein baaltje. Voor een haflinger van 1,50, een paint in de groei en een shet die de restjes snaait. En daar doen ze het prima op.
De shet staat nog te dik, maar die moet ook meer gaan bewegen. De andere 2 doen het er prima op. Mijn haflinger kwam hier iets te dik, maar is met dit ruwvoer afgevallen en komt nu aardig richting juist gewicht.
Ik voer dus 365 baaltjes per jaar. 80 baaltjes voor 2 paarden is echt heel weinig. Zelfs met een paar uur weidegang. Als ze hier overdag (max 8 uur) weidegang bij hebben, krijgen ze 2/3e baaltje hooi in netten op de track.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 07:37 



 
Profiel   

Dat klinkt wel erg weinig. Iig zeker voor als ze alleen op paddock zouden staan. Met 1 kg hooi zou mijn 1.60 er binnen een half uur al door dr hooi heen zijn. Hoelang zouden ze zonder weide en hooi staan en dus zonder voer? Dat zou voor mij de grootste graadmeter zijn en niet 'ze zien er goed uit dus...'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 08:28 



 
Profiel   

Weet je ook zeker dat je goed gewogen hebt? Ik heb wel eens gewogen en toen was ik helemaal verbaasd, maar dat kwam omdat ik op reset drukte terwijl er al 3 kilo aan hing. Met 1 kg zou het paard echt binnen een half uur zijn hooinet zeker wel ophebben.

Misschien zou je kunnen voorstellen om zelf de hooinetten klaar te zetten + een extra bedrag per maand voor meer hooi als dat een probleem zou zijn (wel eerst even aftasten of dat het probleem is, anders zou ik het niet voorstellen). Dat had ik bij de tweede pensionstal waar we stonden zo afgesproken, werkte prima en ik had precies controle over hoeveel mijn paard kreeg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 08:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen