Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fibrebeet en veulen?

 
Profiel   

Hoi,

Om mijn zogende merrie wat extra te bieden voer ik haar Pavo Fibrebeet bij. Echter, op de website van de Welkoop staat dat het niet geschikt is voor veulens.
Gezien mijn veulen graag haar hoofd in mama's bak steekt...kan het kwaad dat zij de fibrebeet binnen krijgt?
Ik heb Pavo ook al bericht maar ik dacht, wellicht weet men het hier?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 20:37 



 
Profiel   

waar staat dat precies dan?
op de site van pavo zelf kan ik het niet vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 20:53 



 
Profiel   

Die van mij eet al een tijdje fibrebeet mee met mama.
Ik heb niet het idee dat hij er wat van heeft behalve een vieze snoet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 21:04 



 
Profiel   

Heeft denk ik te maken met de Ca:P, Calcium-Fosfor verhouding. Volgens voervergelijk is dat 1:0,2 terwijl 1,5:1 voor jonge paarden ideaal is. Dan is de fiberbeet 3,33 keer hoger in calcium dan dat je zou willen. Met enkele hapjes geen groot issue denk ik, maar als volledige voeding niet gewild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 21:13 



 
Profiel   

Ligt dit niet ook aan hoe de welkoop dingen benoemd op hun website? Bij bijvoorbeeld dwergkonijnenvoer staat ook "geschikt voor konijnen: nee", omdat het bedoeld is voor DWERGkonijnen. Maar kan me slecht voorstellen dat een groot konijn het echt niet mag eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 22:41 



 
Profiel   

Anna_98 schreef
Ligt dit niet ook aan hoe de welkoop dingen benoemd op hun website? Bij bijvoorbeeld dwergkonijnenvoer staat ook "geschikt voor konijnen: nee", omdat het bedoeld is voor DWERGkonijnen. Maar kan me slecht voorstellen dat een groot konijn het echt niet mag eten

Ja dat idee heb ik dus ook, maar ik neem liever geen risico!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:56 



 
Profiel   

Het is precies wat Rianne H zegt. De Calcium fosfor verhouding is niet goed voor jonge paarden.
Dit zijn belangrijke stoffen voor de botten en daarom is het voor een veulen (in de groei) niet ideaal.

Een beetje mee eten is geen probleem maar als de kleine er meer dan 100 gram (droog gewogen) van gaat eten dan is het misschien slim hem apart van zijn moeder te gaan voeren.

Je zou ook kunnen kiezen om de merrie seniores Priores bij te voeren van subli (ook nog goedkoper) en dit zorgt ook dat de merrie wat aan komt, hiervan is de calcium fosfor verhouding wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 07:44 



 
Profiel   

@DDDara, dat is gek want er staat dat het wel geschikt is voor jaarlingen/twenters.

SP doet niet veel bij mijn merrie behalve dat ze er heet van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 09:11 



 
Profiel   

je bedoeld dat het bij specificaties staat?
daar zie ik veulen-nee..ik denk dat dat niet klopt.
maar luzerne word wel aan veulens gegeven, als ik jou was zou ik toch wat info opzoeken op google.
ik vind namelijk toch wat info dat je het wel kunt geven.
inderdaad niet teveel en dat het voor heel jonge veulens niet geschikt is omdat het te hard zou zijn in de darmen.
maar dat gaat over losse luzerne.
anders veulen eigen bakje met voer geven en even er bij blijven staan tot de merrie het op heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 10:54 



 
Profiel   

Ik heb de info van Pavo zelf. Ik heb regelmatig contact met vragen over mijn veulens en jaarlingen.
Voor mijn jaarling raden het het ook nog steeds af. Als hij heel hard achteruit zou gaan qua gewicht mocht ik hem wel iets bijgeven maar dan bij voorkeur speedibeed. Maar liever nog steeds niet.

Dus iets met moeders mee eten is geen ramp maar je moet wel echt op letten dat ze niet straks een kwart of de helft van mama der voer op eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 12:20 



 
Profiel   

DDDara schreef
Ik heb de info van Pavo zelf. Ik heb regelmatig contact met vragen over mijn veulens en jaarlingen.
Voor mijn jaarling raden het het ook nog steeds af. Als hij heel hard achteruit zou gaan qua gewicht mocht ik hem wel iets bijgeven maar dan bij voorkeur speedibeed. Maar liever nog steeds niet.

Dus iets met moeders mee eten is geen ramp maar je moet wel echt op letten dat ze niet straks een kwart of de helft van mama der voer op eet.


Vandaag Pavo gesproken, dat is idd wat zij ook zeggen. Een paar happen is prima maar geen hele bakken vol.
Nou krijgt mijn merrie een kilo droge fibrebeet dus dat is ook geen enorme hoeveelheid en baby krijgt tegelijkertijd haar 2e bakje veulenbrokken dus dat gaat prima. Ben blij dat het geen kwaad kan mocht ze er iets van snoepen!

Dank allemaal voor het meedenken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 19:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen