Hooipakje IN de touwtjes IN een net voeren? 2 x 2 maas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Hooipakje IN de touwtjes IN een net voeren? 2 x 2 maas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 11:01

Wie voert hooipakjes in de touwtjes en in een net aan zijn/ haar pony's/ paarden?
Misschien is het een beetje kastijding, dus ik dacht eerst maar eens te informeren of er meer mensen zijn die dit doen?

Normaal verspreid ik de netten over de track, maar nu de eikels vallen moet ik 1 pad dichtzetten en wil ik ze achterin op een eikelvrije plek eten aanbieden.
Omdat ik het hooi ook moet stomen, en dat vaak in de touwtjes doe, vroeg ik me af of ik het ook in zijn geheel in een net zou kunnen stoppen en dat in de bak leggen na het stomen?

Of dat toch liever de touwtjes eraf? En zo ja.... ik heb nu 2 x 2 netten.... welke netten gebruiken jullie? En welke netten zijn geschikt voor een pakje in z'n geheel?

Hopend op wat inspiratie ;-)

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooipakje IN de touwtjes IN een net voeren? 2 x 2 maas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:04


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 11:09

Sodeletuut schreef:
Wij deden dit toen we nog kleine pakjes voerden inderdaad regelmatig. Werkt ideaal, en wij hebben nooit problemen gehad met de touwtjes.

Zoek je een langwerpig of hoekig net?

Hier past een heel pakje in, en dit is echt een heel sterk net: https://www.welkoop.nl/waldhausen-hooin ... uw_1205158

Dit is een rechthoekig net, past ook een heel pakje in, maar is wel minder sterk: https://www.welkoop.nl/hooinet-rechthoe ... rt_1307815


Ah fijn, dat zou dus moeten lukken..... Het zou mooi zijn als het gewoon een net is dat je met een touw/ koord kunt dicht rijgen, mijn ruin vind namelijk altijd alle openingen :-(

Een wat steviger duurder net is geen probleem als het wat langer meegaat, ik zit zelf te denken aan een maas van 2 x 2

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hooipakje IN de touwtjes IN een net voeren? 2 x 2 maas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:26

Ik deed dat ook vaak toen ik nog kleine pakjes voerde. Wij hebben dat vierkante net van de Welkoop. Werkt perfect inderdaad! Ik knoop het van boven dicht.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 11:30

8nnemiek schreef:
Ik deed dat ook vaak toen ik nog kleine pakjes voerde. Wij hebben dat vierkante net van de Welkoop. Werkt perfect inderdaad! Ik knoop het van boven dicht.


Waren ze er daardoor ook echt beduidend langer zoet mee? Als in: konden er echt lang van eten?

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:32

De touwtjes erom laten heeft natuurlijk alleen maar nut als het pak nog goed in elkaar zit. Zodra ze een kwart van het pak op hebben, dan doen die touwtjes niet zoveel meer natuurlijk.
Wel doen wij de hooibaal met touwtje in het hooinet, hooinet dicht en dan de touwtjes van de hooibaal los knippen.
Ik gebruik deze hooinetten, daar passen een hele hooibaal in:
https://www.horsefitshop.nl/hooinet-mega-xxl_48398.html

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 11:36

Sanet schreef:
De touwtjes erom laten heeft natuurlijk alleen maar nut als het pak nog goed in elkaar zit. Zodra ze een kwart van het pak op hebben, dan doen die touwtjes niet zoveel meer natuurlijk.
Wel doen wij de hooibaal met touwtje in het hooinet, hooinet dicht en dan de touwtjes van de hooibaal los knippen.
Ik gebruik deze hooinetten, daar passen een hele hooibaal in:
https://www.horsefitshop.nl/hooinet-mega-xxl_48398.html


Ja, begrijp ik.... dat het naarmate ze meer eten steeds gemakkelijker wordt.....
Hoe lang doen jouw paarden met 1 baal?

De mijne mogen ieder 7 kilo hooi per etmaal en de mini met z'n tweetjes wel 3 kilo.... (laatstgenoemden eten bijna nooit hun eten op).
1 hooipakje zou dus voldoende moeten zijn voor de hele groep een etmaal lang. 2 x 7 = 14 + 3 a 4 kilo = 17 a 18 kilo... dat is wat de pakjes ongeveer wegen.

Maar misschien reken ik me rijk en zijn ze er veel sneller doorheen....

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hooipakje IN de touwtjes IN een net voeren? 2 x 2 maas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:45

Ik voer nu alleen hooi als de paarden op stal staan, en dan staan ze ook alleen (overdag op de wei met gras). Mijn oudste dame krijgt onbeperkt hooi nu, maar doet gerust bijna een week nu met een hooinet. Dus daar heb je niet zoveel aan nu :)
In de winter volledig op hooi, reken ik 1 pak per paard per 2 dagen. Maar met daglicht staan ze buiten in de paddock. Daar krijgen ze ook hooi en niet uit hetzelfde hooinet.
Mijn ervaring is dat als ze met meerdere aan het hooinet staan te trekken, dat je dan ook meer “verspilling” hebt.
En ik vrees ook dat elk paard zich niet netjes gaat houden aan de door jou gestelde hoeveelheid :).

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:47

Hier doen ze inderdaad langer met een heel pakje in een baal met touwtjes er omheen. Wij hebben nu grote ronde balen en stouwen die netten vol, maar die gaan toch sneller leeg, ondanks dat het in gewicht even zwaar wordt. Maar dat plukken ze er makkelijker uit omdat het niet meer geperst zit.

Ik zou trouwens dan niet een al te kleine maas doen. Ik zal eens een foto zoeken van een heel baaltje in dat eerste net van welkoop.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:47

Yes! Ik heb dit wel eens een seizoen gedaan en ga het komende winter ook weer doen. Ik heb geen fancy hooinetten gekocht maar aanhangernetten. Deze dubbel gevouwen en de zijkant dicht geknoopt/gevlochten met stro touw. Afhankelijk van de maat aanhangernet, past er een kleine pak hooi er volledig in. Bovenkant maak ik dicht met meerdere karabijn haken. Deze gebruik ik ook om het net mee op te hangen. Tussen de karabijn haken knoop ik de elastieken van het aanhanger net nog dicht, mijn paarden vinden namelijk ook alle gaatjes om hun snoet in te steken.

Hier en daar sneuvelt er wel eens wat, maar dat repareer ik dan weer met een stukje stro touw. Voor ons werkt het prima! Let wel op de maaswijdte, ik heb dacht ik 4x4 of 5x5.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:53

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de twee netten die ik in mijn eerste reactie stuurde met beiden een heel pakje erin. En dit zijn flinke pakjes.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:07

Ninx schreef:
8nnemiek schreef:
Ik deed dat ook vaak toen ik nog kleine pakjes voerde. Wij hebben dat vierkante net van de Welkoop. Werkt perfect inderdaad! Ik knoop het van boven dicht.


Waren ze er daardoor ook echt beduidend langer zoet mee? Als in: konden er echt lang van eten?

:j is ideaal want ze zijn er echt veel langer mee bezig :j

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 12:12

Avalanche schreef:
:j is ideaal want ze zijn er echt veel langer mee bezig :j


Dat is het doel :-D

Normaal gesproken ligt er dus overal wat. Maar dit is even een noodgreep ivm de eikels, dan hebben ze een eethoek achterin waar ze lekker zoet zijn.

Ik realiseerde me dat het ook wel fijn is wanneer ik eens weg moet. 1 baal in een net mikken is toch iets handiger dan allemaal losse netten verspreiden wanneer iemand op de paarden past.

Ik ga het maar eens testen, even kijken of ze inderdaad die 24 uur kunnen vol maken met 1 baal hooi en 4 kilo stro. Degene die het meest geobsedeerd is door eten kan het gelukkig hebben. Ik heb gelukkig arm hooi en ze zijn mooi op gewicht.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 09-08-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:12

Hier laten we de soms de touwtjes er ook omheen zitten, maar we hebben wel grotere mazen, 4x4 geloof ik, zelf zou ik dan 2x2 echt te klein vinden.
Maar het ligt bij ons dan in de ruif, de touwtjes vallen er niet uit, zodat ze er niet in verstrikt raken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 12:13

Myfairytale schreef:
Hier laten we de soms de touwtjes er ook omheen zitten, maar we hebben wel grotere mazen, 4x4 geloof ik, zelf zou ik dan 2x2 echt te klein vinden.
Maar het ligt bij ons dan in de ruif, de touwtjes vallen er niet uit, zodat ze er niet in verstrikt raken.


Ja, aan die mazen twijfel ik nog... Ik heb hier nog een net van 2 x 2 liggen en een net van 3 x 3.... hebben hun langste tijd gehad, maar dan kan ik wel testen wat het beste werkt.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hooipakje IN de touwtjes IN een net voeren? 2 x 2 maas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:36

Ik duwde ook wel de baaltjes met touwtjes in de netten, maar snij na het dichtknopen altijd even de strotouwtjes door. Ze trekken uiteindelijk de touwtjes er wel doorheen naar buiten en dan is een los touw veiliger dan een touw in een lus (ik heb idioten die overal hun benen doorheen steken ...)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 12:45

Duhelo schreef:
Ik duwde ook wel de baaltjes met touwtjes in de netten, maar snij na het dichtknopen altijd even de strotouwtjes door. Ze trekken uiteindelijk de touwtjes er wel doorheen naar buiten en dan is een los touw veiliger dan een touw in een lus (ik heb idioten die overal hun benen doorheen steken ...)


Goed punt... ik heb ook 1 zo'n druif

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:11

Duhelo schreef:
Ik duwde ook wel de baaltjes met touwtjes in de netten, maar snij na het dichtknopen altijd even de strotouwtjes door. Ze trekken uiteindelijk de touwtjes er wel doorheen naar buiten en dan is een los touw veiliger dan een touw in een lus (ik heb idioten die overal hun benen doorheen steken ...)

Zo’n grapjas heb ik ook, dus hier hetzelfde systeem met baal erin, dichtknopen, nog een net eroverheen (2 netten dus) en daarna de touwtjes lossnijden.

Is het een idee om te gaan voor netten van 2x2 of 3x3 waar een halve portie in past, dan op het stukje waar je wil voeren 2 voerpunten maken met een draadje ertussen. Draadje zet je op een tijdklok en gaat open wanneer jij hebt ingesteld.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 14:06

Hilary schreef:
Duhelo schreef:
Ik duwde ook wel de baaltjes met touwtjes in de netten, maar snij na het dichtknopen altijd even de strotouwtjes door. Ze trekken uiteindelijk de touwtjes er wel doorheen naar buiten en dan is een los touw veiliger dan een touw in een lus (ik heb idioten die overal hun benen doorheen steken ...)

Zo’n grapjas heb ik ook, dus hier hetzelfde systeem met baal erin, dichtknopen, nog een net eroverheen (2 netten dus) en daarna de touwtjes lossnijden.

Is het een idee om te gaan voor netten van 2x2 of 3x3 waar een halve portie in past, dan op het stukje waar je wil voeren 2 voerpunten maken met een draadje ertussen. Draadje zet je op een tijdklok en gaat open wanneer jij hebt ingesteld.


Nou, het zijn luxe-poppen... ze hebben ook nog hooibakken die om de 10 minuten een portie hooi afgeven.... Maar omdat ik wil dat ze de hele track gebruiken, EN omdat merrie (als ik ze ook 's nachts samen zet ivm de eikels) alles domineert en niemand aan eten toekomt, moet ik wel het e.e.a. distribueren.

Ik ga even kijken hoe ik dit slim aanpak. Ik denk dat ik al progressie boek als ik de plakken niet uit elkaar trek en misschien het pak in tweeën deel en in het slowfeedernet stop

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 01:53

Citaat:
Nou, het zijn luxe-poppen... ze hebben ook nog hooibakken die om de 10 minuten een portie hooi afgeven.... Maar omdat ik wil dat ze de hele track gebruiken, EN omdat merrie (als ik ze ook 's nachts samen zet ivm de eikels) alles domineert en niemand aan eten toekomt, moet ik wel het e.e.a. distribueren.


Ik heb geen ervaring met hooibaaltjes volledig met touwtjes in de netten. Wij hebben momenteel 3 halve kuub bakken staan waar we een baaltje in losschudden voor de minipaarden.
Naar de winter toe krijgen ze weer hooinetten extra maar ook dan schudden we het eerst los.

Ik ben wel heel benieuwd naar jou constructie van de hooibak die elke 10 minuten een portie hooi geeft.
Hoe hebben jullie dat gemaakt?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooipakje IN de touwtjes IN een net voeren? 2 x 2 maas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 02:45

Wij deden het in pension ook en hadden gewone XL netten van welkoop en ej. We sneden touwtjes er wel vanaf. Als je dat naast het knoopje doet, trek je ze er zo uit.

Wij hingen ze alleen overdwars in lage ibc vaten. Dus ene kant zat een touw met haak en die ging aan de ring en andere kant trokken we het net strak en deden dat touw om het rek van het ibc vat.