Onzeker en stress gevoelig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 13:38

Mijn project paard is enorm onzeker en stress gevoelig. Daarnaast is hij enorm intelligent en leert hij snel.
Maar soms lijkt het alsof hij complete kortsluiting krijgt en dan slaat hij opslot. Zijn uitweg is eigenlijk altijd afsluiten en rennen.
Op stal is hij super braaf maar ook daar kan hij met momenten zo enorm sensitief reageren om helemaal niks. Een klopje geven als beloning bv kan soms wel en soms schrikt hij zich helemaal kapot en denkt hij dat hij "een klap" krijgt. Dit is nergens voor nodig want hij krijgt nooit ook maar een tik. Als hij iets doet wat niet mag zetten we hem rustig terug en leggen wij hem dat uit. En dingen wat al meer bevestigd zijn kunnen we met oa stem oplossen door bijvoorbeeld "nee" te zeggen.

Hij is op de foto geweest, reageert nergens pijnlijk, magnesium is op pijl en voeding is ook aangepast.

Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een supplement in welke vorm maakt niet uit wat hem "meer in balans" brengt. Waar hij rustiger van word maar ook het in zijn hoofd beter kan verwerken.

Iemand tips??

(Opmerkingen over na laten kijken door een dierenarts etc worden hier niet gevraagd, dit is ook niet van toepassing op dit paard.)

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:49

Je paard klinkt als heel ril, het beste supplement is tijd denk ik...tijd bouwt vertrouwen. Maar, ik heb ook wel goede ervaringen met Bach resque remedy en Pavo nerv control. Dus wellicht heb je daar wat aan. :-)

Soms doet ander voer ook wonderen, sommige paarden worden riller van bepaald voer.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:52

Ik zou dit niet op willen lossen met supplementen maar gewoon wat stappen terug doen. Klinkt meer als een gedragkwestie. Denk persoonlijk dat er veel te behalen valt op gebied van grondwerk

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:55

Kijk eens naar de filmpjes van Featherlight en Warwick Schiller......wellicht kom je daar al wat verder mee. Je paard moet leren op jou te vertrouwen, en dat de "hulpen" die jij geeft, er zijn om hem te helpen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 14:00

Elisa2 schreef:
Je paard klinkt als heel ril, het beste supplement is tijd denk ik...tijd bouwt vertrouwen. Maar, ik heb ook wel goede ervaringen met Bach resque remedy en Pavo nerv control. Dus wellicht heb je daar wat aan. :-)

Soms doet ander voer ook wonderen, sommige paarden worden riller van bepaald voer.

Dankje daar ga ik even naar kijken!

Uiteraard krijgt hij alle tijd die hij nodig heeft. We doen alles op zijn tempo en wat ik al schreef wat hij niet snapt leggen we rustig uit. Hij gaat al veel beter dan eerst. Maar het is zo zielig om te zien dat hij zonder reden zo in paniek kan raken. Het zou heel fijn zijn als we hem daarin kunnen ondersteunen met bijvoorbeeld een supplement.

Hij krijgt momenteel sereen van voermeesters met luzerne en wat seniores omdat hij wat begon af te vallen. Een minimale dosering magnesium en vit e om zijn spieren te ondersteunen. En uiteraard onbeperkt hooi

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 14:02

Euridicey schreef:
Ik zou dit niet op willen lossen met supplementen maar gewoon wat stappen terug doen. Klinkt meer als een gedragkwestie. Denk persoonlijk dat er veel te behalen valt op gebied van grondwerk

Ondersteunen en oplossen zijn 2 hele verschillende dingen in mijn ogen. :o

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:15

Zamba schreef:
Op stal is hij super braaf maar ook daar kan hij met momenten zo enorm sensitief reageren om helemaal niks.

Hou er rekening mee dat het voor hem niet "niks" is maar een groot ding.
Dus ga op zoek naar waarom hij doet wat hij doet.


Zamba schreef:
Een klopje geven als beloning bv kan soms wel en soms schrikt hij zich helemaal kapot en denkt hij dat hij "een klap" krijgt.

Dit is een heel normale reactie. Het is voor een paard namelijk helemaal niet fijn om een klopje te krijgen, en zonder de context die wij eraan geven, namelijk beloning, interpreteren ze het idd als een klap.
Je zou ervoor kunnen kiezen om te aaien of te kriebelen.

Plus dat ik hierin iets lees van consequent zijn, blijkbaar is het voor het paard niet duidelijk wanneer iets goed is en wanneer niet, en daarvan alleen al kunnen paarden heel onzeker en angstig worden. Dus consequenter zijn in je beloningen, goed timen, en realiseer je dat de ontvanger de beloning bepaalt, niet de gever.


Zamba schreef:
Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een supplement in welke vorm maakt niet uit wat hem "meer in balans" brengt. Waar hij rustiger van word maar ook het in zijn hoofd beter kan verwerken.

In het hoofd verwerken zal geen supplement je bij kunnen helpen, dat heeft te maken met jouw frequentie van training en de intervallen daarvan.

Het verstijven en panikeren kun je enigzins minder heftig maken met magnesium, en olie als energiebron.

Het is bij elk paard echt wel zoeken naar de juiste voeding, maar belangrijk is wel juist ook dat ze voldoende energie binnenkrijgen zodat ze zich kunnen uiten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:17

Ik heb wel goede ervaringen met Pavo NervControl.

Wij hebben dat een tijdje gevoerd aan een paard dat door een ongelukje erg veel stress had in de omgang maar ook gewoon op de wei heel zenuwachtig en schrikachtig was. Dit bracht haar wel net iets meer rust zodat we verder konden in het "trainen" zodat ze ook weer rust kon vinden in de wei en omgang.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 14:36

Avalanche schreef:
Zamba schreef:
Op stal is hij super braaf maar ook daar kan hij met momenten zo enorm sensitief reageren om helemaal niks.

Hou er rekening mee dat het voor hem niet "niks" is maar een groot ding.
Dus ga op zoek naar waarom hij doet wat hij doet.


Zamba schreef:
Een klopje geven als beloning bv kan soms wel en soms schrikt hij zich helemaal kapot en denkt hij dat hij "een klap" krijgt.

Dit is een heel normale reactie. Het is voor een paard namelijk helemaal niet fijn om een klopje te krijgen, en zonder de context die wij eraan geven, namelijk beloning, interpreteren ze het idd als een klap.
Je zou ervoor kunnen kiezen om te aaien of te kriebelen.

Plus dat ik hierin iets lees van consequent zijn, blijkbaar is het voor het paard niet duidelijk wanneer iets goed is en wanneer niet, en daarvan alleen al kunnen paarden heel onzeker en angstig worden. Dus consequenter zijn in je beloningen, goed timen, en realiseer je dat de ontvanger de beloning bepaalt, niet de gever.


Zamba schreef:
Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een supplement in welke vorm maakt niet uit wat hem "meer in balans" brengt. Waar hij rustiger van word maar ook het in zijn hoofd beter kan verwerken.

In het hoofd verwerken zal geen supplement je bij kunnen helpen, dat heeft te maken met jouw frequentie van training en de intervallen daarvan.

Het verstijven en panikeren kun je enigzins minder heftig maken met magnesium, en olie als energiebron.

Het is bij elk paard echt wel zoeken naar de juiste voeding, maar belangrijk is wel juist ook dat ze voldoende energie binnenkrijgen zodat ze zich kunnen uiten.


Ik vind de belettende toon zal we die kennen op bokt erg jammer. Ook hier zal ik kort op in gaan, maar nogmaals dit is niet het doel van het topic. Het paard is pas een korte tijd in mijn bezit en ik kan in 1.5 maand niet de hele wereld voor hem draaien ook al zou dat wel zou willen. Het is een heel onzeker, angstig, sensibel, intelligent en moeilijk paard. Daar heb en we hem op gekocht. Het is niet mijn eerste project paard en vast ook niet de laatste :D . Maar een paard van 7 verander je nou eenmaal niet in 3 dagen, dat kost tijd. En wat consequentie betreft... ik denk dat dat wel goed zit hier ;) er zijn maar weinig plekken waar de paarden zo goed weten wat wel en niet oke is vanuit wederzijds respect en vertrouwen.

Dit paard heeft zo veel problemen dat ze elkaar versterken en het slechtste in hem naar boven halen. Als we een van de grootste problemen, de onbalans, kunnen ondersteunen met een supplement zou dat al heel mooi zijn. Dit zal voor hem de rust geven die hij nodig heeft om over dingen na te denken en de kans geven om trainingen ook aan te kunnen nemen. Dit is geen paard die ik denk in 3 weken wel even recht te hebben.

En die nervcontrol ga ik even induiken _/-\o_

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:46

Wat is een belettende toon?

Ik werk ontzettend veel met probleempaarden, ik weet prima waar ik het over heb :)

En over het algemeen heb ik het meeste probleemgedrag er in 6 weken uit. Ik blijf erbij dat dit training is. Supplementen kunnen hooguit ondersteunen, maar zijn geen magische oplossing, waardoor het paard ineens rustig is en gaat nadenken, want ook het nadenken zal aangeleerd moeten worden.

Je paard is nu vooral reactief, aan jou om hem te leren anders met die dingen om te gaan.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:51

TS ik heb goede ervaringen met Paardendrogist Infocus bij een erg onzeker en nerveus paard.

Nu na bijna 2 jaar is hij inmiddels gegroeit naar een stoere bink, die af en toe nog wat steun nodig heeft :j.
Met name bosritten (eerst veel in bos gewandeld) en alle nieuwe indrukken die hij daarmee op heeft gedaan hebben hem echt doen groeien in zijn zelfvertrouwen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:08

Een paar stappen terug doen. Kijken, kijken, kijken. Wat geeft wat voor een reactie. Wees wat stabieler naar je paard dus meer "aarden".
Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Goed gedrag/reactie belonen. Verkeerde reactie negeren en op nieuw beginnen.
Vooral niet straffen, dat stukje kan pas als je paard door heeft dat boos zijn niet gelijk straf is.
Mocht je het willen kan een reading wel eens helpen. Advies is wel om zo weinig mogelijk te helpen bij zo'n sessie. Er zitten ook wat commerciëlen tussen en die moet je niet hebben.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:56

Morganlefay schreef:
Een paar stappen terug doen. Kijken, kijken, kijken. Wat geeft wat voor een reactie. Wees wat stabieler naar je paard dus meer "aarden".
Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Goed gedrag/reactie belonen. Verkeerde reactie negeren en op nieuw beginnen.
Vooral niet straffen, dat stukje kan pas als je paard door heeft dat boos zijn niet gelijk straf is.


Precies dit idd.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 16:11

eekhoornerik schreef:
TS ik heb goede ervaringen met Paardendrogist Infocus bij een erg onzeker en nerveus paard.

Nu na bijna 2 jaar is hij inmiddels gegroeit naar een stoere bink, die af en toe nog wat steun nodig heeft :j.
Met name bosritten (eerst veel in bos gewandeld) en alle nieuwe indrukken die hij daarmee op heeft gedaan hebben hem echt doen groeien in zijn zelfvertrouwen.


Wat fijn dat hij het er goed op doet!! Ik ga eens even kijken wat er allemaal in zit. Het is inderdaad dat stukje ondersteuning wat wat we zoeken om hem te helpen bij de trainingen en dagelijkse omgang.
Hij lijkt soms wel hypersensitief op aanrakingen :knuffel:

marinst

Berichten: 24
Geregistreerd: 30-09-10

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:42

Ik heb heel goede ervaringen met mijn stressgevoelige merrie met Pianissimo van Cavalor voor stressgevoelige paarden en natuurlijk alle tips die gegeven zijn meenemen. :) Pianissimo in combinatie met veel geduld, liefde en training heeft voor mijn paard goed geholpen.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:52

Welk ras is je paard? Ik ken bijv. een tuiger welke heel rillerig is. Zit ook in zijn ouders/stamboom. Beestje is nu 6 en het wordt al wat beter. Dat is echt een kwestie van stap voor stap kilometers maken en heel veel geduld.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 17:03

Kookaburra schreef:
Welk ras is je paard? Ik ken bijv. een tuiger welke heel rillerig is. Zit ook in zijn ouders/stamboom. Beestje is nu 6 en het wordt al wat beter. Dat is echt een kwestie van stap voor stap kilometers maken en heel veel geduld.

Een kwpner Johnson x facet, dus zeker niet makkelijk gefokt haha. Het is ook heel veel tijd en km maken. Maar er zijn altijd dingen die het proces kunnen ondersteunen :) vandaar het topic

Ik zat even te kijken naar de pianissimo, maar die wijkt weinig af van de sereen maar bevat veel minder vitamine en mineralen.....

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:25

Sommige paarden kunnen ook ril worden door luzerne heb ik eens gelezen. Zou je even kunnen weglaten.

En als hij iets goed doet, heel uitgebreid belonen. Ik zeg altijd “wow wat ben jij stoer zeg!” Of “ knap paard!”. Dan kouwt hij af en je ziet hem ‘groeien’ in zijn zelfvertrouwen. Erg mooi om te zien en te voelen.

PS de infocus gebruik ik nu al lang niet meer, was echt even voor het begin om hem wat rust in zijn koppie te geven en alles te kunnen verwerken.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 16-09-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:27

Geeuwen is ook een goed teken en dan bedoel ik dus na een werken wat best wel gevraagd heeft bovenin.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:29

eekhoornerik schreef:
Sommige paarden kunnen ook ril worden door luzerne heb ik eens gelezen. Zou je even kunnen weglaten.

En als hij iets goed doet, heel uitgebreid belonen. Ik zeg altijd “wow wat ben jij stoer zeg!” Of “ knap paard!”. Dan kouwt hij af en je ziet hem ‘groeien’ in zijn zelfvertrouwen. Erg mooi om te zien en te voelen.

PS de infocus gebruik ik nu al lang niet meer, was echt even voor het begin om hem wat rust in zijn koppie te geven en alles te kunnen verwerken.

Kan, ik ken er ook een aantal die er juist super op reageren :)

Ik heb redelijk fijne ervaringen met Pavo NervControl. Nature's Best ben ik ook fan van, gecombineerd met de Daily Plus, maar dan moeten ze luzerne goed verdragen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 17:41

eekhoornerik schreef:
Sommige paarden kunnen ook ril worden door luzerne heb ik eens gelezen. Zou je even kunnen weglaten.

En als hij iets goed doet, heel uitgebreid belonen. Ik zeg altijd “wow wat ben jij stoer zeg!” Of “ knap paard!”. Dan kouwt hij af en je ziet hem ‘groeien’ in zijn zelfvertrouwen. Erg mooi om te zien en te voelen.

PS de infocus gebruik ik nu al lang niet meer, was echt even voor het begin om hem wat rust in zijn koppie te geven en alles te kunnen verwerken.


ik ben tussendoor een keer terug gegaan naar zijn oude voedingspatroon, zonder luzerne, maar dit gaf helaas geen verschil -O- ik heb bij de keuring direct bloed laten onderzoeken om te kijken of er ook ergens tekorten zijn en pasgeleden nog een keer om hem te checken, maar dit is gelukkig allemaal prima.
Belonen doen we hem absoluut, alleen de mate van belonen is altijd afhankelijk van zijn mentale toestand op dat moment -O- soms is hij netjes in balans in zijn hoofd en dat kan ik uitgebreid belonen, dat is uiteraard het mooiste en zie je ze het meest van groeien. maar soms zit hij mentaal weer zo met zichzelf in de knoei dat hij bij elk geluidje of elke beweging juist weer in paniek modus gaat (wat we niet willen als we juist zeggen dat hij braaf is) dus dan is de "druk" weghalen of een kleine braaaaf/aaitje alles wat er mogelijk is.
gelukkig word dit langzaam aan beter, maar hij heeft dit nooit geleerd :(:)

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:55

Chillpil helpt ook om de scherpe randjes er af te halen.
Ik heb er goede ervaringen mee

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:47

Stoppen met krachtvoer geven en zorg ervoor dat je paard een grote wei heeft en ook lang genoeg buiten kan staan met vriendjes. Mijn paard doet het prima op een grote wei met groen gras en krijgt daarbij ook onbeperkt onverpakt hooi. Ze krijgt af en toe wilgentakken maar ze krijgt geen krachtvoer. Misschien van de winter een klein beetje brok omdat er dan minder gras is.
Ik heb een heel ander paard dan eerst.

En wat ook helpt is dat als je paard onzeker is dat jij wel de leiding moet nemen. Als er 2 onzeker zijn komt het ook niet goed.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 18:53

HorsePassion schreef:
Stoppen met krachtvoer geven en zorg ervoor dat je paard een grote wei heeft en ook lang genoeg buiten kan staan met vriendjes. Mijn paard doet het prima op een grote wei met groen gras en krijgt daarbij ook onbeperkt onverpakt hooi. Ze krijgt af en toe wilgentakken maar ze krijgt geen krachtvoer. Misschien van de winter een klein beetje brok omdat er dan minder gras is.
Ik heb een heel ander paard dan eerst.

En wat ook helpt is dat als je paard onzeker is dat jij wel de leiding moet nemen. Als er 2 onzeker zijn komt het ook niet goed.


Ik heb in het begin geen brok gevoerd en alleen onbeperkt ruwvoer. Helaas viel hij zo hard af dat ik de kg nog net niet kon zien verdwijnen -O- hij komt nu langzaam weer wat bij, zonder is dus helaas voor hem gewoon echt te weinig. Hij staat met 3 andere paarden die heel goed in balans zijn op een wei van 1.5 ha van 7u smorgens tot +/- 20.00 dat lijkt mij lang genoeg :p
De leiding word zeker genomen, maar wel op een rustige respectvolle manier. Dit paard laat een onzekere ruiter niet in de buurt komen, dat heb ik zien gebeuren waar hij stond. Gelukkig word ook dat al steeds wat beter en vertrouwt hij steeds meer verschillenden persoonlijkheden

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Onzeker en stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:56

Dat is wel fijn dat hij veel buitenkomt. Maar er zit veel verschil in voedzaamheid in het hooi.
Het ene hooi is het andere niet.