Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 16:38

Voor mijn paard met stofallergie wil ik graag een hele baal hooi in één keer kunnen weken. Zn maatje eet er ook van, dus ik krijg het op tijd op gevoerd.

Normaal krijgen ze 4 porties hooi per dag, nu week ik de hooinetten beurtelings in twee speciekuipen maar ‘s winters is dat geen pretje.

Het idee is om het hooi in één keer te kunnen weken in een bak die groot genoeg is, waar ik dan een stop of kraantje in maak om hem leeg te laten lopen. Ik dacht in eerste instantie een doorgezaagd ibc vat, maar dat lijkt me wel weer heel erg groot.

Iemand tips?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:40

Je hebt accubakken van 450 liter en 600 liter.

Dat zou qua inhoud beter passen.

callippo

Berichten: 3206
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:50

Ik lees hier toevallig net een artikel over in de Cavallo: besproeien met een verdunde Oregano-olie zou makkelijker zijn dan weken en minstens zo goed werken bij stofallergie.

Auf's Heu heet het middel. Lijkt mij het proberen waard.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:03

Oude badhuis op de kop tikken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:11

Een heel badhuis is misschien wat groot :)) een oud bad zal denk ik wat handiger zijn.

Anders een mega speciekuip of zo n klein kunststof bad voor mensen met een kleine badkamer. Ik ben de naam even kwijt

Of een oude kliko

nimbletje
Berichten: 786
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:12

In een oude badkuip. Of rechtop staand in een grote kliko misschien?

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:23

Ik deed in de kruiwagen, daar ging een hele baal in en leegkiepen is zo gedaan.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:25

karuna schreef:
Een heel badhuis is misschien wat groot :)) een oud bad zal denk ik wat handiger zijn.

Anders een mega speciekuip of zo n klein kunststof bad voor mensen met een kleine badkamer. Ik ben de naam even kwijt

Of een oude kliko



Dat was een mooie autocorrect.

Wat jij bedoeld is een zitbad. Dat is niet direct veel groter dan een specikuip. Afhankelijk van je hooizakformaat krijg je er 1 of 2 in. Maar met 2 standaard hooizakken flink volgepropt zal er al een deel aan de bovenkant uitsteken.

Per saldo heb je dan meer waterverbruik denk ik

jannekespr
Berichten: 490
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:40

Een palletbox of ibc tank lijkt mij ook geschikt.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:48

En dan iedere keer een kuub water weggooien. Denk een beetje aan het milieu, we hebben toch mogelijk al een probleem met de drinkwatervoorziening...

Kliko is vermoedelijk het zuinigst qua hoeveelheid water. Grote kliko is 160 liter dacht ik.

jannekespr
Berichten: 490
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:10

Je hebt ook tanks van een halve kuub en ze hoeven niet vol. En ik zeg niet dat er kraanwater voor gebruikt moet worden, regenwater lijkt me heel geschikt. Dat vang ik zelf op in ibc tanks voor de tuin.

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 18:29

Wat fijn al die reacties al! Een ibc wil ik idd niet omdat ik dat zonde vind van het water. Er gaat sowieso geen leidingwater in trouwens, we hebben een grondpomp. Regenwater opvangen is nog het plan, dan moet er even een goot aan de stal gemaakt worden.


Callippo, wat een goede tip! Daar ga ik me eens in verdiepen.

Ik heb het idee trouwens om een mooi formaatje bak te regelen en daar een deksel op te maken met een timer die open en dicht gaat zodat ik maar 1 keer per dag hoef te voeren.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:57

Niwla schreef:
Wat fijn al die reacties al! Een ibc wil ik idd niet omdat ik dat zonde vind van het water. Er gaat sowieso geen leidingwater in trouwens, we hebben een grondpomp. Regenwater opvangen is nog het plan, dan moet er even een goot aan de stal gemaakt worden.


Callippo, wat een goede tip! Daar ga ik me eens in verdiepen.

Ik heb het idee trouwens om een mooi formaatje bak te regelen en daar een deksel op te maken met een timer die open en dicht gaat zodat ik maar 1 keer per dag hoef te voeren.

Zet het bad onder de rand van het dak, krijg je regelrecht het water er in. Gebruikte water kun je gebruiken om planten water te geven, gedeelte van het jaar.

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:02

Waarom niet stomen? In de winter als het vriest wordt je niet vrolijk van geweekt hooi. Ik stoom het hooi in een kliko met onderin een behangstomer. Werkt prima voor mijn pony met longproblemen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:05

Wij gebruikten een doorgezaagd IBC vat, maar zeker niet helemaal vol. Een hele baal past er met touwtjes erom geheel in. Dan zorg je dat de baal voor ca 2/3e onder water staat. Even wachten, omdraaien, en dan eruit takelen. Gratis tip: elektrische takel (de onze is van HBM).
Het water gebruikten we 4 dagen. In de zomer minder, maar dan voerden we ook minder hooi en konden we met een speciekuip een heel eind komen.

Edit: wbt stomen: een stalgenootje heeft van een palletbox een stomer gemaakt, zit isolatie aan de buitenkant en heeft een deksel. Verder heb ik ‘m nog niet bestudeerd.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:31

roekes schreef:
Waarom niet stomen? In de winter als het vriest wordt je niet vrolijk van geweekt hooi. Ik stoom het hooi in een kliko met onderin een behangstomer. Werkt prima voor mijn pony met longproblemen.



Stomen is heel fijn en makkelijk maar kost wel een bak stroom. Wel iets om met de huidige prijzen rekening mee te houden.

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 22:13

Ja, stomen gaan we pas doen als we zonnepanelen hebben inderdaad. :=

Hilary, dat water is toch enorm vies na één keer? Kun je daar gewoon nog een keer een baal hooi in weken dan? Ik durfde dat nooit aan. Die elektrische takel is wel een top idee!
Een palletbox kan ook nog inderdaad, ik kon niet op de naam komen van die dingen.

Een bad vind ik ook wel een goed idee trouwens, maar hoe kom je daar aan? Op marktplaats is niet echt wat te vinden zie ik.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:28

Ja, hebben wij echt jaren gedaan, nooit problemen mee gehad.
Een bad is meestal te laag. De baden die hoog genoeg zijn, zijn de modernere baden en die zijn nog te nieuw om op marktplaats te staan.

Afbeelding
Dit was ons systeem. IBC vat stond op een extra pallet en we hadden een lange dikke slang om het water naar de sloot te laten lopen. Erboven zie je onze takel onder z’n beschermkap (van een kunststof opslagbak gemaakt). De takel zit op een zwenkarm gemonteerd. Zo kun je boven de bak takelen en daarna opzij zwenken en het in de kruiwagen laten zakken.
Het water wat je ziet is zo te zien 1 dag gebruikt. Dit is de ‘winter’setting qua hoeveelheid water, dat lieten we dan vollopen tot het 3e metalen dwarsbalkje. Als je het hooi goed en lang laat uitlekken (ik liet het rustig een half uur boven de bak hangen) kun je ook een dwarsbalkje minder water erin doen.
Moet even nakijken of ik de hoeveelheden water nog kan vinden, maar uit m’n hoofd 200-300 liter.

Ik kon hier dus een hele baal in laten zakken, maar we werkten voornamelijk met hooinetten. Als je kleine baaltjes hebt en je netten strak / goed rechthoekig vult, kun je 2-3 netten tegelijk erin gooien en in principe ook tegelijk eruit takelen.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:44

Metalen rek op het bad waar je het hooi even op laat uitlekken en dan klaarzetten in die grote wasmanden van de action. Baal in een bad tillen kost niet veel kracht vanaf een kruiwagen Bad wel 40 a 50 cm hoger zetten ( van de grond) Touwtjes van de baal eraf doen als je de baal in het bad hebt gelegd.. Die manden wel binnen zetten of onder afdak.

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:56

Zitbad 200 liter (bol) (dus 1/5 van een ibc vat, wel een stuk groter dan de meeste reguliere speciekuipen)

Afbeelding


Of

Regenton hoekig (Hornbach) 300 liter

Afbeelding


Of

Boomkuip 230 liter (plantenpot dus)

Afbeelding


Of

Voerbak allround 200 liter

Afbeelding


Of

Stapelbak kunststof (Kruizinga) +/- 300 liter

Afbeelding



Of....

;)
Er is vrij veel keus in de goede maat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:59

Als je een hele baal met touwtjes en al erin wil zetten heb je al gauw 1.20-1.30m nodig, en dat moet dan de maat van de bodem zijn. Dus daar moet je dan ook rekening mee houden :)

Met hooinetten of losse plakken is die lengte niet nodig natuurlijk (al is losse plakken eruit halen redelijk bewerkelijk, vooral in de winter :brr: )

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:08

Doe je zelf een plezier en koop een hooistomer,ja het kost meer geld maar je krijgt er zo veel meer gemak voor terug. Ik heb jaren hooi nat gemaakt,het is een rot klus. Zomers binnen een dag vies stink water, en swinters altijd koud/bevroren water.
En nu sinds anderhalf jaar een hooistomer en dat hadden we veel eerder moeten doen.
Paard doet het ook nog eens veel en veel beter op gestoomd hooi dan ze ooit op geweekt hooi gedaan heeft. Ze hoest nooit meer en ook nooit meer benauwd. Ik denk al met al dat mij dat ook veel dierenarts kosten had kunnen besparen. En ook voor het paard veel beter was geweest al we eerder waren gaan stomen.

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 10:39

Het idee is ook om te gaan stomen, maar met de prijzen van elektra wachten we daar even mee tot de zonnepanelen erop liggen. Met de huidige levertijden verwacht ik dat dat pas volgend jaar lente wordt.

Ik week al twee jaar dus ik weet hoeveel werk het is. Gelukkig staan ze thuis, dus ik loop zo even heen en weer, maar dan nog.

Femke_Tweety dat bad van bol is ook geniaal! Bedankt voor de tips.

Wat een toffe constructie Hilary. Die sla ik even op.
Rizette, dat is ook nog een idee ja.
Ik heb een zitbad gezien op marktplaats, die zou qua formaat wel kunnen denk ik.


Idealiter week en voer ik uit dezelfde bak. Dus weken, stop eruit trekken en een slowfeedernet erop.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welke (plastic) bak voor weken hele baal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:52

Wij bewaren thuis de baal hooi voor de konijnen in een box voor tuinkussens

Zit meteen een deksel op

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:52

prompter schreef:
Ik deed in de kruiwagen, daar ging een hele baal in en leegkiepen is zo gedaan.

Zo heb ik het ook een tijd gedaan