Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 14:49

Vandaag kregen we de uitslag van de partij hooi die we hebben gekocht bij onze vaste leverancier en we waren niet echt blij met het resultaat: er zat veel suiker in en dat is gevaarlijk voor hoefbevangen paarden. Nu is ons paard er erg gevoelig voor dus, we balen wel van ons hooi.

Nu vragen we ons eigenlijk af of niet iedereen daar nu een beetje mee zit? Het gras groeit niet door de droogte, het gras raakt gestresst en bevat veel suikers. Schijnbaar hierdoor het hooi ook? We kunnen nu wel ergens anders hooi gaan kopen, maar houden we dan niet hetzelfde probleem?

We zitten er nu aan te denken om het hooi te gaan weken en hopen dat dan de suikers er een beetje uitspoelen. De vraag is alleen gaat dat genoeg zijn. Op het moment hebben we nog wat ouder hooi, daar kunnen we het mee mengen, maar dit voorraad gaat ook een keer op en wat dan?

We zitten er echt een beetje mee in onze maag, we zijn als de dood dat ie weer bevangen gaat worden. Hoe doen jullie dat, mede-eigenaren van suikergevoelige paarden? Hebben jullie tips en trucs?

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:53

Ik denk dat de 1ste snee van dit jaar nog wel oke was, maar de 2de snee heeft vrijwel geen water gehad en ik verwacht dat dit allemaal hoog in suiker is inderdaad.

Je kan het inderdaad gaan weken, maar dan verlies je ook andere nutriënten en ik begreep laatst van een dierenarts dat ze geweekt hooi mogelijk als oorzaak zien van leaking gut syndroom. Dus weet niet of op langere termijn het constant weken zo verstandig is.

Hooi uit Duitsland/Frankrijk laten komen een optie? Dat doet mijn stal en dat is echt heel schraal, langstellig hooi.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 14:55

Dank voor je reactie. Leaking gut syndroom zitten we ook niet op te wachten. Misschien idd maar eens verder informeren naar hooi uit het buitenland. Dat is wel jammer, want we zitten al een tijdje bij dit boertje en hij is verder een heel fijne leverancier.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:55

Zou je geen hooi van de 1ste snede meer kunnen vinden? Dat is dan wel het eerste gras van het jaar maar heeft wel nog wat regen gehad. Of misschien dat je zelfs nog ergens iets van vorig jaar op de kop kan tikken? Mijn hooiboer had nog een bundel liggen van vorig jaar en dat was perfect.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 15:00

Volgens mij is dit de eerste snede. Ik zal het eens navragen bij hem.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:13

Onze eerste snede was netjes in de suikers
Maar ook dan ligt het aan of het land bemest is of niet, tijdstip van maaien enz.

Vandaag gaat hier de 2e snede in de pak. Althans het beetje wat er op staat dan.
Ik laat het niet testen, is al verkocht aan een handelaar. Want ik wil het niet, kan niet anders dan dan het hoog zit in de suikers.

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:45

Vaak is het maak tijdstip bepalend voor het suiker in het hooi. Zo vroeg mogelijk in de ochtend maaien geeft minder kans op suikers in het hooi.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 15:59

Ik heb geïnformeerd bij de hooileverancier, het blijkt wel de eerste snede te zijn, maar komt uit een natuurgebied en is niet bemest. Dat verklaart dat het gras gestresst is geweest en dus het hooi nu vol met suikers. Zijn eigen land bemest hij wel en ik ga met hem afspreken dat hij dit dus gaat leveren volgende keer en dan eerste snede. Voor nu gaat het gelukkig ‘maar’ om vijftig balen, die weken we wel en mengen we met het goede hooi van vorig jaar dat we nog hebben.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:03

Mdrf schreef:
Ik denk dat de 1ste snee van dit jaar nog wel oke was, maar de 2de snee heeft vrijwel geen water gehad en ik verwacht dat dit allemaal hoog in suiker is inderdaad.

Je kan het inderdaad gaan weken, maar dan verlies je ook andere nutriënten en ik begreep laatst van een dierenarts dat ze geweekt hooi mogelijk als oorzaak zien van leaking gut syndroom. Dus weet niet of op langere termijn het constant weken zo verstandig is.

Hooi uit Duitsland/Frankrijk laten komen een optie? Dat doet mijn stal en dat is echt heel schraal, langstellig hooi.


Maar in Duitsland en Frankrijk is het ook gortdroog dus zou je denken dat dat niet anders is toch?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:47

Hier de eerste snee in midi balen en prachtig mooi laag in suikers.
Onder de 6%

Ik zit er ook boven op, heb ik een partij die te hoog is krijgen ze zowiezo minder.
En ik ga weken.
Vul hun nutriet wel aan met een goeie balancer er wat lucerne.
Ze eten nu eenmaal veel hooi,en je wil niet weten wat een suiker ze daardoor alleen al binnen krijgen.
Dan is elk procent mee genomen die je kan verlagen voor hb-ers.
Ben ook blij met mijn refractometertje.
Kan ik zelfs snel en makkelijk het al te gevaarlijke hooi elimineren.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gestresst gras - suikerrijk hooi - hoefbevangengevoelige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:04

Hoe doe jij dat precies met die refractometer. Was zoveel onduidelijk in.
Mag ook per pb.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:13

DuoPenotti schreef:
Hoe doe jij dat precies met die refractometer. Was zoveel onduidelijk in.
Mag ook per pb.


Dat topic zelf hooi testen. :)

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 17:58

Dreamboy schreef:
Mdrf schreef:
Ik denk dat de 1ste snee van dit jaar nog wel oke was, maar de 2de snee heeft vrijwel geen water gehad en ik verwacht dat dit allemaal hoog in suiker is inderdaad.

Je kan het inderdaad gaan weken, maar dan verlies je ook andere nutriënten en ik begreep laatst van een dierenarts dat ze geweekt hooi mogelijk als oorzaak zien van leaking gut syndroom. Dus weet niet of op langere termijn het constant weken zo verstandig is.

Hooi uit Duitsland/Frankrijk laten komen een optie? Dat doet mijn stal en dat is echt heel schraal, langstellig hooi.


Maar in Duitsland en Frankrijk is het ook gortdroog dus zou je denken dat dat niet anders is toch?


Dat is ook weer zo. Lastig allemaal hoor :-(