Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 14 [ 350 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Plaats een nieuw onderwerp

BCS paarden bespreken en foto's

 
Profiel   

Mijn haflinger is ook veel afgevallen maar nog steeds wat te zwaar maar dat geultje bij de billen blijft, zal dat ooit weg gaan haha?

[ img ]
Paar jaar geleden, veel te zwaar.


[ img ]
Ze is toen in een half jaar tijd van links naar rechts gegaan. Ook een paar keer toen hoefbevangen geweest maar gaat nu al 3 jaar goed met afgewogen hooi.

Heb even geen recente foto. Je voelt wel haar ribben als je erover heen gaat. 2 jaar terug toen ik haar liet wegen zeiden ze dat ze voor dit stevige type haflinger er goed uit zag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 11:10 



 
Profiel   

Sinatra en Mywishmax, mooie beoordeling en helemaal terecht denk ik.

Ze was idd op de foto van een aantal jaren terug te zwaar. Tussen beide foto's zit ongeveer 100 kg (op het meetlint). Op dit moment is ze te schraal, haar ribben zie je van de zijkant niet maar steken echt uit, de foto van schuin voor geeft een veel beter beeld helaas. Ze zijn ook schrikbarend duidelijk te voelen ;(

Pony heeft EMS en PPID, was altijd stevig/dik, is HB geweest, daarna veel afgevallen en mooi op gewicht (echt 0 zeg maar, daar geen foto's van geplaatst) en valt helaas sinds ze PPID heeft in, het is stoeien met voer en om haar op gewicht te krijgen en houden, zeker omdat ik ivm haar medische conditie niet onbeperkt alles er in kan stoppen.

Vind het mooi om te zien dat de eerste 2 beoordelingen in lijn liggen met de dierenarts en mijn eigen bevindingen!

xxxmh, die van jou vind ik op deze foto's nog steeds een +1, oude foto +2
Ik vind de: ziet er goed uit voor een stevige haflinger, altijd zo'n drog reden. Ze kunnen grof gebouwd zijn, maar dat zegt niets over de hoeveelheid vet en vlees die ze mee dragen. Ook een grof gebouwde haflinger kan gewoon op gewicht zijn. En helaas weet ik heel goed hoe moelijk dat is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 11:20 



 
Profiel   

Wat jammer MarliesV :( hopelijk kun je snel een regime vinden waarop ze het goed doet!

xxxmh, met alleen die foto onder het zadel van 'nu' durf ik er niks van te zeggen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 12:45 



 
Profiel   

Heb een recente gevonden van paar weken geleden. Heb alleen de laaste weken niet veel gedaan met haar door vakantie en blessures van mijzelf en dat merk je meteen helaas.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 13:37 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Heb een recente gevonden van paar weken geleden. Heb alleen de laaste weken niet veel gedaan met haar door vakantie en blessures van mijzelf en dat merk je meteen helaas.

[ [url=m/oxMhCN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die is helaas zeker nog te zwaar, maar jullie komen al van ver!

Mijn haflinger is nog altijd +1, hij gaat er steeds slanker uitzien maar in de kilo's is het niet terug te zien hahaha
Hij weet zijn buikvet goed te verstoppen door zijn goede buikspieren :') ribben zijn nogsteeds niet te voelen en nog altijd vetophopingen op de schouder en kont. Terwijl hij er voor het plaatje er goed uit ziet
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:01 



 
Profiel   

Je komt inderdaad van ver, knap hoor! Bij sommige blijft het lastig om ze op gewicht te krijgen en te houden..

Fleur ik vind de hoeveelheid spieren wel echt _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 15:04 



 
Profiel   

Mijn freiberger 8 maanden terug:

[ img ]

[ img ]

En vandaag:

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 11:16 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Wat denken jullie? Billen zijn minder vet, ribben goed te voelen. Wel nog steeds vet op z'n schouders... Sowieso zijn z'n billen ietsjes vlakker geworden in plaats van hele ronde billen... Staat met masker op het land dit moment

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:45 



 
Profiel   

Hij ziet er keurig uit vind ik. Goed dat je hem met masker op het land zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:52 



 
Profiel   

Ik vind deze twee ook best netjes, misschien nog een plus 0.5

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:54 



 
Profiel   

Ik vind de freiberger prima, de grijze nog ietwat mollig maar best netjes. Lijkt me ook een beetje de bouw van het dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:57 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ik vind de freiberger prima, de grijze nog ietwat mollig maar best netjes. Lijkt me ook een beetje de bouw van het dier.

Bedankt! Heb de winter echt het hooi afgewogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 13:26 



 
Profiel   

Chery: die lijkt mooi op gewicht nu, <3

De pony hier boven vind ik ook niet tegenvallen, maar wel goed dat je hem met een masker om gaat zetten.

Ben benieuwd wat jullie van mijn paard vinden op dit moment :

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 20:04 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van die van mij op dit moment? Ik zou haar zelf inschatten op +1. Ze stond de hele zomer eigenlijk 12u met graasmakser en 12u zonder op de wei. Ik heb haar sinds deze week nu 24/7 met masker op en hoop eigenlijk dat ze nog wat gewicht gaat verliezen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-23 10:47 



 
Profiel   

Hoe zien haar billen eruit vanaf achter gezien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-23 11:59 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Mijn haflinger is ook veel afgevallen maar nog steeds wat te zwaar maar dat geultje bij de billen blijft, zal dat ooit weg gaan haha?

Als ik spreek voor mijn haflinger: nee.
Zelfs in de tijd dat hij schraal stond (-0,5), had hij dat geultje.

Wat vinden jullie van mijn merrie? Ze is 3,5 en nog onbeleerd.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-23 13:37 



 
Profiel   

Sintara schreef
Hoe zien haar billen eruit vanaf achter gezien?


Rond haha met een heel licht geultje in het midden, maar dit bleef ook toen ze wel goed op gewicht was.

Bovenstaande vind ik mooi op gewicht, knap dier ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-23 15:02 



 
Profiel   

Dan zit ze nog niet op +2 vind ik Jorklo, maar ze neigt er wel al naartoe. Tov de eerdere foto iets gegroeid

Noura is ook denk ik net iets voller dan nodig? Ik weet niet hoe diep de ribben liggen of hoe de billen er vanaf de achterkant zien, maar op basis van haar front denk ik een +0,5 - +1. Ik vind het wel lastiger bij haar ras zo alleen vanaf de zijkant, want deze hebben soms al behoorlijk spiermassa ondanks dat ze nog niet in training staan. En dat staat ook meteen vrij stevig

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-23 15:09 



 
Profiel   

Noura vind ik prima op gewicht. de appelschimmel zou ik +1,5 zeggen, daar mag nog wel heel wat af imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-23 19:10 



 
Profiel   

Ik vind haar zelf ook +0,5. Net iets teveel vet op de billen en schouder inderdaad. Maar goed, jong paard eind zomer, dat is voor nu okee. :j
Ik vind het overigens ook lastig, want ze wordt inderdaad steeds gespierder zonder enige vorm van training. Dus het is goed kijken of het nu vet of spier is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-23 07:47 



 
Profiel   

Ik heb een klein vraagje. Kan zijn dat die al besproken is op eerdere pagina’s, ik heb niet het hele topic gelezen. Maar als ik kijk naar het het plaatje in de openingspost, en dan specifiek de kolom met het kruis, zie ik toch echt veel liever een bips zoals die op +1 dan op 0. Ervan uitgaande dat het spieren zijn en geen vet. Als een paard correct gereden wordt en zijn bovenlijn vult met spieren, zou je daar toch veel liever een ronde bespierde bips zien dan wat er bij 0 staat? Of gaat deze tabel alleen op voor paarden die niet in training staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-23 07:56 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Ik heb een klein vraagje. Kan zijn dat die al besproken is op eerdere pagina’s, ik heb niet het hele topic gelezen. Maar als ik kijk naar het het plaatje in de openingspost, en dan specifiek de kolom met het kruis, zie ik toch echt veel liever een bips zoals die op +1 dan op 0. Ervan uitgaande dat het spieren zijn en geen vet. Als een paard correct gereden wordt en zijn bovenlijn vult met spieren, zou je daar toch veel liever een ronde bespierde bips zien dan wat er bij 0 staat? Of gaat deze tabel alleen op voor paarden die niet in training staan?


Een goed gespierd paard zal idd een rondere bips hebben maar je zal dat ook op de andere plaatsen (schouder, schoft, etc) terugzien en vaak zie je ook echt de lijnen van de spieren lopen.
Een fjord of haflinger zal ook bijna altijd een appelkont met geultje houden, al is die veel te mager (de mijne toch ook - na zijn bronchitis kon in zijn ribben zo tellen maar dat achterwerk bleef helemaal rond).

Maar dit plaatje is idd vooral voor ongetrainde weidepaarden als ik het zo zie. Met de sportpaarden komt het probleem van ‘te dik’ dan ook minder voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-23 08:28 



 
Profiel   

Er is wel een groot verschil in hoe het eruit ziet en voelt als er spieren op zitten dan spieren. Een groter effect hierin is bouw. (Bij een halflinger en quarters bv kun je bilvet goed zien bij de heupbotten en bij de overgang van billen naar de bovenbenen. Deze paarse lijnen tov de blauwe
[ img ])

Maar daarom kijk je ook nooit naar slechts 1 punt om de bodyscore te bepalen.
Het allerminst interessante stuk, de buik, is meestal het enige waar mensen naar kijken terwijl ze die in een paar uur kunnen volvreten of leegpoepen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-23 09:11 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Ik heb een klein vraagje. Kan zijn dat die al besproken is op eerdere pagina’s, ik heb niet het hele topic gelezen. Maar als ik kijk naar het het plaatje in de openingspost, en dan specifiek de kolom met het kruis, zie ik toch echt veel liever een bips zoals die op +1 dan op 0. Ervan uitgaande dat het spieren zijn en geen vet. Als een paard correct gereden wordt en zijn bovenlijn vult met spieren, zou je daar toch veel liever een ronde bespierde bips zien dan wat er bij 0 staat? Of gaat deze tabel alleen op voor paarden die niet in training staan?


Zoals poekkie ook al schrijft idd.

Als mijn merrie heel dik is heeft ze nog steeds geen geultje op haar kont en die is alsnog plat. Terwijl ze nu keurig op gewicht is en goed gespierd en nu wel een geultje krijgt. Juist door bespiering. Net als de hals, als ze gespierd is is die juist dik, bij te dik zonder spieren juist niet.
En ik heb zo'n type paard die altijd te dik genoemd wordt. Zelfs bij zichtbare ribben, wat dus al niet goed is. Als ze goed voelbaar zijn, maar niet zichtbaar roepen mensen helemaal dat ze veel te dik is. Nu laat zij haar buik ook heerlijk hangen en pas in het werk bij aanspanning verdwijnt die hangbuik ineens spontaan. En letterlijk rondgeribt. :+

Er wordt soms heel zwart wit gekeken inderdaad. Vooral naar de buik en zoiets als geultje. Terwijl juist voelen in het echt heel belangrijk is en foto's enorm kunnen vertekenen, helemaal in combinatie met die standaard dingen die als te dik gezien worden. Of te dun.
Spieren is eigenlijk weer los ervan. Ze kunnen aan alle kanten van het spectrum zitten en toch geen goede bespiering hebben. En soms worden spieren verward met vet op foto's en andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-23 10:00 



 
Profiel   

https://www.horsetalk.co.nz/2023/09/03/ ... sIfCDzK2fo

Andere manier van conditie scoren
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-23 11:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 14 [ 350 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen