BCS paarden bespreken en foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:53

Lyona schreef:
Fly_high schreef:
Ik zou persoonlijk een 0 conditie paard met ontbrekende bespiering niet bij gaan voeren naar +0,5 of +1 zonder dat er wat constructiefs mee gedaan wordt, extra voer zonder werk is jammer genoeg nog niemand gespierd van geworden, ik durf het uit ervaring te zeggen := :P


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn pssm paard Mira was toen ik haar begin maart kreeg mager en totaal onbespierd. Ik heb haar veel bijgevoerd (eiwit rijk en supplementen voor de spieren) en nu heeft ze veel meer spieren. Qua werk heeft ze letterlijk niks gedaan in de tussentijd. Hett verschil in onderstaande foto's is echt alleen bereikt met goed voer en veel supplementen.
Ze is nu niet echt dik, ribben zijn heel duidelijk te voelen en licht te zien.

Dit is echter alleen mijn ervaring, Mira wordt niet makkelijk te zwaar en heeft van nature aanleg voor spieren (quarter).

Zo was ze maart dit jaar:
[ [url=m/KuEn3s.jpg]Afbeelding[/url] ]


En nu:

[ [url=m/M85RGX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/c4IbR8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze foto's vind ik juist in 100% mijn standpunt bewijzen :o ik zie een mager paard (BCS -1 in maart) dat in de tussentijd dik is geworden ( BCS +1 ). Kijk eens goed hoe rond haar romp is geworden, hoe weinig heupen en schouders zich nog aftekenen. Ook is er duidelijk vetopslag op de manenkam te zien, iets wat ik bij een merrie op goed gewicht niet zou verwachten. En de ronde buik duidt er ook op dat er weinig gebeurd is qua rug- en buikbespiering.

Ik heb een plaatje van een paard dat fatsoenlijk in bespiering zit, kijk vooral naar de hals, staartaanzet, buik en hoe minder vloeiend zjn romp in schouders en achterhand overgaat :)

Afbeelding

Inmiddels is hij zo bloot in de bovenlijn vanwege een blessure -O- ondanks BCS 0 toch heel ander beeld en daar valt verder niets aan te doen met alleen maar voeren :n


Afbeelding

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:55

Fly_high schreef:
Deze foto's vind ik juist in 100% mijn standpunt bewijzen :o ik zie een mager paard (BCS -1 in maart) dat in de tussentijd dik is geworden ( BCS +1 ). Kijk eens goed hoe rond haar romp is geworden, hoe weinig heupen en schouders zich nog aftekenen. Ook is er duidelijk vetopslag op de manenkam te zien, iets wat ik bij een merrie op goed gewicht niet zou verwachten. En de ronde buik duidt er ook op dat er weinig gebeurd is qua rug- en buikbespiering.

Ik heb een plaatje van een paard dat fatsoenlijk in bespiering zit, kijk vooral naar de hals, staartaanzet, buik en hoe minder vloeiend zjn romp in schouders en achterhand overgaat :)

[ [url=m/6FjMdL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels is hij zo bloot in de bovenlijn vanwege een blessure -O- ondanks BCS 0 toch heel ander beeld en daar valt verder niets aan te doen met alleen maar voeren :n


[ [url=m/wiOEK7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja ik snap nu wat je bedoelt... Mooi verschil bij jou paard! Lastig dit...

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:22

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Oké ik meld me ook even met mijn te zware pony. Hij Krijgt regelmatig zijn beweging maar scoort nu echt een +2 helaas
Hij is 11 jaar en bijna 2 jaar van mij. Wordt 4/5 keer per week recreatief bereden en krijgt arm hooi en vd zomer gras in stripbegrazing. Staat 24/7 buiten nu. Bij aankoop was hij nog veel
Dikker en dacht aardig bezig te zijn maar goed. Nog meer bewegen en t volgende seizoen een graasmasker zal hem hopelijk nog meer in shape krijgen..

vikawiek

Berichten: 1515
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:48

Ik zou inderdaad ook +2 zeggen

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:31

+2,5 zelfs. Hier moet echt serieus iets gebeuren.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:02

We gaan idd de hoeveelheid beweging opvoeren en hij is vh gras af. Volgend jaar een masker om hopelijk krijgen we hem in shape. Hij krijgt al geen krachtvoer enkel een vitamine brokje. Het hooi is zeer arm en zit in slow feeders Afgelopen winter kwam hij al redelijk rond de winter uit omdat er ivm oude en zieke paarden meer hooi werd gegeven waar hij lekker van mee had staan smullen. Gras kregen ze al in stripbegrazing maar volgend jaar dus met masker en hopelijk door nog meer te bewegen en komende winter normale porties hooi gaat t me lukken…

Maartje_M

Berichten: 9398
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:13

Ik zou hem voorlopig helemaal van het gras halen en afgewogen hoeveelheden hooi geven als dat mogelijk is. Dat is het enige dat bij mijn pony hielp.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:43

Dan heb ik denk ik ook wel een leuk vergelijk van mijn paard qua bespiering. Ik heb wel een rijfoto erbij gepakt

Als 4 jarige net zadelmak
Afbeelding

En een tijdje terug

Afbeelding

M'n eerdere foto op stand was deze. Vind het echt zo mooi dat een aantal man z'n gebrek aan rugbespiering noemde. Ik ben er vorige week achter gekomen dat ik (ondanks elk half jaar controle) maanden met een knellend zadel heb gereden.

Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:30

Avalanche schreef:
Eens. Paard is bloot, maar zeker niet mager.

ynskek schreef:
Ik zie met name een pony/paard welke bespiering mist. Onderhals is groter dan de bespiering. Ik zou toch in ieder geval naar +0,5 gaan.


Dank! Hij heeft inderdaad flink ingeleverd op zijn spieren (en gewicht) door een bloedworm besmetting. We zijn hard bezig deze er weer aan te krijgen! Eerst het gewicht er terug aan gezet en nu lekker spiertjes opbouwen :D

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:52

Marigo schreef:
Ik vraag me toch altijd af hoe dat nu zit met de vetopslag op de hals. De zogeheten cresty neck. Sommige paarden (zeker veel te zien bij PRE-hengsten) hebben dit heel erg. Kijk maar naar de paarden van Matt Harnacke. En toch zijn deze paarden niet veel te vet. Een dierenarts vertelde me dat zo’n aangeboren vetnek altijd duidt op stofwisselingsproblemen omdat ze anders de opslag niet hadden gekregen. Mijn ruin is tot zijn 4e hengst geweest. En zelfs in topvorm qua gewicht (zie hieronder, let wel hier was hij 3 jaar en onbereden) had hij die dikke nek ook. Nu op latere leeftijd is die nek wel echt een issue trouwens. Wordt al gauw te hard bij suikers.
Kortom: wanneer en hoe zwaar laat je het nekvet meetellen in het beoordelen van de BCS score?

[ [url=m/xM9scZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij rassen die hier aanleg voor hebben, laat ik het zwaarder tellen, om reden dat zij gevoeliger zijn voor IR en PPID op latere leeftijd, en dus zo'n hals veel sneller problemen op zal leveren.

Billy: doe je prima zo :j hij ziet er goed uit hoor.

jitskenienke

Berichten: 376
Geregistreerd: 23-10-13

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:24

Hey ik wil me ook graag aansluiten bij dit topic!

Mijn merrie logi van 6 jaar met IR. Ik denk zelf +2 Afbeelding

En mijn shetlander rakker van 18. Ik denk bij hem +3 (toen ik hem kocht konden we hem bijna rollen. En we hebben nog een lange weg te gaan.. )
Afbeelding

Anoniem

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:44

Ik vind het een interessant topic, maar hoe kunnen paarden +2,5 of +3 zijn als de schaal maar tot +2 gaat? :')

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:01

Mja dat gaat er dan overheen he :') ik vind de schaal wel niet toereikend. More nuance needed.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:18

Het is natuurlijk wel leuk en interessant als we ook echt paarden rate he.

De gene die ik nog niet had gedaan:

Luffb: laatste foto een +1 eerste een 0
Daihyo: ik neig naar een 0. Ik heb het idee dat dr groei iets vertekend en haar iets massiever doet lijken dan ze is.
Captain: +0,5 echt zo'n plaatje waarbij we aan iets voller gewend zijn en het mooi vinden.
Naskapower: dat is een mager 0-letje. Zit echt aan de onderkant van de 0.
Cowgirl: +1,5 net geen vetgootje, maar wel al echt alle andere gevaren tekens
Billy3105: 0,5 maar moet vooral veel spieren krijgen
Art_ificious: +1 die moet echt nog wel wat kwijt
Invdh: +2
Jinskenienke: beide +2

Overig voor wie tips enzo wil uitwisselen over hun + paard. Dit topic is begonnen in [VS] [INFO] paarden met overgewicht

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:45

Nou +1 voor clin, dat valt nog mee. Had een +1,5 verwacht :')

Ga morgen nog een wandeling maken. Nu het gras niet veel meer is doe ik zijn graasmasker niet meer om. Ze krijgen ook hooi, voorheen was dit altijd los in de hooibak, maar ze knoeien wel veel. Had na de winter enorm veel werk met verspild hooi opruimen rondom de hooibak.
Nu doe ik het in een groot net en leg dit in de hooibak. Scheelt enorm in knoeien/verspilling en ook in hun eettijd want uit een net doen ze er duidelijk langer over.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:39

Interessant topic zeg. Zie een hoop dat iets te dik zijn maar ook paarden die mooi in verhouding zijn qua gewicht.

Hierbij mijn 5-jarige haflinger. Heeft 2 weken vakantie en sinds deze week mag hij weer aan het werk. Ik vind hem nu iets te dik. Zit vooral veel vet bij zijn schouders.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:43

Haflinger ik denk +0,5-1 ik vind mijn paard iets dikker ogen dan uw haflinger.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:58

Mkango schreef:
Ik vind het een interessant topic, maar hoe kunnen paarden +2,5 of +3 zijn als de schaal maar tot +2 gaat? :')


On point :=

Maar ik snap de achterliggende gedachte wel, zo dik als sommige paarden tegenwoordig worden gehouden heb je zat gevallen die minimumvoorwaarden van +2 al heel lang voorbij zijn, dan geeft +2 geen goed beeld van hoe f*cking moddervet bepaald beest is :') net zoals het verschil tussen gewoon iets te zware persoon en supermorbide obesitas ala My 600 pound life.


_activeme schreef:
Interessant topic zeg. Zie een hoop dat iets te dik zijn maar ook paarden die mooi in verhouding zijn qua gewicht.

Hierbij mijn 5-jarige haflinger. Heeft 2 weken vakantie en sinds deze week mag hij weer aan het werk. Ik vind hem nu iets te dik. Zit vooral veel vet bij zijn schouders.

[ [url=m/tQWOyx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind hem inderdaad +1 gekeken naar schouders, romp en staartaanzet. Nog geen ramp hoor maar wel wat werk aan de winkel. Hij is daarbij wel een geval van "voor een haflinger valt het eigenlijk nog mee" :P omdat ik bijna alleen +2 hafjes gewend ben :')

Edit. En +1 aan het einde van weideseizoen is op zich best normaal :o als ze maar in de winter de kans krijgen om wat vetjes kwijt te raken.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:30

_activeme schreef:
Interessant topic zeg. Zie een hoop dat iets te dik zijn maar ook paarden die mooi in verhouding zijn qua gewicht.

Hierbij mijn 5-jarige haflinger. Heeft 2 weken vakantie en sinds deze week mag hij weer aan het werk. Ik vind hem nu iets te dik. Zit vooral veel vet bij zijn schouders.

[ [url=m/tQWOyx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Citaat:
Ik vind hem inderdaad +1 gekeken naar schouders, romp en staartaanzet. Nog geen ramp hoor maar wel wat werk aan de winkel. Hij is daarbij wel een geval van "voor een haflinger valt het eigenlijk nog mee" :P omdat ik bijna alleen +2 hafjes gewend ben :')

Edit. En +1 aan het einde van weideseizoen is op zich best normaal :o als ze maar in de winter de kans krijgen om wat vetjes kwijt te raken.


Dat is vat ik op als een compliment :o.

Ik heb nog een foto waar hij redelijk is shape was :'). Door mijn en zijn vakantie en de hitte hebben we niet veel getraind. Zo zag hij er in juli uit.
Afbeelding

xRoossie95

Berichten: 1379
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:44

Wat een interessant topic! Ik merk zelf dat ik het inschatten ook altijd heel moeilijk vind. Neig ook naar 'te dik' 'goed' te vinden.
In april vond ik m te dun;
Afbeelding

Maar nu twijfel ik weer of ie goed is, of omdat ik dat denk, toch net te zwaar?
Afbeelding

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:25

Waarom vond je hem te dun in april :) ?

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:33

Zo leerzaam dit topic!

Willen jullie ook eens meekijken voor mijn pony?
Ik vrees dat ik me er een beetje blind op aan het staren ben.
Mijn shetlander is 25, met licht PPID.
(en voor wie het zou opvallen, rechtsachter zet ze nogal gedraaid neer, dit is door arthrose en bekeken door dierenarts en hoefsmid. Ze lijkt er verder geen last van te hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind nu de ribben toch iets te veel uitsteken (in het echt nog iets meer dan op de foto)
En de shoft qua bespiering toch wat te schraal.
Dus eerder -0,5
Iemand tips voor voer met iets meer eiwit dat niet ineens dik maakt/problemen geeft voor hoefbevangenheid?

xRoossie95

Berichten: 1379
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:10

ruitje schreef:
Waarom vond je hem te dun in april :) ?


Z'n flanken waren echt helemaal ingevallen, z'n ribben waren ook heel goed zichtbaar toen al zie je het door z'n slechte vacht niet echt op de foto :')

Heb er ook geen goede foto van lijkt het, maar vooral de plek op de foto's hieronder waren echt helemaal ingedeukt

Afbeelding
Afbeelding

Maar uit je vraag maak ik wel op dat jij m dus niet te dun vond? :')

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:58

Hahaha nee :') . Wel slecht in zijn vacht en opgetrokken, hij ziet er nu een stuk gezonder uit maar hij is nu denk ik volgens de BCS te dik :D

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:30

Ingevallen flanken heeft ook weinig te maken met dik of dun. Haha ze kunnen heel dik zijn en weinig maagvulling waardoor flanken invallen. Of Ingevallen flanken als ze zich rottig voelen.

Ik zie idd wel dat hij niet lekker in vel zat, maar te dun zou ik hem zeker niet noemen.