Supplement oude merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 21:16

Ik ga proberen een samenvatting te geven maar desondanks kan het een heel verhaal worden, alvast sorry daarvoor.

Ik ben op zoek naar een effectief maar zo goedkoop mogelijk supplement voor een 26-jarige merrie.
Waarom zo goedkoop mogelijk? Nou… ze is niet van mij…
Nu denken sommigen vast: “waar bemoei je je dan mee?”

Op zich natuurlijk een terechte gedachte maar de eigenaren van dit paardje kijken niet meer naar haar om.
Ze is een (door hun) afgedankte fokmerrie, jaren geleden op onze kleinschalige pensionstalling gedumpt waar ze haar, respectloos uitgedrukt maar waarheidsgetrouw, laten verrekken.
Als ze één keer per 7 á 8 maanden komen is dat vaak, ze wonen op ca 15 km afstand.

Omdat ik niet kan aanzien dat haar eigenaren haar zo verwaarlozen betaal ik voor bijvoer, wormkuren, tandarts, de eigenaren peinzen daar geen moment over.
Veel meer kan ik niet doen, de eigenaren hebben er ooit mee gedreigd haar bij ons weg te halen als ik me met haar zou blijven bemoeien. Ik kan haar zelfs cadeau krijgen maar helaas kan ik me de stalhuur voor een tweede paard niet veroorloven.

Vooralsnog ging het goed met haar maar ze krijgt problemen met haar linker achterbeen, dat kan ze niet goed meer optillen.
Dat heeft misschien te maken met achterstallig onderhoud van haar voeten. Om eerder genoemde reden kan ik mijn smid niet vragen om haar ook te behandelen… dat valt te zeer op… hum smid komt net zo ‘vaak’ als hunzelf.

Ze zal ook vast last hebben van artrose en ze heeft weinig bespiering.

Om op mijn vraag terug te komen: welk effectief supplement kan ik haar het beste geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Liefst dus ook enigszins betaalbaar. Met alle stijgende prijzen mogen mijn eigen paard en mijn honden natuurlijk niks tekort komen, zelf eet ik ook graag iets anders dan droog brood, maar ik wil deze lieve merrie ook blijven helpen.

De paarden lopen van april/mei tot meestal ergens december 24/7 buiten, met schuilstal.
De andere maanden komen ze elke dag van ca 9.00u tot zonsondergang in een meer dan royale paddock, onbeperkt hooi en ‘s nachts op stal.

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:33

Misschien de dolor comfort van vital style? Mijn paard heeft het een korte periode nodig gehad en leek er wel iets van op te knappen

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:40

Glucosamine+ MSM

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:02

Devil’s relief van NAF werkt super hier, maar is wel kostelijk.

De hierboven genoemde glucosamine + MSM voer ik ook maar merk op zich weinig verschil.

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:08

audevard ekyflex mobility is echt super spul en hoef je alleen maar te geven als ze "last" heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:11

kimmie261 schreef:
audevard ekyflex mobility is echt super spul en hoef je alleen maar te geven als ze "last" heeft...


Deze raad ik ook aan. Nu bij de paardendrogist met 10% korting.

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:14

Jointpower met hyaluronzuur van Horseflex heb ik hele goede ervaring mee. Daar zit alles eigenlijk in wat een paard met artrose goed kan gebruiken ,zoals glucosamine, msm etc.

Als de eigenaren haar als het ware weg willen geven aan jou mag je dan voor haar niet gewoon een ander plekje zoeken? :) naar iemand die er wel blij mee is als weidemaatje?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:24

Oretha schreef:
Jointpower met hyaluronzuur van Horseflex heb ik hele goede ervaring mee. Daar zit alles eigenlijk in wat een paard met artrose goed kan gebruiken ,zoals glucosamine, msm etc.

Als de eigenaren haar als het ware weg willen geven aan jou mag je dan voor haar niet gewoon een ander plekje zoeken? :) naar iemand die er wel blij mee is als weidemaatje?


Momenteel staan er online haast meer weide/coaching paardjes aangeboden als ‘normale’ paarden lijkt het wel. Ik vraag me sterk af of die allen een andere thuis vinden.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 22:30

Dankjewel voor jullie reacties, ik ga uiteraard kijken wat voor haar nmm het beste zal werken.

@Oretha en poekkie: deze merrie en mijn gepensioneerde ruin hangen enorm aan elkaar, ze lijken een oud echtpaar saampjes, ik doe er alles aan om te voorkomen dat ze van elkaar gescheiden worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 02:05

Hoe staat je stal eigenaar hierin? Ik zou bij gebrek aan verzorging en als het paard nu slecht gaat lopen eerder melding doen ipv zelf van alles kopen.
De eigenaar moet het dier de juiste zorg geven, ook als er een hoefsmid of veearts nodig is.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 06:56

Er is via de dochter van de staleigenaar contact met de eigenaren. De smid staat blijkbaar gepland voor midden september.
We zijn allemaal terughoudend om melding te doen. De eigenaren zijn echt in staat om haar weg te halen en haar dan ergens in een achteraf-weitje neer te zetten. Wat dan met haar gaat gebeuren is wel duidelijk, dat is niet veel goeds.
Nu kunnen we zoveel mogelijk ingrijpen en bijsturen, waar de staleigenaar vanuit zijn kant volledig aan meewerkt.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:58

Even een (na lange tijd) vervolg: via pb heb ik destijds de tip gekregen om soya-schroot bij te gaan voeren.
Dit, gecombineerd met wiesen-cobs, krachtvoer , vitaminebrok en een scheut zonnebloemolie helpt haar op gewicht te houden.
Maar nu dient zich een volgend probleem aan: ze heeft soms problemen met plassen.
Dit lijkt niet vanuit haar urinewegen te komen maar eerder een probleem met haar gewrichten, alsof de ‘plas-stand’ lastig voor haar is.
Ze is inmiddels 27 jaar oud, artrose is dus niet onwaarschijnlijk.
Ze loopt 24/7 buiten, met een ingestrooide schuilstal, onbeperkt hooi en dagelijks bijvoer.
Haar eigenaren staan niet toe dat ik haar een deken op leg.
Ik ben nu op zoek naar een supplement of kruiden die haar kunnen helpen met haar
‘plasprobleem’: wat is wijsheid?
Duivelsklauw? Gelatinaat? Iets anders?
Wat adviseren jullie?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 01:54

Als ze niet goed plassen is dat echt wel een zaak voor de veearts om naar te kijken. Het kan zijn dat ze een droge plek zoekt als het nu nat is buiten.

Maar verder geen supplementen, niet plassen of niet goed is echt veearts bellen.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 07:28

Dat ben ik helemaal met je eens.
Het punt is echter dat het beestje niet van mij is. Haar eigenaren laten geen dierenarts komen, ze willen zo snel mogelijk van haar af.
Ik ben geloof ik ook niet echt duidelijk geweest:
Ze kan haar stand lastiger vinden. Als ze eenmaal staat, plast ze goed en makkelijk.
Hoeveelheid, kleur en geur van de urine zijn normaal.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:38

Ik heb een merrie die deze maand 21 jaar wordt, en al 10 jaar op pensioen staat wegens artrose.
LA is haar moeilijkste been :) Ze krijgt nu sinds een goeie 2-3 maanden Artico+, op aanraden van de DA. Ik heb wel het idee dat het werkt.

ik lees je OP, en daarna een ander bericht (van gisteren) - loopt ze nu 24/7 buiten of gaat ze 's nachts bepaalde maanden op stal? 24/7 kunnen bewegen is ZO belangrijk voor paarden met artrose. Voor alle paarden natuurlijk - maar voor de artroosjes al helemaal, ze verstijven bij gebrek aan beweging, en dat is erg pijnlijk.

Indien buiten op de paddaock van 9u tot zonsondergang = +- 17u, dat is dus 16u "op stal & stil staan", en dat is ZO pijnlijk voor die artroosjes. Het kleine rondje dat ze daar kunnen draaien is een te korte bocht om het zo maar te zeggen, en zal de artrose nog pijnlijker maken. Weer op gang komen na zo'n nacht "vast" te staan is echt moeilijk en pijnlijk voor artrose-gewrichten.

Indien ze 24/7 buiten staat: goed zo! Dat maakt het voor haar alleen maar makkelijker. Mijn eigen merrie staat ook 24/7 buiten, en zelfs dan komt ze soms moeilijk op gang na een staand dutje te hebben gedaan.

TS, hoezeer het je ook siert.. Ofwel neem je het paard over, ofwel kijk je de andere kant op. Sorry.
Een supplement geven maar achterstallig hoefonderhoud (en misschien niet 24/7u kunnen bewegen) = geen oplossing voor dit paard. Het is super lief dat je het je zo aantrekt, maar je gaat jezelf hier mee pijnigen, zowel emotioneel als financieel - voor het dier van een ander. Ik heb ook zulke stalgenoten gehad, ik draaide ook fysiek, emotioneel en financieel voor anderen op, en dat kan gewoon niet de bedoeling zijn. Ik had er de tijd niet voor, en eigenlijk ook niet de centjes om voldoende voor dit paard te kunnen betekenen, ze had meer nodig dan wat ik kon missen/wilde uitgeven aan het dier van iemand anders.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:15

Heel zuur, als ze zoveel pijn heeft kan duivelsklauw helpen maar het is maar tijdelijk. De artrose wordt erger en ik denk inderdaad dat hier op een gegeven moment een DA bij moet komen. Duivelsklauw is een pijnstiller.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Supplement oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:59

Ik snap je en je doet je best, maar je weet de oorzaak niet. Je vermoed dat het door artrose komt, maar het plassen kan ook moeizaam gaan en dan moet je echt nooit zomaar supplementen gaan geven.

Mijn merrie plast graag binnen op het vlas. De andere merrie plast rustig overal en de ruin en veulens ook. Maar ze vinden op vlas plassen duidelijk allemaal heel fijn. En soms duurt het ook wel even voor ze er lekker voor staan. Mijn ruin is 24 en aan hem zie ik het ruim van tevoren.

Als de eigenaren er vanaf willen, hebben ze daar misschien wel een reden voor en is dat ook wel realistisch. Die kijken misschien hoe lang het nog gaat en trekken dan de stekker eruit, wat soms echt beter is.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 20:01

Dankjewel voor jullie reacties en jullie realistische blik!

Op de vraag van LWDaisy:
Afgelopen herfst heeft de stalhouder besloten dat de paarden ‘s winters niet meer op stal komen ‘s nachts.
Blij toe, want jaarrond 24/7 buiten is natuurlijk veel beter. Gelukkig is er een ruime ingestrooide schuilstal voorhanden waar ze droog kunnen liggen.

De weides zijn door de pensionhouder gepacht.
De beste man is bijna 80 en heeft wat ouderdomsklachten. Hij neemt daarom geen nieuwe klanten meer aan, er lopen nu dus nog maar drie paarden.
Wij (stalgenootje en ik) hopen dat we de pacht van de weilanden over kunnen nemen.
Zou dat lukken, dan laat ik de eigenaren van de merrie meteen weten dat ik op hun aanbod inga en haar over wil nemen.
(Als dat allemaal lukt, hoef ik waarschijnlijk ook geen topics als dit meer te starten)

LWDaisy: aan de ene kant voelt het fijn dat je de situatie herkent en begrijpt, aan de andere kant is het sneu dat je in eenzelfde situatie hebt gezeten.
Ik wil niet wegkijken, haar eigenaren laten haar al in de steek, dat wil ik niet ook nog eens doen.
En ja… je voelt je gruwelijk machteloos op momenten als dit.

Superpony:
Ik begrijp je opmerking over de eigenaren en de stekker.
Helaas zit het anders in elkaar. Ze hebben uitgesproken (jaren geleden al) dat beestje hun niet meer interesseert, en dat ze er het liefst geen cent meer aan uit willen geven.
Ik wil er hier niet te diep op ingaan, meer info kan ik je via pb geven.

Dus, kortom: zoals jullie merken vind ik het knap lastig.
Dankjulliewel voor het meedenken en meeleven!